Een SEO vriendelijke blog schrijven van A tot Z (7 stappen)

Een SEO vriendelijke blog schrijven van A tot Z (7 stappen)

Natuurlijk wil je een SEO vriendelijke blog schrijven. Waar schrijf je anders voor? Dit is een A tot Z handleiding waarbij we zowel kijken naar on-page, off-page en content elementen.

Vrijblijvende performance analyse

Inhoudsopgave

Gratis tips & inspiratie

Wordt periodiek op de hoogte gehouden over online marketing!

Naam
Emailadres
Ik ontvang graag inspiratie

Het is gelukt!

Je aanmelding is succesvol gelukt.

Wij zullen je periodiek op de hoogte houden van online marketing tips en zullen je  inspiratie opsturen.

Bekijk hieronder direct onze e-books.

Oops! Something went wrong while submitting the form.

Sparren over dit onderwerp?

Laat deze kans niet liggen en neem contact op voor een vrijblijvende performance analyse!

1. Bepaal het doel

Een duidelijk doel voor ogen hebben brengt structuur in de blogpost. Bepaal dus vooraf waar je over wilt gaan schijven.

Het belangrijk om één onderwerp te bepalen en bedenk hierbij één focus zoekwoord waar je graag op gevonden wilt worden.

2. Doe onderzoek

Iedereen wil toch sturen op data. Er zijn erg veel tools online om een zoekwoordenonderzoek te doen.

Wanneer je een onderzoek gaat doen stel jezelf de volgende vragen:

  • Zit er wel zoekvolume op een zoekwoord?
  • Zijn er mogelijk synoniemen om op te nemen?
  • Meerdere invalshoeken?

Wat betreft gratis tools kunnen wij de volgende tools aanraden

Ubersuggest

Ubersuggest geeft erg goede inzichten in de zoekvolumes op specifieke zoekwoorden. Daarnaast krijg je meteen een goed overzicht van overige potentiële zoekwoorden en synoniemen die overeenkomen met jouw zoekopdracht.

Answer the public

Answer the public vindt vragen, voorzetsels, vergelijkingen, alfabetische en gerelateerde zoekopdrachten.

Verward? Laten we elk van deze één voor één aanpakken. We beginnen met het invoeren van een 'seed'-trefwoord. Laten we het bij 'online marketing' houden. Het eerste wat je zult zien zijn vragen.

Dit zijn zoekopdrachten met wie, wat, waarom, waar, hoe, wat, wanneer, zijn en is.

Voorbeelden:

  • Waar bestaat online marketing uit?
  • Welke online marketing kanalen zijn er?
  • Wat is online marketing?
  • Waarom online online marketing inzetten?
  • Hoe maak je een online marketing plan?

Google Trends

Google Trends visualiseert de relatieve populariteit van een zoekwoord in de loop van de tijd. Kijk bijvoorbeeld naar de term 'online marketing' van de afgelopen vijf jaar kijken. Doe dit voor jou specifieke zoekwoord en probeer hier inzichten uit te halen.

Online Marketing zoektrend in Nederland
Zoekopdracht bij Google Trends "online marketing"

3. Bepaal de titel en koppen

Denk bij deze opmaak aan een boek. Een boek bestaat ook uit een titel, hoofdstukken en sub hoofdstukken. Mensen scannen in veel gevallen snel een webpagina op te kijken of het content interessant is. Maak koppen dus pakkend en maak de lezer nieuwsgierig.

De titel

Laat altijd in de titel het focus zoekwoord voorkomen wat je bij onderdeel één hebt bepaalt. Vervolgens kun je de titel pakkend maken door gebruik te maken van "Power woorden" (Lees ook het artikel van Sumo over 401 power words).

Hoofdstukken

De hoofdstukken in een blogpost (koppen) maken een goed onderscheid tussen verschillende onderdelen van de pagina.

Stel voor, je schrijft over "Een SEO vriendelijke blog schrijven". Wij schrijven over verschillende onderwerpen binnen deze blogpost die te maken hebben met het onderwerp.

Sub hoofdstukken

Sub hoofdstukken gebruik je als je meer de diepte ingaat binnen een bepaald hoofdstuk. Stel je voor: je hebt een hoofdstuk waarbij je verschillende onderdelen gaat benoemen (zoals onderdeel: 3) bepaal de titel en koppen) dan maak je in geval van "titel", "Hoofdstukken" en "Sub hoofdstukken"gebruik van de sub hoofdstukken.

4. Denk aan alinea's

Omdat mensen snel een pagina scannen wil je gebruik maken van alinea's. Als bezoekers een grote lap met tekst zien schrikt dit bij voorbaat al af. Houd hierbij vooral ook "Mobile first" in gedachten.

Op het moment dat mensen op hun mobiel de tekst lezen lijkt het al snel een mega tekst.

Je kan dit ook wel zien als "het design van de pagina".

5. Interne en externe links

De linkstructuur van een website kan een gebruiker een erg prettige ervaring bieden. Wanneer je eerder hebt geschreven over "Hoe kom je in een flow om content te schrijven" en in een nieuw artikel verwijst naar het andere artikel kan dit de interesse van de bezoekers trekken om door te lezen binnen jouw website.

Deze linkjes op jouw website noemen we een "interne linkstructuur"

Wanneer je verwijst naar een artikel van een andere website is dit ook waardevol. Je wilt natuurlijk niet alleen maar linken naar andermans website omdat je zelf graag bezoekers vasthoudt. Echter geeft het linken naar relevante bronnen ook weer waarde mee.

Je wilt hierin een gezonde verhouding in zien te vinden. Denk bijvoorbeeld aan 3 interne links en mogelijk 1-2 externe links. Wij linken misschien in 10% van de blogs naar een externe website.

6. Schrijf een meta omschrijving

De meta omschrijving is jouw uithangbordje in Google. Via deze titel moet je de bezoekers hun aandacht trekken. De meta omschrijving bestaat uit een titel en een omschrijvende tekst:

Voorbeeld van een meta omschrijving

7. Een pakkende afbeelding

Een afbeelding zegt natuurlijk meer dan 1000 woorden. Daarnaast geeft de afbeelding sfeer aan de pagina.

Zoek altijd een passende afbeelding bij de blogpost die je schrijft. Gebruik van eigen afbeelding is natuurlijk altijd een extra plusplunt. Heb je dit niet? Gebruik bijvoorbeeld onderstaande websites voor stockfoto's:

Let op! Een website is normaal 1920 pixels breed. Vaak wordt er in een blog gebruik gemaakt van 730x320 pixels. (foto bijsnijden)

Meer over het gebruik van goede afbeeldingen? Strategisch afbeeldingen optimaliseren voor websites

Met deze 7 stappen moet het zeker goed komen om een SEO vriendelijke blog te schrijven!

Vaak gelezen en bekeken

Chase wordt gevormd door gepassioneerde mensen.

Shopify SEO-migratie: hoe ziet dit proces eruit?
Blog
Shopify blogs

Shopify SEO-migratie: hoe ziet dit proces eruit?

Heb je genoeg van je huidige webshop platform en wil je iets wat sneller, gebruiksvriendelijker en beter schaalbaar is? Dan is het tijd om te denken aan een Shopify migratie! In deze blog duiken we dieper in de wereld van Shopify en hoe je er voor kunt zorgen dat je je website in een keer perfect overzet. Wat zijn de stappen, waar moet je deze uitvoeren en hoe doe je dat? Pak je koffie en laten we erin duiken!

Lightspeed SEO, alles wat je moet weten
Blog
SEO

Lightspeed SEO, alles wat je moet weten

Lightspeed is een krachtig e-commerceplatform met veel voordelen. Het CMS kent een geschiedenis met een hoog gebruiksgemak en veel standaardopties om goed te scoren in de rankings van zoekmachines. De gebruiksvriendelijkheid van het CMS kan al flink helpen met het opzetten van een basis voor SEO, wij leggen je in dit blog uit hoe je met behulp van SEO echt kunt uitblinken met je Lightspeed webshop.

Google core update augustus 2024, de effecten en ons advies
Blog
SEO

Google core update augustus 2024, de effecten en ons advies

De Google core update van augustus 2024 heeft veel buzz veroorzaakt binnen de SEO-gemeenschap en ondernemers. Elke core update heeft invloed op de manier waarop zoekresultaten worden weergegeven, en de augustus update is geen uitzondering. Het is daarom cruciaal om te begrijpen wat deze update inhoudt en hoe je website mogelijk wordt beïnvloed.

Maurits Heringa Oprichter Chase Marketing
Brian de Mijttenaere, Mede-eigenaar en online strateeg bij Chase Marketing
Jennifer Daarnhouwer, Head of SEO bij Chase Marketing

Vrijblijvende performance analyse

Jouw doel. Onze strategie.

Naam*
Bedrijfsnaam
Telefoon*
Email*
Iets over je situatie
Maurits Heringa Oprichter Chase Marketing
Brian de Mijttenaere, Mede-eigenaar en online strateeg bij Chase Marketing
Jennifer Daarnhouwer, Head of SEO bij Chase Marketing
Start jouw performance analyse

Bedankt voor je aanvraag

In het kort

De kennismaking

Tijdens het intakegesprek kijken we samen of er een goede match is tussen jouw behoeften en onze expertise.

De performance analyse

Wij duiken in de huidige fase van je bedrijf, concurrenten en de markt. Analyseren kanalen en komen met een hands-on aanpak.

Oops! Something went wrong while submitting the form.

Gratis tips & inspiratie

Geheel gratis, omdat we vinden dat je kennis deelt.

Let’s talk

Met slimme strategieën, veel kennis en een flinke dosis doorzettingsvermogen zorgen.