Wat is On Page SEO?

Wat is On Page SEO?

Het gaat zoekmachines zoals Google en Bing niet alleen om een leuk design. Nee, het gaat ook om de on page onderdelen! Onderstaand alles over "wat is on page SEO?".

Vrijblijvende performance analyse

Inhoudsopgave

Gratis tips & inspiratie

Wordt periodiek op de hoogte gehouden over online marketing!

Naam
Emailadres
Ik ontvang graag inspiratie

Het is gelukt!

Je aanmelding is succesvol gelukt.

Wij zullen je periodiek op de hoogte houden van online marketing tips en zullen je  inspiratie opsturen.

Bekijk hieronder direct onze e-books.

Oops! Something went wrong while submitting the form.

Sparren over dit onderwerp?

Laat deze kans niet liggen en neem contact op voor een vrijblijvende performance analyse!

Onderdelen van On Page SEO

On Page SEO, zoals de benaming al verklapt, gaat over de visuele onderdelen op je website. Dit bestaat uit de volgende onderdelen die we in de infographic omschrijven.

On-Page SEO Checklist

De titel van je pagina

Neem altijd het focuszoekwoord op in de titel van je bericht. Op deze manier maak je website bezoekers duidelijk dat ze op de juiste pagina zijn beland. Dit geeft dan ook vertrouwen mee.Ook geef je hiermee aan bij zoekmachines dat je pagina over dit zoekwoord gaat. Zorg er ook voor dat in je titel van de pagina meteen duidelijk is waar het content / de pagina over gaat.

De URL van je pagina

Hou de url van je pagina overzichtelijk en maak de URL gelijk aan de titel. Op deze manier krijgen mensen een vertrouwd gevoel wanneer ze de url in de balk van hun browser zien staan.Daarnaast wordt de tekst van je url ook vertoond binnen de zoekresultaten op Google, ook wel de meta omschrijving genoemd. Aangezien dit natuurlijk het visitekaartje is van je pagina is het belangrijk dat dit er strak uitziet en overeenkomt met het focuszoekwoord. Dit zal tevens je Click through rate (CTR) verhogen!

Hoofdteksten markeren

Het is erg belangrijk om de opmaak van hoofdteksten te markeren. De hoofdteksten worden aangegeven met een code. Deze code loopt op van H1 tot H6 en worden aangegeven met <H1>, <H2>, <H3> etc. Om dit duidelijk te maken denken we graag aan de opmaak van een boek. Titel = H1,Hoofdstuk = H2,Sub onderdeel = H3 Sub, sub onderdeel = H4

Op deze manier geef je een duidelijk overzicht van het content en markeer je de teksten. De bezoeker zal meteen snappen hoe de pagina is opgesteld, wat belangrijke onderdelen zijn en kan extra worden aangetrokken door bepaalde titels. Daarnaast zal Google je pagina beter indexeren, omdat je aangeeft welke onderdelen de hoofdteksten zijn.

Gebruik van alinea’s

Schrijf krachtige en pakkende alinea’s. Sommige mensen doen erg veel moeite om creatief te zijn en vanuit 10 verschillende invalshoeken een tekst te omschrijven. Hou rekening met de spanningsboog van mensen en hou de mobiele gebruikers in het achterhoofd. Schrijf dus een overzichtelijke pagina met een goede opmaak. Zo kunnen gebruikers makkelijk door de pagina heen lezen. Je geeft mensen dus een prettige ervaring wanneer ze makkelijk door je teksten kunnen gaan en ze alle informatie makkelijk kunnen opnemen.

Lengte van teksten

Het is niet nodig om eindeloze lappen met tekst te schrijven. Bijvoorbeeld geeft de Yoast SEO plugin (Bij een Wordpress website) een minimum van 300 worden aan.Wij raden aan om kwalitatieve teksten te schrijven voor een website en minimaal tussen de 500-600 worden te schrijven.

Het is belangrijk dat je veel transitie woorden gebruikt en korte zinnen schrijft. Dit wordt makkelijk gelezen door bezoekers en biedt een prettig ervaring.

Gebruik van zoekwoorden

Het creatief zijn met zoekwoorden zorgt voor een beter vindbaarheid op verschillende zoekwoorden. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van verschillende synoniemen of kaart iets aan vanuit verschillende invalshoeken. Lees ook: Strategisch gebruik van zoekwoorden in content

Daarnaast wil je geen mensen spammen. Zorg voor een natuurlijke opmaak van je tekst. Mensen dachten vroeger “als ik het zoekwoord, maar vaak genoeg laat voorkomen word ik wel goed gevonden”. Nou, niet dus! Hou rekening van een zoekwoord dichtheid van rond de 3%.Dit kan je analyseren met een tool zoals SEO Review Tools

Hyperlinks

Dankzij het toevoegen van hyperlinks op je website kan je verwijzen naar een ander onderdeel van je website. Mogelijk wil je linken van de een andere pagina of een blogpost voor een diepgaande uitleg (zoals wij doen bij het vorige onderdeel). Daarbij is het goed om een linkprofiel op te bouwen. Zoekmachines zien het als waarde wanneer er veel links naar een bepaalde pagina leiden. Op deze manier kan je werken naar een hogere pagina-autoriteit voor de desbetreffende pagina waar je heen linkt.

Afbeeldingen, Infographics en video’s

Naast dat visueel content je website opfleurt, is het ook strategisch slim inzetbaar.

Afbeeldingen

Wanneer je afbeeldingen toevoegt aan de website wordt je pagina overzichtelijker en kan je meer “feeling” meegeven. Het is echter van groot belang om ze ook SEO technisch te optimaliseren. Denk hierbij aan het comprimeren van de afbeelding, de alt-teksten goed zetten of de naam van de afbeelding overeen te laten komen met zoekwoorden. (dus geen DC-003242 -> maar: Wat is On Page SEO)

Infographics

Infographics zijn meer dan een lange afbeelding. Je kan op een visuele manier namelijk erg veel informatie overbrengen. Dankzij bijvoorbeeld de tool canva kan je zelfs als je geen designer bent al de vetste infographics in elkaar zetten. Let er op, net als bij afbeeldingen, dat je ze ook SEO technisch goed optimaliseert.

Video’s

Middels het toevoegen van video content kan je de tijd dat een bezoeker op je pagina is pittig verhogen. De video kan niet alleen perfect dienen voor mensen die te lui zijn om te lezen. Je kan namelijk in een video meer gevoel overbrengen over bijvoorbeeld een product of een tool. Wanneer iemand lang op je pagina blijft, wordt dit als prettig ervaren door de zoekmachine wat direct invloed zal hebben op je ranking.

Call to actions

Uiteindelijk wil je natuurlijk scoren. Je wilt de conversie binnen slepen. Daarom begint de blog schrijven bij een strategisch plan opstellen. Wat wil je met de blog bereiken? Het hangt af van het doel van je pagina naar welke conversie je wilt sturen. Wil je bijvoorbeeld sturen naar het invullen van een contactformulier, een aankoop op je website of een reactie op de blog? Zorg voor een duidelijke call to action en stuur naar de conversie middels je content.

Meta descriptions

Het begint natuurlijk bij het gevonden worden binnen een zoekmachine. Je kan elk on page onderdeel van je website nog zo goed hebben geoptimaliseerd. Als echter je meta omschrijving shit is, klikt er toch niemand door. Daarnaast moet hij goed aansluiten op je pagina anders zijn mensen binnen het lezen van de titel alweer weg. We willen dus een knallende meta omschrijving schrijven. Laat de meta titel dus goed aansluiten op je pagina en zet er je focus zoekwoord in. Geef daarnaast kort en bondig een samenvatting in de beschrijvende tekst van je meta omschrijving. Bij het goed schrijven van deze tekst zal je de click through rate (CTR) zien stijgen!

Het doel van On Page SEO

Als je al de bovenstaand onderdelen goed op elkaar laat aansluiten heb je een sterke fundering voor je pagina opgebouwd. Hou er echter rekening mee dat een pagina geoptimaliseerd moet worden voor specifieke zoekwoorden. Met elke pagina is het dus belangrijk om een bepaald doel te stellen.“Wat wil je bereiken met het schrijven van deze pagina?” Optimaliseer je pagina-specifiek voor dit doel en doe altijd een zoekwoord onderzoek of:

           
  • De zoekwoorden die je wilt targeten wel relevant zijn?
  •        
  • Er al erg veel concurrentie is?
  •        
  • Er er bepaalde synoniemen zijn?

Wil je achter de mogelijkheden komen om beter vindbaar te worden in Google?

Lees dan hier verder en vraag een On Page SEO review aan!

Bij Chase Marketing volgen we veel cursussen, blogs en webinars. Daarnaast doen we dagelijks weer nieuwe inzichten op door middel van het uitvoeren van online marketing werkzaamheden. Deze kennis delen we graag! Heb je specifieke onderdelen waarover je meer wilt weten? Stuur een mailtje en we schrijven er graag een blog over.

Vaak gelezen en bekeken

Chase wordt gevormd door gepassioneerde mensen.

Shopify SEO-migratie: hoe ziet dit proces eruit?
Blog
Shopify blogs

Shopify SEO-migratie: hoe ziet dit proces eruit?

Heb je genoeg van je huidige webshop platform en wil je iets wat sneller, gebruiksvriendelijker en beter schaalbaar is? Dan is het tijd om te denken aan een Shopify migratie! In deze blog duiken we dieper in de wereld van Shopify en hoe je er voor kunt zorgen dat je je website in een keer perfect overzet. Wat zijn de stappen, waar moet je deze uitvoeren en hoe doe je dat? Pak je koffie en laten we erin duiken!

Lightspeed SEO, alles wat je moet weten
Blog
SEO

Lightspeed SEO, alles wat je moet weten

Lightspeed is een krachtig e-commerceplatform met veel voordelen. Het CMS kent een geschiedenis met een hoog gebruiksgemak en veel standaardopties om goed te scoren in de rankings van zoekmachines. De gebruiksvriendelijkheid van het CMS kan al flink helpen met het opzetten van een basis voor SEO, wij leggen je in dit blog uit hoe je met behulp van SEO echt kunt uitblinken met je Lightspeed webshop.

Google core update augustus 2024, de effecten en ons advies
Blog
SEO

Google core update augustus 2024, de effecten en ons advies

De Google core update van augustus 2024 heeft veel buzz veroorzaakt binnen de SEO-gemeenschap en ondernemers. Elke core update heeft invloed op de manier waarop zoekresultaten worden weergegeven, en de augustus update is geen uitzondering. Het is daarom cruciaal om te begrijpen wat deze update inhoudt en hoe je website mogelijk wordt beïnvloed.

Maurits Heringa Oprichter Chase Marketing
Brian de Mijttenaere, Mede-eigenaar en online strateeg bij Chase Marketing
Jennifer Daarnhouwer, Head of SEO bij Chase Marketing

Vrijblijvende performance analyse

Jouw doel. Onze strategie.

Naam*
Bedrijfsnaam
Telefoon*
Email*
Iets over je situatie
Maurits Heringa Oprichter Chase Marketing
Brian de Mijttenaere, Mede-eigenaar en online strateeg bij Chase Marketing
Jennifer Daarnhouwer, Head of SEO bij Chase Marketing
Start jouw performance analyse

Bedankt voor je aanvraag

In het kort

De kennismaking

Tijdens het intakegesprek kijken we samen of er een goede match is tussen jouw behoeften en onze expertise.

De performance analyse

Wij duiken in de huidige fase van je bedrijf, concurrenten en de markt. Analyseren kanalen en komen met een hands-on aanpak.

Oops! Something went wrong while submitting the form.

Gratis tips & inspiratie

Geheel gratis, omdat we vinden dat je kennis deelt.

Let’s talk

Met slimme strategieën, veel kennis en een flinke dosis doorzettingsvermogen zorgen.