Inhoudsopgave
Het beste uit jouw feed halen!
In feite is dit een bestand dat al jouw producten bevat, inclusief hun beschrijvingen en kenmerken. Dit bestand kan in de vorm zijn van een Excel, .txt of .xml.
Google gebruikt de informatie uit de productfeed om te beoordelen of je producten aansluiten bij bepaalde zoekopdrachten. Er zijn diverse productspecificaties die je aan Google kunt verstrekken via je product feed. In deze blog zoomen we in op de belangrijkste aspecten zoals producttitels, afbeeldingen, prijs, voorraad, GTIN’s en overige attributen.
Je kunt je producten handmatig invoeren in het Merchant Center met een Google Sheet of je kunt diensten van derden inschakelen die de informatie automatisch voor je genereren. De keuze hangt af van de hoeveelheid producten die je wilt beheren.
Verschil tussen primaire en aanvullende feeds
Aanvullende feeds stellen je in staat om extra informatie te leveren die gekoppeld kan worden aan de gegevens in je primaire feed. Belangrijk is dat je met een aanvullende feed geen producten kunt toevoegen of verwijderen. Hun hoofddoel is het bijwerken en aanvullen van de informatie in je primaire feeds.
Je kunt een primaire en aanvullende feed koppelen via een ID-veld in het Merchant Center. Op deze manier worden gegevens alleen aangepast als de ID's overeenkomen en je de gegevens van elk ID in je primaire feed hebt opgenomen.
{{ebook-component}}
De beste producttitels schrijf je zo
De producttitel is cruciaal voor de zichtbaarheid bij zoekopdrachten en heeft een grote invloed op de ranking van Shopping Ads. Voor online verkopers is een geoptimaliseerde producttitel dus onontbeerlijk. Zorg dat de titel relevante informatie over het product bevat en voeg populaire zoektermen toe voor een betere vindbaarheid.
Aanbevelingen voor producttitels:
- Beperk je tot 150 tekens.
- Start met de meest belangrijke informatie.
- Integreer relevante zoekwoorden.
- Geef specifieke productdetails.
Het belang van Prijs, Beschikbaarheid en GTIN's
Accurate prijsinformatie is cruciaal voor zowel de transparantie richting klanten als voor de effectiviteit van jouw Google Shopping advertenties. Als de prijs in jouw Shopping Feed niet overeenkomt met de prijs op de website, dan zal jouw product worden afgekeurd door Google.
De prijs wordt direct getoond bij de shopping advertentie. Als er meerdere aanbieders zijn van hetzelfde product, dan zal de potentiële klant al snel kiezen voor de goedkoopste aanbieder (because why not?). Een concurrerende prijs zal helpen bij het verhogen van jouw CTR en conversies.
Het veld ‘beschikbaarheid’ dient ook goed en accuraat meegegeven te worden in de Google Shopping Feed. Zodra een product niet op voorraad is op de webshop maar hiermee nog wel wordt geadverteerd, zal je onnodig geld betalen aan websitebezoekers die het product niet kunnen aanschaffen.
En als de beschikbaarheid in de feed aangeeft dat een product niet op voorraad is, dan zal Google automatisch het adverteren op dat product stopzetten. Het is daarom enorm belangrijk dat de voorraadstatus aansluit op het beschikbaarheid veld in jouw product feed.
GTIN's (Global Trade Item Numbers) zijn unieke identificatiecodes voor producten en spelen een cruciale rol in de wereldwijde handel. Wanneer consumenten online zoeken, helpen GTIN's zoekmachines om exact het gezochte product te vinden. Daarom is het heel belangrijk om deze waarde mee te geven in de product feed.
Het optimaliseren van de product feed
Er zijn tal van aspecten in je product feed die je kunt aanpassen. Om het simpel te maken zijn er drie soorten optimalisaties die je kunt doorvoeren om je product feed te verbeteren.
Drie soorten optimalisaties van je product feed:
- Basis optimalisaties: Dit zijn veranderingen die je zult moeten doorvoeren om bijvoorbeeld afgekeurde producten weer zichtbaar te krijgen. Maar ook het oplossen van waarschuwingen vallen onder de basis optimalisaties. Zowel de meldingen over afgekeurde producten als de waarschuwingen zijn te vinden in Google Merchant Center
- Organisatie optimalisaties: Aanpassingen die het beheer van je campagnes overzichtelijker en efficiënter maken. Het zijn wijzigingen die je in je product feed zult aanbrengen, maar die niet vereist zijn door Google en zullen ook de prestaties van je producten niet verbeteren. Voorbeelden zijn het gebruik maken van bijvoorbeeld custom labels
- Performance: De tips voor optimalisatie van productfeeds die de prestaties van je campagnes zullen verhogen. Deze optimalisaties zijn vaak terugkerende optimalisaties. Je brengt een wijziging aan. Bekijk de impact van die wijzigingen. Je herhaalt het proces. Voorbeelden zijn het testen en/of optimaliseren van product titels, prijzen, afbeeldingen, beschrijvingen en andere aanvullende productinformatie.
Handige tools die je zullen helpen
Als je een webshop beheert van meer dan 1000 producten, dan zal je na het lezen van deze blog al gauw denken: ‘waar ga ik de tijd vandaan halen om een product feed te ontwikkelen voor meer dan 1000 producten’. Een zeer logische gedachtegang. Maar gelukkig zijn hiervoor uitstekende hulpmiddelen in de vorm van tools en plug-ins.
De meeste CMS’en bieden de mogelijkheid om een product feed te bouwen. Met Shopify en Lightspeed kan je bijvoorbeeld de verschillende applicaties downloaden die dit mogelijk maken. Voor WooCommerce heb je veel verschillende plug-ins die je hierbij kunnen helpen.
Een van de meest gebruikte tools voor het managen en ontwikkelen van een product feed is Channable. Met Channable is het mogelijk om bijvoorbeeld jouw CMS te importeren, vervolgens te verwerken en uiteindelijk weer te exporteren naar een geoptimaliseerde Google Shopping Feed. Het verwerken heeft Channable makkelijk gemaakt door met behulp van regels te werken. Zo kan je in korte tijd een groot aantal producten bewerken naar wens.
Het opzetten van de ideale Google Shopping Feed is een uitgebreid proces, zoals je hebt gezien. Met deze blog streven we ernaar je te ondersteunen in het behalen van resultaat met Google Shopping. Kun je wat hulp gebruiken bij het maken en beheren van jouw Google Shopping Feed? Aarzel niet om contact op te nemen met Chase. Onze specialisten staan je graag en geheel vrijblijvend te woord!
Vaak gelezen en bekeken
Chase wordt gevormd door gepassioneerde mensen.
5 Black Friday online marketing tips
Black Friday is hét moment om je online verkoop naar een hoger niveau te tillen. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw bedrijf opvalt in de zee van aanbiedingen? In deze blog ontdek je effectieve strategieën voor Black Friday marketing en hoe je jouw advertenties optimaal kunt inzetten voor maximale conversies.
Wat zijn Enhanced Conversions (Verbeterde Conversies) en hoe zet je het in?
Een van de grootste voordelen van online marketing in vergelijking met offline marketing is de meetbaarheid van jouw campagnes.
Betrouwbaar A/B Testen in Google Ads met de Experimenten Tool
Als digitale marketeer wil je altijd blijven testen om je campagnes te optimaliseren. Een van de meest effectieve manieren om dit datagedreven te doen is A/B testen. Wat wij veel zien gebeuren is dat er twee advertenties naast elkaar gedraaid worden in een advertentiegroep en dat hier vervolgens conclusies uit getrokken worden. Een makkelijke, voor de hand liggende en snelle strategie, maar vaak niet heel betrouwbaar! Graag leggen we je uit waarom de Experimenten tool van Google Ads jouw go-to A/B test tool zou moeten zijn. En last but not least, geven we je de concrete handvatten waarmee je direct je eigen A/B test via de Experimenten tool kunt opzetten. Klinkt goed? Let’s go!
eCommerce strategie <span class="rt-h3-onyx">eBook</span>
Gratis tips & inspiratie
Geheel gratis, omdat we vinden dat je kennis deelt.
Let’s talk
Met slimme strategieën, veel kennis en een flinke dosis doorzettingsvermogen zorgen.