Top 5 linkbuilding strategieën voor topposities

Het verkrijgen van een goed linkbuilding profiel is erg waardevol. Hoe je dit voor elkaar krijgt? Wij hebben een top 5 linkbuilding strategieën samengesteld!
Inhoud

Linkbuilding is één van de meest essentiële onderdelen van SEO. Voordat we de verschillende strategieën toelichten is het belangrijk om te snappen wat linkbuilding is.

“Linkbuilding is het verkrijgen van relevante links vanaf externe webpagina’s, die naar je eigen website verwijzen.“

Linkbuilding is dus een manier om het aantal links naar je website te verhogen waardoor zoekmachines zoals Google de website hoger gaat waarderen. Google ziet de externe links naar jouw website als stemmen. Op basis van kwaliteit en hoeveelheid waardeert Google je website. Deze waardering is een belangrijk onderdeel van de domein autoriteit. Hoe hoger de domein autoriteit van een website, des te groter de kans dat Google je website hoger in de zoekresultaten toont.
Daarnaast gebruikt Google de links om te ontcijferen wat de inhoud van de webpagina is.

Het verkrijgen van een goed linkbuilding profiel is dus erg waardevol. Hoe je dit voor elkaar krijgt? Wij hebben een top 5 linkbuilding strategieën samengesteld.

  1. Gastbloggen
  2. Relatie linkbuilding
  3. Gebroken links linkbuilding
  4. Social media kanalen
  5. Links verkrijgen middels partner websites

Gastbloggen

Gastbloggen is een linkbuilding strategie die al enige tijd mee gaat. Bij gastbloggen schrijf je een blog voor de website van een derde partij. Gastbloggen kan om meerdere redenen interessant zijn:

  • Verkeer naar je eigen website leiden
  • Domein autoriteit verhogen met externe links
  • Branding
  • Een relatie met gelijken in de branche

Gastbloggen biedt zowel voordelen voor de schrijver van de blog als de derde partij. Door je expertise te delen op websites van andere bedrijven kun je een autoriteit creëren binnen de markt, relaties opbouwen met andere experts in het vakgebied en je merk zichtbaar maken. Zo lever je bijvoorbeeld content aan en de website waar je je blog publiceert geeft jou in ruil daarvoor een backlink.

Relatie linkbuilding

Een van de meest krachtige linkbuilding strategie is relatie linkbuilding. Als ondernemer of manager ben je dagelijks in contact met leveranciers, partners of klanten. Je bouwt in de loop van de tijd een relatie op en werkt vaak regelmatig samen.

Dit netwerk kun je ook gebruiken voor het verhogen van je website autoriteit. Zo kun je bijvoorbeeld om een vernoeming en link van jouw bedrijf op de website van je leverancier of partner vragen. Dit is voor beide partijen een kleine moeite, maar kan een groot effect hebben.

Het is goed om er rekening mee te houden dat Google ook snapt dat dit een zeer populaire manier van linkbuilden is. Om misbruik van deze manier van linkbuilden te voorkomen maakt Google gebruik van speciale algoritmes die controleren dat jouw linkprofiel zo natuurlijk mogelijk wordt opgebouwd. Bouw je linkprofiel langzaam uit met links die relevant voor jouw website zijn.

Gebroken links linkbuilding

Een andere manier om kwalitatieve links te vergaren is door middel van broken linkbuilding. Deze linkbuilding strategie is het opsporen van gebroken links op het internet. Wanneer je deze hebt gevonden kun je ervoor zorgen dat je vervangende content bij de beheerder van die link aanlevert. Aangezien elke website zo min mogelijk 404 pagina’s wilt hebben heeft deze manier van linkbuilding voordelen voor beide partijen. Jij levert relevante content aan bij een gekozen website, zij minimaliseren het aantal 404 links.

Backlinks van concurrenten

“Je hoeft het 5e wiel niet opnieuw uit te vinden” zei ooit een wijs man. Dat geldt ook voor deze linkbuilding strategie. Er zijn verschillende tools die je kunt gebruiken om erachter te komen hoe het backlinkprofiel van je concurrent eruit ziet. Zo kun je deze profielen en backlinks wellicht gebruiken voor je eigen website.
Wel wil je natuurlijk een uniek en eigen linkprofiel verkrijgen. Balans is dus erg belangrijk in de opbouw hiervan.

Links verkrijgen middels partner websites

Je hebt unieke content geschreven en wilt deze hoger laten ranken in de zoekmachines. Een van de manieren om je website een boost te geven is het aanbieden van content aan externe relevante websites. Is jouw content een meerwaarde voor die externe website, dan willen zij deze vaak plaatsen in ruil voor een link of ze vragen een kleine vergoeding. Maar hoe vind je nou de juiste website die jouw content wilt plaatsen? Chase heeft in de loop door de jaren heen een unieke database aan partner websites opgebouwd. Benieuwd wat we voor jouw kunnen betekenen? Neem gerust contact met ons op!

Conclusie

Er zijn verschillende manieren van linkbuilden en linkbuilding strategieën. Zoekmachines houden het backlinkprofiel van websites nauw in de gaten. Ga dus verstandig om met het verwerven van backlinks, doe je dit niet en heeft Google dat door dan is de kans op een penalty groot. Een harde groei van je backlinks zal als niet natuurlijk overkomen en alarmbellen doen rinkelen.

Linkbuilding uitbesteden aan specialisten?

Een kwalitatief goed linkbuilding profiel is erg belangrijk voor je domein autoriteit. Benieuwd hoe wij dit voor onze klanten doen en succes behalen met linkbuilding en SEO? Neem contact op of bekijk alle mogelijkheden voor linkbuilding op onze website!

Een extra tip van ons

Het onderhouden van je linkprofiel is een extra strategie. Link herstel is een compleet andere linkbuilding strategie dan degene hiervoor benoemd. Met link herstel richt je je op je eigen linkprofiel. Wie aan linkbuilding doet weet ook dat er regelmatig links verloren gaan. Dit kan meerdere oorzaken hebben, maar de meest voorkomende zijn dat een pagina bijgewerkt is of verwijderd.
Er zijn meerdere online tools die aangeven welke backlinks verloren zijn. Zodoende kun je contact met die partij opnemen en vragen waarom de backlink verwijderd is.

Wij vertellen je graag meer!

Wil je meer weten na het lezen van onze blog. Daag ons uit!

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Vrijblijvende analyse

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Vrijblijvende analyse

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.