Maurits Heringa Oprichter Chase Marketing
Brian de Mijttenaere, Mede-eigenaar en online strateeg bij Chase Marketing
Jennifer Daarnhouwer, Head of SEO bij Chase Marketing

Vrijblijvende performance analyse

Jouw doel. Onze strategie.

Naam*
Bedrijfsnaam
Telefoon*
Email*
Iets over je situatie
Maurits Heringa Oprichter Chase Marketing
Brian de Mijttenaere, Mede-eigenaar en online strateeg bij Chase Marketing
Jennifer Daarnhouwer, Head of SEO bij Chase Marketing
Start jouw performance analyse

Bedankt voor je aanvraag

In het kort

De kennismaking

Tijdens het intakegesprek kijken we samen of er een goede match is tussen jouw behoeften en onze expertise.

De performance analyse

Wij duiken in de huidige fase van je bedrijf, concurrenten en de markt. Analyseren kanalen en komen met een hands-on aanpak.

Oops! Something went wrong while submitting the form.

Website teksten verbeteren in 7 strategische stappen

Website teksten verbeteren in 7 strategische stappen

Met goede teksten op je website, heb je een krachtig wapen in handen. Het kan een gigantische boost geven als je aan de slag gaat met website teksten verbeteren

Vrijblijvende performance analyse

Inhoudsopgave

Gratis tips & inspiratie

Wordt periodiek op de hoogte gehouden over online marketing!

Naam
Emailadres
Ik ontvang graag inspiratie

Het is gelukt!

Je aanmelding is succesvol gelukt.

Wij zullen je periodiek op de hoogte houden van online marketing tips en zullen je  inspiratie opsturen.

Bekijk hieronder direct onze e-books.

Oops! Something went wrong while submitting the form.

Sparren over dit onderwerp?

Laat deze kans niet liggen en neem contact op voor een vrijblijvende performance analyse!

Pakkende teksten op jouw website

Met goede teksten op je website, heb je een krachtig wapen in handen. Van tijd tot tijd kan het een gigantische boost geven in verkeer als je aan de slag gaat met website teksten verbeteren.

Maar hoe kom je precies tot goede website teksten? Wij nemen je graag mee langs een aantal belangrijke stappen. Doorloop deze stappen en je zult merken dat je de middelen in handen hebt om nog meer mensen te bereiken en een hogere conversie te realiseren.

Het succes van je website hangt grotendeels af van je vindbaarheid. Online succes is als het winnen van een race: je hebt een snelle auto nodig en een goede coureur. Je website, mits voorzien van een goede technische basis, is de snelle auto; optimale teksten zijn als een goede coureur. Alleen met deze combinatie kun je de race winnen.

Stap 1: de gouden regel

Wat is de gouden regel om je website teksten te verbeteren? Negen van de tien mensen denken direct aan allerlei optimalisaties en technieken om je teksten beter vindbaar te maken. Inderdaad: SEO is van cruciaal belang, maar komt altijd op de tweede plaats. Het belangrijkste is namelijk je bezoeker. Je schrijft je teksten voor je doelgroep: dat is het uitgangspunt.

Wil je succesvolle website teksten schrijven, dan zul je moeten zorgen voor teksten die relevant zijn voor de lezer, die hem of haar boeien en middels een duidelijke call to action aanzetten tot een actie (conversie). Met teksten die door je doelgroep niet goed ontvangen worden, zul je nimmer scoren. Bovendien zijn de kwaliteit en relevantie van je teksten ook cruciaal voor je SEO: jouw ranking wordt voor een groot deel bepaald door het gedrag van je bezoekers. Constateert de zoekmachine dat bezoekers gemiddeld weinig tijd op je pagina’s spenderen, dan is dit schadelijk voor je ranking. Schrijf dus altijd met je doelgroep in gedachte.

Stap 2: claim je expertisegebied

Het klinkt voor de hand liggend, maar waar wil je eigenlijk over schrijven? Met andere woorden: wat is je expertisegebied. Je website teksten verbeteren, kun je bewerkstelligen door kritisch naar de inhoud te kijken. Het is belangrijk om dicht bij jezelf te blijven. Je wilt autoriteit uitstralen en de lezer overtuigen dat jij de partij bent die hij/zij zoekt. Ken jezelf: wat zijn jouw USP’s en waarom zouden mensen voor jou moeten kiezen? Zorg dat je dit voor jezelf helder hebt en koppel dit aan de volgende stap....

Stap 3: speel in op de behoefte van je doelgroep

Weten waar jouw doelgroep behoefte aan heeft, is een zeer belangrijke voorwaarde voor succes met je teksten. In de vorige stap heb je gedefinieerd wat jouw expertisegebied is en wat jou onderscheidt van anderen. De volgende stap is om dit op de juiste manier te matchen met de behoefte van je doelgroep. Verplaats je in je doelgroep: waar zijn zij naar op zoek en hoe kun jij hierin voorzien? Schrijf je teksten zo dat je de lezer naar jouw doel to leidt. Dit kan zijn: een aankoop doen, informatie aanvragen, een recensie achterlaten; wat dan ook. Jij bepaalt je conversie en stuurt hier in je teksten op aan.

Zorg ervoor dat je weet waar je doelgroep naar zoekt. Hier kun je zelf onderzoek naar doen. Gebruik bijvoorbeeld Google’s zoekwoordplanner om populaire en relevante keywords te achterhalen. Er zijn tevens externe tools beschikbaar, zoals Keywordtool.io die je nog meer inzichten geven. Om toegang te krijgen tot de waardevolste informatie, moet je betalen, maar dit kan absoluut de moeite waard zijn.

Stap 4: hanteer de juiste seo

Wanneer je de voorgaande stappen hebt doorlopen, zijn de basisingrediënten voor succes aanwezig: je weet wie je doelgroep is, hoe je hen kunt bedienen en in welke boodschap je dit het beste kunt .

verpakken. Nu is het zaak om je website teksten op de juiste manier te schrijven. Wij herhalen nogmaals: vergeet nooit dat je voor je bezoeker schrijft en niet voor de zoekmachine. Dat gezegd hebbende: er zijn weldegelijk dingen die je kunt doen om optimaal gevonden te worden.

Belangrijk is dat je de juiste zoekwoorden in je teksten verwerkt. Deze heb je bepaald in de vorige stap. Nu zijn er seo specialisten die heel hardnekkig vasthouden aan oude regels en je kunt jezelf helemaal gek maken met zaken als keyword density. Laat dat los: schrijf organisch en ga niet krampachtig proberen om een keyword drie keer in elke alinea terug te laten komen. Zoekmachines zijn geëvolueerd en kunnen website teksten tegenwoordig bijna lezen en interpreteren zoals mensen dat doen.

Zorg er wel voor dat je belangrijkste zoekterm terugkomt in je paginatitel, in een tussenkop en natuurlijk in de tekst. Maak vooral ook gebruik van tussenkoppen waar mogelijk: dit verduidelijkt de tekst en verbetert de leesbaarheid. Zorg bij voorkeur voor een relevante interne en externe link in je tekst en voorzie je teksten altijd van een goede meta description. Wil je de puntjes op de “i” zetten, denk dan ook aan de alt descriptions van eventuele afbeeldingen.

Stap 5: zorg voor een plan

Je website kan bestaan uit landingspagina’s en blogs. Je landingspagina’s zijn de vaste, statische pagina’s die de kern van je site vormen. Daarnaast kun je zorgen voor nog veel meer goede website teksten, door relevante blogs te schrijven. Hoe meer relevante en goede content je produceert, des te beter je vindbaar wordt.

Je website teksten verbeteren kan je een hoop brengen, maar succes komt niet zomaar aanwaaien. Verwacht niet dat je bezoekcijfers na een week al door het plafond gaan. Het is goed om een groeiplan te maken. Een contentagenda is daarvoor ideaal. Neem je tijd om een agenda op te stellen met onderwerpen om over te schrijven. Denk aan je expertises, producten en/of diensten en bepaal wat hierover te vertellen valt. Zorg ervoor dat je content informeren, amuseren of activerend is voor je doelgroep.

Scoren met je website teksten, is vaak een kwestie van een lange adem hebben, maar consistentie in kwaliteit en output zal vrijwel altijd beloond worden.

Stap 6: distributie

Je kunt nog zulke prachtige en goede content op je website hebben staan; als je jouw doelgroep niet of onvoldoende bereikt, is dat ontzettend zonde. Zeker voor nieuwe websites of websites die nog geen goede indexering in de zoekmachine hebben, kan het lastig zijn om bereik te genereren. Zorg daarom voor een goede distributie van je content. Verspreid je content op social media en kijk op welke andere kanalen er kansen liggen. Wellicht is het mogelijk om op een voor jou relevante website met veel autoriteit een gastblog te schrijven, met daarin een link naar jouw eigen site. Dergelijke kwalitatieve links kunnen een waardevolle bijdrage leveren aan je SEO.

Stap 7: meten, weten, optimaliseren

Weet wat je pagina’s en blogs doen. Gebruik Google Analytics en Google Search Console om te zien hoe je pagina’s presteren. Welke pagina’s en blogs worden goed bezocht en welke niet? Op welke manier word je door mensen gevonden? Gebruik deze data om te blijven optimaliseren.

Geschreven door
Maurits Heringa
Maurits Heringa
Oprichter, Online strateeg
Vrijblijvende performance analyse

Vaak gelezen en bekeken

Chase wordt gevormd door gepassioneerde mensen.

Shopify SEO-migratie: hoe ziet dit proces eruit?
Blog
Shopify blogs
Technische SEO
SEO

Shopify SEO-migratie: hoe ziet dit proces eruit?

Heb je genoeg van je huidige webshop platform en wil je iets wat sneller, gebruiksvriendelijker en beter schaalbaar is? Dan is het tijd om te denken aan een Shopify migratie! In deze blog duiken we dieper in de wereld van Shopify en hoe je er voor kunt zorgen dat je je website in een keer perfect overzet. Wat zijn de stappen, waar moet je deze uitvoeren en hoe doe je dat? Pak je koffie en laten we erin duiken!

Lightspeed SEO, alles wat je moet weten
Blog
SEO
Lightspeed blogs
Online Marketing

Lightspeed SEO, alles wat je moet weten

Lightspeed is een krachtig e-commerceplatform met veel voordelen. Het CMS kent een geschiedenis met een hoog gebruiksgemak en veel standaardopties om goed te scoren in de rankings van zoekmachines. De gebruiksvriendelijkheid van het CMS kan al flink helpen met het opzetten van een basis voor SEO, wij leggen je in dit blog uit hoe je met behulp van SEO echt kunt uitblinken met je Lightspeed webshop.

Google core update augustus 2024, de effecten en ons advies
Blog
SEO

Google core update augustus 2024, de effecten en ons advies

De Google core update van augustus 2024 heeft veel buzz veroorzaakt binnen de SEO-gemeenschap en ondernemers. Elke core update heeft invloed op de manier waarop zoekresultaten worden weergegeven, en de augustus update is geen uitzondering. Het is daarom cruciaal om te begrijpen wat deze update inhoudt en hoe je website mogelijk wordt beïnvloed.

Gratis tips & inspiratie

Geheel gratis, omdat we vinden dat je kennis deelt.

Let’s talk

Met slimme strategieën, veel kennis en een flinke dosis doorzettingsvermogen zorgen.