Pro Contact
Handelen op offline data zorgt voor +77% in leads
Over
Pro Contact
Pro Contact, opgericht in 2013, helpt bedrijven met hun recruitment uitdagingen. Het bedrijf specialiseerde zich in eerste instantie in het plaatsen van gesponsorde campagnes op social media en Google. Maar de afgelopen jaren is Pro Contact doorontwikkelt tot een echte Recruitment Process Outsourcing organisatie.
Aantal sollicitanten
-34%
Aantal leads
+77%
ROAS voor leadgen
Inzichtelijk gemaakt
Projectomschrijving
In het begin van 2023 klopte Pro Contact op de deur van Chase Marketing. Het bedrijf weet als geen ander hoe je personeel vindt en is mede daarom snel gegroeid. Maar deze groei moet natuurlijk ook gevoed worden met nieuwe klanten. Daarom vroeg Pro Contact om hulp en wilde nieuwe business afspraken halen uit de Google Ads campagnes.
Hoe Chase Marketing dit voor elkaar heeft gekregen met behulp van Google Ads, tracking en het handelen op data, dat lees je in deze case.
Situatie Pro Contact voor samenwerking
Binnen Pro Contact was er voor de samenwerking met Chase Marketing intern verloop geweest, waardoor de aandacht naar Google Ads minder was geworden. Toen werd er samengewerkt met een freelancer om Google Ads up-to-date te houden.
Het Google Ads account stond ingericht met meerdere campagnetypes waaronder Performance Max, Display, Discovery en Search (met DSA).
De conversies waarop werd gestuurd liepen uiteen; ingevulde leadformulieren, ingevulde vacatureformulieren, klikken op telefoonnummers & mailadressen en whitepaper downloads.
Verder werd en gebruikgemaakt van onder andere brede zoekwoorden binnen de zoekcampagnes.
Kortom, de campagnes en de keuzes binnen de campagnes waren niet geheel gericht op het behalen van nieuwe business afspraken. Sterker nog, de campagnes stonden erg top of funnel ingericht en werden ook aangestuurd op sollicitanten.
De uitvoering
Aanpak:
Het neerzetten van een gerichter Google Ads account om meer leads te verzamelen.
Onze aanname:
Bedrijven die op zoek zijn naar een recruitmentbureau zoeken naar de specifieke diensten van Pro Contact.
Onze aanpak:
Het Google Ads account herinrichten met de focus op de diensten van Pro Contact. Voor de verschillende diensten werden advertenties aangemaakt met bijbehorende zoekwoorden. De campagnes werden gestuurd op conversies maximaliseren, waarbij de conversies alle contactmomenten en ingevulde formulieren betreft.
Tussentijds resultaat:
Er kwamen veel conversies uit de campagnes. Echter waren de conversies van lage kwaliteit. Vooral mensen die op zoek zijn naar een baan, converteerden vaak via onze advertenties. Zelfs na het optimaliseren op basis van doelgroeptargeting zoals apparaten, leeftijden, browsertalen en tijdstippen kregen we nog steeds regelmatig sollicitanten in de inbox.
Aanpassing:
De campagnes gericht op de dienstverlening bracht veel waste binnen. De focus werd omgezet naar de branches en sectoren waar Pro Contact actief voor werkt. Het resulteerde in ruim 17 nieuwe specifieke landingspagina’s waarop we gingen adverteren.
Ook hebben we besloten om de campagnes aan te sturen op betere conversiedata. Onze biedstrategieën kregen hierdoor betere signalen om op te sturen. Dit hebben we bereikt door niet meer primair te sturen op ingevulde formulieren, klikken op telefoontjes en klikken op mailtjes, maar op daadwerkelijke leads en sales door middel van Offline Conversion Tracking. De conversies die relevant zijn (lees: leads) of zelfs hebben geleid tot omzet (lees: sales), hebben we teruggestuurd naar Google Ads dankzij het bijhouden van een spreadsheet. De biedstrategieën hebben we omgezet naar conversiewaarde maximaliseren, zodat de biedstrategieën in Google Ads. Op deze manier sturen we de campagnes aan op daadwerkelijke omzet in combinatie met daadwerkelijke leads. Een veel relevanter signaal dan alle conversies, waar we voorheen op stuurden.
Het resultaat
De Google Ads campagnes gestuurd op verrijkte conversiedata en advertenties gericht op de branches/sectoren behaalden mooie resultaten. Zo namen het aantal sollicitanten op basis van alle conversies af met een procentuele afname van 34%. In diezelfde periode is er ook een toename van ruim 77% gemeten van het aantal leads.
Een mooie bijkomstigheid van deze strategie is dat we nu precies zien wat de campagnes ons daadwerkelijk opleveren, omdat we de omzetdata terugschieten naar Google Ads. Dit heeft geleid tot een erg positieve ROAS waar Pro Contact ook blij mee is, waardoor we nu samen de campagnes aan het opschalen zijn.
Praat met een van onze experts
Alles begint bij een strategie waar wij als partners in geloven. Deze strategie moet onderbouwd zijn met ervaringen, data en groei potentie.
Wil je een keer sparren?
Balou
HR manager
Andere succesverhalen
Online marketing is een erg breed begrip. Er zijn veel verschillende mogelijkheden om jouw bedrijf online in de markt te zetten. Lees meer over hoe wij bedrijven helpen te groeien!
Van onzichtbaar naar succes: +315% SEO-Omzet
Synergie creëren tussen SEO en SEA
Ongekende groei van 95% in omzet voor Elise Store
Full funnel marketing pakket
Ook zo'n case voor jouw bedrijf?
Elke organisatie is anders. Wanneer je een aanvraag hebt gedaan, krijg je dezelfde dag een belletje waarin we kijken waar jullie organisatie aan toe is en hoe wij kunnen bijdragen aan jullie doel(en).
- Intake gesprek over wat interessant is voor jouw organisatie
- Spar over doelstellingen en de insteek van online marketing
- Ontvang een review gebaseerd op de doelstellingen van jouw organisatie waarin de groeipotentie in kaart gebracht wordt
- Sparren over de strategie waarmee we met jouw organisatie impact gaan maken
40+ organisaties gingen je voor
Vraag een vrijblijvende review aan
Na het invullen van het formulier neemt Brian dezelfde dag nog contact met je op.
"*" geeft vereiste velden aan
Liever zelf contact opnemen?