UTM tag instellen voor Social Media campagnes

Met een UTM tag kan je meer inzicht creëren in het gedrag van gebruikers en de prestaties van je campagnes. In deze blog lees je over wat een UTM tag is, hoe je een UTM maakt en waar je het instelt.
Inhoud

In de online marketingwereld is meten weten. Google Analytics is de meest bekende en gebruikte tool om data van je website inzichtelijk te maken. Standaard heeft Google Analytics een bepaalde weergave van de kanalen (dit heet de “default channel grouping”). Hier kun je bijvoorbeeld zien via welk bron / medium een bezoekers op jouw website is gekomen. Met UTM tags kan je meer inzicht creëren in het gedrag van gebruikers en de prestaties van je online campagnes.

Wat is een UTM tag?

Met een UTM code geef je parameters mee aan een url. Google Analytics neemt deze parameters op in haar overzicht. Hierdoor kun je direct zien waar je bezoekers vandaan komen. Komt het verkeer bijvoorbeeld van je Facebook campagne, Instagram story of bijvoorbeeld e-mail.

Waarvoor gebruik je UTM tag?

Meten is weten. Zoals eerder beschreven maken we voor het analyseren van data het meest gebruik van Google Analytics. Google Analytics geeft je onder andere inzicht via welke kanalen bezoekers op je website terecht komen. Echter zijn deze kanalen gegroepeerd in bijvoorbeeld Google organisch, social media of links van andere websites (referral). Met UTM codes kan je specifieker zien waar je bezoekers vandaan komen. Hierdoor kun je zien hoe bijvoorbeeld een specifieke social media post presteert.

Hoe gebruik je een UTM tag

Er zijn 5 parameters die je kunt toevoegen achter een url, namelijk:

SourceDe bron, plek waar je je advertentie plaatstFacebook, Instagram, Linkedin en meer social media kanalen
MediumHet marketing mediumcpc, cpm, email, organisch
CampaignDe naam van de campagne
Term (niet verplicht)Kan je gebruiken om het publiek te identificerensale, mannen, vrouwen en meer termen
Content (niet verplicht)Kan je gebruiken voor verschillen tussen je advertenties van dezelfde campagne

Deze parameters kan je toevoegen aan de bestaande url link.
Er zijn een aantal tips om rekening mee te houden:

  • Tag het verkeer naar jouw website
  • Wees consistent
  • Tag geen intern verkeer
  • gebruik geen hoofdletters en bijzondere tekens
  • test je UTM link

Een UTM tag instellen doe je zo!

Je weet nu welke opties er zijn en welke UTM parameters je wilt gebruiken. Belangrijk is dat er consistentie en structuur in je UTM gebruik zit. Zodoende kan Google de bezoekersdata gestructureerd verwerken en in hokjes plaatsen. Maar hoe stel je een UTM tag in?

Als voorbeeld gebruiken we https://chasemarketing.nl/blog/

We willen deze pagina middels een betaalde post promoten bij Facebook. Als we de bovenstaande wensen in UTM code uitschrijven komt dat er als volgt uit te zien:

sourceFacebookutm_source=facebook
Mediumcpcutm_source=cpc
Campaignblogutm_source=blog
Termsocial_mediautm_term=social_media
Contentvideoutm_content=video

De nieuwe link komt er als volgt uit te zien:

https://chasemarketing.nl/blog/?utm_source=facebook&utm_medium=cpc&utm_campaign=blog

Je nieuwe unieke link is gecreëerd. Je kan deze link maar voor 1 source, medium en campagne gebruiken. Voor dezelfde campagne op een ander medium moet je een nieuwe utm code maken. Zo hou je je bezoekers gesegmenteerd.

TIP voor Facebook adverteerders: Je kunt parameters toevoegen die automatisch ingevuld worden. Voor meer informatie lees deze blog van Facebook.

Handig en tijdbesparend; een UTM builder!

Je bent niet de enige die gebruik wilt maken van UTM tags. Er zijn meerdere tools ontwikkeld die je veel tijd kunnen besparen bij het maken van UTM tags. Zodoende hoef je niet handmatig de UTM tags aan je url toe te voegen.

Hierbij een aantal UTM builders die je kunt gebruiken:

Facebook build your url

Ga Dev tools

Google linkbuilder

UTM Builder

Facebook & Instagram Ads

Bij Facebook en Instagram Ads kan je je advertentie een UTM tag meegeven.

Ga naar Facebook Ads -> ga naar je campagne -> scroll naar beneden -> voer de utm-link in bij “URL-parameters”

UTM tag instellen voor Social Media campagnes 1

Linkedin Ads

Bij Linkedin kan je je advertentie een UTM tag meegeven.

Ga naar Linkedin Ads -> ga naar je advertentie-> URL van bestemmingspagina -> Vul hier de URL met UTM tag in

UTM tag instellen voor Social Media campagnes 2

Meten is weten! Waar kan ik de resultaten zien?

Je hebt je UTM codes gemaakt, maar waar kan je de resultaten zien?

Open je Google Analytics en navigeer naar Acquisitie -> Alle verkeer -> Bron/medium

 UTM tag instellen voor Social Media campagnes 3

Wij vertellen je graag meer!

Wil je meer weten na het lezen van onze blog. Daag ons uit!

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Vrijblijvende review

Krijg direct inzicht in de groeipotentie van jouw organisatie en hoe de concurrentie het doet. We maken een actieplan op maat, gebaseerd op jouw doelstelling met een voorstel om jouw organisatie te helpen.

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Vrijblijvende review

Krijg direct inzicht in de groeipotentie van jouw organisatie en hoe de concurrentie het doet. We maken een actieplan op maat, gebaseerd op jouw doelstelling met een voorstel om jouw organisatie te helpen.

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.