Hoe Meta advertenties jouw bedrijf laten groeien: Tips voor succes

Hoe Meta advertenties jouw bedrijf laten groeien: Tips voor succes

Meta advertising is een veelgebruikt kanaal van bedrijven in hun marketingmix. Meta kent vele mogelijkheden en daarnaast een zeer groot bereik door de grote aantallen actieve gebruikers. Of dit blog lees je hoe je meta advertising het beste kunt inzetten. Lees verder en maak vooral gebruik van deze tips!

Vrijblijvende performance analyse

Inhoudsopgave

Gratis tips & inspiratie

Wordt periodiek op de hoogte gehouden over online marketing!

Naam
Emailadres
Ik ontvang graag inspiratie

Het is gelukt!

Je aanmelding is succesvol gelukt.

Wij zullen je periodiek op de hoogte houden van online marketing tips en zullen je  inspiratie opsturen.

Bekijk hieronder direct onze e-books.

Oops! Something went wrong while submitting the form.

Sparren over dit onderwerp?

Laat deze kans niet liggen en neem contact op voor een vrijblijvende performance analyse!

Waarom is Meta advertising essentieel voor jouw bedrijf?

Meta is het moederbedrijf van Instagram en Facebook. Deze twee social media kanalen hebben bij elkaar 5 miljard maandelijkse actieve gebruikers, waarvan 3 miljard op Facebook en 2 miljard op Instagram zit. De kans is erg groot dat jouw doelgroep zich dus ook bevindt op een van deze, of beide, kanalen.

Ook biedt Meta een zeer interessant advertentieplatform met diverse mogelijkheden. Bijvoorbeeld de targetingopties binnen Meta Ads zijn zeer ruim. Je kunt je doelgroep specificeren door middel van demografische gegevens, interesses, functietitels en online gedrag. 

En ook de verschillende advertentieopties die je kunt gebruiken zijn ruim. Je kunt kiezen tussen 15 verschillende plaatsingen, zoals de bekende plaatsingen Facebook-overzichten, Instagram-overzichten, Facebook-stories en Instagram-stories. De advertenties die je kunt plaatsen hier kunnen afbeeldingen, video’s en productadvertenties zijn bijvoorbeeld.

Kortom, Meta heeft een enorme doelgroep met verschillende mogelijkheden om deze doelgroep te specificeren en bereiken. Mede dankzij deze onderdelen is Meta zeer vaak een interessant kanaal om in jouw marketingmix toe te voegen.

Hoe bepaal je jouw Meta Ads strategie?

De strategie van jouw advertentiecampagnes is afhankelijk van het doel dat jij wil bereiken met adverteren. Veel voorkomende doelen zijn: meer naamsbekendheid opbouwen via een bekendheid campagne, meer leads genereren via leadgeneratie campagnes of meer verkopen behalen dankzij ecommerce campagnes.

Op het moment dat jij weet welk doel je voor ogen hebt met jouw Meta campagnes, dan wil je een campagnestructuur uitdenken. Dit is de basis van jouw strategie. Een vaak gebruikte campagnestructuur van Chase Marketing is een structuur die gericht is op de customer journey van een gebruiker. 

Hierbij deel je een potentiële klant op in vier verschillende fases op basis van hoe bekend deze gebruiker is met jouw bedrijf en geïnteresseerd diegene is in het product of de dienst.

De fases bestaan uit:

  • Koude doelgroepen: Prospecting
  • Lauwe doelgroepen: Re-engagement
  • Warme doelgroepen: Retargeting
  • Huidige klanten: Retention

Door jouw campagne op deze manier op te splitsen is het heel goed mogelijk om jouw advertenties goed te laten aansluiten op de behoefte van de gebruiker. 

Bepaal welke doelgroep jij wil bereiken in de bovengenoemde fases. Koude doelgroepen kunnen heel goed demografische doelgroepen zijn, waarbij de warme doelgroepen vaak gericht zijn op retargeting.

Zorg er ook voor dat je voor jezelf duidelijk hebt welke doelen je wilt behalen met jouw campagnes. Voor webshops kunnen dit ROAS of omzet doelen zijn. Voor leadgeneratie campagnes kunnen die aantal leads of CPA doelstellingen zijn. Formuleer deze vooraf voor jezelf, maar zorg er wel voor dat deze realistisch zijn.

Wat maakt een effectieve advertentie?

Niet elke advertentie is een advertentie met goede resultaten. Wij zien de beste resultaten als de advertentie aansluit op de behoefte van de doelgroep. Met de campagnestructuur benoemd in het vorige hoofdstuk kun je dit heel goed bewerkstelligen.

Zorg ervoor dat jouw advertentie professioneel oogt en aansluit op de doelgroep. De boodschap van de advertentie, zowel visueel als tekstueel, kan je aanpassen per fase. Een koude doelgroep wil je eerst kennis laten maken met jouw bedrijf, product of dienst. De warme doelgroep wil je meer overtuigen van het aanbod met een exclusieve kortingscode bijvoorbeeld. Ook zien we het beeldmateriaal kan verschillen per fase. Koude doelgroepen kan je sneller overtuigen met een korte krachtige video’s in tegenstelling tot een statistische banneradvertentie. Het mooie is dat je met videoadvertenties weer mooie remarketingdoelgroepen kunt maken op basis van het percentage dat de video is bekeken.

Gebruik in jouw advertentie call-to-actions (CTA’s). Dat is een methode om gebruikers aan te sporen tot het verrichten van een bepaalde handelings. Voorbeelden hiervan zijn: ‘’Download onze brochure’’, ‘’claim deze aanbieding’’ en ‘’neem contact met ons op’’. Ook deze CTA’s kan je goed laten aansluiten op de doelgroep.

Optimaliseer en analyseer de resultaten

Uiteindelijk valt en staat een succesvolle Meta campagne met het testen en optimaliseren van jouw campagnes. Het liefst schiet je altijd in de roos met een nieuw opgezette campagnestrategie. Maar de praktijk wijst ook uit dat je moet bijschaven en optimaliseren waar de data aangeeft dat je dat het beste kan doen.

Een mooie manier om je resultaten te optimaliseren is door te A/B testen. Een A/B test is gemakkelijk op te zetten via Meta Ads. Zij bieden hier zelfs een aparte tool voor binnen Meta Ads. De tool is te vinden onder de naam ‘’Experimenten’’. Op deze manier kun je twee verschillende afbeeldingen, teksten of instellingen tegenover elkaar meten. 

En als laatst is het erg belangrijk om jezelf bepaalde doelen te stellen waarop je de advertenties kunt aansturen. Zonder doelen is het gericht optimaliseren lastig. Maak vervolgens op basis van jouw gestelde doelen jouw eigen kolommenset aan. Meta laat bepaalde data zien met vooraf ingestelde kolommen. Maar door het customizen van jouw eigen kolommenset kan je precies de data in zien die voor jou belangrijk is. De data die binnenkomt via jouw advertenties zijn in te zien onder het kopje ‘’advertentiebeheer’’. Hier zie je alle resultaten per campagne, adset of advertentie binnenkomen. Sla jouw nieuw gemaakte kolommenset vooral op, zodat je deze de volgende keer weer kunt gebruiken.

Vaak gelezen en bekeken

Chase wordt gevormd door gepassioneerde mensen.

TikTok Affiliate Marketing
Blog
Social advertising

TikTok Affiliate Marketing

TikTok is al lang niet meer alleen een platform voor virale dansjes en grappige video’s. Voor e-commerce bedrijven en B2C-merken is het een krachtig verkoopkanaal geworden. TikTok affiliate marketing biedt een prestatiegerichte manier om producten te promoten via content creators. Maar hoe werkt het precies? En hoe verschilt het van traditionele influencer marketing? In deze blog ontdek je alles over TikTok affiliate marketing en hoe je het kunt inzetten voor je merk.

Maurits Heringa Oprichter Chase Marketing
Brian de Mijttenaere, Mede-eigenaar en online strateeg bij Chase Marketing
Jennifer Daarnhouwer, Head of SEO bij Chase Marketing

Vrijblijvende performance analyse

Jouw doel. Onze strategie.

Naam*
Bedrijfsnaam
Telefoon*
Email*
Iets over je situatie
Maurits Heringa Oprichter Chase Marketing
Brian de Mijttenaere, Mede-eigenaar en online strateeg bij Chase Marketing
Jennifer Daarnhouwer, Head of SEO bij Chase Marketing
Start jouw performance analyse

Bedankt voor je aanvraag

In het kort

De kennismaking

Tijdens het intakegesprek kijken we samen of er een goede match is tussen jouw behoeften en onze expertise.

De performance analyse

Wij duiken in de huidige fase van je bedrijf, concurrenten en de markt. Analyseren kanalen en komen met een hands-on aanpak.

Oops! Something went wrong while submitting the form.

Gratis tips & inspiratie

Geheel gratis, omdat we vinden dat je kennis deelt.

Let’s talk

Met slimme strategieën, veel kennis en een flinke dosis doorzettingsvermogen zorgen.