Door middel van het markeren van hoofdteksten op een pagina kan je de pagina categoriseren en belangrijke informatie doorcommuniceren aan zoekmachines.

Allereerst begin je met de titel en vervolgens geef je aan wat subonderdelen zijn.

Je geeft als het ware aan wat belangrijke onderdelen van de pagina zijn en hoe je de pagina categorieseerd.

Hoe kan je hoofdtekst markeren?

In jip en janneke taal:
Hoofdteksten markeren moet je zien als de indeling boek. Het boek heeft één titel <H1>. Vervolgens verschillende hoofdstukken <H2>. Deze hoofdstukken bestaan weer uit bepaalde sub onderdelen <H3>. Tussenin staat de normale tekst <p>.

Je kan hoofstukken markeren vanaf de H1 tot en met de H6 echter worden de H1, H2,H3 en H4 het meeste gebruikt.

Voorbeeld van de verdeling bij het markeren van teksten:

  1. H1 voor de titel
  2. H2 voor een hoofdstuk
  3. H3 voor een sub hoofdstuk
  4. H4 enz..
  5. P (paragraaf / normale tekst)

Je geeft de hoofdteksten aan door bepaalde tekens toe te voegen voor en na een tekst:

  • <H1>Hier komt een zin te staan</H1>
  • <H2>Hier komt een zin te staan</H2>
  • <H3>Hier komt een zin te staan</H3>
  • Etc.

Strategisch omgaan met je hoofdteksten markeren

Wanneer gebruik je een H1

De titel van het boek is de H1, Dit is het belangrijkste onderdeel. De titel vertelt waar het boek/de pagina over gaat. In de titel komt dan ook altijd het primaire zoekwoord te staan dat je wilt targeten.

De H1 wordt 1 keer gebruikt, net als bij een boek.

Bij een H1 is het ook belangrijk dat hij overeenkomt met overige onderdelen op je pagina. Je neemt hierbij het primaire zoekwoord op dat je wilt targeten.

Dit primaire zoekwoord stel je onder anderen ook in bij je meta omschrijving, in je URL, laat je meermaals terugkomen in hoofdteksten en in gebruik je meermaals in je alinea’s.

Let wel op dat je geen keyword stuffing (spam) op je pagina krijgt. Het is de bedoeling om strategisch om te gaan met zoekwoorden.

Lengte van je hoofdteks (H1)

De maximale lengte voor de titel van een meta omschrijving is 50 tekens. Houd er rekening mee bij een H1 dat je deze titel ook wil instellen als de titel van je meta omschrijving.

Je wilt natuurlijk met je meta omschrijving iemand die zoekt binnen Google meteen vertellen dat jouw pagina biedt wat hij zoekt. Maak je hoofdtekst dus pakkend en communiceer hiermee door waarover jouw pagina of blogpost gaat.

Daarnaast wil je ook dat je URL overeenkomt met je H1. Een URL die te lang is wordt negatief opgepakt door zoekmachines. Het aanhouden van de maximale tekens bij de meta omschrijving is een goede referentie.

Richtlijnen voor je Hoofdteksten (H1)

Communiceer allereerst duidelijk door waar je pagina of blogpost over gaat. Maak in de titel mensen meteen nieuwschierig om te lezen en grijp hun aandacht.

Neem je ook je focus zoekwoord op. Aangezien je op dit zoekwoord goed vertoont wilt worden zal het logisch zijn dat mensen je pagina vinden op dit zoekwoord. Zorg dus dat, wanneer mensen zoeken in google, de title meteen duidelijk is.

Daarnaast is er over de meeste onderwerpen al 15.000 keer geschreven. Val dus op tussen de zoekresultaten met een unieke titel. Google anders eerst eens wat je concurrenten in hun titel hebben staan. Wat kan je beter?

De titel moet pakkend zijn om op te klikken dus maak hem aantrekkelijk! Dit zal de Click Trough Rate (CTR) verhogen.

De verschillende soorten hoofdteksten

We hebben in bovenstaande teksten het uitgebreid gehad over de H1. Maar net als bij je hele website gaat het om een samenwerking bij het On-Page optimaliseren van de pagina.

Wanneer gebruik je een H2

Na de titel (H1) is het boek vervolgens verdeeld in bepaalde hoofdstukken. Deze hoofdstukken worden gezien als een H2.

Dankzij van het aangeven van de hoofdstukken (de H2) geef je structuur aan de tekst, houd je de pagina overzichtelijk en makkelijk leesbaar. De H2 komt van de hoofdteksten dan ook het meeste voor op een pagina omdat de H2 wordt ingezet voor elke nieuwe “hoofdstuk”.

Wanneer gebruik je een H3

De H3 wordt gebruikt wanneer er bepaalde sub categorieën zijn binnen een hoofdstuk. De H3 wordt niet altijd gebruikt op een pagina.

Wanneer je binnen een bepaalde categorie dieper ingaat over op onderwerp is het goed om deze tekst als H3 tekst te markeren. Dit hebben we bijvoorbeeld gedaan bij het hoofdstuk “strategisch omgaan met je hoofdteksten markeren” waaronder 3 sub hoofdstukken (H3) vallen.

Wanneer gebruik je een H4

De H4 is een sub sub categorie in een subcategorie. Deze markeringen wordt vaak gebruikt bij het uitlichten van bepaalde teksten of unique selling points (USP’s). 

Het kan soms goed zijn om bepaalde onderdelen die je niet primair wilt markeren maar toch mooi uit wilt laten komen op je pagina te markeren als H4.

Wanneer gebruik je een H5 of H6

De H5 is een sub sub sub categorie in een sub subcategorie etc.

Deze markeringen worden niet op veel pagina’s gebruikt. Als je toch deze teksten gebruikt zal dit zijn om enkel teksten op te maken of als je erg diep op de stof ingaat.

Normale teksten en alines markeren

Normale teksten geef je aan met de tag:

  • <p>Hier komt een zin te staan</p>

Dit zal dus vaak voorkomen op je pagina! De normale teksten worden op deze manier aangegeven en gemarkeerd.

Daarnaast is het belangrijk om geen eindeloze lappen met teksten te schrijven. Veel mensen scannen enkel een webpagina. Je wilt dus gebruik maken van korte alinea’s waar mensen makkelijk doorheen lezen.

Wanneer er gebruik wordt gemaakt van een <span> betekent dit dat het een alinea is.

Tot slot sluit je altijd de alinea weer af met de </span>.

Creatief hoofdteksten markeren

Wees creatief in het het markeren van je hoofd teksten. Je wilt namelijk wel dat er een goede verhouding is op je pagina. Het is verstandig om voor je een pagina of blogpost gaat schrijven er een zoekwoorden onderzoek wordt gedaan om de volumes te onderzoeken.

Daarnaast doe je door middel van een zoekwoorden onderzoek ook inzichten op over synoniemen die je kan gebruiken en goede combinaties van zoekwoorden.

Wanneer je te vaak een bepaald zoekwoord laat terugkomen op je pagina zal je pagina leiden aan Keyword stuffing. Dit werkt averechts!

Meer lezen over content schrijven voor een website?

Website teksten verbeteren in 7 strategische stappen

Website teksten verbeteren in 7 strategische stappen

Met goede teksten op je website, heb je een krachtig wapen in handen. Van tijd tot tijd kan het een gigantische boost geven in verkeer als je aan de slag gaat met website teksten verbeteren. Maar hoe kom je precies tot goede website teksten? Wij nemen je graag mee...

Uitleg over Breadcrumbs | 5 voordelen en 10 tips

Uitleg over Breadcrumbs | 5 voordelen en 10 tips

De uitleg over breadcrumbs? Zijn we niet allemaal in een pretpark geweest en zijn we verdwaald toen we probeerden de uitgang te vinden? We accepteren het niet, maar er is een jong boompje van frustratie op het punt om zijn kop op te steken. We kijken wanhopig rond,...

Strategisch Afbeeldingen optimaliseren voor websites

Strategisch Afbeeldingen optimaliseren voor websites

Heb je een afbeelding die je wilt gaan uploaden? Of wil je de huidige afbeeldingen op je website optimaliseren? Strategisch afbeeldingen optimaliseren voor websites is een belangrijke factor voor je ranks en gebruiksvriendelijkheid. Bekijk de stappen die wij doorlopen...

Maurits Heringa

Maurits Heringa

Online marketeer

Bij Chase Marketing volgen we veel cursussen, blogs en webinars. Daarnaast doen we dagelijks weer nieuwe inzichten op door middel van het uitvoeren van online marketing werkzaamheden. Deze kennis delen we graag!

Heb je specifieke onderdelen waarover je meer wilt weten? Stuur een mailtje en we schrijven er graag een blog over.