Wat zijn Enhanced Conversions (Verbeterde Conversies) en hoe zet je het in?

Inhoud

Een van de grootste voordelen van online marketing in vergelijking met offline marketing is de meetbaarheid van jouw campagnes. 

De resultaten van de marketing campagnes via offline kanalen, zoals in een krantenartikel, zijn erg moeilijk te meten. Maar met kanalen zoals Google Ads zie je precies hoevaak jouw advertentie is vertoond en hoeveel tot hoeveel website bezoekers deze advertentie heeft geleid. 

Maar ook de data van jouw online marketing kanalen kunnen soms verschillen van de werkelijkheid. Denk bijvoorbeeld aan de verschillende attributiemodellen die er zijn binnen Google Ads. 

Gelukkig zijn er manieren om jouw conversion tracking zo nauwkeurig mogelijk te maken. Een manier om dit te doen zijn de Enhanced Conversions van Google Ads.

1. Wat zijn Enhanced Conversions?

Enhanced Conversions is een functie van Google Ads die is ontworpen om de nauwkeurigheid van je conversiegegevens te verbeteren. Dit proces verbetert de huidige conversietracking door first-party conversiegegevens van je website te verzamelen en deze via een hashing-algoritme naar Google te sturen.

Gebruikersgegevens blijven anoniem en daarmee blijft de privacy gewaarborgd. Door gegevens zoals namen en emailadressen gehasht aan te leveren bij Google, kan Google deze data koppelen aan ingelogde profielen. Zo wordt het beter inzichtelijk wat de touchpoints van de converterende gebruiker zijn geweest.

2. Welke voordelen biedt Enhanced Conversions?

Het grootste voordeel van Enhanced Conversions is dat je nauwkeurigere data meet en terugziet. Het wordt duidelijker welke (inter)acties hebben bijgedragen aan een conversie.

Met nauwkeurigere data kan je natuurlijk betere keuzes maken waar en wat je moet optimaliseren.

Daarnaast is een ander groot voordeel dat de gebruikersgegevens beschermd blijven. Middels een beveiligd algoritme kan Google de gehashte data begrijpen maar blijft de privacy behouden.

3. Hoe werken Enhanced Conversions

Zoals al benoemd wordt er met Enhanced conversion gebruik gemaakt van gehashte data. Dat houdt in dat de data in een wiskundige functie wordt omschreven die onleesbaar is maar wel begrijpbaar. Beveiligde Hashing-algoritmes zijn zo ontworpen dat deze één richting op werken. Alleen deze algoritmes kunnen de data uitlezen, waardoor de privacy ervan gewaarborgd blijft. 

Wat zijn Enhanced Conversions (Verbeterde Conversies) en hoe zet je het in? 1

4. Hoe stel je Enhanced Conversions in 

Dan komen we bij het laatste onderdeel: de implementatie.

  1. Je dient allereerst binnen Google Ads te navigeren naar Conversies onder Tools & Instellingen.
  1. Vervolgens creëer je een nieuwe conversieactie of bewerk je een bestaande conversieactie. 
  1. Binnen de instellingen van de conversieactie ga je naar Verbeterde Conversies en schakel je deze in.
  1. Maak de keuze hoe je het wilt instellen. Kies hier Google Tag Manager.
  1. Ga naar Google Tag Manager en maak een User-Provided Data Variable aan. En zet Automatic Collection aan.
  1. Voeg deze Variable toe aan je conversietags waarvoor je Enhanced Conversion instelt.

Ta-daa, klaar is kees. Simple as that.

Mocht het bovenstaande stappenplan niet lukken en heb je hulp nodig bij het instellen, laat het ons gewoon even weten. 

Wij vertellen je graag meer!

Wil je meer weten na het lezen van onze blog. Daag ons uit!

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Vrijblijvende analyse

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Vrijblijvende analyse

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.