Een knallende meta omschrijving schrijven

Een knallende meta omschrijving schrijven

Het begint allemaal bij de Meta omschrijving. Je website ziet er strak uit, de techniek staat top, on-page ben je lekker bezig, maar toch echt….. het begint bij je meta omschrijving.

Vrijblijvende performance analyse

Inhoudsopgave

Gratis tips & inspiratie

Wordt periodiek op de hoogte gehouden over online marketing!

Naam
Emailadres
Ik ontvang graag inspiratie

Het is gelukt!

Je aanmelding is succesvol gelukt.

Wij zullen je periodiek op de hoogte houden van online marketing tips en zullen je  inspiratie opsturen.

Bekijk hieronder direct onze e-books.

Oops! Something went wrong while submitting the form.

Sparren over dit onderwerp?

Laat deze kans niet liggen en neem contact op voor een vrijblijvende performance analyse!

Meta teksten schrijven

Mensen zoeken op bepaalde zoekwoorden in Google en ze krijgen resultaten te zien, de meta omschrijving van je pagina. Jij moet er dus voor zorgen dat je een knallende meta omschrijving hebt geschreven zodat je opvalt en dat mensen doorklikken naar je website. We gaan de volgende onderdelen behandelen:

           
  • Wat is een meta omschrijving?
  •        
  • Gebruik van Emoji’s
  •        
  • Click through rate verbeteren
  •        
  • Tools die wij gebruiken
  •        
  • Richtlijnen van een meta omschrijving
  •        
  • Meta omschrijving op Social Media

Wat is een meta omschrijving?

De meta omschrijving is het uithangbord van je pagina. Dit is de tekst die wordt vertoond in zoekmachines zoals Google of Bing wanneer mensen zoeken naar een website. Zoals in onderstaand voorbeeld was het zoekwoord waarop wij zochten in Google “Chase Marketing”. Wat erg opvalt, is dat het exacte zoekwoord wat in de tekst staat dikgedrukt is.

Chase Marketing Meta omschrijving

Wanneer je dus het focus zoekwoord goed hebt opgenomen in je beschrijvende tekst zat dit de CTR verhogen omdat je meta description meer opvalt en exact overeenkomt met de zoekopdracht van de persoon.

Meta omschrijving tools

Om te checken of een meta omschrijving aan de richtlijnen voldoet gebruiken we natuurlijk wat tools! We gaan toch niet zelf al onze tekens tellen. Toch? Om te testen of je Meta aan de richtlijnen voldoet en om te kijken of hij er ook daadwerkelijk leuk uit komt te zien gebruiken wij de Seoreviewtools.com tool. Bij deze tool kan je makkelijk zien of je genoeg tekens gebruik en of je zoekwoord volgens de richtlijnen wordt opgenomen.

Wanneer je meer een overzicht wilt analyseren van al je pagina’s gebruiken wij de Screaming Frog tool. Deze tool gebruiken we om te checken welke pagina’s nog meta teksten missen. Ook kan je goed analyseren of je mogelijk interne concurrentie hebt op je website en dubbele focus keyword hebt ingesteld. Wil je een algemene audit inzien van je website check dan de Metatags.nl tool. Je krijgt hierbij een duidelijk inzicht in of je lekker bezig bent met het schrijven van je meta teksten.

Natuurlijk zijn er nog 10000 andere tools die je kan inzetten hiervoor. Neem bijvoorbeeld de websites Technicalseo.com en Portent.com. Check ze vooral allemaal even en ga te werk met degene die jij het prettigst vindt om te werken.

Click trough rate (CTR) verbeteren

VAL OP!!! Zoals hierboven benoemd is je meta omschrijving je uithangbord. Net als bij een winkel moet je voorgevel er pakkend uitzien en je moet een mooie etalage hebben. Zie zo dus ook met meta omschrijving. Daarom is het belangrijk om bij het schrijven van een call to action dat je nadenkt: Wat wil je dat de bezoeker gaat doen. Gebruik hierbij teksten die oproepen tot actie. Door middel van het strategisch schrijven van teksten kan je dit uithangbord pakkend maken om de potentiële bezoeker door te laten klikken naar bezoeker!

Gebruik unique selling points

Wat maakt jouw pagina uniek? Waarom moet jij uitblinken met je website? Waarom moeten mensen op jouw meta-description klikken? Het kan ook zo zijn dat jij een unieke korting hebt op een product. Je kan dan bijvoorbeeld de tekst “nu met 20% korting” opnemen in je titel. Het kan ook het geval zijn dat jouw bedrijf de enige dealer van het merk is in heel Nederland. Je kan dan in je titel schrijven “Enige dealer van X in Nederland”

Gebruik call to actions

Geef mensen een zetje in de juiste richting. In de meeste gevallen merken we dat mensen liever op een persoonlijke manier worden aangesproken. Wanneer mensen een vraag hebben en op zoek zijn naar een antwoord is het dus belangrijk om in de meta omschrijving te communiceren dat jij het antwoord hebt. Speelt hierbij in op de vraag en biedt het antwoord.

Je kan ook in de beschrijvende tekst van je meta omschrijving en een tipje van de sluier geven en afsluiten met “Lees verder”. Voor producten bij een e-commerce website is het belangrijk om altijd de titel van het product mee te nemen in de meta omschrijving. Mogelijk biedt je ook nog verschillende variaties aan? Daarnaast kan je leuk testen met teksten als “Op voorraad”, “gratis verzending” of “koop online”.

Bij onderstaand voorbeeld wordt er leuk en speels ingespeeld op het sturen richting een conversie. Het focus zoekwoord is opgenomen in een vragende vorm van de titel. Vervolgens staat er een unique selling point (7 dagen per week bereikbaar). Tot slot staat de call to action (het Bel: + telefoonnummer) duidelijk omschreven. De taxichauffeur wil meteen duidelijk maken dat ze telefonisch 7 dagen per week bereikbaar zijn (unique selling point)

Tot slot is het belangrijk om altijd te  blijven testen. Doe hiervoor A/B testen en analyseer de resultaten. Op deze manier test je altijd door naar de best werkende teksten.

Rich snippets

Dankzij het gebruik van rich snippets kan je gigantisch opvallen binnen google. In jip en janneke taal: Er wordt aan je meta omschrijving binnen de zoekresultaten van Google extra onderdelen toegevoegd. Dit kunnen onderdelen zijn zoals:

           
  • Breadcrumbs
  •        
  • Datum van het schrijven van je post
  •        
  • Auteursnaam
  •        
  • Rich cards
  •        
  • zoekfunctie

en zo nog veel meer zoals te lezen in dit artikel over structured data. Je snapt dus dat als hiervan onderdelen worden toegevoegd dat je vertoning in Google een stuk groter is dan die van je concurrenten.

Richtlijnen van een meta omschrijving

Naast al het leuke creatieve werk voor het schrijven van je meta omschrijving zijn er natuurlijk ook bepaalde richtlijnen. Google heeft aardig lopen spelen in hoeveel karakters je mag gebruiken in je titel en schrijvende tekst van je meta description. Momenteel zijn dit de toegestane karakters:

De richtlijnen zijn momenteel om een titel te schrijven van 60 karakters en een omschrijvende tekst van 155/160 karakters.

Wij benoemen ongeveer omdat dit de richtlijnen zijn. Google kijkt namelijk niet exact naar het aantal karakters maar naar het aantal pixels. De pixel breedte is 600 pixels. Een I is dus bijvoorbeeld minder pixels dan een C of een M.

Gebruik van Emoji’s

Je kan tegenwoordig super hip en creatief aan de slag gaan met jouw meta omschrijving dankzij het gebruik van Emoji’s. Geef een beetje extra flair aan de meta omschrijving met emoji’s! Deze plaatjes vallen namelijk erg op tussen de zoekresultaten binnen zoekmachines.

Vanaf de site getemoji kun je emoji’s kopiëren en plakken. Let wel op bij het gebruiken van Emoji’s

Emoji’s zijn opgebouwd aan de hand van een samenstelling van tekens. Wanneer Google van de een op de andere dag besluit om te stoppen met het vertonen van emoji’s in de meta omschrijving kan er een stukje code komen te staan. Omdat een emoji een samenstelling is van tekens is het dus ook zo dat één smiley meerdere tekens in beslag kan nemen.

Meta omschrijving op Social Media

Het is tegenwoordig natuurlijk ook erg belangrijk om via Social media kanalen je content te pushen. Maar je wilt natuurlijk wanneer je een link deelt dat je post er ook gaaf uitziet. Anders ga je nooit iets krijgen!

Facebook

Heb je wel eens een post gedeeld op Facebook die er niet uit zag? Geen mooie tekst of een lelijke foto? Via de Facebook Sharing Debugger tool kan je voortaan eerst even testen hoe je post eruit gaat zien. Op deze manier weet je altijd hoe een post eruit ziet en kan je mogelijk nog enkele aanpassingen maken. Het is dus ook belangrijk dat je hierbij de meta teksten voor het delen van social media zijn geoptimaliseerd.

LinkedIn

Wanneer je een pagina of blogpost op LinkedIn wilt delen wil je natuurlijk dat je foto mooi uitkomt evenals je tekst. Daarnaast wekt het vertrouwen op voor een blogpost wanneer de auteur erbij wordt vernoemd. Via de LinkedIn post inspector kun je een link invoeren en kijken hoe je post eruit komt te zien. Ook geeft deze inspector het aan wanneer je niet aan bepaalde criteria voldoet en geeft de oplossing wanneer er zich fouten voordoen.

Twitter

Ook Twitter heeft een tool om je post te checken! De Twitter Card Validator is voor Twitter de tool om te zien hoe je tweet eruit gaat zien.

Vaak gelezen en bekeken

Chase wordt gevormd door gepassioneerde mensen.

Shopify SEO-migratie: hoe ziet dit proces eruit?
Blog
Shopify blogs

Shopify SEO-migratie: hoe ziet dit proces eruit?

Heb je genoeg van je huidige webshop platform en wil je iets wat sneller, gebruiksvriendelijker en beter schaalbaar is? Dan is het tijd om te denken aan een Shopify migratie! In deze blog duiken we dieper in de wereld van Shopify en hoe je er voor kunt zorgen dat je je website in een keer perfect overzet. Wat zijn de stappen, waar moet je deze uitvoeren en hoe doe je dat? Pak je koffie en laten we erin duiken!

Lightspeed SEO, alles wat je moet weten
Blog
SEO

Lightspeed SEO, alles wat je moet weten

Lightspeed is een krachtig e-commerceplatform met veel voordelen. Het CMS kent een geschiedenis met een hoog gebruiksgemak en veel standaardopties om goed te scoren in de rankings van zoekmachines. De gebruiksvriendelijkheid van het CMS kan al flink helpen met het opzetten van een basis voor SEO, wij leggen je in dit blog uit hoe je met behulp van SEO echt kunt uitblinken met je Lightspeed webshop.

Google core update augustus 2024, de effecten en ons advies
Blog
SEO

Google core update augustus 2024, de effecten en ons advies

De Google core update van augustus 2024 heeft veel buzz veroorzaakt binnen de SEO-gemeenschap en ondernemers. Elke core update heeft invloed op de manier waarop zoekresultaten worden weergegeven, en de augustus update is geen uitzondering. Het is daarom cruciaal om te begrijpen wat deze update inhoudt en hoe je website mogelijk wordt beïnvloed.

Maurits Heringa Oprichter Chase Marketing
Brian de Mijttenaere, Mede-eigenaar en online strateeg bij Chase Marketing
Jennifer Daarnhouwer, Head of SEO bij Chase Marketing

Vrijblijvende performance analyse

Jouw doel. Onze strategie.

Naam*
Bedrijfsnaam
Telefoon*
Email*
Iets over je situatie
Maurits Heringa Oprichter Chase Marketing
Brian de Mijttenaere, Mede-eigenaar en online strateeg bij Chase Marketing
Jennifer Daarnhouwer, Head of SEO bij Chase Marketing
Start jouw performance analyse

Bedankt voor je aanvraag

In het kort

De kennismaking

Tijdens het intakegesprek kijken we samen of er een goede match is tussen jouw behoeften en onze expertise.

De performance analyse

Wij duiken in de huidige fase van je bedrijf, concurrenten en de markt. Analyseren kanalen en komen met een hands-on aanpak.

Oops! Something went wrong while submitting the form.

Gratis tips & inspiratie

Geheel gratis, omdat we vinden dat je kennis deelt.

Let’s talk

Met slimme strategieën, veel kennis en een flinke dosis doorzettingsvermogen zorgen.