Inhoudsopgave
De magie van een POAS-strategie
POAS, volledige uitgeschreven Profit on Ad Spend. Is de nieuwe maatstaf in het online marketing landschap. Deze metric zegt je misschien iets minder dan bijvoorbeeld een ROAS, maar neem van mij aan dit is de toekomst van je advertising strategie. Eigenlijk gaat de POAS-strategie nog net iets verder dan een ROAS-strategie, in deze blog leggen we je uit wat de verschillen zijn en hoe je het kunt inzetten.
Om een POAS-strategie in te zetten moet je beginnen met het nauwkeurig bijhouden van je uitgaven en inkomen, op deze manier kan je de nettowinst bepalen. Deze informatie helpt je om beter te begrijpen welke campagnes er daadwerkelijk winst opleveren, want een hoge ROAS op een artikel zegt natuurlijk niet zo veel als de marges klein zijn op het product.
Door op de juiste manier POAS te gebruiken en regelmatig je strategieën te herzien en aan te passen, kun je een effectievere advertising campagne voeren die niet alleen meer verkeer en conversies genereert, maar ook je algehele winst verhoogt. En dit is uiteindelijk wat er onderaan de streep telt, ondernemers willen liever meer winst dan meer omzet!
De formules uitgelegd:
- ROAS = Totale Opbrengst ÷ Advertentiekosten
- POAS = Werkelijke Winst ÷ Advertentiekosten
Zoals eerder benoemd kan de ROAS misleidend zijn omdat het niets zegt over marges, vaste kosten, verzendkosten en overige variabele kosten. POAS kan gegevens en inzichten tonen die de omzet niet kan tonen. Het omvat andere kosten, winstmarges en productmarges in de berekening, waardoor adverteerders transparant kunnen zijn naar alle belanghebbenden.
POAS kan je helpen je campagne te optimaliseren, omdat het je een breder beeld geeft van wat inkomsten genereert en wat niet. Je kunt meer bieden op de winstgevende campagnes en de campagnes stoppen of pauzeren die geen rendement opleveren. Dit vermindert niet alleen je advertentiekosten, maar kan ook je winst verhogen.
{{ebook-component}}
De 3 stappen die je moet zetten om aan de slag te gaan met POAS.
- Bepaal je brutowinstmarges
Je moet de verschillen kunnen uitrekenen tussen je vaste kosten en Google Ads kosten. Dit vergt even wat tijd om het uitrekenen (mocht je dit nog niet gedaan hebben), maar je hebt er wel wat aan. Vervolgens kan je met deze gegevens een koppeling maken met Google Ads door middel van een spreadsheet of een software tool.
- Wijs je brutowinstmarges toe aan je advertenties
Je kan je brutowinst doorsturen naar Google, hiermee voed je het algoritme en begrijpt Google beter waarop ze moeten sturen.
- Doel ROAS veranderen naar doel POAS.
Nadat je een brutowinstmarges hebt uitgerekend en je een koppeling gemaakt hebt met Google kan je een POAS-strategie toepassen. Dit kan je doen op dezelfde manier als een ROAS, er wordt geadviseerd om te streven naar een winst doel van 120-150%.
Let wel op dat je biedstrategie pas om zet als je POAS-conversietag 50 conversies heeft binnengehaald, dan pas heeft Google genoeg data en voorkom je dat je met het wisselen van de strategie terugvalt in de leerfase.
De overstap van ROAS naar POAS
ROAS-strategie is nog steeds geliefd en waardevol, en het werkt ook zeker nog heel goed in sommige campagnes. Maar het doel van veel bedrijfseigenaren is winst maken, hierdoor is sturen op POAS tegenwoordig een duurzamere strategie. Het is een directe metric in online adverteren die eenvoudig te gebruiken en te begrijpen is.
Als je nu begint met de verandering in je zoekcampagnes en shoppingcampagnes, kun je zeker je concurrenten overtreffen in het succesvol genereren van waardevolle verkopen. Dus als ik jou was, zou ik het risico nemen voor een grote impact op je bedrijf en beginnen met werken met POAS!
Vaak gelezen en bekeken
Chase wordt gevormd door gepassioneerde mensen.
Wat zijn Enhanced Conversions (Verbeterde Conversies) en hoe zet je het in?
Een van de grootste voordelen van online marketing in vergelijking met offline marketing is de meetbaarheid van jouw campagnes.
Betrouwbaar A/B Testen in Google Ads met de Experimenten Tool
Als digitale marketeer wil je altijd blijven testen om je campagnes te optimaliseren. Een van de meest effectieve manieren om dit datagedreven te doen is A/B testen. Wat wij veel zien gebeuren is dat er twee advertenties naast elkaar gedraaid worden in een advertentiegroep en dat hier vervolgens conclusies uit getrokken worden. Een makkelijke, voor de hand liggende en snelle strategie, maar vaak niet heel betrouwbaar! Graag leggen we je uit waarom de Experimenten tool van Google Ads jouw go-to A/B test tool zou moeten zijn. En last but not least, geven we je de concrete handvatten waarmee je direct je eigen A/B test via de Experimenten tool kunt opzetten. Klinkt goed? Let’s go!
Programmatic advertising, wat is het en wat kun je ermee?
Vandaag duiken we het onderwerp programmatic advertising in. Vaak als we denken aan display advertising denken we aan adverteren op socialmediaplatformen of op het Google Display netwerk en wordt programmatic advertising over het hoofd gezien. Deze blogpost duikt dieper in het gebruik en voordelen van Programmatic advertising. Misschien is het de missende sleutel in jouw marketingstrategie!
Download <span class="rt-h3-onyx">target-ROAS eBook</span>
Gratis tips & inspiratie
Geheel gratis, omdat we vinden dat je kennis deelt.
Let’s talk
Met slimme strategieën, veel kennis en een flinke dosis doorzettingsvermogen zorgen.