Online marketing strategie voor Fysiotherapie praktijk

Er zijn erg veel Fysiotherapie praktijken die al tientallen jaren bestaan. In en rondom Haarlem zijn er zeker al veel concurrenten. De praktijkhouder van FysioForza zag dit niet als iets wat hem zou tegenhouden om een praktijk te starten. Online vraagt dit om een gepaste en onderbouwde strategie.
FysioForza

Over FysioForza

FysioForza bestaat uit een team van gepassioneerde, gemotiveerde, en toegewijde fysiotherapeuten die mensen zo snel mogelijk van (fysieke) klachten willen afhelpen. Ze bieden een passend en effectieve behandeling inclusief de beste persoonlijke service tijdens de revalidatie. Het doel?; mensen in een gezonde fysieke staat krijgen zodat zij zonder zorgen hun leven kunnen leiden.

Sinds 2014 is FysioForza werkzaam als Fysio in Haarlem. Ze zijn te vinden op de mooie locatie midden in het centrum.

Project omschrijving

Sinds 2018 zijn we gestart met de goede samenwerking en tot op heden hebben we samen mooie resultaten neer weten te zetten!

De samenwerking is begonnen bij de bouw van een nieuwe website. Deze was toe aan een nieuw en functioneel design. Niet geheel onbelangrijk, want de website is waar het moet gebeuren.

Het doel is om potentiële klanten te werven. De eerste stap naar het bewerkstelligen van dit doel doen we door middel van het neerzetten van een representatieve en conversiegerichte website met de juiste tone-of-voice.

Tijdens de bouw van de website is er direct voor een perfecte SEO technische basis gezorgd gezien de focus op duurzame groei moest liggen naast het genereren van cashflow..

Het Proces

Een logisch vervolg na de bouw van de website is direct sturen op het genereren van leads en realiseren van nieuwe acquisitie.

Wij hebben samen met FysioForza een plan uitgedacht om met een beperkt budget op korte termijn groei te realiseren. De combinatie tussen Google Ads en SEO levert cashflow op waarmee geïnvesteerd kan worden in duurzame groei dat we bewerkstelligen door middel van SEO.

Allereerst zijn wij begonnen met een uitgebreide concurrentieanalyse. Dit gaf inzicht in wat er nodig was om op de vooraf geselecteerde zoekwoorden in Google te scoren. Bovendien werd duidelijk wat de strategie voor Google Ads moest zijn.

Nadat de doelen opgesteld waren en de roadmap in kaart was gebracht zijn we invulling aan de strategie gaan geven.

Google Ads

Binnen Google Ads begonnen wij met een test budget. Een testbudget zorgt enigszins voor een beperking in budget, dus dat betekent dat we direct raak moesten schieten.

Na het uitvoeren van een zoekwoorden en targeting analyse is er een gepaste account structuur uitgewerkt. Lokaal targeten is natuurlijk prioriteit, maar het overbrengen van de juiste tone of voice ook. Tot slot moet er een conversie aan hangen. Op basis daarvan is de content geschreven.

Na enkele weken testen zagen we potentie om uit te breiden. Het budget is opgeschaald en al gauw draaiden de campagnes rendabel. Dit was dan ook nodig om direct resultaat te behalen gezien SEO met een nieuwe websites tijd nodig heeft om het effect ervan te zien.

SEO

Goed prestaties realiseren met een nieuwe website, binnen een concurrerende markt met autoritaire websites, is uitdagend. De Technische SEO basis was al gelegd tijdens de bouw van de website. Toch is er een extra technische analyse uitgevoerd om de laatste onderdelen in de basis perfect krijgen.

Wanneer er veel concurrenten zijn, met jarenoude domeinen, wil je alle onderdelen van SEO inzetten om snel resultaat te zien. SEO is voor duurzame groei en wordt, in dit geval, niet in enkele weken omgezet in topposities.

Het Resultaat

Het doel was duidelijk: groei realiseren op korte termijn in combinatie met duurzame groei.

Google Ads

Groei bewerkstelligen op korte termijn is met Google Ads het meest voor de hand liggen. Google is de grootste zoekmachine op het internet. Bij een goede account structuur kan er direct resultaat zichtbaar zijn.

Een Ads account opzetten is het eerste onderdeel, maar vervolgens wil je natuurlijk maand op maand verbetering zien. Dit doen wij middels analyses en periodieke optimalisaties.

In onderstaande afbeelding zien we een maandelijkse groei in conversie (blauw) gecombineerd met een mooie daling in de kosten per conversie (rood). De zichtbare drop komt doordat de campagnes tijdelijk zijn gestopt door de landelijke lockdown.

De tijdsperiode betreft 1 januari 2019 t/m 31 maart 2021.

SEO

Aan het begin van de campagne heeft SEO de focus gehad op long-tail zoekwoorden en Local-SEO. Hierbij is het schrijven van content, specifieke local linkbuilding, algemene linkbuilding en on-page SEO toegepast.

Google Mijn Bedrijf is natuurlijk ook een erg belangrijk onderdeel. Dit is geoptimaliseerd en wordt beheerd.

Door de tijd heen zagen wij de website snel stijgen in termen van rankings en domeinwaarde. Na het toevoegen van structured data en de overgang van kwantitatieve naar kwalitatieve linkbuilding, zagen we al snel positie stijgingen. Op het zoekwoord “Fysiotherapie Haarlem” bereikten we snel pagina #1 waarna de top #1 direct bereikt werd.

 

Hoe is de groei verlopen?

Onderstaand zien we een grafiek van de groei in Google. Het zoekwoord waar wij ons primair op hebben gefocust is “Fysiotherapie Haarlem”.

We zien hierbij dat de kracht bij SEO echt zit bij een onderbouwde strategie en consistentie.

Het meest concurrerende, brede zoekwoord met het hoogste volume is “Fysiotherapie”. Hier hebben we later onze zinnen op gezet. Momenteel zien we zien erg veel fluctuatie. Toen wij de kracht hadden van een sterk domein hebben wij ook voor dit zoekwoord SEO optimalisaties uitgevoerd.. Op moment van schrijven stonden wij op plek #2 in Google en verwachten zeker, binnen de locatie Haarlem, plek #1 snel te bemachtigen!

Het vervolg

Dankzij dat wij de website hebben gebouwd en tevens beheren konden wij erg makkelijk schakelen. Gaandeweg hebben wij, met de gegenereerde data, verschillende conversie pagina’s, buttons, conversiepaden, kleuren en teksten getest.

Dit heeft onder anderen geleid tot conversieratio stijging van +306.23%.

Dit proces van analyseren, uitbreiden en strategie is een cyclus wat wij continu optimaliseren om weer te werken om de volgende doelstellingen te behalen.

Resultaat:

Pagina 1 overheersen in Google
Maand op maand groei sinds 01-2019
Al sinds 2018 een succesvolle samenwerking

Diensten:

SEO

Categorie:

Ook zo'n case voor jouw bedrijf?

Let op! Niet voor ieder bedrijf is zo’n case weg gelegd, dit is alleen te behalen met ambitieuze bedrijven en een plezierige samenwerking. Vraag vooraf een review bij onze aan. In de review maken wij de potentie duidelijk om samen groei te realiseren voor jouw bedrijf!

Meer Cases?

Wij kunnen er ook geen genoegd van krijgen! Lees gerust verder tussen onze cases.

The Finds
Online Marketing

Sieraden webshop | Maand op maand groei dankzij Facebook ADS

Fashion accessoires, en dan specifiek sieraden is een levendige industrie die de wereld. Gezien er veel verschillende sieraden merken bestaan, wat is de juiste strategie? Wat is de juiste doelgroep? Je wilt natuurlijk niet met losse flodders gaan schieten. Lees hier meer over de case.

Bootschappen
Advertising

Online Marketing traject voor een Watersportwinkel (sinds 2018!)

Eén van de eerste klanten van Chase Marketing en nog steeds klant! Samen met Bootschappen Watersport groeien wij beiden al enkele jaren door. Lees in deze case over het traject en de mooie resultaten. Lees vooral de hele case om over de verschillende jaren te lezen!