Wat is zoekmachine optimalisatie (SEO)

Inhoud

SEO staat voor “Search Engine Optimisation” of gewoon in het Nederlands “Zoekmachine Optimalisatie”. SEO bestaat uit verschillende onderdelen om websites beter vindbaar te maken in zoekmachines.

We optimaliseren een website aan de hand van onderdelen die de zoekmachines (zoals Google of Bing) als positief ervaren.

Wanneer een zoekmachine je website positief uitleest zal je beter worden vertoond binnen de zoekresultaten. Maar er zijn niet voor niets specialisten. Bij dit vakgebied komen veel onderdelen kijken.

Er zijn 3 hoofdonderdelen:

  • On-page SEO
  • Technische SEO
  • Website autoriteit

On-page SEO

Het on-page gedeelte bestaat uit alle informatie op je pagina, achterliggende codes, je content, maar ook hoe je binnen zoekresultaten wordt vertoont.

Het moment dat mensen zoeken binnen Google worden er websites vertoont. Deze resultaten bestaan allemaal uit verschillende onderdelen; een titel, de website URL en een beschrijvende tekst. Dit onderdeel noemen we de meta omschrijving.

Chase Marketing Meta omschrijving
Chase Marketing Meta omschrijving

Vervolgens wanneer iemand op de pagina land worden er verschillende onderdelen vertoond. Dit bestaat uit een titel, tekst, een afbeeldingen en overige visuele onderdelen.

Op deze onderdelen hebben de beheerders van de website de meeste invloed. Hierbij gaat het namelijk om het content / de inhoud van de website.

De strategie achter het content van de website heeft met verschillende onderdelen te maken zoals o.a. de titel, hoofdteksten, alinea’s, keyword dichtheid en interne links.

Lees hier: Wat is on-page SEO

Technische SEO

Technische SEO gaat over de techniek van een website is.

Bij het technisch optimaliseren van een website gaan we aan de slag om de website zo prettig en toegankelijk mogelijk te optimaliseren voor zoekmachines.

Hierbij praten we termen zoals de indexering, mobiele toegankelijkheid, sitestructuur, (internationale) targeting etc.

Website autoriteit

Bij off-page SEO gaat het om de autoriteit van je website. Onderdelen hiervan zijn;

  • Linken andere websites naar jouw website?
  • Hebben de websites die naar jouw website linken een hoge autoriteit?
  • Heb je spam links linken naar jouw website?

De term die hiervoor wordt gebruikt is Backlinks (links die naar jouw website linken).

Linkbuilding is de meest voorkomende term als het gaat om website autoriteit.

Wil jij weten hoe jouw website verbeterd kan worden?

Lees meer over: Zoekmachine optimalisatie en vraag een vrijblijvende review aan!

Bij Chase Marketing volgen we veel cursussen, blogs en webinars. Daarnaast doen we dagelijks weer nieuwe inzichten op door middel van het uitvoeren van online marketing werkzaamheden. Deze kennis delen we graag!

Heb je specifieke onderdelen waarover je meer wilt weten? Stuur een mailtje en we schrijven er graag een blog over.

Wij vertellen je graag meer!

Wil je meer weten na het lezen van onze blog. Daag ons uit!

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Vrijblijvende analyse

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Vrijblijvende analyse

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.