SEA Begrippen

Deze begrippenlijst met SEA termen zal verduidelijking geven in de meest gebruikten SEA begrippen. Scroll rustig langs alle begrippen of ga op zoek naar een specifieke term.
Inhoud

SEA Begrippen 1 SEA Begrippen 2 

 

De meest voorkomende SEA begrippen

Advertentiegroepen

In een advertentiegroep is het mogelijk zoekwoorden toe te voegen die een gemeenschappelijk thema bevatten. Ook zitten in advertentiegroepen de advertenties die betrekking hebben op deze zoekwoorden.

Advertentieplanning

Met een advertentieplanning binnen Google Ads is het mogelijk om je advertenties te laten zien op bepaalde momenten van een dag en bepaalde dagen van de week.

Breed zoekwoord

Als je een breed zoekwoord inkoopt dan kunnen je advertenties gevonden worden op exact, synoniemen, spelfouten en gerelateerde zoekopdrachten van het zoekwoord.

Conversie

Een bezoeker die overgaat tot een waardevolle actie wordt een conversie genoemd. Een waardevolle actie kan voor elk bedrijf anders zijn. Vaak wordt hiermee bedoeld een aankoop, brochure aanvraag, contact aanvraag of iemand die een mailtje stuurt of belletje geeft.

Conversiepercentage

Het percentage conversies dat voortvloeit uit het aantal gebruikers op de website is het conversiepercentage, ook wel conversieratio genoemd.

Conversiewaarde

Dit is de waarde die je mee geeft aan een conversie. In het geval van e-commerce is de conversiewaarde vaak de waarde van het product in euro’s.

CPA

CPA is de afkorting voor Cost per Acquisition of Cost per Action. Binnen online advertising zijn dit beide afrekenmodellen, waarbij er pas wordt betaald zodra er een bepaalde actie wordt ondernomen.

CPC

De kosten per klik is de Nederlandse vertaling van de Engelse term Cost per Click. Het is een biedstrategie binnen online advertising platformen waarbij de adverteerder betaald per klik op de advertentie. CPC is een van de bekendste biedstrategieën die er is.

CPM

CPM staat voor Cost per Mille en betekent in het Nederlands kosten per duizend. Dit is een biedstrategie binnen online advertising platformen waarbij er wordt betaald per duizend weergaven.

CTR

De Click Through Rate is het aantal mensen dat klikt op advertentie ten opzichte van het aantal mensen dat de advertentie heeft gezien. Met de CTR kan je goed zien hoe aantrekkelijk en/of interessant mensen de advertentie vinden.

Dagbudget

Binnen Google Ads kun je een dagbudget instellen aan je campagnes. Hiermee geef je aan aan Google dat er niet meer geld uitgegeven mag worden per dag dan het dagbudget.

Exacte zoekwoord

Door middel van exact zoeken kun je jouw advertenties laten zien aan mensen die zoeken naar exact jouw zoekwoord. Andere variaties zijn woordgroep zoeken en breed zoeken.

Extensies

Door middel van extensies kun je je advertenties uitbreiden met aanvullende informatie. Er zijn verschillende soorten extensies zoals een call-extensie, highlight-extensie & sitelink-extensie.

Gemiddelde positie 

Dit laat zien welke positie, gemiddeld genomen, jouw advertentie wordt weergeven binnen de zoekresultaten van de zoekmachine.

Google Ads

Google Ads is het advertentieplatform van Google waarop de advertenties gemaakt kunnen worden. Het advertentieplatform had voorheen de naam: Google AdWords. Via dit platform is het mogelijk om bijvoorbeeld zoekcampagnes, shoppingcampagnes en displaycampagnes te maken.

Google Display Netwerk

In het display netwerk van Google kun je adverteren op andere websites dan Google zelf. Deze website zijn aangesloten als partner van Google en behoren tot de zogenoemde displaypartners. Hierdoor kun je via Google Ads je advertenties vertonen op partnersites zoals nu.nl, funda.nl of 2 miljoen andere websites.

Google Shopping

Google Shopping is een advertentiekanaal van Google waarop producten kunnen worden gepromoot. De advertenties van de producten zijn voorzien van een foto van het product met een beschrijving, prijs, titel en de naam van de winkel. Op deze manier kan de consument snel de producten vergelijken met concurrenten.

Klikken

Als een online marketeer het heeft over klikken dan wordt daarmee bedoeld alle mensen die op jouw advertentie of zoekresultaat klikken. Binnen Google Ads is het mogelijk om de biedstrategie CPC te gebruiken, hierbij betaal je per klik op je advertentie een bepaald bedrag.

Kwaliteitsscore

De score die Google geeft aan je zoekwoorden worden kwaliteitsscores genoemd. De kwaliteitsscores worden gebaseerd op de verwachte CTR, de advertentierelevantie en de ervaring op de bestemmingspagina.

Landingspagina

Dit is de webpagina waarop degene die op je advertentie op zoekresultaat klikt terecht komt.

Remarketing

Een veel gebruikte term is remarketing. Het is een vorm van adverteren door je advertenties alleen te laten zien aan mensen die een bepaalde interactie hebben gehad met je website. Op deze manier kun je product X opnieuw tonen aan mensen die op de productpagina zijn geweest van product X. In de praktijk is dit vaak een zeer effectieve manier om potentiële klanten alsnog over de streep te krijgen.

Responsieve tekstadvertenties

Dit zijn advertenties die bestaan uit meerdere koppen en beschrijvingen. Op deze manier kan Google zelf bepalen welke koppen en beschrijvingen er worden getoond aan degene die zoekt. Hierdoor krijgen mensen relevantere advertenties te zien op basis van hun gedrag.

ROAS

ROAS is de afkorting van de term Return On Advertising Spend. Hierbij bereken je hoe effectief jouw campagne of zoekwoord is geweest. Het getal komt voort door de totale conversiewaarde te delen door de totale kosten. In Google Ads kun je de ROAS ook gebruiken als biedstrategie voor je campagnes.

ROI

ROI (volledige term: Return On Investment) is een berekening dat laat zien wat de opbrengst is op eerdere investeringen. Investeerder gebruiken deze berekening vaak om te kijken of de investering aantrekkelijk genoeg is. De ROI is te berekenen door de volgende formule: (verwachte) opbrengst / kosten (investering) x 100%.

Uitsluitingszoekwoorden

Uitsluitingszoekwoorden worden vaak ook negatieve zoekwoorden genoemd. Deze zoekwoorden kun je toevoegen aan je campagnes om ervoor te zorgen dat je niet meer gevonden wordt op deze termen. Door dit te doen zorg je ervoor dat je in de toekomst relevanter gevonden wordt.

Vertoningen

Een vertoning wordt ook wel een impressie genoemd en geeft aan hoe vaak de advertentie of zoekresultaat is gezien. Zodra de advertentie of zoekresultaat wordt weergeven binnen de zoekmachine of social media feed, dan wordt dat gerekend als één vertoning.

Vertoningspercentage

Dit is het percentage dat je advertenties zijn vertoond ten opzichte van het totaal aantal mogelijke vertoningen.

Woordgroep zoekwoord

Onder andere binnen Google Ads is het mogelijk om je zoekwoorden op woordgroep in te kopen. Hiermee geef je Google een klein beetje speling, waardoor je op meer termen gevonden kan worden ten opzichte van exacte zoekwoorden. Dit is ook een mooie manier om nieuwe zoekwoorden te vinden.

Zoekterm

Een zoekterm is een los zoekwoord, meerdere zoekwoorden aan elkaar of een hele zin dat in de zoekbalk van een zoekmachine wordt ingevoerd.

Zoektype

Binnen SEA is het mogelijk om zoekwoorden in te kopen. De zoekwoorden kun je inkopen op verschillende manieren en dit wordt zoektypes genoemd. Voorbeelden van zoektypes zijn exact, woordgroep en breed. Met het exact inkopen van je zoekwoorden wil je alleen gevonden worden op precies dat zoekwoord. Door woordgroep zoekwoorden te gebruiken geef je Google al iets meer speling en mag je gevonden worden op zinnen waarin jouw zoekwoorden in voor komen. Bij het breed inkopen van je zoekwoorden kun je ook gevonden worden op synoniemen en vergelijkbare woorden.

Zoekwoord

Een zoekwoord is een woord of meerdere woorden waarmee iemand een zoekopdracht doet binnen een zoekmachine.

Wij vertellen je graag meer!

Wil je meer weten na het lezen van onze blog. Daag ons uit!

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Vrijblijvende review

Krijg direct inzicht in de groeipotentie van jouw organisatie en hoe de concurrentie het doet. We maken een actieplan op maat, gebaseerd op jouw doelstelling met een voorstel om jouw organisatie te helpen.

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Vrijblijvende review

Krijg direct inzicht in de groeipotentie van jouw organisatie en hoe de concurrentie het doet. We maken een actieplan op maat, gebaseerd op jouw doelstelling met een voorstel om jouw organisatie te helpen.

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.