Bootschappen Watersport

Online Marketing Traject voor een Watersportwinkel (sinds 2018!)

Google Ads, Facebook Ads, Instagram Ads, Microsoft Bing Ads, Bol.com

Over

Bootschappen Watersport

Eén van de eerste klanten van Chase Marketing en nog steeds klant! Samen met Bootschappen Watersport groeien wij beiden al enkele jaren door. Lees in deze case over het traject en de mooie resultaten. Lees vooral de hele case om over de verschillende jaren te lezen!

ROAS

+110,3%

CPA

-48,9%

Conversie

+142,7%

Over Bootschappen Watersport

De oprichting van Bootschappen Watersport vond plaats in 2003 en is daarmee één van de eerste online watersportwinkels van Nederland. In het eerste jaar sinds de oprichting waren al direct meer dan 3200 pakketten verstuurd. Bootschappen Watersport levert alles voor boten, van antifouling tot zwemvesten. In 2016 kwam Bootschappen Watersport in handen van Nautisch Centrum Nicolaas Witsen. De overname zorgde ervoor dat er in het eind van 2016 een nieuwe megastore opende in Alkmaar. Uiteraard is deze fysieke winkel via het water te bereiken. De webshop, in combinatie met de fysieke winkel, zorgde er al snel voor dat Bootschappen Watersport bekende naam is in de branche.

Project Omschrijving

Sinds de oprichting van Chase Marketing in 2018 werken Bootschappen Watersport en Chase Marketing met elkaar samen. Hiermee kan Bootschappen Watersport worden gerekend tot een van de oudste samenwerkingen met ons. Bootschappen Watersport voelde de urgentie om meer te doen met Google Ads. Waar ze voorheen kleinschalig Google Ads draaide, wilde ze nu meer investeren in dit platform. Google Ads biedt enorme mogelijkheden voor webshops als Bootschappen Watersport, die een ruim assortiment hebben.

Dit is echter pas het begin!

Het Proces

Het, toen nog, kleine Google Ads account van Bootschappen Watersport werd overgenomen. Wij verdiepten ons onder andere in de branche, het account en de doelgroep. Het Google Analytics account, Google Trends en de zoekwoorden planner binnen Google Ads gaven de perfecte inzichten om een doordachte account structuur te organiseren.

Een volledige Google Ads strategie werd uitgewerkt met als doel: een rendabele ROAS (Return On Ad Spend) draaien. De zogeheten quick-wins werden doorgevoerd en het Google Ads account werd ingericht.

Na de livegang van het Google Ads account zaten wij nauwkeurig op het account om het te optimaliseren. Zowel offline als online kansen worden besproken met elkaar om zo het beste resultaat neer te zetten. Om zo transparant mogelijk te zijn wordt elke maand een rapportage verstuurd naar Bootschappen Watersport.

2018

2018

Voorafgaand zijn wij om de tafel gegaan om een rendabele ROAS te berekenen. Na enkele weken draaien zagen wij al snel dat wij op deze ROAS uitkwamen waarna we konden opschalen. Watersport is natuurlijk erg seizoensgebonden. Dankzij dat we verder zijn gaan kijken dan enkel de hardlopers tijdens het hoogseizoen en een product analyse hebben gemaakt zagen we als gevolg dat in de laagseizoenmaanden records zijn behaald in aankopen!

Resultaten 2018

Onder andere met zoeknetwerk en shopping campagnes zagen we mooie kansen voor Bootschappen Watersport. In het eerste jaar van onze samenwerking behaalde we hiermee al snel mooie resultaten.

Omdat de e-commerce tracking voordat wij begonnen nog niet stond ingesteld kunnen we nog geen inzichten bieden in de groei. Maar lees vooral door voor mooie resultaten!

2019

2019

Een rendabele ROAS en recordmaanden vragen natuurlijk om opschaling. Hier zijn wij dus opnieuw voor om de tafel gaan zitten. Wat zijn meer mogelijkheden binnen Google Ads? Welke kanalen zijn verder interessant? Hoe gaan we de website verbeteren?

Google Ads

Binnen het Google Ads account zijn we aan de slag gegaan met een nieuwe strategie waarbij naast het zoeknetwerk en shopping we ook display en remarketing zijn gaan inzetten. De opkomst van slim bieden is direct toegepast en we zijn gaan opschalen in product aanbod.

Website

Bij de website lagen er ook nog mogelijkheden tot verbetering. Zo is de smart search verbeterd en het checkout proces waarbij we een verbetering van +208% hebben gerealiseerd. (Lees ook: +208% checkout verbetering)

Uitbreiding naar Marktplaatsen

Ook is binnen E-commerce de verkoop via Bol.com natuurlijk erg interessant. Wij hebben middels de tool Channable een geautomatiseerde koppeling opgezet om enkel via de website producten te managen en die, via slimme regels, geautomatiseerd te pushen naar Bol.com.

 

Resultaten 2019

2019 is afgesloten als top jaar!

Na het snel rendabel draaien in 2018 en het opschalen in 2019 zien de resultaten er rooskleurig uit!

  • ROAS +128,5%
  • CPA -35,31%
  • Gem CPC -27,6%
  • Conversie +232%

2020

2020

2020 is natuurlijk een gek jaar geweest, maar ook een jaar met vele mogelijkheden. Zeker als we het hebben over de online wereld.

Eind 2019 zijn we gaan terugkijken naar het jaar en zijn de plannen voor het komende jaar. Er is een erg mooi jaar gedraaid, zeker gezien de spannende tijden. We de kansen benut van de lockdown en zijn vol gaan inzetten op het gehele assortiment van 5000+ producten. Dit heeft geleid tot records!

Tevens zijn wij uitgebreid naar het adverteren in Bing. Uit eerdere analyses was al gekomen dat Bing erg interessant is voor Bootschappen. Binnen de webshop en via de advertenties constateerde wij dat de overgrote doelgroep wat ouder is.

Bing is de tweede grootste zoekmachines waarbij het overgrote gedeelte op het platform wat ouder is. Een mooie kans dus om deze doelgroep te bereiken!

 

Resultaten 2020

Er zat een goede stijgende lijn in de resultaten van het Google Ads account. Met de verkregen data zijn wij verder gegaan met het optimaliseren en uitbreiden van de campagnes. Ook dit jaar zijn de resultaten verbeterd. Het meest interessant is dat deze resultaten zijn gerealiseerd met enkel een budget stijging van 20% 😋.

  • ROAS +110,3%
  • CPA -48,9%
  • Gem CPC -42,9%
  • Conversie +142,7%

2021

2021

Net als 2020 was ook 2021 een jaar met veel onzekerheid. Corona speelde een grote rol binnen dat jaar met de nodige lockdowns.

Toch waren de resultaten van de afgelopen jaren goed en was de groei duidelijk zichtbaar. Er werd zowel groei gerealiseerd binnen de huidige kanalen als uitgebreid met kanalen. Dit is precies hetgeen wat we in 2021 hebben doorgezet. 

Chase Marketing zag kansen op het gebied van SEO. Ook Bootschappen Watersports zag hier de meerwaarde van in. Het resulteerde in het feit dat wij vanaf eind Q2 2021 de website op het gebied van SEO mochten gaan optimaliseren. Eerst werden verschillende analyses uitgevoerd om de totale SEO strategie te bepalen. Lees: zoekwoorden analyse, content analyse, concurrentie analyse, backlink analyse en technische analyse.

Maar ook werd er ruimte gezien qua groei in Google Ads en ook Meta Ads. Google Ads werd uitgebreid met campagnes binnen het account. Terwijl Meta Ads erbij werd gepakt ter ondersteuning van de strategie. 

Vanaf 2021 werd Bootschappen Watersports een full-service online marketing project.

Resultaten 2021

De resultaten van de eerste maanden SEO liegen er niet om. 

Top 10 keywords in Google: +79,6%

Organische verkeer: +14,7%

 

Resultaten Google Ads 2021 t.o.v. 2022.

Conversiewaarde: +64,18%

2022

2022

Na twee volle coronajaren was het eind in zicht begin 2022. Mensen werden verlost van de laatste lockdowns en konden weer lekker in alle vrijheid klussen op, aan en rondom hun boot. Dit was zeker goed terug te zien in de resultaten die wij hieronder benoemen.

De Google Ads campagnes waren op zo’n manier ingericht dat deze enorm schaalbaar werden gemaakt. Met behoud van het rendement was Chase Marketing vrij om op te schalen. Het resulteerde in enorme omzetten tijdens het hoogseizoen.

Op het gebied van SEO waren wij keihard bezig met de content en techniek van de website. Dat is ook goed terug te zien in de resultaten van 2022.

De website van Bootschappen Watersport was toe aan een nieuw jasje. Eind van het jaar heeft Chase Marketing een nieuw design van de website ontworpen en live gezet. 

Resultaten 2022

De resultaten van de eerste maanden SEO liegen er niet om. 

Organische verkeer: +77,2%

 

Resultaten Google Ads 2021 t.o.v. 2022.

Conversiewaarde: +52,06%

Praat met een van onze experts

Alles begin bij een strategie waar wij als partners in geloven. Deze strategie moet onderbouwd zijn met ervaringen, data en groei potentie. 

Wil je een keer sparren? 

SEO specialist

Sabine Verheul

Digital Advertising trainee

Head of Advertising

Digital Advertising specialist

Digital Advertising specialist

SEO specialist

SEO specialist

Founder & Digital Strategist

Designer, Developer, CRO specialist

Founder & Digital Strategist

Andere succesverhalen

Online marketing is een erg breed begrip. Er zijn veel verschillende mogelijkheden om jouw bedrijf online in de markt te zetten. Lees meer over hoe wij bedrijven helpen te groeien!

Ook zo'n case voor jouw bedrijf?

Elke organisatie is anders. Wanneer je een aanvraag hebt gedaan, krijg je dezelfde dag een belletje waarin we kijken waar jullie organisatie aan toe is en hoe wij kunnen bijdragen aan jullie doel(en).

  • Intake gesprek over wat interessant is voor jouw organisatie
  • Spar over doelstellingen en de insteek van online marketing
  • Ontvang een review gebaseerd op de doelstellingen van jouw organisatie waarin de groeipotentie in kaart gebracht wordt
  • Sparren over de strategie waarmee we met jouw organisatie impact gaan maken

40+ organisaties gingen je voor

Vraag een vrijblijvende review aan

Na het invullen van het formulier neemt Brian dezelfde dag nog contact met je op.

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Liever zelf contact opnemen?

Vrijblijvende analyse

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Vrijblijvende analyse

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.