Succesvolle <span class="rt-h2-white">SEO-migratie van 28.000 URL's</span> voor horeca groothandel
APS Glass & Bar Supply had noodgedwongen een nieuwe website nodig. De development van het CMS: Shopware 5 zou volledig gaan stoppen in juli 2024. Om problemen voor te zijn vroeg APS Glass & Bar Supply ons om te helpen met een nieuwe website. Natuurlijk hoorde hier een bijpassende SEO-migratie bij. In deze case lees je alles over de SEO-migratie voor APS Glass & Bar Supply
Succesvolle <span class="rt-h2-white">SEO-migratie van 28.000 URL's</span> voor horeca groothandel
APS Glass & Bar Supply had noodgedwongen een nieuwe website nodig. De development van het CMS: Shopware 5 zou volledig gaan stoppen in juli 2024. Om problemen voor te zijn vroeg APS Glass & Bar Supply ons om te helpen met een nieuwe website. Natuurlijk hoorde hier een bijpassende SEO-migratie bij. In deze case lees je alles over de SEO-migratie voor APS Glass & Bar Supply
Succesvolle <span class="rt-h2-white">SEO-migratie van 28.000 URL's</span> voor horeca groothandel
APS Glass & Bar Supply had noodgedwongen een nieuwe website nodig. De development van het CMS: Shopware 5 zou volledig gaan stoppen in juli 2024. Om problemen voor te zijn vroeg APS Glass & Bar Supply ons om te helpen met een nieuwe website. Natuurlijk hoorde hier een bijpassende SEO-migratie bij. In deze case lees je alles over de SEO-migratie voor APS Glass & Bar Supply
Projectomschrijving
APS Glass & Bar Supply beschikte over een zeer grote website, gemaakt in Shopware 5. De website werkte prima, maar beschikte over een verouderd design en voldeed niet aan de daadwerkelijke uitstraling en positionering van APS. Daarbij kondigde Shopware in 2023 aan dat Shopware 5 officieel zal stoppen vanaf juli 2024. Al met al, tijd voor een nieuwe website.
Ook bracht een nieuwe website een mooie kans om het headermenu te vernieuwen en om de volledige URL-structuur te perfectioneren. Deze kans klonk als muziek in de oren voor onze SEO specialisten en zij konden niet wachten om te beginnen! Er moest echter eerst een nieuw CMS worden gekozen. Na deze keuze en het opzetten van een nieuw menu en URL-structuur moest ook nog eens alle geschreven content worden overgezet, nieuwe server side tracking worden ingesteld en dit allemaal zonder een noemenswaardige dip in zoekverkeer. Hoe we deze uitdaging getackeld hebben lees je hieronder!
2021
APS Glass & Bar Supply is sinds 2021 een trouwe klant van Chase Marketing!
20 jaar
APS Glass & Bar Supply bestaat al 20 jaar!
Over APS Glass & Bar Supply
APS Glass & Bar Supply is dé non-food groothandel voor horeca en retail in Nederland en België. Van bijzonder glaswerk, servies en bestek tot gehele keukeninstallaties en alle barbenodigdheden; je vindt alle benodigdheden voor horeca en retail terug in het assortiment van APS Glass & Bar Supply.
2021
APS Glass & Bar Supply is sinds 2021 een trouwe klant van Chase Marketing!
20 jaar
APS Glass & Bar Supply bestaat al 20 jaar!
Over APS Glass & Bar Supply
APS Glass & Bar Supply is dé non-food groothandel voor horeca en retail in Nederland en België. Van bijzonder glaswerk, servies en bestek tot gehele keukeninstallaties en alle barbenodigdheden; je vindt alle benodigdheden voor horeca en retail terug in het assortiment van APS Glass & Bar Supply.
2021
APS Glass & Bar Supply is sinds 2021 een trouwe klant van Chase Marketing!
20 jaar
APS Glass & Bar Supply bestaat al 20 jaar!
Over APS Glass & Bar Supply
APS Glass & Bar Supply is dé non-food groothandel voor horeca en retail in Nederland en België. Van bijzonder glaswerk, servies en bestek tot gehele keukeninstallaties en alle barbenodigdheden; je vindt alle benodigdheden voor horeca en retail terug in het assortiment van APS Glass & Bar Supply.
De start van een mooi project
APS is al klant sinds 2021 en na al deze jaren hebben we een mooie band en samenwerking weten te creëren. Vanuit beide kanten zijn de vertrouwen groot, en daarom hadden wij de eer om een nieuwe website te maken voor APS Glass & Bar Supply. De vraag was alleen wel: in welk CMS gaan we de website bouwen en hoe voldoet een nieuwe website aan onze eisen en functionaliteiten?
Overwegingen van CMS
APS Glass & Bar Supply werkt in een zeer grote website en biedt meer dan 13.500 producten aan, in zowel het Nederlands als Engels. Deze producten zijn allemaal gekoppeld aan een systeem om onder andere bestellingen, voorraad en prijzen bij te houden. Ook werkt de website met een systeem waardoor je alleen als ingelogde klant een bestelling kan plaatsen. APS Glass & Bar Supply verkoopt via e-commerce namelijk enkel aan b2b klanten. Bij de klanten van APS zijn er verschillende lagen en voorkeuren, deze moesten allemaal voldoen in een nieuw CMS. Vanuit APS Glass & Bar Supply is er een bestand opgesteld met eisen en functionaliteiten. Naast de lijst met punten, speelde gebruiksgemak, kansen voor SEO en uitbreiding een zeer grote rol. Op basis van deze punten konden wij verschillende CMS gaan vergelijken. Wij hebben ervaring met allerlei CMS en uiteindelijk hebben we met de klant besloten om te kiezen voor een Shopify website!
En nieuwe Shopify website
De keuze was gemaakt, Yes! Nu was het tijd om alle functionaliteiten vanuit de wens van de klant te gaan realiseren en om het design op te maken. Onze designer begon hiervoor met een kick-off, dit om nog een keer alle wensen en eisen qua design in kaart te brengen voor de website. Hierna kon de designer aan de slag en is het design gemaakt. Ondertussen doken onze SEO specialisten in de kansen voor het nieuwe headermenu. Na een aantal feedback rondes was het tijd om de website daadwerkelijk te gaan realiseren. Ook dit proces verliep met veel contactmomenten en sparsessies tussen ons team en de klant. Op deze manier zorgen we ervoor dat de website volledig naar wens werd gebouwd en dat de website ook technisch gezien klopt. Hier lees je meer over het websiteproject.
Van strategie naar resultaat, stap voor stap
Van strategie naar resultaat.
Stap voor stap.
Van strategie naar resultaat, stap voor stap
Toen de designer begon met het opmaken van een design startte onze SEO specialisten met het bouwen van een nieuw header menu. Makkelijker gezegd dan gedaan, APS Glass & Bar Supply beschikt over enorm veel productcategorieën. Onze SEO specialisten zijn aan de slag gegaan met een voorstel van een nieuw menu en na een aantal spar en feedback sessies is er met oog op zowel gebruiksgemak als SEO een nieuwe menu bepaald.
Na het nieuwe menu konden we de H1’s en de URL’s bepalen voor de pagina’s. Vervolgens moesten alle geschreven teksten worden overgezet en hebben we de interne linkstructuur recht getrokken naar een nieuwe structuur.
Terwijl de website werd gebouwd en onder andere de URL’s werden bepaald was het tijd om de migratie voor te bereiden. Het identificeren van de oude categorieën en overige pagina's was geen probleem, het koppelen van alle oude en nieuwe product URL’s was daarentegen lastiger. Met een hoop getest en met wat hulp van ChatGPT is het uiteindelijk gelukt om alle oude en nieuwe URL’s in de juiste structuur naast elkaar te zetten voor zowel de Nederlandse als de Engelse website.
En toen was het tijd voor het doorvoeren van de migratie! De lijst met redirect zijn in Shopify gemakkelijk te importeren in bulk. Zoals je je kunt voorstellen kan dit aardig wat werk schelen bij een migratie van +28.000 URL’s. Ruim voor de livegang van de website stonden de redirects alvast klaar.
Ondertussen voerde wij een SEO-kickstart uit om ervoor te zorgen dat alle basis goed stond wat betreft SEO voordat we daadwerkelijk live gingen met de website. Een van de onderdelen tijdens de SEO-kickstart is het draaien van tests in Ahrefs en Screaming Frog om na te gaan of alles qua technische SEO goed staat en om te kijken of we nog ergens foutjes konden spotten.
Op 19 juni was het dan echt tijd voor de migratie. De website was er klaar en wij ook! Tijdens een livegang is het toch even spannend, want je weet nooit 100% zeker hoe alles verloopt. Nadat de website volledig live was bleven we natuurlijk niet stilzitten. De specialisten die op dit project zitten hadden op 19 juni genoeg tijd over gehouden om de SEO migratie in goede banen te laten verlopen.
Na het uitvoeren van de migratie werden er constant analyses uitgevoerd om na te gaan hoe alles wordt opgepakt. Analyses in bijvoorbeeld tools als Ahrefs, Google Search Console, Google Analytics en Screaming Frog hielpen ons om te zien waar eventuele pijnpunten zaten.
Na de livegang zetten we daarbij ook altijd een linkbuilding recovery traject in. Met een linkbuilding recovery traject zorgen wij ervoor dat oude linkjes worden vernieuwd naar de nieuwe URL’s. Zo zijn ook de backlinks aangepast naar de nieuwe structuur en komt de waarde niet binnen via een redirect.
De eerste maanden na een migratie onderzoeken we hoe de posities zijn gestegen of gedaald en op basis hiervan kunnen we weer actie ondernemen. Wat de resultaten waren van de SEO migratie naar Shopify lees je hieronder.
Nu, een half jaar later, kunnen we terugblikken op een succesvolle SEO-migratie. Na een migratie is het altijd even spannen wat er gebeurt met de zoekresultaten. Vooral in dit geval was het soms even spannend. We merkten al snel dat Google aardig in de war was, zo zagen we in het begin een dip in de topposities. Dit had voornamelijk te maken met de grote aanpassingen van de website, zo was het domein van een www. naar een non-www. gegaan en is de complete URL structuur veranderd. Het duurde even voordat deze nieuwe structuur werd opgepakt. Ook zijn er een hoop nieuwe, maar ook verwijderde subcategorieën en producten. Hierdoor zagen we ook fluctuaties in de topposities.
Uiteindelijk zagen we de topposities in Ahrefs weer mooi stijgen en pakken we lekker door met SEO!
Toen de designer begon met het opmaken van een design startte onze SEO specialisten met het bouwen van een nieuw header menu. Makkelijker gezegd dan gedaan, APS Glass & Bar Supply beschikt over enorm veel productcategorieën. Onze SEO specialisten zijn aan de slag gegaan met een voorstel van een nieuw menu en na een aantal spar en feedback sessies is er met oog op zowel gebruiksgemak als SEO een nieuwe menu bepaald.
Na het nieuwe menu konden we de H1’s en de URL’s bepalen voor de pagina’s. Vervolgens moesten alle geschreven teksten worden overgezet en hebben we de interne linkstructuur recht getrokken naar een nieuwe structuur.
Terwijl de website werd gebouwd en onder andere de URL’s werden bepaald was het tijd om de migratie voor te bereiden. Het identificeren van de oude categorieën en overige pagina's was geen probleem, het koppelen van alle oude en nieuwe product URL’s was daarentegen lastiger. Met een hoop getest en met wat hulp van ChatGPT is het uiteindelijk gelukt om alle oude en nieuwe URL’s in de juiste structuur naast elkaar te zetten voor zowel de Nederlandse als de Engelse website.
En toen was het tijd voor het doorvoeren van de migratie! De lijst met redirect zijn in Shopify gemakkelijk te importeren in bulk. Zoals je je kunt voorstellen kan dit aardig wat werk schelen bij een migratie van +28.000 URL’s. Ruim voor de livegang van de website stonden de redirects alvast klaar.
Ondertussen voerde wij een SEO-kickstart uit om ervoor te zorgen dat alle basis goed stond wat betreft SEO voordat we daadwerkelijk live gingen met de website. Een van de onderdelen tijdens de SEO-kickstart is het draaien van tests in Ahrefs en Screaming Frog om na te gaan of alles qua technische SEO goed staat en om te kijken of we nog ergens foutjes konden spotten.
Op 19 juni was het dan echt tijd voor de migratie. De website was er klaar en wij ook! Tijdens een livegang is het toch even spannend, want je weet nooit 100% zeker hoe alles verloopt. Nadat de website volledig live was bleven we natuurlijk niet stilzitten. De specialisten die op dit project zitten hadden op 19 juni genoeg tijd over gehouden om de SEO migratie in goede banen te laten verlopen.
Na het uitvoeren van de migratie werden er constant analyses uitgevoerd om na te gaan hoe alles wordt opgepakt. Analyses in bijvoorbeeld tools als Ahrefs, Google Search Console, Google Analytics en Screaming Frog hielpen ons om te zien waar eventuele pijnpunten zaten.
Na de livegang zetten we daarbij ook altijd een linkbuilding recovery traject in. Met een linkbuilding recovery traject zorgen wij ervoor dat oude linkjes worden vernieuwd naar de nieuwe URL’s. Zo zijn ook de backlinks aangepast naar de nieuwe structuur en komt de waarde niet binnen via een redirect.
De eerste maanden na een migratie onderzoeken we hoe de posities zijn gestegen of gedaald en op basis hiervan kunnen we weer actie ondernemen. Wat de resultaten waren van de SEO migratie naar Shopify lees je hieronder.
Nu, een half jaar later, kunnen we terugblikken op een succesvolle SEO-migratie. Na een migratie is het altijd even spannen wat er gebeurt met de zoekresultaten. Vooral in dit geval was het soms even spannend. We merkten al snel dat Google aardig in de war was, zo zagen we in het begin een dip in de topposities. Dit had voornamelijk te maken met de grote aanpassingen van de website, zo was het domein van een www. naar een non-www. gegaan en is de complete URL structuur veranderd. Het duurde even voordat deze nieuwe structuur werd opgepakt. Ook zijn er een hoop nieuwe, maar ook verwijderde subcategorieën en producten. Hierdoor zagen we ook fluctuaties in de topposities.
Uiteindelijk zagen we de topposities in Ahrefs weer mooi stijgen en pakken we lekker door met SEO!
Toen de designer begon met het opmaken van een design startte onze SEO specialisten met het bouwen van een nieuw header menu. Makkelijker gezegd dan gedaan, APS Glass & Bar Supply beschikt over enorm veel productcategorieën. Onze SEO specialisten zijn aan de slag gegaan met een voorstel van een nieuw menu en na een aantal spar en feedback sessies is er met oog op zowel gebruiksgemak als SEO een nieuwe menu bepaald.
Na het nieuwe menu konden we de H1’s en de URL’s bepalen voor de pagina’s. Vervolgens moesten alle geschreven teksten worden overgezet en hebben we de interne linkstructuur recht getrokken naar een nieuwe structuur.
Terwijl de website werd gebouwd en onder andere de URL’s werden bepaald was het tijd om de migratie voor te bereiden. Het identificeren van de oude categorieën en overige pagina's was geen probleem, het koppelen van alle oude en nieuwe product URL’s was daarentegen lastiger. Met een hoop getest en met wat hulp van ChatGPT is het uiteindelijk gelukt om alle oude en nieuwe URL’s in de juiste structuur naast elkaar te zetten voor zowel de Nederlandse als de Engelse website.
En toen was het tijd voor het doorvoeren van de migratie! De lijst met redirect zijn in Shopify gemakkelijk te importeren in bulk. Zoals je je kunt voorstellen kan dit aardig wat werk schelen bij een migratie van +28.000 URL’s. Ruim voor de livegang van de website stonden de redirects alvast klaar.
Ondertussen voerde wij een SEO-kickstart uit om ervoor te zorgen dat alle basis goed stond wat betreft SEO voordat we daadwerkelijk live gingen met de website. Een van de onderdelen tijdens de SEO-kickstart is het draaien van tests in Ahrefs en Screaming Frog om na te gaan of alles qua technische SEO goed staat en om te kijken of we nog ergens foutjes konden spotten.
Op 19 juni was het dan echt tijd voor de migratie. De website was er klaar en wij ook! Tijdens een livegang is het toch even spannend, want je weet nooit 100% zeker hoe alles verloopt. Nadat de website volledig live was bleven we natuurlijk niet stilzitten. De specialisten die op dit project zitten hadden op 19 juni genoeg tijd over gehouden om de SEO migratie in goede banen te laten verlopen.
Na het uitvoeren van de migratie werden er constant analyses uitgevoerd om na te gaan hoe alles wordt opgepakt. Analyses in bijvoorbeeld tools als Ahrefs, Google Search Console, Google Analytics en Screaming Frog hielpen ons om te zien waar eventuele pijnpunten zaten.
Na de livegang zetten we daarbij ook altijd een linkbuilding recovery traject in. Met een linkbuilding recovery traject zorgen wij ervoor dat oude linkjes worden vernieuwd naar de nieuwe URL’s. Zo zijn ook de backlinks aangepast naar de nieuwe structuur en komt de waarde niet binnen via een redirect.
De eerste maanden na een migratie onderzoeken we hoe de posities zijn gestegen of gedaald en op basis hiervan kunnen we weer actie ondernemen. Wat de resultaten waren van de SEO migratie naar Shopify lees je hieronder.
Nu, een half jaar later, kunnen we terugblikken op een succesvolle SEO-migratie. Na een migratie is het altijd even spannen wat er gebeurt met de zoekresultaten. Vooral in dit geval was het soms even spannend. We merkten al snel dat Google aardig in de war was, zo zagen we in het begin een dip in de topposities. Dit had voornamelijk te maken met de grote aanpassingen van de website, zo was het domein van een www. naar een non-www. gegaan en is de complete URL structuur veranderd. Het duurde even voordat deze nieuwe structuur werd opgepakt. Ook zijn er een hoop nieuwe, maar ook verwijderde subcategorieën en producten. Hierdoor zagen we ook fluctuaties in de topposities.
Uiteindelijk zagen we de topposities in Ahrefs weer mooi stijgen en pakken we lekker door met SEO!
+40%
Top 10 posities
+30%
Groei in aanmeldingen
+20%
Groei in totale website omzet
Tijd om door te pakken!
Nu de nieuwe website live is en de SEO-migratie is voltooid, is het tijd om door te pakken. Het nieuwe menu biedt mooie kansen voor pillar content en interne linking. Daarnaast kunnen de nieuwe collecties nog worden voorzien van content. Tijd om gas te geven en samen mooie resultaten te behalen!
Dit zijn de gestelde doelen:
+40%
Top 10 posities
+30%
Groei in aanmeldingen
+20%
Groei in totale website omzet
Tijd om door te pakken!
Nu de nieuwe website live is en de SEO-migratie is voltooid, is het tijd om door te pakken. Het nieuwe menu biedt mooie kansen voor pillar content en interne linking. Daarnaast kunnen de nieuwe collecties nog worden voorzien van content. Tijd om gas te geven en samen mooie resultaten te behalen!
Dit zijn de gestelde doelen:
+40%
Top 10 posities
+30%
Groei in aanmeldingen
+20%
Groei in totale website omzet
Tijd om door te pakken!
Nu de nieuwe website live is en de SEO-migratie is voltooid, is het tijd om door te pakken. Het nieuwe menu biedt mooie kansen voor pillar content en interne linking. Daarnaast kunnen de nieuwe collecties nog worden voorzien van content. Tijd om gas te geven en samen mooie resultaten te behalen!
Dit zijn de gestelde doelen:
Jouw doel, onze strategie. Let's win.
We duiken in je DNA
Performance marketing met resultaat. Geen bullshit en met gezellige mensen.
We duiken in je DNA
Performance marketing met resultaat. Geen bullshit en met gezellige mensen.
We duiken in je DNA
Performance marketing met resultaat. Geen bullshit en met gezellige mensen.
Jouw doel, onze strategie. Let's win.
We duiken in je DNA
Tijdens het oriëntatiegesprek duiken we in het DNA van jouw organisatie.
We analyseren je performance
We analyseren je totale online marketing performance, tot in de puntjes.
We vormen je blauwdruk
Tot slot vormen we de blauwdruk van jouw online strategie.
Jouw doel, onze strategie. Let's win.
We duiken in je DNA
Tijdens het oriëntatiegesprek duiken we in het DNA van jouw organisatie.
We analyseren je performance
We analyseren je totale online marketing performance, tot in de puntjes.
We vormen je blauwdruk
Tot slot vormen we de blauwdruk van jouw online strategie.