Inhoudsopgave
Meer winst uit jouw webshop
Nederland telt ‘slechts’ 17 miljoen inwoners. Stel, je verkoopt producten voor senioren. Dan wordt deze doelgroep ineens nog véél kleiner. Om deze reden is voor de meeste webshops enkel de Nederlandse markt bedienen vaak niet genoeg. De online concurrentie in Nederland is hevig en we zien dat de komende jaren nog niet echt afnemen. Steeds meer webshop eigenaren kiezen ervoor om buitenlandse markten te betreden. Beginnend bij internationale marketplaces, vervolgens met gelokaliseerde webshops op maat voor het betreffende land.
Maak gebruik van marketplaces
De Cross Border Top 30. Een lijst met de 30 snelst groeiende ondernemingen op het gebied van internationale e-commerce, waarbij omzetgroei ten opzichte van het vorige jaar de maatstaf is. Opvallend is dat de nummer één van deze lijst enorme groei behaald heeft door enkel gebruik te maken van marketplaces en dealsites.
Maar wat zijn nou eigenlijk precies marketplaces?
Iedereen heeft wel eens iets bij een marketplace besteld. Bol.com, Amazon en eBay zijn voorbeelden van dergelijke marketplaces. Deze platformen bieden ondernemers de mogelijkheid om producten relatief makkelijk te verkopen aan buitenlandse klanten, tegen een vaste ‘fee’. Op deze manier kan je vrij simpel controleren of er vraag is naar jouw product in het betreffende land. De fee bestaat meestal uit een vast bedrag per verkoop, plus een vast percentage van de verkoopprijs.
Fee in de vorm van bemiddelingskosten
Stel, je wilt je producten gaan verkopen via Bol.com, namelijk computeraccessoires. Het aanbieden van je producten via Bol.com is gratis, je betaalt alleen bemiddelingskosten als je iets verkoopt. Het vaste bedrag wat je per verkoop betaald is in dit geval €1,00. Daarnaast betaal je 15% over de verkoopprijs van het product (bemiddelingskosten verschillen per productcategorie). Verkoop je dus een grote gaming muismat van €79,95, dan betaal je Bol.com €12,99 aan bemiddelingskosten.
Het begint bij België
Veruit het meest populaire land om te proberen met marketplaces is toch wel België. Met name Bol.com en Amazon vallen erg in de smaak bij webshopeigenaren. Maar wat maakt België nou zo populair? Hier zijn verschillende redenen voor;
- Relatieve korte afstand = relatief lage transportkosten
- Productteksten e.d. hoeven niet per se vertaald te worden
- Het online bestedingsbedrag van de Belgen is in 5 jaar vertienvoudigd
De Belgische markt biedt voor menig webshop dus best wel veel kansen. Door gebruik te maken van de naamsbekendheid en domeinwaarde van marketplaces is vrij eenvoudig te testen of er vraag naar jouw product is.
Aanmelden bij Bol.com België
Klaar om de (kleine) stap naar de Belgische markt te maken met jouw producten? Dan is Bol.com een uitstekend beginpunt. Aanmelden via Bol.com is eenvoudig en erg snel te regelen. Hiervoor moet je een account aanmaken op Bol.com.
Vervolgens moet je 4 simpele stappen doorlopen en gegevens invoeren over jouw bedrijf. Eenmaal geregistreerd moet je de keuze maken of je de producten vanuit één account gaat verkopen, of dat je aparte accounts aanmaakt voor beide markten. Beiden hebben zo zijn eigen voor- en nadelen, een volledig overzicht van verkopen over de grens bij Bol.com vind je hier.
Amazon en eBay populairst in Duitsland
Als jouw producten op de Belgische markt goed presteren, kun je gaan denken aan uitbreiding. Gezien de stap naar de Chinese markt misschien nogal ambitieus is, kun je het beter eerst dichterbij zoeken. Na België zijn Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk populaire keuzes van webshop eigenaren. Om te beginnen zal onze oosterburen een goede start zijn.
In Duitsland zijn Amazon en eBay veruit het populairst, deze zorgen voor maar liefst 66% van alle e-commerce-omzet. Het verkopen op Amazon en ebay is dus erg interessant. Daarbij is Duitsland, met een kleine 83 miljoen inwoners, in vergelijking ook een stuk interessanter dan Nederland of België. Het enige ‘nadeel’ is dat de productteksten vertaald moeten worden naar het Duits. Dit kun je misschien aanvankelijk zelf nog, dat zou ideaal zijn. Maar als je je gehele assortiment online wilt zitten gaat hier nogal wat werk in zitten. In dat geval kun je beter een professioneel vertaalbureau inschakelen. Zij kunnen snel en accuraat je productteksten vertalen naar het Duits, zonder dat je hier zelf omkijken naar hebt.
Gelokaliseerde webshop op maat
Als je niet bij elke verkoop een vast bedrag (fee) af wilt staan aan de verschillende marketplaces, terwijl je prijzen ook al door concurrentie gedrukt worden, is het misschien een idee om een gelokaliseerde webshop op te zetten. Ook hierbij is het aan te raden om allereerst in België te beginnen om te kijken hoe de website het doet in de Belgische rankings van Google. Wil je een gelokaliseerde webshop voor België gaan opzetten? Dan is een professioneel vertaalbureau hier de ideale partner voor.
Door te werken met native speakers, mensen die er jarenlang gewoond hebben of een andere sterke relatie met het land hebben, ben je in de juiste handen. Zij spreken de taal vloeiend en weten precies wat er in dat land omgaat; van taal- en woordgebruik tot het gebruik van afbeeldingen en kleuren. Dit is ook precies de manier waarop de meeste bedrijven uit de Cross Border Top 30 zoveel groei behaalden in korte periode. Native speakers aannemen of de werkzaamheden uitbesteden aan gespecialiseerde en professionele vertaalbureaus.
Dergelijke vertaalbureaus zorgen er namelijk voor dat de boodschap die jij met je Nederlandse webshop overbrengt, behouden wordt. Maar dan op een manier waarvan zij weten dat het werkt en aan zal slaan in het betreffende land. Hierbij speelt vakjargon, woordkeuze en manier van schrijven een enorme rol. Ondanks dat je zelf misschien wel erg goed Duits of Frans kunt, zal het nooit hetzelfde resultaat opleveren als wanneer een native speaker/professioneel vertaalbureau de werkzaamheden op zich neemt.
Begin bij marketplaces en kijk hoe het aansluit
Ben je nieuwsgierig geworden naar de mogelijkheden voor het betreden van buitenlandse markten met jouw product en/of dienst? Maak het jezelf dan niet te moeilijk en begin eerst met een inventarisatie van de dichtstbijzijnde markt waarbij je niet direct aan vertalingen hoeft te denken. In dit geval zal dat hoogstwaarschijnlijk België zijn. Hierbij moet je denken aan de volgende punten;
- Worden er al vergelijkbare producten verkocht via marketplaces als Bol.com en Amazon?
- Kan ik qua verkoopprijs concurreren met de rest van de aanbieders?
- Zijn de transportkosten voor jouw product(en) acceptabel in vergelijking tot de verkoopprijs?
Wanneer je op bovenstaande vragen meerdere malen een positieve uitkomst hebt kan, om te beginnen, de Belgische markt een zeer waardevolle toevoeging zijn aan je bedrijfsvoering. Online uitgaven zijn de afgelopen jaren steeds toegenomen en die trend zal naar alle waarschijnlijkheid blijven aanhouden de komende jaren.
Mede door globalisering is en wordt het steeds makkelijker om producten tegen redelijk lage prijzen landsgrenzen over te krijgen. De groei van jouw webshop hoeft dus nog lang niet stil te komen liggen!
Vaak gelezen en bekeken
Chase wordt gevormd door gepassioneerde mensen.
Gratis tips & inspiratie
Geheel gratis, omdat we vinden dat je kennis deelt.
Let’s talk
Met slimme strategieën, veel kennis en een flinke dosis doorzettingsvermogen zorgen.