Het verbeteren van je Click Through Rate (CTR) in Google Ads klinkt vrij simpel, toch? Maak gewoon een advertentie en voeg hier zoekwoorden aan toe en de rest gaat vanzelf.. zou je zeggen! Maar zo werkt het niet precies (helaas). Het ligt iets gecompliceerder dan het voorbeeld hierboven.
De CTR van je advertenties kan laag uitvallen als je er niet voor zorgt dat je Google Ads account goed gestructureerd is en effectief beheert. Indirect geef je de concurrentie hierdoor een voordeel en zullen zij een hogere CTR behalen. Hierdoor zul jij minder snel of helemaal niet je doelen behalen, terwijl je concurrenten dit wel snel behalen. Iets wat je absoluut niet wilt natuurlijk!
Maar hoe verbeter je de CTR binnen jouw Google Ads account? In deze blog geven wij jou 9 waardevolle tips die zorgen voor een hogere CTR!
Tip 1: Verbeter de kwaliteitsscores
Elke zoekwoord binnen een Google Ads account krijgt van Google een kwaliteitsscore toegewezen. De kwaliteitsscore varieert van 1 tot en met 10 waarbij een score van 10 het beste is. Het is een maatstaf voor de relevantie en kwaliteit van de advertentie, de verwachte kans dat iemand op de advertentie klikt en de ervaring van de gebruiker op de bestemmingspagina.
Het is belangrijk om ervan bewust te zijn dat kwaliteitsscores grote invloed hebben op de advertenties. Hoe hoger de kwaliteitsscore is des te betere prestaties jouw advertenties zullen behalen. Een hoge kwaliteitsscore zorgt er ook voor dat de adverteerder minder betaald per klik op de advertentie. Daarnaast zullen de advertenties op hogere plekken in de zoekmachine terecht komen met een hoge kwaliteitsscore, waardoor je al snel een betere CTR zult behalen.
Er zijn meerdere factoren die de kwaliteitsscore beïnvloeden. De landingspagina moet relevant zijn aan het zoekwoord evenals de advertentie. Zorg er dus voor dat de landingspagina informatie bevat over het zoekwoord waarop gezocht wordt. Verder is het verstandig om het zoekwoord terug te laten komen in de kop, beschrijving, URL en extensies van de advertentie.
Met het zoekwoord ‘Chase Marketing’ kom je onze advertentie tegen. Hier zie je ook dat het zoekwoord is opgenomen in de eerste kop en in de beschrijving. Zie de afbeelding hieronder voor onze advertentie:
Tip 2: Gebruik advertentie extensies
Zoals te zien is in de afbeelding hiernaast zijn er momenteel 10 soorten advertentie extensies te gebruiken binnen Google Ads. Zoals de naam het al doet vermoeden zijn advertentie extensies uitbreiden van de advertentie. Hiermee zorg je ervoor dat de advertentie nét wat meer informatie kan geven. Daarnaast vergroten de extensies ook de advertentie, waardoor deze er direct relevanter uit zien.
Je zult het misschien al raden maar een grotere en relevantere advertentie zorgt voor een hogere CTR. Een mooie, goede en eenvoudige manier om de CTR te verhogen.
Hieronder zal er dieper worden ingegaan op de meest gebruikte advertentie extensies.
Sitelinkextensie
Bij de zogeheten sitelinkextensie voeg je extra linkjes toe aan je advertentie die verwijzen naar andere plekken op je website. De sitelink en de beschrijving die erbij hoort nemen 2 tot 3 extra regels in. Hierdoor is de advertentie wat groter dan normaal en valt deze ook meer op. De resultaten van je concurrenten worden hierdoor ook naar beneden gedrukt. Met een sitelinkextensie behaal je dan ook een hogere CTR dan zonder.
Highlightextensie
Een highlightextensie is bedoeld om extra informatie over je bedrijf te geven. Dit kunnen USP’s of het promoten van acties zijn. De highlights worden in een aparte regel onder de beschrijving toegevoegd aan de advertentie. Hiermee wordt de advertentie een regel groter. De tekst zelf is niet klikbaar maar doordat de advertentie meer opvalt en extra informatie geeft, kun je ervan uitgaan dat de CTR hiermee positief wordt beïnvloed.
Oproepextensie
Met een oproepextensie maak je het mensen makkelijker om contact met je op te nemen. Voor bedrijven waar klanten vaak bellen is dit ideaal. Mobiele gebruikers kunnen gemakkelijk op het telefoonnummer klikken om direct te bellen met het bedrijf. Door een oproepextensie toe te voegen verhoogt dit ook vaak het conversiepercentage, aangezien oproepen gerekend kunnen worden als conversies. Daarnaast zullen mobiele gebruikers die willen bellen sneller op een advertentie klikken met een telefoonnummer dan zonder. Hierdoor stijgt de CTR bij gebruik van een oproepextensie.
Locatie-extensie
Met de locatie-extensie laat je bij vertoon van je advertentie de bedrijfslocatie zien. Hiermee help je de bezoekers jouw bedrijf makkelijker te vinden. Daarnaast is het voor hen gelijk mogelijk om de afstand te zien tot je bedrijf en het adres in te voeren in de routebeschrijving. Dit kan men doen door erop te klikken. Dit verhoogt in de meeste gevallen de CTR van je advertentie.
Tip 3: Slimme biedstrategieën
Met de komst van slimme biedstrategieën in Google Ads, heeft Google een hele interessante manier toegevoegd als het gaat om het beheren van je Google Ads account. Het voordeel hiervan is dat Google’s algoritme heel goed weet wanneer er geboden moet worden op een zoekwoord als de kans op een klik het grootst is.
Door preciezer en meer gericht te bieden in de veilingen zal de CTR hoger worden.
Voorheen was het alleen mogelijk om te bieden met de zogenoemde ‘verbeterde CPC’ optie. Hierbij corrigeerde Google jouw biedingen automatisch, maar het was nog steeds zeer beperkt. Tegenwoordig heeft Google volledig uitgewerkte, slimme biedstrategieën ontwikkelt die ervoor zorgen dat de prestaties van jouw advertenties enorm worden verbeterd. Het grootste voordeel van slimme biedstrategieën is dat zij gebruik maken van Machine Learning, om de biedingen van zoekwoorden in elke aparte veiling aan te passen. Handmatig is dit niet te doen, omdat elke veiling anders is en met andere factoren te maken heeft.
Slimme biedstrategieën zullen veel tijd besparen, aangezien je niet telkens handmatig de biedingen hoeft aan te passen. Daarnaast zal het in de meeste gevallen de prestaties van je advertenties verbeteren, en zo ook je CTR verhogen.
Tip 4: Test verschillende soorten advertenties
In het begin van Google Ads kon er alleen gebruik worden gemaakt van (uitgebreide) tekstadvertenties. Tegenwoordig is het ook mogelijk om responsieve tekstadvertenties toe te voegen. Responsieve tekstadvertenties hebben laten zien dat het de CTR verhoogt. Met een responsieve tekstadvertentie kan er gebruik worden gemaakt van meer dan 3 koppen en 2 beschrijvingen. Dit verhoogt de kans dat jouw advertentie relevanter wordt vertoond bij een bepaalde zoekopdracht.
De koppen en beschrijvingen zullen op verschillende plekken in de advertentie worden weergeven. Let dus goed op als een bepaalde kop alleen geschikt is voor de ‘kop 1’ posities, dat je deze dan vastpint op die plek. Hetzelfde geldt voor koppen die alleen op de tweede of derde plek tot hun recht komen. Op deze manier zorg je ervoor dat er geen rare volgorde ontstaat in de advertentie.
Boven het voorbeeld van jouw advertentie staan ook enkele aanbevelingen om jouw advertentie te verbeteren zoals te zien is op de afbeelding. Door deze aanbevelingen op te volgen zal de advertentie van betere kwaliteit zijn en betere resultaten halen.
Tip 5: Schrijf een overtuigende advertentie
Door een overtuigende advertentie te schrijven zorg je ervoor dat je je onderscheidt van jouw concurrent. Degene die zoekt zal eerder geneigd zijn om op jouw advertentie te klikken dan op die van de concurrent. Hierdoor zal de CTR van jouw advertentie stijgen en die van je concurrent dalen.
Wij raden vaak aan om USP’s in de advertentie te zetten. Hiermee benadruk je wat jou onderscheidt van jouw concurrent en waarom zij op jouw advertentie zouden moeten klikken.
Tip 6: Creëer advertentiegroepen met enkele zoekwoorden
Google Ads is erbij gebaat om zoveel mogelijk zoekwoorden toe te voegen aan het Google Ads account en advertentiegroepen. Het nadeel van veel zoekwoorden in één advertentiegroep is dat de zoekwoorden vaak niet meer goed aansluiten op de advertentieteksten. Dit heeft negatieve invloed op de CTR op termijn.
Als men zoekt naar een zoekwoord in jouw advertentiegroep dat meer dan 20 zoekwoorden bevat, dan is het onwaarschijnlijk dat de advertentie het zoekwoord bevat in de advertentietekst. De CTR zal als gevolg dalen en ook de kwaliteitsscores van de zoekwoorden zullen dalen.
Zorg er dus voor dat je advertentiegroepen maakt met maar een paar zoekwoorden per advertentiegroep. Elke advertentiegroep heeft zo zijn eigen thema en dat laat je minimaal twee keer terugkomen in de advertenties. Zo verhoog je de relevantie en ook de kwaliteitsscores met als belangrijkste doel: een hogere CTR.
Tip 7: Test verschillende advertentieteksten
Het testen van verschillende advertentieteksten is een slimme en effectieve manier om je CTR te verbeteren. Als je advertenties wilt gaan split testen moet je 2 tot 3 advertenties aan hebben staan per advertentiegroep.
Het gaat erom dat je telkens een variatie hebt op een bepaalde advertentie. Zo kun je alleen de tweede kop van je advertenties steeds laten verschillen. Na een bepaalde tijd ga je na in de resultaten welke advertentie het best en welke het slechtst heeft gepresteerd.
De advertentie met de slechtste prestaties (in dit geval de laagste CTR) kun je pauzeren. Vervolgens voeg je een nieuwe advertentie toe om weer te testen.
Dit proces kun je blijven herhalen tot je tevreden bent met de resultaten van de advertenties.
Tip 8: Vermeld prijzen in je advertentie
Deze tip is vooral gericht op e-commerce websites. Het is inderdaad ook mogelijk om met een advertentie extensie de prijzen toe te voegen. Toch raden wij aan om ook in de advertentietekst de prijs toe te voegen van het product. Dit kan vaak van positieve invloed zijn op de CTR van je advertentie.
Uiteraard als de prijs van jouw product lager is dan die van jouw concurrent kan dit positieve invloed hebben.
Waarom werkt het als ik de prijzen van mijn producten vermeld in de advertentietekst? Dit werkt vaak, omdat de persoon die jouw advertentie te zien krijgt extra informatie ontvangt zonder dat diegene op de advertentie hoeft te klikken. Hoe gemakkelijker het is voor mensen om jouw aanbiedingen te zien, hoe groter de kans dat ze overwegen om op jouw advertentie te klikken en zelfs het product te kopen.
Tip 9: Maak gebruik van remarketingcampagnes
Met remarketingcampagnes is het mogelijk om advertenties op maat te laten zien aan specifieke gebruikers. Zo is het mogelijk om een advertentie te laten zien van product X aan websitebezoekers die al eens interesse hebben getoond in product X.
Je kunt ervoor kiezen om je te richten op bezoekers die al bekend zijn met jouw merk. Ook kun je specifieke advertenties maken om meer producten te verkopen aan bestaande klanten. Als de bezoeker al eens een product heeft gekocht bij jou en hier goede ervaringen aan over heeft gehouden, dan is de kans groot dat ze nog eens op jouw advertentie zullen klikken. Maar het is ook mogelijk om juist de mensen uit te sluiten die al eens een product hebben gekocht bij jou.