Een marketingstrategie bepalen
Een marketingstrategie bepalen begint bij het concreet maken van je doelen. Zonder duidelijke doelen weet je niet welke kant je op wilt gaan en wanneer je iets hebt behaald. Probeer je doelen zo duidelijk en meetbaar mogelijk te maken door ze bijvoorbeeld op de SMART manier op te stellen, SMART staat voor specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden. Als je meetbaar hebt wat je doelen zijn kan je daarop je marketingstrategie aanpassen.
Begin met een onderzoek naar je doelgroep, dat is een bepaalde groep mensen waar jij je producten of diensten op gaat richten. Je doelgroep worden jouw klanten. Maak daarom duidelijk wie je doelgroep is. Zonder doelgroep weet je niet waar je op moet focussen en kan je niet beginnen met een duidelijke marketingstrategie.
Wie zijn je concurrenten? Bijna elk bedrijf heeft concurrenten. Het is belangrijk om te weten wie dat zijn en hoe zij te werk gaan. Zo kom je er ook achter wat jouw Unique Selling Points zijn en hoe je hierop kan inspelen bij de marketingstrategie.
Bepaal als laatste met welke middelen je gaat werken. Door een goed inzicht van je doelen, doelgroep, en concurrentieanalyse kan je een sterkte marketingstrategie bepalen, maar dit moet je ook nog kunnen uitvoeren. Vind hiervoor de juiste kanalen.
De marketingkanalen die je slim kunt inzetten voor je marketingstrategie
Een marketingplan kan uit verschillende en meerdere kanalen bestaan. Wij lichten onderstaand de vier meest gebruikte marketingkanalen toe.
1. Google Ads
Google Ads is een programma van Google waar je mee kan adverteren. Maar hoe kan het nu dat de ene advertentie bovenaan staat en de ander op plek 5? Google houdt rekening met concurrentie en de kwaliteitsscore, des te meer concurrentie er is, des te meer je moet betalen voor een klik op de advertentie. Doe je dat niet, dan kom je dus sneller op plek 5 te staan. Bij de kwaliteitsscore kijkt Google naar relevantie en klikgedrag. Als er vaker op jouw pagina wordt geklikt dan op de pagina van de concurrenten vind Google dat jouw pagina relevanter is en komt jouw advertentie hoger te staan. Meer weten over Google Ads? Lees onze blog over Google Ads
2. Zoekmachine optimalisatie
Ook wel SEO genoemd. We optimaliseren een website aan de hand van onderdelen die de zoekmachines (zoals Google of Bing) als positief ervaren. Wanneer een zoekmachine je website positief uitleest zal je beter worden vertoond binnen de organische zoekresultaten. SEO is een echte toevoeging aan een sterke marketingstrategie.
3. Social media strategie
Een social media strategie is een overkoepelende term voor het inzetten van social media voor bedrijfsdoeleinden. Het kan een onderdeel zijn van een sterke marketingstrategie en zorgt ervoor dat je op het gebied van communicatie gestructureerd te werk kan gaan. Wanneer de opgestelde social media strategie goed functioneert zal dit zorgen voor meer merkbekendheid, meer verkopen en zal er een betere connectie ontstaan met jouw volgers en prospect. Dit allemaal door een goede betrokkenheid van jouw bedrijf op socialmediakanalen. Willen weten hoe je begint aan een social media strategie? Lees onze blog over social media strategie.
4. E-mailmarketing
E-mail marketing is een vorm van marketing uitvoeren door middel van e-mails te sturen. Vaak wordt dit gedaan in de vorm van nieuwsbrieven. Je kan op deze manier de nieuwste ontwikkelingen delen en mensen ‘persoonlijk’ kennis laten maken met acties, op deze manier bouw je een band op met klanten en misschien ook wel potentiële klanten. Goed om te weten als je een passend kanaal zoekt voor je marketingstrategie.
Chase Marketing helpt jou bij een marketingstrategie!
Chase Marketing helpt je graag bij het bereiken van jouw doelgroep en de doelen van je bedrijf. Dit realiseren wij dagelijks door data te combineren met expertise. Samen met de klant stellen we een strategie op om de gestelde doelen te overtreffen! Benieuwd naar de groei die wij voor jou kunnen realiseren? Neem gerust contact met ons op!