Inhoudsopgave
De resultaten van de marketing campagnes via offline kanalen, zoals in een krantenartikel, zijn erg moeilijk te meten. Maar met kanalen zoals Google Ads zie je precies hoe vaak jouw advertentie is vertoond en hoeveel tot hoeveel website bezoekers deze advertentie heeft geleid.
Maar ook de data van jouw online marketing kanalen kunnen soms verschillen van de werkelijkheid. Denk bijvoorbeeld aan de verschillende attributiemodellen die er zijn binnen Google Ads.
Gelukkig zijn er manieren om jouw conversion tracking zo nauwkeurig mogelijk te maken. Een manier om dit te doen zijn de Enhanced Conversions van Google Ads.
Wat zijn Enhanced Conversions?
Enhanced Conversions is een functie van Google Ads die is ontworpen om de nauwkeurigheid van je conversiegegevens te verbeteren. Dit proces verbetert de huidige conversietracking door first-party conversiegegevens van je website te verzamelen en deze via een hashing-algoritme naar Google te sturen.
Gebruikersgegevens blijven anoniem en daarmee blijft de privacy gewaarborgd. Door gegevens zoals namen en emailadressen gehasht aan te leveren bij Google, kan Google deze data koppelen aan ingelogde profielen. Zo wordt het beter inzichtelijk wat de touchpoints van de converterende gebruiker zijn geweest.
Welke voordelen biedt Enhanced Conversions?
Het grootste voordeel van Enhanced Conversions is dat je nauwkeurigere data meet en terugziet. Het wordt duidelijker welke (inter)acties hebben bijgedragen aan een conversie.
Met nauwkeurigere data kan je natuurlijk betere keuzes maken waar en wat je moet optimaliseren.
Daarnaast is een ander groot voordeel dat de gebruikersgegevens beschermd blijven. Middels een beveiligd algoritme kan Google de gehashte data begrijpen maar blijft de privacy behouden.
Hoe werken Enhanced Conversions
Zoals al benoemd wordt er met Enhanced conversion gebruik gemaakt van gehashte data. Dat houdt in dat de data in een wiskundige functie wordt omschreven die onleesbaar is maar wel begrijpbaar. Beveiligde Hashing-algoritmes zijn zo ontworpen dat deze één richting op werken. Alleen deze algoritmes kunnen de data uitlezen, waardoor de privacy ervan gewaarborgd blijft.
Hoe stel je Enhanced Conversions in
Dan komen we bij het laatste onderdeel: de implementatie.
- Je dient allereerst binnen Google Ads te navigeren naar Conversies onder Tools & Instellingen.
- Vervolgens creëer je een nieuwe conversieactie of bewerk je een bestaande conversieactie.
- Binnen de instellingen van de conversieactie ga je naar Verbeterde Conversies en schakel je deze in.
- Maak de keuze hoe je het wilt instellen. Kies hier Google Tag Manager.
- Ga naar Google Tag Manager en maak een User-Provided Data Variable aan. En zet Automatic Collection aan.
- Voeg deze Variable toe aan je conversietags waarvoor je Enhanced Conversion instelt.
Ta-daa, klaar is kees. Simple as that.
Mocht het bovenstaande stappenplan niet lukken en heb je hulp nodig bij het instellen, laat het ons gewoon even weten.
Vaak gelezen en bekeken
Chase wordt gevormd door gepassioneerde mensen.
Betrouwbaar A/B Testen in Google Ads met de Experimenten Tool
Als digitale marketeer wil je altijd blijven testen om je campagnes te optimaliseren. Een van de meest effectieve manieren om dit datagedreven te doen is A/B testen. Wat wij veel zien gebeuren is dat er twee advertenties naast elkaar gedraaid worden in een advertentiegroep en dat hier vervolgens conclusies uit getrokken worden. Een makkelijke, voor de hand liggende en snelle strategie, maar vaak niet heel betrouwbaar! Graag leggen we je uit waarom de Experimenten tool van Google Ads jouw go-to A/B test tool zou moeten zijn. En last but not least, geven we je de concrete handvatten waarmee je direct je eigen A/B test via de Experimenten tool kunt opzetten. Klinkt goed? Let’s go!
Programmatic advertising, wat is het en wat kun je ermee?
Vandaag duiken we het onderwerp programmatic advertising in. Vaak als we denken aan display advertising denken we aan adverteren op socialmediaplatformen of op het Google Display netwerk en wordt programmatic advertising over het hoofd gezien. Deze blogpost duikt dieper in het gebruik en voordelen van Programmatic advertising. Misschien is het de missende sleutel in jouw marketingstrategie!
Attributiemodellen: Welk effect heeft (online) marketing écht?
In de wereld van digitale marketing is het meten van succes niet altijd eenvoudig. Verschillende kanalen dragen op hun eigen manier bij aan de reis van de klant, van eerste interactie tot uiteindelijke conversie. Attributiemodellen helpen marketeers om beter te begrijpen welke marketingactiviteiten daadwerkelijk impact hebben. In dit artikel duiken we dieper in de verschillende attributiemodellen en laten we zien hoe ze kunnen helpen om slimmere, datagestuurde beslissingen te nemen die het rendement van jouw marketingcampagnes vergroten.
Gratis tips & inspiratie
Geheel gratis, omdat we vinden dat je kennis deelt.
Let’s talk
Met slimme strategieën, veel kennis en een flinke dosis doorzettingsvermogen zorgen.