Maurits Heringa Oprichter Chase Marketing
Brian de Mijttenaere, Mede-eigenaar en online strateeg bij Chase Marketing
Jennifer Daarnhouwer, Head of SEO bij Chase Marketing

Vrijblijvende performance analyse

Jouw doel. Onze strategie.

Naam*
Bedrijfsnaam
Telefoon*
Email*
Iets over je situatie
Maurits Heringa Oprichter Chase Marketing
Brian de Mijttenaere, Mede-eigenaar en online strateeg bij Chase Marketing
Jennifer Daarnhouwer, Head of SEO bij Chase Marketing
Start jouw performance analyse

Bedankt voor je aanvraag

In het kort

De kennismaking

Tijdens het intakegesprek kijken we samen of er een goede match is tussen jouw behoeften en onze expertise.

De performance analyse

Wij duiken in de huidige fase van je bedrijf, concurrenten en de markt. Analyseren kanalen en komen met een hands-on aanpak.

Oops! Something went wrong while submitting the form.

Wat is een datalayer en waar gebruik je het voor?

Wat is een datalayer en waar gebruik je het voor?

Leer in deze blog de basis van een Datalayer. Tracking is dé belangrijkste basis voor online campagnes. Betrouwbare data begint bij een datalayer.

Vrijblijvende performance analyse

Inhoudsopgave

Gratis tips & inspiratie

Wordt periodiek op de hoogte gehouden over online marketing!

Naam
Emailadres
Ik ontvang graag inspiratie

Het is gelukt!

Je aanmelding is succesvol gelukt.

Wij zullen je periodiek op de hoogte houden van online marketing tips en zullen je  inspiratie opsturen.

Bekijk hieronder direct onze e-books.

Oops! Something went wrong while submitting the form.

Sparren over dit onderwerp?

Laat deze kans niet liggen en neem contact op voor een vrijblijvende performance analyse!

Wat is een datalayer?

Data Layers zijn fundamentele onderdelen voor de architectuur van websites en webapplicaties. De code bestaat uit een JavaScript-object binnen de broncode van de website. Deze code bevat regels met informatie over deze pagina. De informatie wordt vervolgens gekoppeld / doorgestuurd naar tools zoals analytics tools, marketing automation en personalisatie-tools.

Waar gebruik je een datalayer voor?

Het idee achter de datalayer / datalaag is om informatie over de pagina en de gebruiker te centraliseren en toegankelijk te maken voor verschillende tools, zodat ze deze informatie op een consistente en gestructureerde manier kunnen gebruiken. Het beheer van de informatie wordt eenvoudiger en er zullen minder conflicten tussen tools zijn die deze informatie gebruiken. Bijvoorbeeld te gebruiken met server-side tagging.

Een voorbeeld van informatie die in de datalayer kan worden opgeslagen is de URL van een pagina, de categorie en het product van een productpagina. Maar ook de naam, het e-mailadres van een gebruiker en de aard van de interactie van de gebruiker met de pagina. Bijvoorbeeld wanneer de gebruiker een product bekijkt, toevoegt aan een winkelwagen of wanneer de gebruiker een bestelling afrekent.

3 voorbeelden hoe je een datalayer gebruikt

Er zijn veel verschillende manieren om een datalayer te gebruiken, afhankelijk van de specifieke behoeften van een website of webapplicatie. Hieronder staan enkele van de meest voorkomende gebruiksscenario's.

1) Data Layers gebruiken voor analytics

Veel websites gebruiken analytics-tools om inzicht te krijgen in hoe gebruikers de site gebruiken. De datalaag kan worden gebruikt om informatie over de huidige pagina en de gebruiker aan de analytics-tool te leveren bijvoorbeeld via de tussenkomst van Google tag manager. In Google Tag Manager kun je de data koppelen aan, bijvoorbeeld, Google Analytics.

2) Datalayers gebruiken voor Marketing automation

Veel marketing automation tools gebruiken informatie over de gebruiker en zijn interacties met de website om gerichte campagnes te creëren. De datalaag kan worden gebruikt om deze informatie aan de marketing automation tool te leveren.

3) Datalayers gebruiken voor Personalisatietools

Sommige websites gebruiken personalisatie-tools om de gebruikerservaring op de site aan te passen aan de specifieke behoeften en interesses van de gebruiker. De datalayer kan worden gebruikt om informatie over de gebruiker en zijn interacties met de site aan de personalisatie-tool te leveren.

Wil je een datalayer inzetten voor een Shopify website? Lees dan:
Shopify Tracking, Datalayers en Google Analytics 4 (GA4)

Het opzetten van een datalayer

Het opzetten van een datalayer is een technische taak die door een developer moet worden uitgevoerd. Het is belangrijk om de layer op de juiste manier te implementeren, zodat deze de juiste informatie bevat en deze informatie op een consistente en gestructureerde manier aan verschillende tools kan leveren.

Er zijn verschillende best practices die bij het implementeren van een data layer moeten worden gevolgd, zoals het vastleggen van een consistente datamodel en het bijwerken van de datalayer wanneer er veranderingen plaatsvinden op de website of webapplicatie. Het is ook belangrijk om te zorgen voor de juiste beveiligingsmaatregelen, zodat persoonlijke informatie van gebruikers op een veilige manier wordt opgeslagen en gebruikt.

In feite is een datalayer dus een krachtig hulpmiddel voor websites en webapplicaties die op een consistente en gestructureerde manier informatie verzamelen en gebruiken over de huidige pagina en de gebruiker. Het biedt veel voordelen, zoals het verbeteren van de efficiëntie van analytics en marketing automation tools en het personaliseren van de gebruikerservaring op de site.

Conclusie

Een datalayer is een nuttig onderdeel van de technische architectuur van moderne websites en webapplicaties.

Het is belangrijk om deze op de juiste manier te implementeren, zodat deze de juiste informatie bevat en op een consistente en gestructureerde manier aan verschillende tools kan leveren. Als je meer wilt weten over hoe je een datalayer op je website of webapplicatie kunt implementeren, neem een keer contact op. Wij sparren graag met je mee!

Geschreven door
Maurits Heringa
Maurits Heringa
Oprichter, Online strateeg
Vrijblijvende performance analyse

Vaak gelezen en bekeken

Chase wordt gevormd door gepassioneerde mensen.

Wat zijn Enhanced Conversions (Verbeterde Conversies) en hoe zet je het in?
Blog
Google Ads
Tracking

Wat zijn Enhanced Conversions (Verbeterde Conversies) en hoe zet je het in?

Een van de grootste voordelen van online marketing in vergelijking met offline marketing is de meetbaarheid van jouw campagnes.

Wat is offline conversion tracking?
Blog
Online Marketing
Google Ads
Tracking

Wat is offline conversion tracking?

In de wereld van digitale marketing is het juist meten van conversies onmisbaar. Conversies zoals een aankoop op een website of een ingevuld contactformulier worden vaak ingezet om de campagnes op aan te sturen. Maar als een klant offline een actie onderneemt, wat gebeurt er dan? Dit is waar het concept ‘offline conversion tracking’ om de hoek komt kijken.Offline conversion tracking is het meten van offline acties als gevolg van online marketinginspanningen. Bijvoorbeeld wanneer een lead overgaat naar een qualified lead of zelfs naar een sale. Wanneer je nog niet bekend bent met tracking lees dan onze blog over wat tracking is.

Consent Mode V2: De nieuwe standaard voor privacy binnen Google
Blog
Tracking
Google Ads

Consent Mode V2: De nieuwe standaard voor privacy binnen Google

Met de veranderingen in privacyregelgeving en datacollectie die eraan komen, is het cruciaal om op de hoogte te zijn van Google's Consent Mode V2. Deze nieuwe standaard zal een significante impact hebben op hoe bedrijven gegevens verzamelen en gebruiken, vooral in relatie tot Google Ads. In deze blog duiken we in wat Consent Mode V2 is, de invloed ervan op advertenties, en hoe je het kunt instellen.

Gratis tips & inspiratie

Geheel gratis, omdat we vinden dat je kennis deelt.

Let’s talk

Met slimme strategieën, veel kennis en een flinke dosis doorzettingsvermogen zorgen.