SEO en afbeeldingen: foto's optimaliseren voor je website

SEO en afbeeldingen: foto's optimaliseren voor je website

Als je de visuele inhoud van je website wilt optimaliseren, is het essentieel om de kracht van SEO bij afbeeldingen te begrijpen. Foto's zijn niet alleen bedoeld om je site visueel aantrekkelijk te maken, ze spelen ook een cruciale rol in de optimalisatie van je website voor zoekmachines. Hier gaan we alles uitzoeken over hoe je een afbeeldingen SEO-vriendelijk kunt maken en hoe je foto's kunt optimaliseren voor je website, waardoor je niet alleen de gebruikerservaring verbeterd, maar ook je SEO ranking kan verhogen. Maar laten we eerst even doornemen waarom het zo belangrijk is.

Vrijblijvende performance analyse

Inhoudsopgave

Gratis tips & inspiratie

Wordt periodiek op de hoogte gehouden over online marketing!

Naam
Emailadres
Ik ontvang graag inspiratie

Het is gelukt!

Je aanmelding is succesvol gelukt.

Wij zullen je periodiek op de hoogte houden van online marketing tips en zullen je  inspiratie opsturen.

Bekijk hieronder direct onze e-books.

Oops! Something went wrong while submitting the form.

Sparren over dit onderwerp?

Laat deze kans niet liggen en neem contact op voor een vrijblijvende performance analyse!

Waarom je afbeeldingen optimaliseren voor SEO?

Zoekmachines zoals Google gebruiken verschillende algoritmes om de inhoud van een website te analyseren en te ranken. Afbeeldingen vormen hierin een belangrijk onderdeel. Door je afbeeldingen te optimaliseren voor SEO, help je zoekmachines te begrijpen waar je pagina over gaat, wat de relevantie extra kan verhogen voor bijvoorbeeld een bepaald zoekwoord. Dit betekent niet alleen dat je afbeeldingen sneller laden, maar ook dat ze bijdragen aan de algehele zoekmachine optimalisatie van je website, zoals een alt-tekst toevoegen.

Hoe kun je foto's optimaliseren voor je website

Super goed dat je de SEO bij afbeeldingen gaat toepassen! Maar controleer eerst nog even of je wel een goede afbeelding hebt. Is het bijvoorbeeld een afbeelding die je niet zelf hebt gemaakt? Controleer of je wel de rechten hebt om deze te gebruiken op je website. Je hebt genoeg websites waar je rechtenvrije afbeeldingen kunt vinden zoals Pexels, Freeimage of Getty Images. Wanneer je dit goed hebt staan kunnen we echt aan de slag met het toevoegen van de SEO afbeeldingen.

Kies het juiste bestandsformaat

Het kiezen van het juiste bestandsformaat is de eerste stap in afbeeldingen optimaliseren SEO. Dus kies je PNG of JPEG?  JPEG is ideaal voor foto's met veel kleuren en een veel gebruikt bestandstype, terwijl PNG beter geschikt is voor afbeeldingen die transparantie vereisen en heeft ook een betere kleurenrange. WebP, een moderner formaat, biedt een uitstekende compressie en kwaliteit. 

Probeer bij elke afbeelding goed na te gaan welke het beste past. Het gebruik van het juiste formaat kan de laadsnelheid van je pagina aanzienlijk verbeteren, wat een directe invloed heeft op je SEO-prestaties.

Optimaliseer de bestandsgrootte

De grootte van je afbeeldingen kan de laadtijd van je pagina beïnvloeden, een belangrijke factor voor SEO. Tools zoals Adobe Photoshop, GIMP, of online compressietools kunnen je helpen de bestandsgrootte te verkleinen zonder de kwaliteit aanzienlijk te verminderen. Door de grootte van je afbeeldingen te optimaliseren, verbeter je de laadsnelheid van je website, wat essentieel is voor zowel SEO als de gebruikerservaring.

Bij veel laptop of computer schermen is de ondersteunde geschaalde resolutie 1920 x 1200. Dit houdt dus in dat het scherm 1920 pixels breed is. Om ook voor grotere schermen een mooie resolutie van je foto te hebben uploaden wij volle breedte foto’s dan ook 1920 pixels breed.

Het beste is om via Photoshop je afbeeldingen foto’s te optimaliseren en ze vervolgens op te slaan voor web of als jpg. Zo krijg je kleine bestanden. Daarnaast is de Fotor editor een makkelijke tool om afbeeldingen online bij te snijden.

Bekijk goed hoe groot het aantal pixels is van het onderdeel waar je een afbeelding wilt gaan uploaden. Je wilt namelijk niet bij een thumbnail van een product 1920 pixels uploaden. Dit gaan namelijk weer ten koste van de grootte en is onnodig.

{{ebook-component}}

Gebruik beschrijvende bestandsnamen en alt-teksten

Het gebruik van beschrijvende bestandsnamen en alt-teksten is een andere belangrijke stap in het optimaliseren van foto's voor je website. Door relevante trefwoorden in je bestandsnamen en alt-teksten op te nemen, help je zoekmachines de context van je afbeeldingen te begrijpen. Dit verhoogt de zichtbaarheid van je afbeeldingen in zoekresultaten en draagt bij aan de algehele SEO van je pagina.

Om de bestandsnaam te optimaliseren kun je het beste de afbeelding in je eigen bestanden al en goed beschrijvende naam te geven. Dit betekent niet een lange naam maar een duidelijke naam, die in lijn staat met de rest van de pagina.

Een alt-tekst, ook wel alternatieve tekst, is een tekst die je mee geeft aan een afbeelding en wordt gebruikt voor slechtziende die de pagina laten oplezen, of als de afbeelding niet laadt, komt deze tekst er te staan, of natuurlijk door een zoekmachine zoals Google om beter te begrijpen waar een pagina over gaat. Hierin raden wij aan om gebruik te maken van je zoekwoorden waarop je wilt ranken. Zo is het voor een zoekmachine een extra bevestiging dat de pagina relevant is voor dat betreffende zoekwoord.

Implementeer responsive afbeeldingen

In een tijd waarin mobiel internetgebruik overheerst, is het belangrijk dat je afbeeldingen correct weergegeven worden op alle apparaten. Het gebruik van responsive afbeeldingen zorgt ervoor dat je afbeeldingen zich aanpassen aan verschillende schermformaten, wat de gebruiksvriendelijkheid verbetert en positief bijdraagt aan je SEO.

Zo kun je verschillende groottes afbeelding selecteren voor een mobiele variant van de website. Deze heeft bijvoorbeeld geen 1920 pixel breedte nodig.

Structured data voor SEO afbeeldingen

Door gestructureerde gegevens aan je pagina’s toe te voegen kunnen zoekmachines je afbeeldingen als rich snippets weergeven.

Hoewel Google zegt dat gestructureerde gegevens je niet helpen om beter te ranken, helpt het wel om een pagina meer ​​gedetailleerde in Google te laten vertonen.

Je kan bijvoorbeeld structured data perfect instellen voor afbeeldingen bij:

  • Producten
  • Video’s
  • Recepten

Als je bijvoorbeeld recepten op je site hebt en structured data toevoegt, kan Google de afbeelding ook in de zoekresultaten op Google weergeven onder recepten. Lees voor meer informatie ook onze blog over structured data.

Het belang van SEO afbeeldingen

Afbeeldingen verhogen niet alleen de esthetische waarde van je website, maar ze kunnen ook je SEO aanzienlijk verbeteren als ze correct worden geoptimaliseerd. Door aandacht te besteden aan het formaat en de bestandsgrootte zorg je ervoor dat je website sneller laadt en beter scoort in de zoekmachines. Het optimaliseren van afbeeldingen is dus een onmisbaar onderdeel van een succesvolle SEO-strategie.

Door het toepassen van deze technieken in afbeeldingen optimaliseren voor SEO, kun je niet alleen de laadsnelheid en zichtbaarheid van je website verbeteren, maar ook de algehele gebruikerservaring. Dus, de volgende keer dat je afbeeldingen toevoegt aan je website, onthoud dan deze tips en zorg ervoor dat je foto's net zo hard werken om je SEO te verbeteren als de rest van je inhoud. Zit je te denken om de SEO werkzaamheden uit te besteden? Neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op, dan gaan we samen kijken wat we kunnen betekenen!

Vaak gelezen en bekeken

Chase wordt gevormd door gepassioneerde mensen.

AI Overview komt naar Nederland
Blog
SEO

AI Overview komt naar Nederland

In maart 2025 is het officieel: AI Overview komt naar Nederland. Tijdens het Think with Google-event in Amsterdam bevestigde Martijn Bertisen, VP Google Benelux, dat Google’s AI-gegenereerde zoekresultaten binnenkort beschikbaar worden in Nederland en België. In dit artikel lees je wat AI Overview precies is, waarom het relevant is voor jou als marketeer of content creator en wat je nú al kunt doen om je strategie daarop aan te passen.

Duplicate content
Blog
Begrippen

Duplicate content

SEO-experts blijven de impact van duplicate content op de prestaties van websites onderzoeken en proberen voortdurend inzicht te krijgen in dit fenomeen. Maar wat houdt duplicate content precies in? En welke stappen kun je ondernemen om dit te vermijden? In deze blog ontdek je alle essentiële informatie over dit onderwerp!

Autoriteit opbouwen met externe links
Blog
SEO

Autoriteit opbouwen met externe links

Is het kopen van mediaruimte voor je klanten of eigen website een verantwoorde manier om de autoriteit van je domein te vergroten? Binnen de SEO-gemeenschap lopen de meningen hierover uiteen, maar wat is de werkelijkheid?

Maurits Heringa Oprichter Chase Marketing
Brian de Mijttenaere, Mede-eigenaar en online strateeg bij Chase Marketing
Jennifer Daarnhouwer, Head of SEO bij Chase Marketing

Vrijblijvende performance analyse

Jouw doel. Onze strategie.

Naam*
Bedrijfsnaam
Telefoon*
Email*
Iets over je situatie
Maurits Heringa Oprichter Chase Marketing
Brian de Mijttenaere, Mede-eigenaar en online strateeg bij Chase Marketing
Jennifer Daarnhouwer, Head of SEO bij Chase Marketing
Start jouw performance analyse

Bedankt voor je aanvraag

In het kort

De kennismaking

Tijdens het intakegesprek kijken we samen of er een goede match is tussen jouw behoeften en onze expertise.

De performance analyse

Wij duiken in de huidige fase van je bedrijf, concurrenten en de markt. Analyseren kanalen en komen met een hands-on aanpak.

Oops! Something went wrong while submitting the form.

Shopify SEO <span class="rt-h3-onyx">eBook</span>

Gratis tips & inspiratie

Geheel gratis, omdat we vinden dat je kennis deelt.

Let’s talk

Met slimme strategieën, veel kennis en een flinke dosis doorzettingsvermogen zorgen.