Maurits Heringa Oprichter Chase Marketing
Brian de Mijttenaere, Mede-eigenaar en online strateeg bij Chase Marketing
Jennifer Daarnhouwer, Head of SEO bij Chase Marketing

Vrijblijvende performance analyse

Jouw doel. Onze strategie.

Naam*
Bedrijfsnaam
Telefoon*
Email*
Iets over je situatie
Maurits Heringa Oprichter Chase Marketing
Brian de Mijttenaere, Mede-eigenaar en online strateeg bij Chase Marketing
Jennifer Daarnhouwer, Head of SEO bij Chase Marketing
Start jouw performance analyse

Bedankt voor je aanvraag

In het kort

De kennismaking

Tijdens het intakegesprek kijken we samen of er een goede match is tussen jouw behoeften en onze expertise.

De performance analyse

Wij duiken in de huidige fase van je bedrijf, concurrenten en de markt. Analyseren kanalen en komen met een hands-on aanpak.

Oops! Something went wrong while submitting the form.

Kwalitatieve teksten te schrijven voor een website

Kwalitatieve teksten te schrijven voor een website

Een hippe tekst schrijven met een goede zinsopbouw, goed gebruik van alinea’s, duidelijke teksten en algemeen beschaafd Nederlands is natuurlijk erg leuk. Echter komt er bij kwalitatieve teksten schrijven voor een website nog veel meer bij kijken.

Vrijblijvende performance analyse

Inhoudsopgave

Gratis tips & inspiratie

Wordt periodiek op de hoogte gehouden over online marketing!

Naam
Emailadres
Ik ontvang graag inspiratie

Het is gelukt!

Je aanmelding is succesvol gelukt.

Wij zullen je periodiek op de hoogte houden van online marketing tips en zullen je  inspiratie opsturen.

Bekijk hieronder direct onze e-books.

Oops! Something went wrong while submitting the form.

Sparren over dit onderwerp?

Laat deze kans niet liggen en neem contact op voor een vrijblijvende performance analyse!

Schrijf voor je gebruikers

Het is belangrijk om vooraf een strak plan te maken. Hieronder valt: een goed zoekwoorden onderzoek doen, een duidelijk doel op te stellen, een pakkend design te hebben, alles technisch tip top in orde zetten en bovenal kwaliteit voor je bezoekers.We gaan de volgende onderdelen doorlopen:

           
  • Zoekwoorden onderzoek
  •        
  • Een doel opstellen
  •        
  • Maak je teksten persoonlijk
  •        
  • Het design van je teksten
  •        
  • Gebruik van transitie woorden
  •        
  • Flash reading score test
  •        
  • On-Page SEO tip top in orde

Zoekwoorden onderzoek

We kunnen natuurlijk lekker aan de slag gaan om een websitepagina/blog te schrijven over een bepaald onderwerp, maar zit er ook eigenlijk wel verkeer op dit zoekwoord?Wij gebruiken een paar tools om te onderbouwen waarom we over bepaalde zoekwoorden schrijven.

Google Trends

Om erachter te komen of er verkeer op een zoekwoord zit is het erg handig om Google Trends te gebruiken. Op deze website van Google kun je inzichten opdoen over het aantal zoekopdrachten dat wordt gedaan op het desbetreffende zoekwoord. Naast dat je inzichten krijgt over het volume kun je ook nog geografische inzichten opdoen en inzien of er mogelijke pieken zijn in bepaald maanden van het jaar.

Tip: Het is belangrijk om bij deze tool het land of de landen die je wilt targeten goed te zetten om de juiste inzichten op te doen.

Google Zoekwoordplanner

De Google zoekwoordplanner is te vinden in een Google Ads account. Wanneer je in de Google Zoekwoordplanner een zoekwoord intypt geeft deze tool je top inzichten. Naast dat je inzichtelijk krijgt in op welke zoekwoorden een hoog zoekvolume zit krijg je ook te zien of er hoge concurrentie bevindt op dit zoekwoord. Daarnaast wordt er ook een grote lijst aan synoniemen en potentiële zoekwoorden vertoont voor perfecte inspiratie. Eigenlijk is deze tool bedoeld om een campagne binnen Google Ads op te bouwen. Vandaar dat je ook inzichtelijk krijgt wat de kosten per click zouden zijn voor dit zoekwoord. Maar voor teksten schrijven voor een website is het een perfecte inspiratiebron!

Answer the public

Ontdek wat de vragen van je bezoekers zijn door inzichten te krijgen van wat ze zoeken in Google. Answer the public is een tool dat vooral gebruikt wordt om inzichten op te doen over wat voor vragen je potentiële bezoekers stellen binnen Google. Dit is dan ook een ideale manier om op de vragen van de potentiële bezoekers in te gaan spelen een grote waarde te bieden wat zorgt voor klantenbinding.

Praat met mensen

De mening van je collega’s/vrienden of familie kan erg goede inzichten geven. Tegenwoordig bestaan er zoveel mogelijkheden op het internet dat je mogelijk door de bomen het bos niet meer ziet. Spar in zo’n geval even met iemand, een frisse blik kan je weer nieuwe inzichten geven!

Stel een duidelijk doel

Stel je zelf een paar vragen zoals:

           
  • Wat wil ik overbrengen met deze blogpost?
  •        
  • Als ik zou zoeken naar deze informatie, welke zoekwoorden zou ik dan intypen in Google?
  •        
  • Richting welke conversie wil ik sturen?
  •        
  • Wat wordt het doel van deze tekst/blog post?

Het is heel erg belangrijk om een duidelijk doel te hebben. Wanneer je dit doel hebt omschreven leg je namelijk de focus op een bepaalde strategie. Wil je iemand van informatie voorzien over hoe je een goede blogpost schrijft? Als dit je doel is van de pagina dan zal je in de huid moeten kruipen van iemand die hier informatie over zoekt. Op dit doel ga je de zoekwoordanalyse aanpassen, de indeling van de blog, de teksten. Zo zorg je er dus voor dat er door de hele tekst een duidelijke lijn zit.

Maak je teksten persoonlijk

Na het onderzoek doen en een duidelijk doel te hebben geformuleerd heb je vast ook een duidelijk beeld van je doelgroep. Kruip tijdens het schrijven van teksten in de huid van jouw potentiële website bezoeker. Geef de bezoeker het gevoel alsof deze tekst persoonlijk voor hem of haar is geschreven. Het is hierbij belangrijk dat je allereerst de doelgroep waarvoor je schrijft goed opgesteld. Dit is belangrijk voor de "toon" van de post:

           
  • Wil je mensen met “u” of “je” aanspreken?
  •        
  • Doel je op mensen waarbij je vakjargon kan gebruiken of is het handig om vakjargon te onderbouwen?

Zorg ook voor interactie:

           
  • Stel soms vragen tussendoor
  •        
  • Problemen erkennen “daar heb ik ook soms last van”

Het design van je teksten

Zoals in eerdere blogposts benoemd hebben mensen die online surfen een lagere concentratieboog dan Dory van finding Nemo. Mensen scannen door je teksten heen, het is daarom erg belangrijk om je pagina overzichtelijk te maken en de hoofdteksten te markeren. Je kan mensen hun aandacht trekken door het gebruik van rare woorden of door interactie te creëren in teksten. Maar qua design valt er ook genoeg te spelen. Maak bijvoorbeeld gebruik van:

           
  • Opsommingen met bullet points
  •        
  • Korte alinea’s
  •        
  • Gebruik van hoofdteksten
  •        
  • Foto’s
  •        
  • Call-to-action knoppen
  •        
  • Hyperlinks
  •        
  • Anchor Links

Denk dus na over de psychologische gedachten achter een website design.

Transitie woorden

Transitie woorden (Ook wel bekend als “signaalwoorden, indicatoren of verbindingswoorden”) maken een tekst makkelijk leesbaar. Doordat de teksten makkelijker leesbaar zijn zullen de lezers een prettige ervaring hebben tijdens het lezen van je website of blog. Dit betekent dat ze lang op de pagina zullen blijven wat erg positief wordt ervaren door zoekmachines. Deze woorden helpen de lezer, geven structuur aan de tekst en zorgen voor samenhang tussen alinea’s. Welk signaalwoord op zijn plaats is, ligt aan het soort verband. Hieronder staan de meest voorkomende signaalwoorden:

           
  • Signaalwoorden van tijd: eerst, vervolgens, daarna, toen, ten slotte etc.
  •        
  • Signaalwoorden van plaats: hier, daar, waar, waarin, waarop etc.
  •        
  • Signaalwoorden van tegenstelling: echter, maar, daarentegen, hoewel, toch, tenzij etc
  •        
  • Signaalwoorden van opsomming: en, ook, daarnaast, bovendien, ten eerste, ten tweede etc.

Signaalwoorden van argumentatie:

           
  • Voor het standpunt: naar mijn mening, concluderend, kortom, dus
  •        
  • Voor argumenten die los staan van andere argumenten: ten eerste…, overigens, nog afgezien van, trouwens
  •        
  • Voor argumenten die horen bij andere argumenten: daarbij komt, vooral ook, omdat
  •        
  • Voor argumenten die andere argumenten verdedigen: want, namelijk, omdat

Flesch reading ease score (the copy score)

De Flesch Reading Score vertelt je hoe makkelijk de tekst is geschreven. Wanneer een tekst erg gecompliceerd is geschreven met bijvoorbeeld veel vakjargon zullen bezoekers de informatie die je wilt overbrengen minder snel opnemen. Het is dus belangrijk om je, tijdens het schrijven van je teksten, in te leven in de mogelijke bezoekers die de teksten gaan lezen. De test analyseert een paar onderdelen:

           
  • Aantal zinnen
  •        
  • Aantal woorden
  •        
  • Aantal lettergrepen

De Flesch reading ease score is niet iets om je primair zorgen om te maken. Het geeft alleen een inzicht of je tekst makkelijk leesbaar is voor bezoekers. Hoe lager deze score is, hoe moeilijker de tekst is geschreven. Het kan ook zijn dat je veel vakjargon wilt gebruiken omdat je op bezoekers richt die bekend zijn met de markt. Het hangt dus van het doel af of je het belangrijk vindt om een hoge score te hebben.

           
  • 90 - 100 = Makkelijk te lezen voor 11 jarige studenten
  •        
  • 60 - 70 = Makkelijk te lezen voor 11-15 jarige studenten
  •        
  • 0 - 30 = Makkelijk te lezen voor mensen van 15+

On-Page SEO tip top in orde

Naast dat je aan de slag bent gegaan om een goed zoekwoorden onderzoek te doen, een doel hebt opgesteld, je doelgroep voor ogen hebt, weet hoe en waarover je wilt gaan schrijven is de on-page SEO erg belangrijk. We willen namelijk natuurlijk ranken in Google!! Denk hierbij aan onderdelen zoals:

           
  • De titel van je bericht
  •        
  • De URL van je pagina
  •        
  • Hoofdteksten markeren
  •        
  • Gebruik van alinea’s
  •        
  • Gebruik van teksten
  •        
  • Lengte van teksten
  •        
  • Gebruik van zoekwoorden
  •        
  • Hyperlinks
  •        
  • Afbeeldingen, Infographics en video’s
  •        
  • Call to actions
  •        
  • Meta descriptions

Lees hier: Alles over on-page SEO

Bij Chase Marketing volgen we veel cursussen, blogs en webinars. Daarnaast doen we dagelijks weer nieuwe inzichten op door middel van het uitvoeren van online marketing werkzaamheden. Deze kennis delen we graag! Heb je specifieke onderdelen waarover je meer wilt weten? Stuur een mailtje en we schrijven er graag een blog over.

Geschreven door
Maurits Heringa
Maurits Heringa
Oprichter, Online strateeg
Vrijblijvende performance analyse

Vaak gelezen en bekeken

Chase wordt gevormd door gepassioneerde mensen.

Shopify SEO-migratie: hoe ziet dit proces eruit?
Blog
Shopify blogs
Technische SEO
SEO

Shopify SEO-migratie: hoe ziet dit proces eruit?

Heb je genoeg van je huidige webshop platform en wil je iets wat sneller, gebruiksvriendelijker en beter schaalbaar is? Dan is het tijd om te denken aan een Shopify migratie! In deze blog duiken we dieper in de wereld van Shopify en hoe je er voor kunt zorgen dat je je website in een keer perfect overzet. Wat zijn de stappen, waar moet je deze uitvoeren en hoe doe je dat? Pak je koffie en laten we erin duiken!

Lightspeed SEO, alles wat je moet weten
Blog
SEO
Lightspeed blogs
Online Marketing

Lightspeed SEO, alles wat je moet weten

Lightspeed is een krachtig e-commerceplatform met veel voordelen. Het CMS kent een geschiedenis met een hoog gebruiksgemak en veel standaardopties om goed te scoren in de rankings van zoekmachines. De gebruiksvriendelijkheid van het CMS kan al flink helpen met het opzetten van een basis voor SEO, wij leggen je in dit blog uit hoe je met behulp van SEO echt kunt uitblinken met je Lightspeed webshop.

Google core update augustus 2024, de effecten en ons advies
Blog
SEO

Google core update augustus 2024, de effecten en ons advies

De Google core update van augustus 2024 heeft veel buzz veroorzaakt binnen de SEO-gemeenschap en ondernemers. Elke core update heeft invloed op de manier waarop zoekresultaten worden weergegeven, en de augustus update is geen uitzondering. Het is daarom cruciaal om te begrijpen wat deze update inhoudt en hoe je website mogelijk wordt beïnvloed.

Gratis tips & inspiratie

Geheel gratis, omdat we vinden dat je kennis deelt.

Let’s talk

Met slimme strategieën, veel kennis en een flinke dosis doorzettingsvermogen zorgen.