Inhoudsopgave
De meest voorkomende begrippen
Bekijk ook onze blogs over online marketing begrippen en SEA begrippen.
De meest voorkomende SEO begrippen
ALT-tag
Met de ALT-tag geef je als het ware een hele beknopte beschrijving van wat er te zien is op de afbeelding. Op deze manier maak je aan de crawlers van de zoekmachine duidelijk wat er op de afbeelding te zien is.
Anchor tekst
De tekst waarmee een link is gekoppeld worden Anchor teksten genoemd. Vaak is dit te herkennen door een opvallende andere lettertype, kleur of onderlijning.
Backlink
Als een andere website linkt naar jouw website dan wordt dat een backlink genoemd. Voor de ranking van je website zijn backlinks een belangrijk onderdeel. Hoe meer autoriteit de website heeft die naar jou linkt, hoe beter de backlink is.
Bouncepercentage
Als de bezoeker uw site bezoekt, maar direct weer weggaat van de website, wordt dit gezien als een bounce. Het bouncepercentage is het aantal websitebezoekers gedeeld door het aantal websitebezoekers dat direct weggaat van de website.
Breadcrumbs
Breadcrumbs zijn een secundair hulpmiddel bij het navigeren waarmee gebruikers de relatie tussen hun locatie op een pagina (zoals een productpagina) en pagina’s van een hoger niveau (bijvoorbeeld een categoriepagina) gemakkelijk kunnen begrijpen. Wil je meer weten over Breadcrumbs
Canonical tag
Met canonical tags kun je aan zoekmachines vertellen dat een bepaalde pagina dezelfde tekst bevat als een andere pagina. Hierdoor kun je voorkomen dat je de zoekmachine de pagina's ziet als duplicate content.
Cookies
Een cookie is een klein tekstbestand dat op de harde schijf van de computer wordt geplaatst wanneer een website wordt bezocht. De belangrijkste functie van cookies zijn om de ene gebruiker te onderscheiden van een andere gebruiker.
CPC
De kosten per klik is de Nederlandse vertaling van de Engelse term Cost per Click (CPC). Het is een biedstrategie binnen online advertising platformen waarbij de adverteerder betaald per klik op de advertentie. CPC is een van de bekendste biedstrategieën die er is.
Crawlen
Het doorzoeken of verkennen van websites wordt crawlen genoemd. Zoekmachines hebben hier speciale robots voor ontwikkeld die elke dag nieuwe websites crawlen op zoek naar nieuwe informatie.
Domain authority
Domain authority, in het Nederlands domein autoriteit genoemd, is een score die jouw website ontvangt op basis van relevantie.
Duplicate content
Zodra dezelfde pagina kan worden bereikt met verschillende URL's spreekt men van duplicate content.
Externe links
Alle links die op jouw website staan en verwijzen naar een andere website, worden externe links genoemd.
Google penalty
Op het moment dat Google jouw website straft bij overtreding van de regels ontvang je een Google Penalty. Hierdoor zakt jouw website een aantal plekken terug in de zoekmachine of word je helemaal niet meer vertoond. Het valsspelen wordt niet geaccepteerd door Google!
Google Search Console
Google Search Console is een gratis tool van Google die webmasters helpt bij bepaalde inzichten te krijgen over een website. Onder andere de indexeringsstatus en de zichtbaarheid van de website worden hier getoond.
Header
De koptekst die bovenaan de pagina staat wordt een header genoemd. De header vermeldt waar de informatie op die webpagina over gaat.
Indexeren
Het verzamelen van informatie over websites en pagina's wordt indexeren genoemd.
Interne links
Alle links die op een website staan die naar andere pagina's verwijzen van dezelfde website worden interne links genoemd.
Keywords
Een keyword is een woord of meerdere woorden waarmee iemand een zoekopdracht doet binnen een zoekmachine.
Keyword density
Hiermee wordt de dichtheid van het zoekwoord in de tekst bedoeld. Met andere woorden, hoe vaak komt het zoekwoord voor in de tekst.
Linkbuilding
Het verkrijgen van backlinks om zo een hogere domein autoriteit op te bouwen is linkbuilding.
Local SEO
Lokale search engine optimization is een onderdeel binnen de algemene term SEO. Door het verbeteren van de local SEO, verbeter je de vindbaarheid van jouw website bij lokale zoekopdrachten.
Longtail keywords
Binnen online marketing wordt er onderscheid gemaakt tussen short tail- en long tail zoekwoorden. Hierbij gaat het om het aantal woorden van een zoekopdracht. Zodra het aantal woorden van een zoekopdracht 3 of meer woorden zijn, wordt dit gezien als een long tail zoekwoord. Vaak zijn dit specifiekere zoekopdrachten met minder volume in vergelijking met short tail zoekwoorden. Doordat het specifiekere termen zijn, kan het alsnog erg interessant zijn voor bedrijven om op te richten.
Meta description
De meta description is een omschrijving van de inhoud van een pagina en is vaak terug te vinden in een zoekresultaat van een zoekmachine. Lees ook eens ons blog over 'een knallende meta omschrijving schrijven'.
On-page SEO
On-page SEO is een van de onderdelen van zoekmachine optimalisatie. Bij on-page SEO optimaliseer je verschillende onderdelen op een pagina, zodat die pagina zo hoog mogelijk scoort binnen de zoekmachine. Voor een uitgebreide uitleg over on-page SEO wordt er naar ons blog verwezen die hier specifiek op in gaat.
Off-page SEO
Het beter vindbaar worden van de website zonder aanpassingen te verrichten op de website zelf. Denk hierbij aan linkbuilding als manier om beter vindbaar te worden door middel van off-page SEO.
Organische Resultaten
Binnen de online marketing verwijst een organisch resultaat naar een niet-betaald resultaat. Deze resultaten staan op de zoekmachines onder de betaalde resultaten.
Page speed
De tijd die nodig is om een webpagina volledig te laden is de page speed.
Redirects
Met een redirect kun je de website bezoeker laten weten dat die pagina is vervangen door een andere pagina. Op deze manier voorkom je dat website bezoekers 404 pagina's te zien krijgen.
Rich snippets
De uitgelichte onderdelen die te zien zijn in een zoekresultaat van Google worden Rich Snippets genoemd. Rich Snippets zijn te verkrijgen door gebruik te maken van Structured Data.
Robots.txt
Dit is een bestand waar de webpagina's in staan die gecrawld mogen worden door de zoekmachine.
SEO
Een dienst die wij aanbieden is SEO en staat voor Search Engine Optimization. Onder SEO vallen alle stappen die nodig zijn om hoog te scoren binnen zoekmachines, zoals Google en Bing.
Short-tail keywords
Er wordt onderscheid gemaakt tussen long- en short tail zoekwoorden. Een zoekwoord van 1 of 2 woorden lang wordt gezien als een short tail zoekwoord en is een vaak wat algemenere term. Ondanks dat short tail zoekwoorden algemeen zijn, zijn ze vaak wel interessant, omdat hier meer volume op zit in vergelijking met de long tail zoekwoorden.
Sitemap
In de sitemap van een website staan alle pagina's verzameld. Voor zowel bezoeker als zoekmachine erg handig als je een bepaalde pagina zoekt.
SSL Certificaat
Het SSL certificaat geeft aan of er wordt voldaan aan het beveiligingsprotocol tussen websitebezoeker en de server van de website.
Spider
Een spider is een andere naam voor 'bot' of 'crawler'. Dit zijn software programma's die pagina's indexeren.
Technische SEO
Een onderdeel binnen SEO is technische SEO. Alles wat niet met de inhoud van je website te maken heeft, valt onder technische SEO. Voorbeelden hiervan zijn de structuur van je website, de URL, de domeinnaam, website snelheid en website veiligheid.
Website autoriteit
De autoriteit van een website is de waarde die de website heeft. Door onder andere deze waarde te verhogen is het mogelijk om hogere posities te krijgen binnen zoekmachines. Er zijn meerdere manieren om de website autoriteit te verhogen. Een bekend voorbeeld hiervan is linkbuilding.
XML sitemap
Dit is een XML bestand waar alle pagina's van een website in staan. Dit bestand is alleen voor zoekmachines bedoeld en helpt bij het indexeren van de pagina's.
301 Redirect
Een redirect geeft aan dat de gezochte pagina nu ergens anders op de website staat. Met een 301 redirect geef je aan de pagina die gezocht wordt permanent op een andere plek staat.
404 Error
Een 404 error is een foutmelding die aangeeft dat de opgegeven URL niet (meer) bestaat.
Vaak gelezen en bekeken
Chase wordt gevormd door gepassioneerde mensen.
Conversion Rate Optimization (CRO) in je marketingmix
Ben je benieuwd hoe Conversie Optimalisatie (CRO) de rest van je online marketingstrategie versterkt? Het integreren van CRO in je marketingmix is niet alleen een slimme zet, het is cruciaal voor het maximaliseren van je online performance. We zullen je in deze blog helemaal meenemen om conversie optimalisatie en andere essentiële onderdelen van je online marketingstrategie te verkennen. Zo gaan we kijken hoe CRO naadloos aansluit bij kanalen als Google Ads, Social Media Ads en SEO. Maar eerst de betekenis van CRO.
Cache: Wat is cache en hoe kan ik de cache legen?
De cache van een website of pagina legen heeft als gevolg dat de laatste versie van de website of pagina wordt geladen. In deze blog leggen we uit wat er bij caching gebeurt en hoe je je cache kan legen.
Robots metatag en X-Robots-Tag; waarom en hoe gebruik je ze?
Het goed begrijpen en beheren van het crawlen en indexeren van je pagina’s is een zeer belangrijk aspect van SEO. Technische SEO kan behoorlijk ingewikkeld zijn, maar robots meta-tags lijken ingewikkelder dan dat ze zijn. In deze blog lees je wat een metatag is, welke metatags er zijn en hoe je ze toepast.
Gratis tips & inspiratie
Geheel gratis, omdat we vinden dat je kennis deelt.
Let’s talk
Met slimme strategieën, veel kennis en een flinke dosis doorzettingsvermogen zorgen.