Altijd bovenaan in jouw regio met <span class="rt-h1-blue">Local SEO</span>

Wist je dat als je in Amsterdam zoekt naar een online marketing bureau, je andere resultaten krijgt dan wanneer je deze zoekopdracht intypt in Groningen? Locatiegerelateerde zoekopdrachten en zoekresultaten worden steeds belangrijker. Is jouw bedrijf al goed vindbaar in de regio waar je opereert? Wij helpen je graag met het implementeren van een local SEO strategie.

4.5/5
op Google beoordeeld
60+ bedrijven die winnen
‘23 & '24 FD Gazelle
Local SEOLocal SEO
Local SEOLocal SEO

Winnen met
Local SEO

Alles om te kunnen vertrouwen op onze skills.

No items found.

Wij performen. Zij winnen.
Zij doen het al.

6 jaar

Ervaring in full funnel performance marketing

2 concepten

Onze eigen concepten voor Leadgeneratie & eCommerce

Voorloper in
deze branches

Voor advocaten

Chase helpt advocatenkantoren om te winnen in een competitieve markt met effectieve leadgeneratie en zichtbaarheid. Samen zetten we de strategie neer voor groei en een sterk merk.

6 jaar

Ervaring in full funnel 
performance marketing

2 concepten

Onze eigen concepten in Leadgeneratie & eCommerce

Voor fashion

Met onze full-funnel marketingstrategieën maken we van jouw fashion merk een impactvolle speler. Bereik je doelgroep, verhoog je conversies, en bouw aan blijvende merkwaarde.

6 jaar

Ervaring in full funnel 
performance marketing

2 concepten

Onze eigen concepten in Leadgeneratie & eCommerce

Voor recruitment

Trek de juiste sollicitanten aan én genereer waardevolle leads. Wij zorgen ervoor dat recruitment bedrijven groeien met een data-gedreven aanpak en meetbare resultaten.

6 jaar

Ervaring in full funnel 
performance marketing

2 concepten

Onze eigen concepten in Leadgeneratie & eCommerce

Voor cosmetica

Creëer een unieke propositie en val op in de markt. Onze eCommerce strategieën zorgen voor meer zichtbaarheid en loyale klanten, zodat jouw cosmetica merk blijft groeien.

6 jaar

Ervaring in full funnel 
performance marketing

2 concepten

Onze eigen concepten voor Leadgeneratie & eCommerce

Voor vastgoed

Bouw aan duurzame groei en trek investeerders aan. Met bewezen leadgeneratie technieken helpt Chase jouw vastgoedprojecten om blijvende impact te maken.

6 jaar

Ervaring in full funnel 
performance marketing

2 concepten

Onze eigen concepten in Leadgeneratie & eCommerce

Voor B2B eCommerce

Maak gebruik van op maat gemaakte wholesale strategieën die je verkoop stimuleren. Chase ondersteunt B2B eCommerce bedrijven om online te excelleren en winstgevend te groeien.

6 jaar

Ervaring in full funnel
performance marketing

2 concepten

Onze eigen concepten in Leadgeneratie & eCommerce

Voor advocaten
Leadgen

6 jaar

Ervaring in full funnel performance marketing

2 concepten

Onze eigen concepten in Leadgeneratie & eCommerce

Winnen in deze competitieve branche met onze performance marketing strategieën.

Voor fashion
eCommerce

6 jaar

Ervaring in full funnel performance marketing

2 concepten

Onze eigen concepten in Leadgeneratie & eCommerce

Maak blijvende impact met jouw fashion label.

Voor recruitment
Leadgen

6 jaar

Ervaring in full funnel performance marketing

2 concepten

Onze eigen concepten in Leadgeneratie & eCommerce

Ontvang leads én sollicitantent met onze performance marketing strategieën.

Voor cosmetica
eCommerce

6 jaar

Ervaring in full funnel performance marketing

2 concepten

Onze eigen concepten in Leadgeneratie & eCommerce

Perform in een competitieve branche met onze performance marketing strategieën.

Voor vastgoed
Leadgen

6 jaar

Ervaring in full funnel performance marketing

2 concepten

Onze eigen concepten in Leadgeneratie & eCommerce

Bouw aan een duurzame vastgoed organisatie met onze strategieën.

Voor B2B eCommerce
eCommerce

6 jaar

Ervaring in full funnel performance marketing

2 concepten

Onze eigen concepten in Leadgeneratie & eCommerce

Winnen in wholesales met een op maat gemaakte blauwdruk.

Staat jouw branche er niet tussen?

Lees dan hier verder

Waarin wil jij winnen?

De juiste strategie om te kunnen vertrouwen op jouw business.

Leadgeneratie

Met oog op ieder touchpoint. Van contactformulier tot opvolging.
Ons leadgeneratie concept

eCommerce

Focus op de hele customer journey en maak impact met jouw shop.
Ons eCommerce ceoncept

Alle kennis in huis
om te winnen.

We duiken in je DNA

Tijdens het oriëntatiegesprek duiken we in het DNA van jouw organisatie.

We analyseren je performance

We analyseren je totale online marketing performance tot in de puntjes.

We vormen je blauwdruk

Tot slot vormen we de blauwdruk van jouw online strategie.

Onze strategen staan klaar.
Net als 60+ andere merken.
4.5/5
op Google beoordeeld
60+ bedrijven die winnen
‘23 & '24 FD Gazelle
Brian van Chase Marketing

Waarom wij performen
in elke branche

Als performance marketing agency zijn wij gespecialiseerd in ieder aspect van digital marketing.

Dat vinden zij ook

Maurits Heringa Oprichter Chase Marketing
Brian de Mijttenaere, Mede-eigenaar en online strateeg bij Chase Marketing
Jennifer Daarnhouwer, Head of SEO bij Chase Marketing

Vrijblijvende performance analyse

Jouw doel. Onze strategie.

Naam*
Bedrijfsnaam
Telefoon*
Email*
Iets over je situatie
Maurits Heringa Oprichter Chase Marketing
Brian de Mijttenaere, Mede-eigenaar en online strateeg bij Chase Marketing
Jennifer Daarnhouwer, Head of SEO bij Chase Marketing
Start jouw performance analyse

Bedankt voor je aanvraag

In het kort

De kennismaking

Tijdens het intakegesprek kijken we samen of er een goede match is tussen jouw behoeften en onze expertise.

De performance analyse

Wij duiken in de huidige fase van je bedrijf, concurrenten en de markt. Analyseren kanalen en komen met een hands-on aanpak.

Oops! Something went wrong while submitting the form.

Shopify SEO <span class="rt-h3-onyx">eBook</span>

Geheel gratis, omdat we vinden dat je kennis deelt.

Naam
Telefoon
Email
Brian de Mijttenaere, Mede-eigenaar en online strateeg bij Chase Marketing
Jennifer Daarnhouwer, Head of SEO bij Chase Marketing
Skip Slingerland, Head of advertising bij Chase Marketing
Bekijk direct dit eBook

Tof dat je ons eBook gaat lezen!

We hebben je zojuist een email gestuurd met de bevestiging en het eBook!

Oops! Something went wrong while submitting the form.

Altijd bovenaan in jouw regio met <span class="rt-h1-blue">Local SEO</span>

Wist je dat als je in Amsterdam zoekt naar een online marketing bureau, je andere resultaten krijgt dan wanneer je deze zoekopdracht intypt in Groningen? Locatiegerelateerde zoekopdrachten en zoekresultaten worden steeds belangrijker. Is jouw bedrijf al goed vindbaar in de regio waar je opereert? Wij helpen je graag met het implementeren van een local SEO strategie.

4.5/5
op Google beoordeeld
60+ bedrijven die winnen
‘23 & '24 FD Gazelle
Local SEOLocal SEO
Local SEOLocal SEO

Performance Marketing on steroids. Zij doen het al.

6 jaar

Ervaring in full funnel performance marketing

2 concepten

Onze eigen concepten in Leadgeneratie & eCommerce

Local SEO, alles wat je moet weten om lokaal vindbaar te worden

Local SEOLocal SEO

Local SEO, ook wel lokale SEO, verwijst naar de optimalisatie van je zoekmachine strategieën gericht op lokale markten. Deze benadering is een belangrijke marketingstrategie. Want je krijgt nu eenmaal andere resultaten in Amsterdam voor ‘marketing bureau' dan dat je zou krijgen in Groningen! Local SEO is hiervoor verantwoordelijk: het zorgt ervoor dat je onderneming zichtbaar is wanneer potentiële klanten zoekopdrachten uitvoeren die een lokale intentie hebben. Het belang van lokale SEO neemt steeds weer toe. Dus des te belangrijker om als ondernemer hiermee aan de slag te gaan! Laat ons je alles vertellen over het toepassen van local SEO, maar eerst: waarom is het belangrijk en wat is het?

Vrijblijvende performance analyse

Inhoudsopgave

Gratis tips & inspiratie

Wordt periodiek op de hoogte gehouden over online marketing!

Naam
Emailadres
Ik ontvang graag inspiratie

Het is gelukt

Je aanmelding is succesvol gelukt.

Wij zullen je periodiek op de hoogte houden van online marketing tips en zullen je  inspiratie opsturen.

Bekijk hieronder direct onze e-books.

Oops! Something went wrong while submitting the form.

Let’s talk

Local SEO

Met slimme strategieën, veel kennis en een flinke dosis doorzettingsvermogen zorgen.

Alles leren over local SEO?

Het is dus een belangrijke deel van zoekmachineoptimalisatie om ook je website te optimaliseren op locatie. Om alles te weten te komen over local SEO nemen we je mee in alle aspecten. Wanneer je vragen hebt of het liever wilt uitbesteden kun je contact met ons opnemen!

Waarom is local SEO belangrijk?

Lokale SEO is cruciaal voor lokale ondernemers die hun zichtbaarheid in zoekresultaten willen vergroten en meer klanten in hun directe omgeving willen aantrekken. Door effectief gebruik te maken van lokale SEO-strategieën kunnen bedrijven aanzienlijk meer lokale klanten bereiken, wat direct bijdraagt aan hun omzet. Dit kan voor vrijwel elk bedrijf van toepassing zijn.

Bovendien biedt lokale SEO de kans om hoger te scoren in Google door je te richten op specifieke lokale zoektermen. Bij algemene termen zoals 'rijbewijs halen' is de online concurrentie groot met bedrijven zoals CBR of de ANWB. Echter, door je te richten op meer locatie-specifieke termen zoals 'rijbewijs halen Amsterdam', vergroot je de kans om op te vallen in de zoekresultaten. Dit maakt lokale SEO een realistische en relevante benadering voor bedrijven om zich effectief te onderscheiden in hun specifieke geografische gebied.

Wat is local SEO?

Wat is local SEO? En wat is het verschil tussen local SEO en algemeen SEO? Local SEO is een specifieke tak van SEO die zich richt op het verbeteren van de online zichtbaarheid voor lokale zoekopdrachten. Dit omvat het optimaliseren van zowel on- als off-page factoren, maar met een focus op geografisch relevante informatie. Het doel is niet alleen het vergroten van online zichtbaarheid, maar ook het aantrekken van meer bezoekers naar een fysieke locatie.

Net als algemene SEO, streeft local SEO naar hogere rankings en meer zichtbaarheid. De meeste aspecten van standaard SEO-praktijken zijn ook relevant voor local SEO, maar de uitvoering is meer afgestemd op de lokale zoekintenties van gebruikers. Zo wordt bijvoorbeeld specifiek gebruikgemaakt van long tail zoekwoorden met een lokale intentie in content, en wordt linkbuilding uitgevoerd met lokale partners. Technische SEO-aspecten zoals duplicate content en crawlability blijven belangrijk, vooral als er veel landingspagina's per locatie gemaakt worden. Omdat deze vaak maar een klein beetje van elkaar verschillen is hier sneller de kans dat er sprake is van duplicate content.

Hoewel er veel overeenkomsten zijn, onderscheidt local SEO zich door een andere benadering van zoekintentie, zoekopdracht en content invulling:

  • Zoekintentie: Lokale zoekopdrachten hebben vaak een hogere koopintentie. Mensen zoeken naar specifieke diensten of producten in hun omgeving, wat resulteert in een hoger conversiepercentage.
  • Zoekopdracht: Lokale zoekopdrachten bevatten vaak geografische aspecten, zoals 'Rijlessen nemen in Amsterdam', en zijn doorgaans langer dan algemene zoekopdrachten.
  • Content invulling: De inhoud op lokale SEO-landingspagina's moet specifiek en relevant zijn voor de regio, inclusief lokale leverinformatie, ophaalpunten, en lokaal beeldmateriaal om de authenticiteit en relevantie te verhogen.

Door deze lokale nuances kan een bedrijf goed inspelen op de directe behoeften van de lokale markt, wat zorgt voor het succes van lokale SEO.

Hoe kun je lokale SEO verbeteren?

Om je local SEO te verbeteren gaan we straks dieper in op de volgende onderwerpen. Zo is het essentieel om je Google Mijn Bedrijf-profiel te optimaliseren, lokale vindbaarheid te vergroten, en specifieke landingspagina's voor elke locatie te ontwikkelen. Pas on-page SEO tactieken toe, creëer lokaal relevante content, implementeer structured data voor betere interpretatie door zoekmachines en bouw lokale linkbuilding partners op voor hogere zichtbaarheid, autoriteit en relevantie.

Het belang van Google Mijn Bedrijf (GMB)

Wat is een Google Mijn Bedrijf-profiel? Google Mijn Bedrijf (GMB) is een gratis tool die bedrijven helpt om opvallend zichtbaar te zijn in Googles zoekresultaten. Het is het stukje aan de rechterkant van de zoekresultaten op de laptop of boven aan op de telefoon waar alles samengevat staat over het bedrijf zoals, website, locatie, openingstijden en bellen. Met functies zoals het publiceren van bedrijfsinformatie, foto's, locatiegegevens, en details over services en producten, maakt GMB het makkelijk om je online aanwezigheid te versterken. Door het aanmaken van een profiel op GMB, vergroot je je zichtbaarheid in Google Zoeken, Google Maps en Google Shopping, wat essentieel is voor elke onderneming die digitaal wil groeien.

Google Mijn Bedrijf

Stappen voor het aanmaken van een profiel

Meld je aan bij Google Mijn Bedrijf via deze link. Zorg dat je al de gegevens van je je bedrijf invult zoals de website-URL, telefoonnummer, openingstijden, het adres van je bedrijf, en relevante afbeeldingen zoals je logo en bedrijfsfoto's invult. Definieer ook het servicegebied en de aangeboden diensten of producten.

Verder willen we nog als tip mee geven dat je je bedrijfsnaam zo uitgebreid mogelijk kan maken zoals “Chase Marketing | Online Marketing Bureau Amsterdam”. Op deze manier wordt je bedrijf sneller getoond en kan er geen misverstand ontstaan tussen jouw bedrijf en een met een gelijke naam, maar bijvoorbeeld een andere dienst.

Het kiezen van de juiste bedrijfscategorie

Kies zorgvuldig de hoofdcategorie voor je bedrijf in je Google Mijn Bedrijfsvermelding, aangezien Google hier veel waarde aan hecht. Het is belangrijk dat deze categorie zo relevant mogelijk is voor je hoofdactiviteit. Bijvoorbeeld, als je een kledingwinkel bent met toevallig ook een koffiebar, kies dan 'kledingwinkel' als hoofdcategorie om een breder aspect van je bedrijf te vertegenwoordigen. Je kunt meer lezen over de richtlijnen voor het kiezen van categorieën in GMB.

Daarnaast kun je tot 9 extra categorieën toevoegen, zoals 'koffiesalon' in het genoemde voorbeeld, om verschillende facetten van je bedrijf te belichten.

Afhankelijk van de gekozen bedrijfscategorie biedt Google specifieke functies die je vermelding kunnen verrijken. Restaurants kunnen bijvoorbeeld een directe link naar hun menu en reserveringspagina toevoegen, terwijl hotels de mogelijkheid hebben om hun voorzieningen uit te lichten.

Het servicegebied van Google Mijn Bedrijf

Het definiëren van het servicegebied

In Google Mijn Bedrijf kun je specifiek aanduiden in welke buurten, postcodes, en delen van een stad jouw bedrijf diensten levert. Profiteer optimaal van deze functie door je servicegebieden zo compleet en nauwkeurig mogelijk te definiëren. Dit doe je door eerst je locatie door te voeren. Daarna vraagt Google of je ook je service aanbiedt buiten dat gebied. Als je hier ‘ja’ invult krijg je de mogelijkheid om het gebied te specificeren.

Het verzamelen van klantreviews

Als je al een klantenbestand hebt, is het verzamelen van zoveel mogelijk beoordelingen van groot belang. Klanten kunnen hun feedback direct via Google achterlaten. Meer en betere beoordelingen kunnen je positie in de lokale zoekresultaten aanzienlijk verbeteren. Het actueel houden van je beoordelingen en het continu toevoegen van nieuwe recensies is essentieel voor het versterken van je online reputatie. Probeer dit te stimuleren bij je klanten.

Het helpt niet alleen omdat je een goede rating krijgt, maar ook voor de verschillende zoektermen waar je vindbaar op wordt. Als klanten in je reviews schrijven over ‘de beste chocolade ijsjes’, word je op Google Maps getoond voor ‘chocolade ijsjes’.

Kijk hiervoor ook naar een samenwerking met partijen zoals Foursquare, Yelp en Tripadvisor. Deze reviews kunnen ook worden verbonden aan jouw GMB.

Toevoegen van foto's, logo's en video's

Maak je eigen GMB zo volledig mogelijk door nog een foto toe te voegen van de voorgevel van je bedrijf of je logo! Zo wordt er voor de potentiële bezoeker al een beter beeld geschetst. Wanneer je een video hebt van korter dan 30 seconden kun je deze ook toevoegen. Wees er wel van bewust dat het hier gaat om rauwe foto’s dus je hoeft niet zoals andere social media de foto's te bewerken naar jullie stijl.

Foto's in je Google Mijn Bedrijf

Gebruik van UTM-codes voor data tracking

Als bedrijf wil je graag zoveel mogelijk kunnen meten om er achter te komen hoe mensen op de website komen en daar op in te spelen. Je kunt met UTM-codes precies achterhalen hoeveel mensen via je bedrijfsvermelding op je website komen, boven op de basisstatistieken die beschikbaar zijn. Hoewel Google Analytics deze bezoekers gewoonlijk als 'direct' registreert, wil je misschien iets meer weten over waar ze echt vandaan komen.

Door een UTM-code toe te voegen aan je website-URL kun je deze bezoekers nauwkeuriger volgen. Maak eenvoudig een UTM-code aan en vul 'GMB' in als campaign source en 'Organic' als campaign medium. Hoe je dit aanmaakt, kun je lezen in onze blog over UTM tag instellen. Je kunt de resultaten vervolgens analyseren in Google Analytics. Onthoud dat dit de totale bezoekersaantallen niet verhoogt; maar het helpt je wel om de bronnen van je bezoekers beter te onderscheiden.

FAQ beantwoorden

Via je Google My Business kunnen er ook potentiële bezoekers vragen stellen in het profiel. Misschien heb je het zelf ook weleens gezien of zelfs een vraag gesteld aan een bedrijf. Het is een nuttige tool, maar het kan ook riskant zijn, omdat iedereen vragen kan stellen én beantwoorden. Dit kan soms tot onverwachte resultaten leiden. Daarom is het belangrijk om hier zelf actief mee bezig te zijn. Zo worden er ook geen verkeerde antwoorden gegeven.

Daarnaast heeft het actief beantwoorden van de vragen ook andere voordelen. Je bouwt er vertrouwen mee op bij (potentiële) klanten en vergroot de klantbetrokkenheid.

Een goed geoptimaliseerde bedrijfsomschrijving

Een duidelijke bedrijfsomschrijving is cruciaal voor een sterke lokale aanwezigheid. Zorg ervoor dat je een heldere en bondige tekst schrijft die de essentie van je bedrijfsactiviteiten weergeeft. Dit zijn ook allemaal zoekwoorden waar je gevonden op kunt worden die Google Maps dikgedrukt maakt als iemand het zoekt.

Vermeld dan ook in de bedrijfsomschrijving ook de hoofdlocatie van je vestiging. Dit biedt zowel Google als potentiële bezoekers extra informatie over waar je onderneming gevestigd is.

Producten en diensten in Google Mijn Bedrijf

Toevoegen van producten en diensten

Zet je producten en diensten direct in de spotlight voor potentiële klanten door deze toe te voegen aan je GMB-bedrijfsvermelding. Je kunt hierbij niet alleen producten toevoegen, maar ook beschrijvingen en prijzen om klanten zo goed mogelijk te informeren. Deze functie is zichtbaar op zowel desktop als mobiele apparaten.

Google voorziet ook automatisch een belknop bij je vermelding. Daarnaast is het mogelijk om een call-to-action (CTA) knop toe te voegen die linkt naar de productpagina op je website. Vergeet niet om aan deze URL ook een UTM-code toe te voegen voor betere tracking! Lees nog even een paar kopjes terug, om te lezen hoe je dit ook alweer deed.

Regelmatig delen van berichten via het platform

Google Posts biedt je een directe manier om in contact te treden met potentiële klanten door het delen van aankondigingen, promoties, nieuwsupdates, blog artikelen, en informatie over evenementen. Door gebruik te maken van video's, afbeeldingen en tekst, kun je de laatste ontwikkelingen binnen je bedrijf op een aantrekkelijke manier presenteren. Dit is een uitstekende tool om je zichtbaarheid te verhogen en interactie met je doelgroep te stimuleren, waardoor je hen op de hoogte kunt houden van alles wat er speelt in je onderneming.

Dit was alles wat je moet weten van het opstarten van je eigen Google My Business account, wanneer je nog vragen hebt, kun je ons contacten of verder lezen in onze blog over Google Mijn Bedrijf.

Optimalisatie van lokale vindbaarheid op de website

Naast dat Google My Business een enorme rol speelt in je local SEO is het natuurlijk ook nog van belang dat de website zelf er ook op wordt geoptimaliseerd. Het is belangrijk dat bezoekers die op je website belanden, daar ook locatie-specifieke informatie kunnen vinden. Maar misschien nog belangrijker is het voor potentiële bezoekers die niet naar het GMB-vlak kijken of die simpelweg bredere zoekwoorden gebruiken. Allemaal punten om rekening mee te houden en waar je de website ook op kunt optimaliseren.

Toevoegen van een lokale landingspagina

Het ontwikkelen van een lokale landingspagina heeft een groot effect op het optimaliseren van je local SEO. Door specifieke pagina's te creëren die zijn toegespitst op de locaties waar je bedrijf actief is, kun je de relevantie voor zoekopdrachten uit die gebieden aanzienlijk vergroten. Dit helpt niet alleen om hoger te scoren in zoekmachineresultaten, maar verhoogt ook de zichtbaarheid en toegankelijkheid voor lokale klanten. Een aantal belangrijke elementen van een effectieve lokale landingspagina zijn het vermelden van NAP-gegevens (name, address, phone number), de integratie van een contactpagina met locatiegegevens, en het gebruik van locatie-specifieke termen in URL's. Deze strategieën zijn van vitaal belang voor het versterken van je lokale online aanwezigheid en het aantrekken van een gericht publiek.

Het toevoegen van NAP-gegevens

Het is van belang om je NAP-gegevens duidelijk te delen. Het wordt vaak aangeraden om je locatie (of meerdere locaties) op elke pagina van de website te vermelden, bijvoorbeeld door deze in de footer te plaatsen. Logischerwijs wil je dat je NAP-gegevens overal correct staan.

Dit houdt in dat het ook overal hetzelfde is, dat noemen we NAP-consistentie. NAP staat voor name, address, phone number – essentiële gegevens die klanten helpen je bedrijf te vinden en contact op te nemen. Voor de gebruiksvriendelijkheid adviseren wij ook om een interactieve kaart met je locaties toe te voegen. Het nauwkeurig en consistent houden van deze gegevens over verschillende online platforms is van belang om vertrouwen op te bouwen bij zowel zoekmachines als potentiële klanten.

Inconsistente NAP-informatie kan zoekmachines, en natuurlijk ook klanten, verwarren over de juiste gegevens van je bedrijf, wat negatief kan uitwerken op je lokale zoekresultaten. Als je bedrijf bijvoorbeeld onder verschillende namen of adressen wordt vermeld, kan dit leiden tot een gefragmenteerde online aanwezigheid.

Lokale pagina of lokale contactpagina toevoegen

Het kan gebeuren dat een bedrijf dat geografisch dichter bij een zoeker gevestigd is, toch lager in de zoekresultaten verschijnt dan een andere onderneming die beter aansluit bij de zoekopdracht. Dit benadrukt het belang van relevantie bij lokale zoekopdrachten. Daarom is het essentieel om een goed ontworpen lokale pagina te hebben, dit kan ook een contactpagina zijn, die je kansen vergroot om lokaal gevonden te worden. Deze pagina functioneert bijna hetzelfde als een landingspagina die je gebruikt in je Google Mijn Bedrijf-account, met als voornaamste verschil dat het fysieke bedrijfsadres er niet noodzakelijk op vermeld hoeft te worden.

Of je een lokale contactpagina of een andere lokale landingspagina nodig hebt, verschilt per bedrijf. Ten eerste is het perfect als je onderneming op één locatie gevestigd is, van waaruit je ook klanten in omliggende plaatsen bedient, hier is een contactpagina het meest voor de hand liggend met alle informatie van je locatie. Als je geen fysieke locatie hebt, maar wel diensten aanbiedt op verschillende plaatsen, dan kun je een andere lokale landingspagina maken. Hier vermeld je alle informatie over het servicegebied waarin je deze diensten aanbiedt. Tot slot is dit ook een goede keuze wanneer je een andere onderneming hebt waarmee je goed wilt ranken in plaatsen waar je geen fysiek adres hebt. Door deze strategieën toe te passen, verbeter je de lokale vindbaarheid van je bedrijf aanzienlijk.

Het gebruik van locatie in URL's

Bij elke pagina die je aanmaakt, is het belangrijk om de URL aan te passen, zodat deze overeenkomt met de belangrijkste zoekwoorden van de pagina. Dit biedt een extra bevestiging voor zoekmachines over de inhoud van de pagina, wat ook geldt voor locatiepagina's. Zorg er daarom voor dat je hier de URL ook op aanpast. Denk hierbij aan bijvoorbeeld:

  • /opticien-amsterdam
  • /opticien-rotterdam
  • /opticien-utrecht
Voorbeelden voor locatie URL's

On-page lokale SEO tactieken

Nu weet je dat er een locatiepagina kan worden aangemaakt, maar wat zet je daar dan op. Zoals net genoemd zijn in elk geval de NAP-gegevens belangrijk, voor de gehele website. Maar er zijn nog meer aspecten waar je op kan letten bij een website pagina zodat je een optimale local SEO marketing toepast. We zullen je hier alles vertellen over on-page lokale seo tactieken. Dit houdt in dat je alles optimaliseert wat je op een pagina zet, zoals het inzetten van lokale zoekwoorden en hoe je deze bepaald, het implementeren van relevante lokale bronnen, het optimaliseren van je afbeeldingen en het toevoegen van een Maps kaart op de pagina. Als je meer wilt weten over wat on-page seo is, bekijk dan onze pagina daarover.

Inzet van lokale zoekwoorden

In deze sectie bespreken we het belang van lokale zoekwoorden en gerichte focus keywords. Maar hoe ontdek je welke zoektermen effectief zijn voor lokale zoekresultaten?

Inmiddels weten we dat het inzetten van relevante zoekwoorden heel belangrijk is bij alle soorten output. Maar bij lokale seo heb je misschien net andere relevante zoekwoorden dan bij algemene pagina’s of blog. Daarom kun je een apart onderzoek doen naar lokale zoekwoorden.

Bij het onderzoek is het cruciaal om niet alleen zoektermen te gebruiken die jouw locatie specificeren, maar ook uitdrukkingen zoals 'in de buurt' en 'dichtstbijzijnde'. Termen als ‘opticien in de buurt’, ‘dichtstbijzijnde opticien’ en ‘bril laten maken in de buurt’ zijn waardevol voor lokale SEO.

Je kan onderzoeken welke zoektermen het meest gezocht worden. Met die informatie kun je de focus van de tekst bepalen. Je hebt verschillende manieren om hier zoekwoorden te bepalen waar je op wilt focussen, zoals Google Keyword Planner, Google Suggest en concurrentieanalyse.

Met de Keyword Planner van Google kun je specifiek per locatie zoeken hoe vaak een term wordt gegoogeld, ideaal voor lokale SEO. Een andere handige, gratis tool is Google Suggest. Typ je zoekwoord in en bekijk de suggesties die verschijnen voordat je op enter drukt. Denk hierbij ook aan praktische zoekwoorden die direct gerelateerd zijn aan jouw bedrijf, zoals openingstijden, telefoonnummer, en de afstand tot belangrijke locaties. Daarnaast kun je nog tools zoals de Competitive Analysis Tool van Ahrefs benutten om te zien welke zoekwoorden concurrenten gebruiken. Dit biedt inspiratie voor aanvullende lokale zoektermen die je kunt implementeren.

Deze zoekwoorden kun je vervolgens integreren in de content van je website. Zorg ervoor dat je zoekwoorden meerdere keren voorkomen op de pagina, ook in kopjes zoals H1 of H2, zoals uitgelegd in onze blog over hoofdteksten markeren.

Implementatie van (uitgaande) links

Het toevoegen van links aan je content, zowel interne als externe links, speelt een rol in lokale SEO. Interne links verbinden verschillende pagina's binnen je eigen website, waardoor zoekmachines zoals Google een beter beeld krijgen van de structuur van je site. Dit helpt bij het indexeren van je pagina’s en kan de SEO-waarde van belangrijke pagina’s verhogen door link autoriteit door te geven.

Uitgaande links, daarentegen, verwijzen naar andere websites. Hoewel het misschien tegendraads lijkt om bezoekers naar een andere site te sturen, is het gebruik van uitgaande links naar relevante en betrouwbare bronnen eigenlijk goed voor je SEO. Deze links helpen Google om het thema en de relevantie van je content te begrijpen, wat bijdraagt aan je geloofwaardigheid en autoriteit. De kwaliteit van deze links is cruciaal, aangezien Google niet alleen jouw website beoordeelt, maar ook de sites waarnaar je verwijst.

Voor lokale SEO zijn uitgaande links naar lokale partijen bijzonder waardevol. Door te linken naar andere lokale bedrijven en gemeenschapsbronnen, toon je aan zoekmachines dat je een actieve deelnemer bent in je lokale zakelijke gemeenschap. Dit kan je zichtbaarheid in lokale zoekresultaten verbeteren, omdat het de lokale relevantie van je website versterkt. Het helpt ook om lokale partnerschappen op te bouwen, wat kan leiden tot meer directe verwijzingen en gezamenlijke marketinginspanningen.

Afbeeldingen optimaliseren

Afbeeldingen zijn niet alleen visueel goed voor op je website; ze spelen ook een rol in het optimaliseren van je site voor lokale SEO. Want zelfs aan de afbeelding kun je optimalisatie toevoegen voor je website. Allereerst is het voor de website snelheid goed om het juiste bestandsformaat te selecteren en het aanpassen van de afbeeldingsgrootte om ervoor te zorgen dat de afbeeldingen niet groter zijn dan nodig. Een snelle laadsnelheid verbetert de gebruikerservaring en is bovendien een factor die Google gebruikt om je website te beoordelen.

Aangezien Google de inhoud van een afbeelding niet visueel kan begrijpen, is het belangrijk om gebruik te maken van de alt-teksten. Een alt-tekst is de alternatieve tekst die je meegeeft aan de afbeelding die dan gebruikt kan worden voor blinden of slechtziende en het helpt Google te begrijpen wat er op een afbeelding wordt weergegeven en verhoogt de relevantie van je pagina's voor specifieke zoekopdrachten. Je moet het zo zien dat als je over een bepaald onderwerp schrijft en er ook een afbeelding bij zit met een alt-tekst, is het een extra bevestiging voor Google dat het over die zoektermen gaat. Door relevante lokale zoektermen in de alt-tekst van je afbeeldingen op te nemen, verbeter je de lokale SEO van je website, zoals bloemist in Amsterdam. Dit geeft aan dat je afbeelding relevant is voor lokale zoekers, wat bijdraagt aan een betere positionering in lokale zoekresultaten. Lees meer over het optimaliseren van afbeeldingen voor SEO in onze blog.

Content strategie voor lokale SEO

Bij lokale SEO pas je grotendeels dezelfde methoden toe als bij standaard SEO, maar de sleutel ligt in de regionale focus. Begin met een gedegen zoekwoordenonderzoek, zoals we hierboven hebben uitgelegd. Kies relevante zoekwoorden die specifiek zijn voor jouw regio of stad en verwerk deze strategisch in je content. Dit omvat integratie in je H1-titels, H2-subkopjes, de meta titel, meta description en zelfs de URL. Voeg ook tot twee kwalitatieve externe links per artikel toe die regionaal en relevant zijn. Vergeet niet om recensies, een interactieve Maps-kaart en aantrekkelijke content toe te voegen die bezoekers aanspoort om jouw locatie te bezoeken of nuttige informatie zoals routebeschrijvingen biedt. Nu we dat allemaal duidelijk hebben, kunnen we verder ingaan op specifiek de content van de website.

Content gericht op de locatie

Het is goed om je bezoeker aan te sporen om fysiek langs te komen op je locatie. Creëren daarvoor content gericht op fysiek langskomen of routebeschrijvingen. Doe dit bijvoorbeeld in de tekst met een link naar de routebeschrijving of contactpagina.

Lokale blogs schrijven

Door content specifiek te richten op jouw regio of stad, en deze te verrijken met interne links, verhoog je niet alleen de relevantie voor zoekmachines, maar ook de gebruiksvriendelijkheid van je website. Met het inzetten van blogs zorg je ervoor dat je op meer zoekwoorden kunt ranken. Heb je bijvoorbeeld een kledingwinkel in Breda, wil je misschien ook gevonden worden op ‘mooie broeken in Breda’. Hier kun je dan op inspelen met een blog over hoe jullie de nieuwste trend verkopen.

Meta data specifiek voor de locatie

Naast de teksten op de pagina kun je ook nog de teksten aanpassen die mensen die in de zoekpagina van de zoekmachines: de meta titel en metabeschrijving. De titel van de pagina en de metabeschrijving kunnen ook helpen in de optimalisatie. Dit geldt ook voor lokale SEO. Het is essentieel om belangrijke trefwoorden, locatiegegevens en de naam van je onderneming in de titel van de pagina te verwerken. De zoekwoorden die worden gebruiken worden dikgedrukt gemaakt in de zoekmachine. Wanneer hier veel zoektermen instaan kan dit ervoor zorgen dat mensen sneller naar jouw website doorklikken.

Gebruik de metabeschrijving om een beknopte samenvatting te geven van je onderneming, inclusief je winkel, diensten en productaanbod. Zorg ervoor dat deze beschrijving verleidelijk genoeg is om clicks te genereren!

Optimaliseren voor voice search

Je ziet dat er steeds meer gebruik wordt gemaakt van ‘voice seach’. Dit betekent dat mensen de zoekwens inspreken, dit zorgt voor een andere vorm van zoekgedrag. Waar zoektermen eerst vaak waren ‘restaurant Utrecht’ verschuift dat steeds meer naar ‘wat zijn leuke restaurants in Utrecht’ of ‘welke restaurants zijn in de buurt’. Deze spraakopdrachten zijn in het bijzonder voor lokale seo interessant omdat deze vaak zijn gericht op lokale diensten en voorzieningen.

Hierbij is het dus vooral de focus op long-tail zoekwoorden, omdat deze de specifieke en vaak uitgebreidere aard van spraakopdrachten weerspiegelen. Het toepassen van deze langere zoektermen kan helpen om beter te ranken in een veld waar minder concurrentie heerst. Bovendien bestaat een groot deel van de spraakopdrachten uit vragen. Het is daarom nuttig om te anticiperen op de vragen die potentiële klanten zouden kunnen stellen en deze direct op je website te beantwoorden.

Techniek voor lokale SEO

Voor de kwaliteit van je website is het natuurlijk altijd belangrijk om er voor te zorgen dat er geen technische fouten in de website staan. Maar daarnaast kun je ook nog stukjes code toevoegen aan je website wat een verduidelijking is van de gegevens op de website voor de zoekmachines: structured data.

Je hebt heel veel verschillende structured data en daaronder valt er ook een specifiek voor local SEO. Dit is LocalBusiness. Het is dus belangrijk om deze toe te voegen aan je website. Heb je meerdere locaties? Maak dan een aparte LocalBusiness per locatie en voeg die toe aan de locatie pagina’s die je hebt aangemaakt zoals eerder uitgelegd.

Deze code hoef je niet altijd helemaal zelf te schrijven, er zijn tal van tools die je hierbij kunnen helpen. Zo kan dit bijvoorbeeld in Wordpress met behulp van de RankMath-plugin, of op een website zoals Technical SEO.

Lokale linkbuilding

Wanneer andere websites naar jou doorverwijzen met een link naar de website helpt dit in de vindbaarheid. Hierover vertellen we je alles in onze uitgebreide pagina over linkbuilding. Het gaat er dus om dat de websites die naar je linken zo relevant mogelijk zijn. Dus dat kan ook op locatie geselecteerd worden voor de local SEO.

Strategieën voor lokale linkbuilding

Als lokale ondernemer heb je waarschijnlijk goede relaties met andere ondernemers in jouw buurt. Dit kunnen winkeliers uit dezelfde straat zijn of leden van lokale ondernemersverenigingen.

Ons advies is om te beginnen met lokale SEO linkbuilding door te putten uit je bestaande netwerk. Denk aan distributeurs, leveranciers, de eigenaar van je winkelpand, of naburige bedrijven.

Voordat je hen vraagt om een backlink, is het belangrijk om te controleren of hun website relevante content heeft voor jouw bedrijf. Sommige bedrijven hebben een partnerpagina waar ze samenwerkingen vermelden.

Daarna kun je op zoek naar algemene pagina’s over jouw regio. Soms vragen ze hier een eenmalige vergoeding voor. Zoek naar een URL met www. *plaatsnaam* .nl of er een actieve pagina die een link naar jouw website kan plaatsen, of kijk verder naar lokale online nieuwskanalen.

Lokale evenementen

Door lokale evenementen te sponsoren vergroot je niet alleen je lokale bekendheid, maar krijg je ook waardevolle backlinks die essentieel zijn voor lokale linkbuilding. Sponsoring kan in de vorm van geld, maar ook door producten of diensten gratis aan te bieden.

Daarnaast kun je ook met een stand deelnemen aan het lokale evenement, wat niet alleen extra zichtbaarheid biedt, maar ook mogelijkheden creëert voor directe interactie met potentiële klanten en partners. Bespreek de mogelijkheid om elkaar te linken op de website.

Local SEO uitbesteden?

Na onze uitleg die je hebt gelezen ben je al een heel eind op weg om local SEO zelf te kunnen uitvoeren, maar we kunnen je er ook bij helpen! Het uitbesteden van lokale SEO is ideaal wanneer intern expertise ontbreekt, snel resultaat nodig is, of als er intern geen tijd voor is. Externe specialisten bieden professionele begeleiding en snellere resultaten, wat vooral handig is voor ondernemingen of bedrijven die willen concurreren in lokale zoekresultaten. Hoewel het initieel een grote investering is, kan het uitbesteden op lange termijn kostenbesparend zijn en de efficiëntie verbeteren. Je kunt ons zien als een versterking aan het team of jullie marketing vleugel. Als dit voor jouw situatie ideaal klinkt, neem dan contact met ons op en dan gaan we samen kijken hoe we jouw bedrijf kunnen laten groeien!

Maurits Heringa Oprichter Chase Marketing
Brian de Mijttenaere, Mede-eigenaar en online strateeg bij Chase Marketing
Jennifer Daarnhouwer, Head of SEO bij Chase Marketing

Vrijblijvende performance analyse

Jouw doel. Onze strategie.

Naam*
Bedrijfsnaam
Telefoon*
Email*
Iets over je situatie
Maurits Heringa Oprichter Chase Marketing
Brian de Mijttenaere, Mede-eigenaar en online strateeg bij Chase Marketing
Jennifer Daarnhouwer, Head of SEO bij Chase Marketing
Start jouw performance analyse

Bedankt voor je aanvraag

In het kort

De kennismaking

Tijdens het intakegesprek kijken we samen of er een goede match is tussen jouw behoeften en onze expertise.

De performance analyse

Wij duiken in de huidige fase van je bedrijf, concurrenten en de markt. Analyseren kanalen en komen met een hands-on aanpak.

Oops! Something went wrong while submitting the form.

Gratis tips & inspiratie

Met slimme strategieën, veel kennis en een flinke dosis doorzettingsvermogen zorgen.

Let’s talk

Met slimme strategieën, veel kennis en een flinke dosis doorzettingsvermogen zorgen.