Performance marketig voor <span class="rt-h1-blue">Pinterest advertising</span>
Inspireer, converteer en bind jouw doelgroep binnen een (nog) onderschat social media platform. Adverteren op Pinterest is gigantisch interessant, wij vertellen je graag waarom.
Chase helpt advocatenkantoren om te winnen in een competitieve markt met effectieve leadgeneratie en zichtbaarheid. Samen zetten we de strategie neer voor groei en een sterk merk.
Met onze full-funnel marketingstrategieën maken we van jouw fashion merk een impactvolle speler. Bereik je doelgroep, verhoog je conversies, en bouw aan blijvende merkwaarde.
Trek de juiste sollicitanten aan én genereer waardevolle leads. Wij zorgen ervoor dat recruitment bedrijven groeien met een data-gedreven aanpak en meetbare resultaten.
Creëer een unieke propositie en val op in de markt. Onze eCommerce strategieën zorgen voor meer zichtbaarheid en loyale klanten, zodat jouw cosmetica merk blijft groeien.
6 jaar
Ervaring in full funnel performance marketing
2 concepten
Onze eigen concepten voor Leadgeneratie & eCommerce
Bouw aan duurzame groei en trek investeerders aan. Met bewezen leadgeneratie technieken helpt Chase jouw vastgoedprojecten om blijvende impact te maken.
Maak gebruik van op maat gemaakte wholesale strategieën die je verkoop stimuleren. Chase ondersteunt B2B eCommerce bedrijven om online te excelleren en winstgevend te groeien.
Performance marketig voor <span class="rt-h1-blue">Pinterest advertising</span>
Inspireer, converteer en bind jouw doelgroep binnen een (nog) onderschat social media platform. Adverteren op Pinterest is gigantisch interessant, wij vertellen je graag waarom.
Performance Marketing on steroids. Zij doen het al.
6 jaar
Ervaring in full funnel performance marketing
2 concepten
Onze eigen concepten in Leadgeneratie & eCommerce
Behaald het maximale resultaat uit jouw <span class="rt-h2-blue">Pinterest Ads</span>
Pinterest biedt een unieke kans om jouw doelgroep te bereiken, te inspireren en om te zetten naar klanten. Dit visuele platform, dat vaak nog wordt onderschat, biedt adverteerders de mogelijkheid om in elke fase van de klantreis aanwezig te zijn. Of je nu je merkbekendheid wilt vergroten of directe verkoop nastreeft, Pinterest is dé plek om dat te doen. Wil je weten waarom? Wij leggen je graag uit hoe Pinterest Ads jouw bedrijf kan laten groeien en je concurrentie een serieuze stap voor blijft.
Wat is <span class="rt-h2-blue">Pinterest Ads?</span>
Pinterest is een combinatie van een zoekmachine en een sociale media kanaal. Het is ontworpen om gebruikers te helpen nieuwe ideeën te ontdekken, deze te bewaren en te delen. Pinterest advertenties zijn een manier voor merken en bedrijven om hun aanbod op het platform te promoten bij deze gebruikers.
De combinatie van een zoekmachine en een social media kanaal maakt Pinterest een krachtige marketingtool. Pinterest kan trends spotten nog voordat deze plaatsvinden.
96% van de populaire zoekopdrachten op Pinterest bevat geen merknaam
85% van de pinners zegt dat ze naar Pinterest gaan wanneer ze met een nieuw project beginnen
80% van de wekelijkse pinners heeft een nieuw merk of product ontdekt op Pinterest
Pinterest biedt veel voordelen om online te groeien als bedrijf of merk. Zelfs bedrijven die denken dat de demografische gegevens van de gebruikers van Pinterest misschien niet geschikt voor hen is, kunnen ontdekken dat je onder de grote gebruikersbasis die Pinterest bereikt, een winstgevende doelgroep kunt vinden om je winst online te maximaliseren.
Als een social media platform is Pinterest een unieke optie voor bedrijven om te gebruiken in hun social media marketing mix. Pinterest functioneert ook als een alternatieve zoekmachine, waar een bedrijf gebruik kan maken van geoptimaliseerde inhoud om zichzelf verder te promoten en meer verkeer, verkoop en merkbekendheid te genereren. Kom meer over de basis van Pinterest te weten in onze blog: Wat is Pinterest.
Hoe zet je Pinterest Ads op?
Om aan de slag te gaan met Pinterest Ads zul je een bedrijfsaccount en campagnes moeten aanmaken. Er zijn drie belangrijke stappen voor het opzetten van een Pinterest campagne.
Stap 1: Maak een Pinterest campagne
De campagnes zijn het hoogste niveau in een advertentiestructuur op Pinterest. Het niveau daaronder zijn advertentiegroepen en daarna heb je de advertenties.
Maak een Pinterest bedrijfsaccount en log in.
Klik op campagne maken.
Kies een campagnedoel. Dit is hetgeen dat je wilt bereiken met jouw campagnes. Het kan merkherkenning, videoweergaven, overweging, conversies of catalogusverkopen zijn.
Vul de rest van de informatie in bij de campagnedetails, zoals campagnenaam, campagnebudget en campagneplanning.
Klik op Doorgaan.
Gefeliciteerd! Je hebt je eerste Pinterest campagne aangemaakt. Nu ga je verder met het instellen van een advertentiegroep.
Stap 2: Stel een advertentiegroep in op Pinterest
Met advertentiegroepen kun je dezelfde targeting- en biedstrategie op een of meerdere advertenties toepassen.
Voer een naam in voor je advertentiegroep. Maak dit iets dat direct herkenbaar is voor jou en je team, zoals een beschrijving van de doelgroep.
Selecteer een targetingstrategie voor je advertentiegroep. Je kunt een bestaande gebruikerslijst gebruiken, zoals je klanten of mensen die eerder je inhoud op Pinterest hebben bekeken. Of je kunt mensen targeten op basis van specifieke zoekwoorden, interesses en demografische gegevens.
Stel het budget en de planning voor je advertentiegroep in. Je kunt een maximumbedrag instellen dat je per dag wilt uitgeven onder Dagelijks budget en een maximumbedrag dat je voor de campagne wilt uitgeven onder Lifetime budget.
Kies je biedstrategie. Met Automatisch bieden kan Pinterest het bieden voor je optimaliseren, terwijl Aangepast bieden je handmatige controle geeft.
Gefeliciteerd! Stap 2 is voltooid. De volgende stap is het maken van de specifieke advertenties binnen je campagne en advertentiegroep.
{{ebook-component}}
Stap 3: Maak een advertentie op Pinterest
Tot slot selecteer je de advertenties die je in je advertentiegroep wilt opnemen.
Upload een van je bestaande pins als advertentie of selecteer advertentie maken om een nieuwe te maken.
Klik op Pins Selecteren om de advertentienaam, de beschrijving en de bestemmingslink (waar gebruikers naartoe worden geleid als ze op je advertentie klikken) te bekijken en/of te bewerken.
Klik op Publiceren als je klaar bent.
Gefeliciteerd! De laatste stap is voltooid voor het opzetten van een Pinterest Ads campagne.
Wat zijn de targeting mogelijkheden binnen Pinterest Ads?
Wat zijn de belangrijkste targeting opties binnen Pinterest Ads? Pinterest biedt adverteerders meerdere targeting mogelijkheden, afhankelijk wie de doelgroep is en hoe ze hen willen bereiken. Voor elke advertentiegroep die je instelt, kun je een targeting meegeven om de juiste mensen op het juiste moment te bereiken. Je kunt de targetingcriteria combineren om een doelgroepgrootte te creëren dat zo klein of groot is als dat je zelf wilt.
Op dit moment zijn er drie belangrijke mogelijkheden wat betreft targeting:
interesse targeting
zoekwoord targeting
doelgroep targeting
Pinterest Ads interesse targeting
Een van de mogelijkheden is het targeten op basis van interesses. Met deze optie kan je mensen bereiken op basis van hun interesses, smaak en levensgebeurtenissen.
Selecteer interesses die verband houden met je advertentie om mensen te bereiken terwijl ze Pinterest doorbladeren voor soortgelijke interesses.
De interesses waaruit je kunt kiezen zijn vooraf gedefinieerd. De keuze is groot, van interesses in bruiloften tot aan boten. De kans dat er een geschikte interesse tussen zit voor jouw merk is vrij groot.
Als je bijvoorbeeld armbanden verkoopt, richt je je op gebruikers die geïnteresseerd zijn in "damessierraden", "herenmode" of zelfs "herenaccessoires".
Je kunt bredere categorieën selecteren om het advertentiebereik te vergroten, of je kunt relevante subcategorieën selecteren die gericht zijn op specifiekere opties die relevanter zijn voor je gepromote producten/diensten.
Pinterest Ads zoekwoord targeting
Net als bij betaalde zoekadvertenties van Google en Bing kun je met zoekwoord targeting specifieke woorden opnemen of uitsluiten om jouw ideale doelgroep te bereiken. Adverteerders kunnen zoekwoorden toevoegen die gerelateerd zijn aan de advertentie die ze promoten. Als je bijvoorbeeld vloeren verkoopt, kun je je richten op gebruikers die zoeken naar "bruine laminaat vloeren" of "visgraat pvc vloer".
Net als bij zoekmachine adverteren biedt Pinterest ook de mogelijkheid om zoekwoorden op verschillende manieren in te kopen. De zoekwoordtypen, zoals dat heet, kunnen breed, woordgroep en exact worden ingekocht.
Brede zoekwoorden helpen de adverteerder om een groter publiek te bereiken. De advertenties zullen niet alleen worden weergeven als iemand het zoekwoord exact gebruikt, maar ook bij spelfouten, synoniemen en andere gerelateerde zoektermen. De woordvolgorde maakt hierin niet uit.
Woordgroep zoekwoorden helpen de adverteerder als iemand de volledige zin zoekt, maar ook bij spelfouten en variaties op die zin. De zoekopdracht moet dezelfde woordvolgorde hebben als het zoekwoord.
Als je Exacte zoekwoorden gebruikt dan worden de advertenties alleen weergeven wanneer iemand naar het exacte zoekwoord zoekt, of een kleine variatie daarop. De woordvolgorde maakt in dit geval wel uit.
En als laatst is het ook mogelijk om negatieve zoekwoorden toe te voegen aan je zoekwoorden targeting. Met negatieve zoekwoorden kun je bepaalde zoektermen uitsluiten van het activeren van advertenties en deze kunnen worden ingesteld op advertentiegroep- of campagneniveau.
Pinterest Ads doelgroep targeting
Doelgroep targeting binnen Pinterest is een krachtige manier van targeten. Het geeft de mogelijkheid om mensen te bereiken door de informatie van je klanten te combineren met de informatie hoe zij Pinterest gebruiken
Deze optie is in de praktijk het meest geschikt voor retargeting, omdat je de advertenties kunt richten op bezoekers van je website, klanten uit je CRM of mensen die al betrokken zijn geweest bij je merk op Pinterest. Zodra je je meest waardevolle klanten hebt geïdentificeerd, kun je actalike doelgroepen gebruiken om andere mensen met vergelijkbare interesses en gedragingen te vinden.
Met doelgroep targeting zijn er vier soorten doelgroepen die je kunt gebruiken:
Klantenlijsten: Gebruik maken van klantenlijst targeting doe je door een klantenlijst te uploaden in Pinterest Ads. Upload de e-mails van bestaande klanten via een CSV-bestand met één kolom. Zodra je ten minste 100 overeenkomsten hebt verzameld, begint Pinterest deze mensen te targeten.
Websitebezoekers: Deze doelgroep lijst bevat mensen die je website al eens hebben bezocht. Om websitebezoekers te retargeten moet je de Pinterest tag instellen, de basiscode toevoegen aan elke pagina op je site en de gebeurteniscode toevoegen aan pagina's waarop je de acties wilt volgen die belangrijk zijn voor je conversiedoelen. Om gebeurtenissen te volgen, kun je mensen retargeten die een bepaald type product hebben toegevoegd aan hun winkelmandje, maar uiteindelijk niet hebben gekocht.
Engagement doelgroep: Je kunt je richten op mensen die eerder interactie hebben gehad met de pins van je merk of bedrijf. Dit omvat opslaan, close-ups, opmerkingen, klikken op links en het vegen in carrouselkaarten. Voeg filters toe aan je engagement doelgroep om mensen te targeten of uit te sluiten die specifieke acties ondernemen, zoals het opslaan van je pin.
Act-a-like doelgroep: Pinterest bouwt act-a-like doelgroepen met behulp van informatie die je ze geeft over mensen op Pinterest en hun gedrag. Kies een van je bestaande doelgroep lijsten om hier je act-a-like doelgroepen van op te bouwen. Act-a-like doelgroepen worden gebruikt om nieuwe mensen te vinden. Nieuwe mensen die waarschijnlijk met je in contact zullen komen.
Pinterest Ads aanvullende targeting
Naast deze drie methoden kun je ook kiezen wie je wilt targeten op basis van geslacht, leeftijd, locatie, taal en apparaat:
Het belangrijkste is om de targetingopties te selecteren op basis van je aanbod en welke prospects daarin geïnteresseerd zouden kunnen zijn. Op het moment dat je een jonge doelgroep hebt, kun je er dus gemakkelijk voor kiezen om relatief jonge personen te targeten. Hetzelfde geldt voor geslacht en waar op welke plaats de doelgroep zich bevindt.
Wat zijn de advertentie mogelijkheden binnen Pinterest Ads?
Pinterest advertentie-types
Er zijn meerdere advertentie-types die je kunt inzetten binnen het Pinterest Advertising platform. Welke advertentie-type het beste bij jouw bedrijf past is afhankelijk van jouw content en doelgroep. Zo biedt het platform mogelijkheden om te adverteren met video’s of afbeeldingen.
We zullen hieronder toelichten welke mogelijkheden er allemaal zijn binnen Pinterest.
Standaard afbeelding advertentie
Deze statische advertentie heeft slechts één uitgelichte afbeelding, met een .png- of .jpeg-bestand van maximaal 20 MB groot.
Pinterest raadt een beeldverhouding van 2:3 aan (1000 x 1500 pixels) en waarschuwt dat een grotere beeldverhouding ertoe kan leiden dat de afbeelding wordt afgesneden in de feeds van Pinners.
Standaard video advertentie
Videoadvertenties binnen Pinterest zijn erg vergelijkbaar met de standaard afbeelding advertenties. Het enige verschil is dat een video de statische afbeelding in de pin vervangt.
De video wordt afgespeeld zodra deze 50% in beeld is. Dit is een goede manier om de aandacht van gebruikers te trekken. Belangrijk is dat deze pin visueel moet aanslaan, omdat de meeste gebruikers zonder geluid gebruik maken van het platform.
Videoadvertenties met maximale breedte
Video-advertenties met een maximale breedte zijn video's die zich uitbreiden over de volledige feed van mensen op mobiel. Dit type is alleen te gebruiken als advertentie en kan niet organisch worden gebruikt.
De bestandtype die je kunt gebruiken zijn MP4, MOV of M4V. De video moet tussen de 4 seconden en 15 minuten lang zijn. Maar het wordt aanbevolen om een lengte te hebben van 6-15 seconden. De beeldverhouding is 1:1.
Carrousel advertenties
Een Pinterest Carrousel advertentie bevat twee tot vijf afbeeldingen in één bericht. Hierdoor krijg je meer informatie en een dieper inzicht in je merk.
De bestandtypes die je kunt gebruiken zijn PNG of JPEG. De beeldverhoudig is 1:1 of 2:3.
Elke afbeelding in een carrousel pin kan een andere titel en beschrijving hebben en naar een andere landingspagina leiden. Met deze functie kun je met een carrousel een groep producten heel gedetailleerd aan je publiek laten zien.
Verzameling advertenties
Verzamel advertenties zijn de beste manier om een groep producten te laten zien. Ze zijn eenvoudig te maken vanuit je catalogi.
Met verzamelingen kun je één primaire afbeelding kiezen met tussen de 3 en 24 secundaire afbeeldingen.
Shopping ads
Shopping advertenties zijn een ander eenvoudig en efficiënt hulpmiddel om kopers te bereiken met jouw producten. Deze advertenties bevatten één productafbeelding en kunnen doorverwijzen naar de productpagina van jouw website.
De specificaties zijn hetzelfde als de Standaard afbeelding advertenties.
Idee advertentie
Idea-advertenties verschijnen als een set van meerdere video's, afbeeldingen, lijsten en aangepaste tekst in een enkele pin. Je kunt een organische pin promoten als een Idee-advertentie.
Showcase advertentie
Een Showcase-advertentie is een advertentie met meerdere pins. Er is een titelpin, dit kan een video of afbeelding zijn met een verhouding van 2:3.
Dan heb je nog maximaal 4 kaarten die je kunt toevoegen. Dit moeten statische afbeeldingen zijn.
Per kaart kan je meerdere externe links toevoegen tot een max van drie.
Quiz advertentie
Een Quiz advertentie is een advertentie met meerkeuzevragen en antwoorden. Aan de hand van het antwoord dat wordt gegeven op de vraag kan je de gebruiker vervolgens een uitkomstpin laten zien. Dit is een afbeelding, titel, beschrijving met externe link. Die uitkomstpin kan verschillen op basis van het antwoord dat wordt gegeven.
Wat zijn de kosten voor het adverteren op Pinterest?
De kosten van adverteren op dit platform hangen af van het doel van je campagne en de doelgroep die je wilt bereiken. Je kunt kiezen uit vier verschillende doelen: naamsbekendheid opbouwen, betrokkenheid stimuleren, webverkeer vergroten en verkopen/conversies.
Advertentiedoel in combinatie met kosten
Over het algemeen kunnen bedrijven rekening houden met uitgaven tussen €1 en €6 voor elke duizend vertoningen wanneer ze hun merkbekendheid op Pinterest willen vergroten, zoals het platform zelf aangeeft.
Er zijn twee opmerkelijke soorten campagnes waarmee rekening moet worden gehouden:
Bij verkeerscampagnes worden alleen kosten gemaakt wanneer een gebruiker doorklikt naar je website.
Bij engagement campagnes worden kosten in rekening gebracht wanneer een gebruiker interactie heeft met je pin door middel van acties zoals close-ups, opslaan of klikken.
Als het je doel is om het websiteverkeer te verhogen, kost het gebruik van de Verkeerscampagne over het algemeen tussen €0,10 en €1,50 per klik.
Voor het verbeteren van berichten en online betrokkenheid zullen de kosten per klik of betrokkenheid ook variëren van ongeveer €0,10 tot €1,50.
Pinterest werkt overigens met dagbudgetten. Dat betekent dat Pinterest nooit meer zal uitgeven dan jij als budget toekent aan een campagne. Hierdoor behoud je controle over je kosten.
Kosten per klik (CPC) binnen Pinterest Ads?
Wanneer we het hebben over advertentiekosten op Pinterest, worden deze voornamelijk bepaald door de klikprijs (CPC).
CPC geeft het bedrag aan dat in rekening wordt gebracht voor elke klik die naar je website wordt geleid, weergegeven als een gemiddelde. Het is raadzaam om de CPC nauwlettend in de gaten te houden om op de hoogte te blijven van je uitgaven voor elke klik.
Adverteren op Pinterest werkt concurrerend, vergelijkbaar met een veilingsysteem. Je moet een bod plaatsen voor je advertentie om advertentieruimte voor je bedrijf veilig te stellen. Op dit moment varieert het bod voor een CPC campagne op Pinterest van €0,05 tot €0,20 per klik.
Welke biedstrategie moet je kiezen?
Houd je ervan om de controle te houden over je biedingen dan is dat mogelijk. Kies dan voor een handmatige biedstrategie waarbij je zelf de biedingen invoert. Pinterest Ads zal dan op zoek gaan naar klikken voor het bod dat jij mee geeft. Door controle te houden op je biedingen zorg je ervoor dat je CPC niet enorm hoog uitvalt. Daarnaast kan je zelf kiezen welke data jij belangrijk vindt om jouw bod op te baseren. Door veel tijd te investeren in handmatig bieden kan je ervoor zorgen dat je kosteneffectiever wordt met jouw advertentiecampagnes.
Het automatisch bieden biedt andere voordelen. Hierbij geef je Pinterest de ruimte om zelf te bepalen wat het bod mag zijn. Daardoor hoef je zelf geen tijd te besteden aan het analyseren en uitzoeken van het beste bod. Pinterest neemt het werk uit handen, waardoor je je kunt concentreren op andere onderdelen van je campagnes. Verder zal Pinterest biedingen bepalen aan de hand van hun algoritme. Dit algoritme is slimmer dan een adverteerder die handmatig biedt.
Ongeacht welke vorm van bieden jij kiest adviseren wij om, zeker in de beginperiode, goed in de gaten te houden wat jouw biedstrategie doet met de resultaten van jouw campagnes. Mocht je niet tevreden zijn kan je altijd nog switchen op een later moment.
Welke resultaten kan je behalen met Pinterest Ads?
Bij het maken van een Pinterest Advertentiecampagne kun je kiezen uit verschillende doelen die bij je marketingdoelen passen. Elk doel beïnvloedt je biedingen in de advertentieveiling, wie je advertenties bekijkt en hoe je campagne presteert.
Hier zijn de primaire doelen waaruit je kunt kiezen bij het opzetten van je Pinterest Ads campagnes:
Merkherkenning
Videoweergaven
Overweging
Conversie
Catalogusverkopen
Merkherkenning
Met dit campagnedoel richt je je op het vergroten van de merkbekendheid. Je helpt potentiële klanten jouw merk, producten of diensten te ontdekken in de inspirerende omgeving van Pinterest. Omdat gebruikers het platform gebruiken om ideeën op te doen voor toekomstige aankopen, zorgt merkherkenning ervoor dat jouw bedrijf top-of-mind blijft wanneer ze klaar zijn om een aankoop te doen. Door regelmatig zichtbaar te zijn met aantrekkelijke pins, bouw je niet alleen vertrouwen op, maar vergroot je ook de kans dat jouw merk als eerste in gedachten komt bij het maken van een aankoopbeslissing.
Videoweergaven
Video’s zijn krachtige middelen om verhalen te vertellen en gebruikers te inspireren. Als je wilt dat jouw video's langer worden bekeken of zelfs helemaal worden afgespeeld, kies dan voor het campagnedoel 'Videoweergaven'. Dit helpt om meer betrokkenheid te creëren door gebruikers aan te moedigen om de volledige inhoud van je video’s te bekijken. Of het nu gaat om tutorials, productpresentaties of merkverhalen, met dit campagnedoel verhoog je de impact van je videocontent en zorg je ervoor dat jouw boodschap beter blijft hangen bij de kijkers.
Overweging
Het doel van overweging is om meer verkeer naar jouw website of specifieke pin te genereren. Met deze campagne optimaliseer je het aantal klikken naar jouw pins, wat zowel interne als externe klikken kan omvatten. Externe klikken sturen gebruikers door naar de URL die je aan de pin hebt toegevoegd, zoals een productpagina of blogpost. Dit campagnedoel is perfect wanneer je wilt dat gebruikers meer ontdekken over je aanbod en de volgende stap zetten om meer informatie op jouw website te vinden.
Conversie
Conversiecampagnes zijn gericht op het aanmoedigen van gebruikers om directe acties te ondernemen, zoals een aankoop voltooien, zich inschrijven voor een nieuwsbrief of een product toevoegen aan hun winkelmand. Door het campagnedoel ‘Conversie’ in te stellen, richt je jouw advertenties op mensen die waarschijnlijk al klaar zijn om een beslissing te nemen. Dit doel helpt je niet alleen met het verhogen van de verkoop, maar kan ook bijdragen aan andere gewenste acties die belangrijk zijn voor jouw bedrijfsdoelen.
Catalogusverkopen
Met het campagnedoel ‘Catalogusverkopen’ kun je jouw producten op een visueel aantrekkelijke manier presenteren aan gebruikers die actief op zoek zijn naar inspiratie en nieuwe aankopen op Pinterest. Door productpins te maken die actuele informatie bevatten, zoals prijzen en beschikbaarheid, vergroot je de kans dat gebruikers jouw producten ontdekken en meteen doorklikken naar jouw website. Deze advertenties zijn ideaal voor bedrijven met een breed aanbod, omdat ze geautomatiseerd producten kunnen promoten die relevant zijn voor specifieke gebruikers.
Hoe maak ik mijn campagnes in Pinterest meetbaar?
Als je gaat adverteren op Pinterest dan wil je natuurlijk de impact meten van je betaalde content. Deze data zal je helpen met het beter begrijpen van het besluitvormingsproces van jouw doelgroep. Daarnaast kan je precies zien hoeveel impact de advertenties hebben op belangrijke handelingen zoals add-to-carts of directe aankopen.
De Pinterest-tag
De Pinterest-tag is een tracking pixel in de vorm van een stukje code dat je aan jouw website toevoegt. Hiermee kan je het gedrag van gebruikers op jouw website blijven volgen en terugsturen naar Pinterest. Het gedrag dat onder andere gevolgd kan worden is bijvoorbeeld welke pagina’s er worden bezocht, welke producten er in de winkelmand worden gestopt en welke producten zijn afgerekend.
De Pinterest base code implementeren
De base code is nodig om uiteindelijk events meetbaar te maken. Deze code plaats je op alle pagina’s van je website. De implementatie kan verschillen afhankelijk van hoe je het liefst trackingpixels plaatst.
Binnen Pinterest Ads moet je navigeren naar ‘’Pinterest-tag’’ en vervolgens klikken op ‘’Tagbeheerder’’. Doorloop het stappenplan dat je te zien krijgt.
Je kunt kiezen tussen verschillende integraties. Kies de integratie die jij wilt toepassen, bijvoorbeeld Google Tag Manager.
Binnen Google Tag Manager zal je een nieuwe Pinterest Tag moeten aanmaken die vuurt op alle pagina’s. Voer de juiste Tag ID in die je ziet in Pinterest Ads - Tagbeheerder. En richt de tag naar wens in.
Voilá, de Pinterest trackingpixel staat, nu moeten we nog specifieke events (conversies) meetbaar maken.
Events meetbaar maken
Om events bij te houden, moet er naast de basiscode ook een gebeurteniscode worden geïnstalleerd. Het is geheel afhankelijk van jouw eigen wensen welke events er meetbaar gemaakt moeten worden. Voorbeelden van events die je meetbaar kunt maken zijn; Checkout, addtocart, pagevisit, signup, watchvideo, lead, search, viewcategory en custom.
Als je het stappenplan blijft volgen van de installatie van de Pinterest Tag, dan kom je uit bij de gebeurteniscode installeren. Kies de events die jij wilt bijhouden. Kopieer de code en plaats deze na de base code, zodat die als eerst wordt geladen.
Of installeer de events via Google Tag Manager door wederom een nieuwe Pinterest Tag aan te maken per event dat je wilt meten. Kies bij ‘’event to fire’’ het event dat jij wilt meten en zorg dat je je trigger hierop afstemt. Vergeet niet de juiste Pinterest Tag ID in te voeren en de container te publishen.
Pinterest Ads uitbesteden?
Wil je het meeste uit je Pinterest advertenties halen, maar ontbreekt het je aan tijd of kennis om dit zelf te doen? Wij staan klaar om je te helpen. Als experts in social media advertising zorgen wij ervoor dat jouw Pinterest campagnes optimaal worden ingericht en beheerd. Van strategische planning tot gedetailleerde rapportages, wij nemen alles uit handen zodat jij je kunt focussen op jouw bedrijf. Wil je weten hoe wij jouw bedrijf kunnen laten groeien via Pinterest Ads? Neem contact met ons op en ontdek de mogelijkheden!