Inhoudsopgave
We duiken in de betekenissen!
Bekijk ook onze blog over online marketing begrippen en SEO begrippen.
De meest voorkomende SEA begrippen
Advertentiegroepen
In een advertentiegroep is het mogelijk zoekwoorden toe te voegen die een gemeenschappelijk thema bevatten. Ook zitten in advertentiegroepen de advertenties die betrekking hebben op deze zoekwoorden.
Advertentieplanning
Met een advertentieplanning binnen Google Ads is het mogelijk om je advertenties te laten zien op bepaalde momenten van een dag en bepaalde dagen van de week.
Breed zoekwoord
Als je een breed zoekwoord inkoopt dan kunnen je advertenties gevonden worden op exact, synoniemen, spelfouten en gerelateerde zoekopdrachten van het zoekwoord.
Conversie
Een bezoeker die overgaat tot een waardevolle actie wordt een conversie genoemd. Een waardevolle actie kan voor elk bedrijf anders zijn. Vaak wordt hiermee bedoeld een aankoop, brochure aanvraag, contact aanvraag of iemand die een mailtje stuurt of belletje geeft.
Conversiepercentage
Het percentage conversies dat voortvloeit uit het aantal gebruikers op de website is het conversiepercentage, ook wel conversieratio genoemd.
Conversiewaarde
Dit is de waarde die je meegeeft aan een conversie. In het geval van e-commerce is de conversiewaarde vaak de waarde van het product in euro's.
CPA
CPA is de afkorting voor Cost per Acquisition of Cost per Action. Binnen online advertising zijn dit beide afrekenmodellen, waarbij er pas wordt betaald zodra er een bepaalde actie wordt ondernomen.
CPC
De kosten per klik is de Nederlandse vertaling van de Engelse term Cost per Click. Het is een biedstrategie binnen online advertising platformen waarbij de adverteerder betaald per klik op de advertentie. CPC is een van de bekendste biedstrategieën die er is.
CPM
CPM staat voor Cost per Mille en betekent in het Nederlands kosten per duizend. Dit is een biedstrategie binnen online advertising platformen waarbij er wordt betaald per duizend weergaven.
CTR
De Click Through Rate is het aantal mensen dat klikt op advertentie ten opzichte van het aantal mensen dat de advertentie heeft gezien. Met de CTR kan je goed zien hoe aantrekkelijk en/of interessant mensen de advertentie vinden.
Dagbudget
Binnen Google Ads kun je een dagbudget instellen aan je campagnes. Hiermee geef je aan aan Google dat er niet meer geld uitgegeven mag worden per dag dan het dagbudget.
Exacte zoekwoord
Door middel van exact zoeken kun je jouw advertenties laten zien aan mensen die zoeken naar exact jouw zoekwoord. Andere variaties zijn woordgroep zoeken en breed zoeken.
Extensies
Door middel van extensies kun je je advertenties uitbreiden met aanvullende informatie. Er zijn verschillende soorten extensies zoals een call-extensie, highlight-extensie & sitelink-extensie.
Gemiddelde positie
Dit laat zien welke positie, gemiddeld genomen, jouw advertentie wordt weergeven binnen de zoekresultaten van de zoekmachine.
Google Ads
Google Ads is het advertentieplatform van Google waarop de advertenties gemaakt kunnen worden. Het advertentieplatform had voorheen de naam: Google AdWords. Via dit platform is het mogelijk om bijvoorbeeld zoekcampagnes, shoppingcampagnes en displaycampagnes te maken.
Google Display Netwerk
In het display netwerk van Google kun je adverteren op andere websites dan Google zelf. Deze website zijn aangesloten als partner van Google en behoren tot de zogenoemde displaypartners. Hierdoor kun je via Google Ads je advertenties vertonen op partnersites zoals nu.nl, funda.nl of 2 miljoen andere websites.
Google Shopping
Google Shopping is een advertentiekanaal van Google waarop producten kunnen worden gepromoot. De advertenties van de producten zijn voorzien van een foto van het product met een beschrijving, prijs, titel en de naam van de winkel. Op deze manier kan de consument snel de producten vergelijken met concurrenten.
Klikken
Als een online marketeer het heeft over klikken dan wordt daarmee bedoeld alle mensen die op jouw advertentie of zoekresultaat klikken. Binnen Google Ads is het mogelijk om de biedstrategie CPC te gebruiken, hierbij betaal je per klik op je advertentie een bepaald bedrag.
Kwaliteitsscore
De score die Google geeft aan je zoekwoorden worden kwaliteitsscores genoemd. De kwaliteitsscores worden gebaseerd op de verwachte CTR, de advertentierelevantie en de ervaring op de bestemmingspagina.
Landingspagina
Dit is de webpagina waarop degene die op je advertentie op zoekresultaat klikt terechtkomt.
Remarketing
Een veel gebruikte term is remarketing. Het is een vorm van adverteren door je advertenties alleen te laten zien aan mensen die een bepaalde interactie hebben gehad met je website. Op deze manier kun je product X opnieuw tonen aan mensen die op de productpagina zijn geweest van product X. In de praktijk is dit vaak een zeer effectieve manier om potentiële klanten alsnog over de streep te krijgen.
Responsieve tekstadvertenties
Dit zijn advertenties die bestaan uit meerdere koppen en beschrijvingen. Op deze manier kan Google zelf bepalen welke koppen en beschrijvingen er worden getoond aan degene die zoekt. Hierdoor krijgen mensen relevantere advertenties te zien op basis van hun gedrag.
ROAS
ROAS is de afkorting van de term Return On Advertising Spend. Hierbij bereken je hoe effectief jouw campagne of zoekwoord is geweest. Het getal komt voort door de totale conversiewaarde te delen door de totale kosten. In Google Ads kun je de ROAS ook gebruiken als biedstrategie voor je campagnes.
ROI
ROI (volledige term: Return On Investment) is een berekening dat laat zien wat de opbrengst is op eerdere investeringen. Investeerder gebruiken deze berekening vaak om te kijken of de investering aantrekkelijk genoeg is. De ROI is te berekenen door de volgende formule: (verwachte) opbrengst / kosten (investering) x 100%.
Uitsluitingszoekwoorden
Uitsluitingszoekwoorden worden vaak ook negatieve zoekwoorden genoemd. Deze zoekwoorden kun je toevoegen aan je campagnes om ervoor te zorgen dat je niet meer gevonden wordt op deze termen. Door dit te doen zorg je ervoor dat je in de toekomst relevanter gevonden wordt.
Vertoningen
Een vertoning wordt ook wel een impressie genoemd en geeft aan hoe vaak de advertentie of zoekresultaat is gezien. Zodra de advertentie of zoekresultaat wordt weergeven binnen de zoekmachine of social media feed, dan wordt dat gerekend als één vertoning.
Vertoningspercentage
Dit is het percentage dat je advertenties zijn vertoond ten opzichte van het totaal aantal mogelijke vertoningen.
Woordgroep zoekwoord
Onder andere binnen Google Ads is het mogelijk om je zoekwoorden op woordgroep in te kopen. Hiermee geef je Google een klein beetje speling, waardoor je op meer termen gevonden kan worden ten opzichte van exacte zoekwoorden. Dit is ook een mooie manier om nieuwe zoekwoorden te vinden.
Zoekterm
Een zoekterm is een los zoekwoord, meerdere zoekwoorden aan elkaar of een hele zin dat in de zoekbalk van een zoekmachine wordt ingevoerd.
Zoektype
Binnen SEA is het mogelijk om zoekwoorden in te kopen. De zoekwoorden kun je inkopen op verschillende manieren en dit wordt zoektypes genoemd. Voorbeelden van zoektypes zijn exact, woordgroep en breed. Met het exact inkopen van je zoekwoorden wil je alleen gevonden worden op precies dat zoekwoord. Door woordgroep zoekwoorden te gebruiken geef je Google al iets meer speling en mag je gevonden worden op zinnen waarin jouw zoekwoorden in voor komen. Bij het breed inkopen van je zoekwoorden kun je ook gevonden worden op synoniemen en vergelijkbare woorden.
Zoekwoord
Een zoekwoord is een woord of meerdere woorden waarmee iemand een zoekopdracht doet binnen een zoekmachine.
Vaak gelezen en bekeken
Chase wordt gevormd door gepassioneerde mensen.
Conversion Rate Optimization (CRO) in je marketingmix
Ben je benieuwd hoe Conversie Optimalisatie (CRO) de rest van je online marketingstrategie versterkt? Het integreren van CRO in je marketingmix is niet alleen een slimme zet, het is cruciaal voor het maximaliseren van je online performance. We zullen je in deze blog helemaal meenemen om conversie optimalisatie en andere essentiële onderdelen van je online marketingstrategie te verkennen. Zo gaan we kijken hoe CRO naadloos aansluit bij kanalen als Google Ads, Social Media Ads en SEO. Maar eerst de betekenis van CRO.
Cache: Wat is cache en hoe kan ik de cache legen?
De cache van een website of pagina legen heeft als gevolg dat de laatste versie van de website of pagina wordt geladen. In deze blog leggen we uit wat er bij caching gebeurt en hoe je je cache kan legen.
Robots metatag en X-Robots-Tag; waarom en hoe gebruik je ze?
Het goed begrijpen en beheren van het crawlen en indexeren van je pagina’s is een zeer belangrijk aspect van SEO. Technische SEO kan behoorlijk ingewikkeld zijn, maar robots meta-tags lijken ingewikkelder dan dat ze zijn. In deze blog lees je wat een metatag is, welke metatags er zijn en hoe je ze toepast.
Gratis tips & inspiratie
Geheel gratis, omdat we vinden dat je kennis deelt.
Let’s talk
Met slimme strategieën, veel kennis en een flinke dosis doorzettingsvermogen zorgen.