Het belang van kwaliteitsscores in Google Ads

Inhoud

Coke vs. Pepsi, Ronaldo vs Messi en Ajax vs Feyenoord, het belang hechten aan kwaliteitsscore vs. het negeren ervan – sommige debatten zijn zo oud als de tijd zelf. Net zoals deze.

Met meer adverteerders die vertrouwen op first- en third party automatisering om geweldige prestaties te leveren met minder gedoe, heeft iedereen toegang tot dezelfde biedbeheertools. De aanname is dat de advertentierang uitsluitend wordt beïnvloed door biedingen, en dus is de inspanning die wordt gestoken in het verhogen van de kwaliteitsscore minder belangrijk of belonend.

Voordat we op de details ingaan, laten we een stap terug doen en begrijpen wat de kwaliteitsscore in Google ads eigenlijk is en de factoren die eraan bijdragen.

Wat is een kwaliteitsscore in Google Ads?

Volgens Google, is kwaliteitsscore een schatting van de kwaliteit van uw advertenties, zoekwoorden en landingspagina’s. Advertenties van hogere kwaliteit kunnen leiden tot lagere klikprijzen en betere advertentieposities.

Factoren die de kwaliteitsscore beïnvloeden

Adverteerders hebben de neiging om in grote mate afhankelijk te zijn van biedstrategieën om een winnende positie in de advertentieveiling te verkrijgen, maar het negeren van kwaliteitsscore kan uw positie daadwerkelijk schaden. Dat komt omdat de dingen die uw kwaliteitsscore verbeteren, uw advertentie ook aantrekkelijker maken voor zoekgebruikers.

Maar wat zijn deze factoren precies?

Advertentierelevantie

Dit onderdeel bekijkt hoe dicht uw advertentie bij de zoekopdracht ligt. Google kijkt hoe nauw de boodschap in uw advertentie overeenkomt met de zoekterm en de intentie ervan. Dit onderdeel is iets wat u gemakkelijker kunt beheren dan de andere op deze lijst.

Verwachte Click-Through Rate (CTR)

Dit onderdeel is gebaseerd op de historische prestaties van uw zoekwoorden en advertenties. Google schat hoe waarschijnlijk het is dat er op uw advertentie wordt geklikt op basis van zaken als de relevantie van de advertentietekst, advertentie creativiteit, zoekwoordrelevantie en historische prestaties.

Ervaring op de Bestemmingspagina

Zijn uw klanten tevreden met wat ze zien nadat ze op uw advertentie hebben geklikt?
Google kijkt naar hoe relevant uw bestemmingspagina is voor het zoekwoord en de advertentie. Maar het houdt ook rekening met factoren zoals transparantie, gebruiksgemak, originele inhoud en laadtijden van de pagina, aangezien deze de algehele gebruikerservaring beïnvloeden.

Google voegt deze drie factoren samen om een score van 1 tot 10 toe te kennen aan elk zoekwoord. Wat dit betekent, is dat dit getal slechts een weergave is van de totale relevantie van het zoekwoord over veilingen. Het wordt niet gebruikt om advertenties als geheel te rangschikken.

Omdat uw advertentierang elke keer opnieuw wordt berekend wanneer uw advertentie in aanmerking komt om te verschijnen, kan uw advertentiepositie elke keer verschillen.

Het hangt af van verschillende andere factoren, die niet alleen continu fluctueren, maar ook verschillen voor elke afzonderlijke zoekopdracht die op Google wordt uitgevoerd. Deze elementen zijn:

  • Gebruikerslocatie
  • Dag en tijd van de dag
  • Zoekwoord intentie
  • Concurrerende advertenties (indien aanwezig)
  • Uw kwaliteitsscore op dat moment
  • Veel andere targetingfactoren

Omdat kwaliteitsscore zo gedetailleerd en volatiel is, kan het negeren van uw advertenties (zelfs degene die begonnen met een geweldige score) uw prestaties na verloop van tijd schaden. Maar wat het ook betekent, is dat u uw advertenties altijd kunt verbeteren en uw lage kwaliteitsscore dus ook. Het enige wat u hoeft te doen is uw advertenties blijven optimaliseren.

In wezen monitoren de machine learning algoritmes van Google hoe en wat gebruikers interactie hebben op de SERP (Search Engine Result Page) om voorspellingen te doen over toekomstige interacties. Gebruikersgedrag verandert voortdurend, dus wat vandaag relevant kan zijn, lijkt misschien niet zo in de komende maanden. Met andere woorden, een geschiedenis van het niet geven om de relevantie van uw advertentie en al uw eieren in het biedmandje leggen, zal in uw nadeel werken.

Houd dus in de gaten hoe relevant uw advertenties zijn voor gebruikers, hoe nauw ze verband houden met wat mensen zoeken en hun ervaring na de klik.

Waarom is kwaliteitsscore nog steeds de moeite waard?

Hier zijn 3 redenen waarom je nog steeds om kwaliteitsscore in Google ads zou moeten geven:

  • Kwaliteitsscore was en blijft de belangrijkste manier om te begrijpen wat Google denkt over de kwaliteit en relevantie van je advertenties.
  • Automatisering ondersteund door machine learning levert goede resultaten op, maar kan niet veel doen aan relevantieproblemen, dus het focussen op relevante advertenties zal je prestaties verder verbeteren.
  • Een betere kwaliteitsscore heeft altijd en zal altijd helpen om geld te besparen.

De fijnere punten van de kwaliteitsscore-berekening kunnen complex lijken, maar dat mag je niet ontmoedigen. Kwaliteitsscore speelt nog steeds een significant deel in de berekening van de advertentieranking. Tenzij je merk bodemloze zakken heeft en zich kan veroorloven om gekke bedragen te bieden om als eerste te rangschikken, negeer kwaliteitsscore op eigen risico.

Maximale Bieding x kwaliteitsscore = Advertentierang

De bovenstaande formule is een vereenvoudigde versie van de daadwerkelijke berekening, maar het kernprincipe erachter is nog steeds geldig, en advertentierang is nog steeds gebaseerd op deze twee componenten – kwaliteitsscore en maximale bieding – dus een lage kwaliteitsscore kan je positie net zo goed schaden als een lage bieding. Uiteraard is het voordeel dat het letten op kwaliteitsscore je CPC (kosten per klik) kan verlagen.

Dat komt omdat de advertentie op de hoogste positie over het algemeen minder hoeft te bieden voor een klik dan de advertenties eronder. Adverteerders met een uitstekende kwaliteitsscore krijgen een korting op de klikprijs

Hoe krijg ik een hoge kwaliteitsscore in Google Ads?

Het is eenvoudig (zo niet gemakkelijk) om een hoge kwaliteitsscore te behalen: maak je advertenties relevanter, richt je op de juiste zoekwoorden, bouw een trackrecord op van advertenties met een hoge CTR (click-through rate), en verbeter de ervaring op je bestemmingspagina.

Het verbeteren van de kwaliteit van zoekwoorden is waarschijnlijk het belangrijkste. Als historische gegevens aantonen dat een zoekwoord een lage CTR heeft, is dat voor Google een indicatie dat gebruikers je advertentie niet relevant hebben gevonden voor die zoekopdracht. Dit vraagt om meer specifieke zoekwoorden en een verbeterde accountstructuur.

Blijf altijd je advertenties optimaliseren

We hebben het eerder gezegd en we zullen het nogmaals zeggen (en nogmaals, en nogmaals, tot de warmtedood van het universum) – stop nooit met het optimaliseren van je advertenties. Gebruik kwaliteitsscore als een indicator, niet als het eindresultaat. Je weet wat het beste is voor je account, dus wees niet bang om af te wijken van ons advies als je specifieke situatie dat vereist.

Uiteindelijk willen alle adverteerders de best mogelijke prestaties leveren binnen hun beschikbare budget. Dus het is bijna een no-brainer om dingen te doen die je meer klikken kunnen opleveren binnen hetzelfde budget. Als je onderweg de zoek- en aankoopervaringen voor gebruikers verbetert, des te beter!

Wij vertellen je graag meer!

Wil je meer weten na het lezen van onze blog. Daag ons uit!

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Vrijblijvende analyse

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Vrijblijvende analyse

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.