Email marketing hoeft niet veel te kosten
Het versturen van een email kost natuurlijk niks, maar je kan het wel zo gek maken als je zelf wilt! Het vergt vooral wat van je tijd.
E-mail marketing staat erom bekend dat de ROI hoog ligt. ROI, ook wel return of investment geeft je de verhouding van wat je hebt geïnvesteerd en de opbrengsten daarvan weer. Het ROI bij email marketing is gemiddeld hoog omdat mensen hierbij alleen jouw mail zien als ze die openen. Je concurreert dan niet met andere bedrijven op dat moment.
De email wordt veel gebruik
Tegenwoordig heeft iedereen wel een email adres, zakelijk of privé. Zonder e-mail adres kan je vaak niet eens iets online bestellen of een account aanmaken. Volgens Frankwatching staat zelfs 94% van de Nederlandse bevolking ingeschreven op e-mailnieuwsbrieven.
Email marketing is persoonlijk
In vergelijking met andere kanalen is de email een zeer persoonlijk kanaal. Dit is een goede manier om klanten aan je te binden en om merk loyaliteit te creëren. E-mails worden naar een persoonlijk e-mailadres verstuurd, maar je kan ook gepersonaliseerde e-mails sturen, wat de kans op traffic naar de website of webshop vergroot.
Je hebt controle over de mails die je stuurt
Bij email marketing heb je de controle over bij wie je e-mail allemaal terechtkomt. Dit is handig als je je mails wilt afstemmen op een bepaalde doelgroep en weet je zeker dat je mail bij die groep terechtkomt.
Daarbij komt dat mensen zelf ook controle hebben over de mails die ze krijgen. Als ze geen mails willen krijgen van een bepaald bedrijf dan schrijven ze zich vaak uit. Zo weet je altijd dat jouw klantenbestand al geïnteresseerd is in de producten of diensten die je verkoopt en kan je daarop inspelen.
Email marketing is meetbaar
Email marketing is super meetbaar. Wanneer je email marketingsoftware gebruikt kan je veel inzicht krijgen in het gebruik van klanten en hun mail. Je kan precies zien wie de mail heeft geopend en wie en hoe vaak er op linkjes zijn geklikt.
Hoe wordt je e-mail vaak geopend?
Via e-mailmarketing heb je veel inzichten in wat je gebruikers doen. Je wilt natuurlijk dat je e-mails zo vaak mogelijk worden geopend, hiervoor hebben we een paar tips:
- Wees herkenbaar voor je ontvangers.
- Maak het persoonlijk, zet de naam van de klant of ontvanger in de mail.
- Probeer verschillende dagen en tijden uit. Kijk wat het beste werkt.
- Maak je e-mails interessant en leuk. Niemand heeft wat aan een inhoudsloze e-mails en het kan zorgen voor een opt-out (uitschrijving op je e-mails).
- Zorg voor een opvallende titel, zodat je opvalt tussen alle andere mails.
Maak daarnaast ook gebruik van de data die je al van bestaande klanten hebt. Wanneer klanten met hun email adres al eerder iets besteld hebben kan je zien wat het gemiddelde aankoopbedrag van diegene is en waar de interesses liggen van die klant. Speel daar slim op in!
Nieuwsbrieven: wat moet je juist wel en niet doen?
Nieuwsbrieven zijn handig voor klantenbinding en verkeer naar je website of webshop, maar ook met nieuwsbrieven is het belangrijk om het interessant te maken en de aandacht te trekken. Gebruik hiervoor de volgende tips:
- Zorg dat je inhoudsloze nieuwsbrieven voorkomt. Een nieuwsbrief heet niet voor niks nieuwsbrief, het moet je waarde meegeven. Zorg er dus ook voor dat je onderwerp titel duidelijk is, zo weten ontvangers meteen waar het overgaat en valt je nieuwsbrief niet tegen als ze het lezen.
- Maak gebruik van Call-to-Actions. Je wilt natuurlijk dat ontvangers van je mail ook daadwerkelijk een actie gaan uitvoeren. Voeg daarom Call-to-Actions toe om aan te sporen dat ze naar jouw website of webshop gaan, zo bevorder je meer traffic naar je website.
- Zorg voor een goede lay-out. Een mooi opgemaakte nieuwsbrief met leuke foto’s is natuurlijk veel leuker en interessanter om te zien dan een lap tekst. Beelden zeggen immers meer dan woorden!
Door email marketing in te zetten kan je dus een band opbouwen met (potentiële) klanten. Het is persoonlijk, veel mensen gebruiken de e-mail en het hoeft niet altijd veel geld te kosten. Een goed middel om in te zetten voor jouw product of dienst.
Chase Marketing heeft alle kennis in huis om jouw email campagne te doen slagen. Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem gerust contact met ons op.