Google SGE (Search Generative Experience): Nieuwe zoekresultaten door AI

Inhoud

Wat is Google SGE?

Google’s SGE, wat staat voor Search Generative Experience, is een test van Google om de Google SERP (Search Engine Results Page) uit te breiden met AI gegenereerde antwoorden. Met SGE maakt Google gebruik van geavanceerde kunstmatige intelligentie en machine learning technieken om zoekopdrachten niet alleen te beantwoorden met traditionele zoekresultaten, maar ook met gegenereerde, contextueel relevante informatie.

Hoe werkt Google SGE

Wanneer je een zoekopdracht invoert, analyseert SGE de context en intentie achter je zoekopdracht. In plaats van alleen een lijst met links te tonen, creëert SGE een overzichtelijk en uitgebreid antwoord dat meerdere bronnen combineert. Dit helpt gebruikers om sneller en efficiënter de gewenste informatie te vinden zonder talloze pagina’s te hoeven doorzoeken.

Zo zou je een veel specifiekere vraag kunnen stellen aan Google, waar dan een antwoord uit komt rollen die aan alle wensen van jou vraag zou moeten voldoen. 

Bijvoorbeeld: Eerst zou je voor een bruiloft met de dresscode “summer chic” zoeken naar “lange jurk kleur” om vervolgens een selectie te maken welke jurk past bij jouw evenement. Met de komst van SGE in Google zou je kunnen zoeken naar “ik zoek een lange jurk voor een bruiloft met de dresscode summer chic”. Dan weet Google vaak dat je meestal niet de bedoeling is om wit te dragen op een bruiloft en zal hij een advies geven met linkjes van jurken die het beste in jou wensen passen met een uitgebreide uitleg erbij.

Google legt het voor je uit in de volgende video:

What’s next for AI and Google Search | Google I/O 2023

Hoe zet je Search Generative Experience aan?

Wanneer SGE live is op Google, zal er soms automatisch een antwoord verschijnen, terwijl er in andere gevallen bovenaan een knop beschikbaar zal zijn om te kiezen voor het door AI gegenereerde antwoord, zoals je hier ziet.

Search Generative Experience Generate optie

Op dit moment kun je de nieuwe Search Generative Experience testen op Search Lab. Voorlopig is dit alleen beschikbaar in de 120 landen waar Google Labs toegang geeft. Om vanuit Nederland SGE uit te proberen kan dat met een omweg. Vanuit Nederland heb je een VPN-verbinding nodig om toegang te krijgen en de taal van je browser moet op Engelstalig staan. Alle voorbeelden zijn daarom in het Engels. Al lijkt Google de testen momenteel volledig stopgezet te hebben nadat er grote fouten werden gemaakt in de gegenereerde antwoorden.

Wat is het verschil tussen Chat GPT en SGE Google?

Het verschil tussen Chat GPT en SGE Google ligt voornamelijk in hun functies en toepassingen binnen het domein van kunstmatige intelligentie en zoektechnologie. 

Chat GPT

Chat GPT, ontwikkeld door OpenAI, is een taalmodel dat ontworpen is voor het genereren van menselijke taal. Dit model wordt gebruikt voor het voeren van gesprekken, het beantwoorden van vragen en het genereren van teksten op basis van gegeven input. Het is getraind op grote hoeveelheden tekst en kan natuurlijke taal zowel begrijpen als produceren. Hierdoor vindt Chat GPT zijn toepassing in chatbots, virtuele assistenten, klantenservice en content creatie. Het kan zelfs ingezet worden voor creatieve doeleinden zoals het schrijven van verhalen, artikelen en poëzie. 

Google SGE

Aan de andere kant is Google SGE, ontwikkeld door Google, gericht op het verbeteren van de zoekervaring door gebruik te maken van generatieve AI. Het doel van SGE is om zoekopdrachten te interpreteren en meer contextueel relevante zoekresultaten te bieden, waardoor de zoekresultaten niet alleen relevant, maar ook diepgaand en nuttig worden door contextuele informatie en samenvattingen te bieden. Deze technologie wordt toegepast in Google Search om gebruikers te helpen sneller en efficiënter informatie of producten te vinden. 

Door het beantwoorden van complexe vragen met verrijkte zoekresultaten en gegenereerde samenvattingen en linkjes naar webpagina’s of producten, verbetert SGE de zoekervaring aanzienlijk. Het maakt gebruik van geavanceerde machine learning en AI om zoekopdrachten te begrijpen en relevante informatie te genereren. Dit resulteert in een betere en meer gepersonaliseerde zoekervaring voor gebruikers.

Hoewel zowel Chat GPT als SGE Google gebruik maken van geavanceerde AI en machine learning, richten ze zich op verschillende gebieden. Chat GPT is ontworpen voor taalproductie en wordt gebruikt in een breed scala aan toepassingen zoals chatbots en content creatie, terwijl SGE Google zich richt op het verbeteren van zoekopdrachten door het bieden van contextueel relevante en verrijkte zoekresultaten.

De uitdagingen en voordelen van SGE Google:

SGE is bijzonder nuttig voor complexe zoekopdrachten waarbij meerdere facetten van een onderwerp onderzocht moeten worden. Denk bijvoorbeeld aan medische informatie, wetenschappelijke onderwerpen of uitgebreide productvergelijkingen. Door de context te begrijpen en relevante informatie te genereren, helpt SGE de gebruikers om sneller en diepere inzichten te verkrijgen. Alhoewel er voordelen aan zitten, zijn er ook uitdagingen die er bij komen kijken.

De uitdaging zit hem vooral in het potentieel verlies van het organische verkeer van de websites. Als de gebruikers het antwoord gelijk krijgen voorgeschoteld zullen ze waarschijnlijk niet meer de noodzaak hebben om een website ook daadwerkelijk te bezoeken. 

Daarbij komt het voordeel wel naar boven dat de gebruikers die doorklikken al geïnformeerd zijn en daardoor zich een hogere kans voordoet dat het een gebruiker is die wil converteren. Daarnaast biedt SGE een lijst aan best passende producten, wat wederom een hogere conversie percentage zal geven.

Aangezien SGE Google een groot deel van de bovenkant van de Google SERP (Search Engine Results Page) zal innemen blijft het des te belangrijker om te zorgen dat je website goed staat op het gebied van SEO. Dit om hoog in de zoekresultaten te blijven en om kans te maken uitgelicht te worden met SGE.

Wanneer gaat SGE Google live?

Dit is momenteel nog steeds geheel onduidelijk. Google heeft hier nog niet over laten weten. Er waren geruchten dat dit in mei 2024 zou gebeuren, maar dit is niet gebeurd. We zijn online steeds meer grote fouten die worden gemaakt door SGE waardoor we denken dat Google nog bezig is voordat SGE klaar is voor livegang.

Zoals bij andere Google updates zal ook SGE eerst worden uitgerold in Amerika en andere grote landen en daarna pas in Nederland kom. Dus nog even geduld!
Om je als ondernemer voor te bereiden op deze grote verandering in de zoekresultaten is het belangrijk dat alles op je website goed staat op het gebied van SEO. We kijken graag met je mee waar er nog kansen liggen voor jouw website! Neem dat geheel vrijblijvend contact met ons op.

Wij vertellen je graag meer!

Wil je meer weten na het lezen van onze blog. Daag ons uit!

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Vrijblijvende analyse

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Vrijblijvende analyse

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.