Inhoudsopgave
Shopify is een van de snelst groeiende bedrijven binnen de online wereld. Oorspronkelijk opgericht in Canada, daar groeide het uit tot een van de meest gebruikte webwinkel software. Sindsdien verspreidt het zich over de hele wereld. Maar wat is Shopify precies? Wat kun je ermee? En wat zijn de voordelen en nadelen van Shopify? In deze blog leggen we je het uit!
Wat is Shopify?
Om te beginnen bij de basis, Shopify is een online handelsplatform waarmee je een e-commerce website kunt opzetten zonder hier al te veel kennis van programmeren voor nodig te hebben. Het is heel toegankelijk voor zowel kleine start-ups als gevestigde ondernemingen. Dat is dan ook de reden dat veel ondernemers een Shopify website laten maken.
Voor Shopify betaal je maandelijks een bedrag dat afhangt van wat voor pakket je gebruikt. Daarbij worden er transactiekosten in rekening gebracht voor elke bestelling die gedaan wordt op je Shopify website. De hoogte van de transactiekosten hangt af van wat voor abonnement je hebt en welke betaalmethode er wordt gebruikt voor een bestelling.
Waarom kiezen voor Shopify?
Een Shopify website is volledig cloudbased en wordt gehost, waardoor je als ondernemer alleen een apparaat met een internetverbinding nodig hebt om je website te beheren. De rest wordt uit handen genomen zodat jij je kan richten op je onderneming.
Een abonnement op Shopify is daarnaast niet duur, het basispakket van Shopify kost maar € 21 per maand, (dat is nog minder dan je betaalt voor je Spotify en Netflix abonnementen bij elkaar opgeteld 😉). Er zijn ook andere pakketten die meer bieden en gemaakt zijn voor groeiende/grotere bedrijven, deze grotere pakketten bieden extraatjes zoals (verbeterde) rapportages, lagere transactiekosten en ruimte voor meerdere medewerkers voor het CMS. Als je als een website hebt kunnen je ook gemakkelijk overstappen met een Shopify SEO migratie.
Hoe werkt Shopify?
Mocht je Shopify willen gebruiken voor jouw onderneming kan dat zonder een specialist in webdevelopment. Het platform is heel simpel te gebruiken en een gebruiker heeft geen kennis van coderen nodig om er gebruik van te maken. In het CMS kun je productaanbod, voorraad en verdere content beheren en daarnaast is het mogelijk om apps te downloaden wanneer het standaard platform net tekortschiet. Deze apps werken soortgelijk aan de plug-ins waarmee je een WordPress website mee kan uitbreiden, maar mocht je hier geen beeld bij hebben:.
Het is lastig voor een partij als Shopify om een platform aan te bieden dat voor iedereen perfect werkt. Daarom is elke website uit te breiden met apps die worden aangeboden door externe partijen.
In de backend van je webshop kun je via de app store een app downloaden die jouw website een extra functionaliteit geeft. Dit kan van alles zijn, er zijn apps voor het toevoegen van een instafeed op je pagina, het beoordelen van je SEO of het ontwerpen van een pagina. Hierdoor is er voor iedere gebruiker wel een toevoeging te vinden.
Mocht je de beschikking hebben over (iemand met) een flinke dosis programmeer kennis, dan is het ook mogelijk om de code achter je website aan te passen. Het platform is zo gemaakt dat het toegankelijk is voor iedereen, dus ook mensen met veel kennis van webdevelopment kunnen aan de slag met het aanpassen van hun website.
Om een website op maat te maken kan een developer aan de slag met:
Kortom, the sky is the limit. Het platform is zo toegankelijk dat iedereen er iets aan kan toevoegen waardoor de mogelijkheden eindeloos zijn.
{{ebook-component}}
Voordelen van Shopify
Naast dat Shopify toegankelijk is en de mogelijkheden eindeloos zijn, zijn er andere voordelen voor ondernemers om gebruik te maken van Shopify.
1. Het versimpelt en verbetert marketing en sales
Shopify biedt een hele hoop opties om je sales en marketing afdeling een stapje omhoog te brengen. In het Shopify Plus abonnement krijg je de mogelijkheid om in één dashboard probleemloos meerdere verkoopkanalen te beheren. Hieronder vallen kanalen als Amazon, Facebook, Instagram en Pinterest.
Daarnaast biedt Shopify de optie om de betaalfase te verbeteren, door upsell- en cross-sell mogelijkheden aan te bieden en bieden ze de mogelijkheid om speciale kortingen te bieden aan specifieke klanten.
2. Shopify crasht nooit
Shopify is een SaaS product (Software as a Service). Dit betekent dat het draait in de cloud en onderhouden wordt door Shopify. Hierdoor hoef je geen rekening te houden met het onderhouden van een server en maak je altijd gebruik van de laatste versie van Shopify.
Je hoeft je niet druk te maken over het hosten en de bandbreedte van je website. Shopify crasht namelijk bijna nooit, ze hebben jarenlang al een uptime van 99,98%. Het is dus een zeldzaamheid als je website een keer niet te bereiken is.
3. Shopify heeft hetzelfde doel als jij: Meer omzet maken
Shopify maakt gebruik van een revenue sharing model. Dit betekent dat een percentage van jouw omzet, als Shopify klant, naar Shopify gaat. Dit gebeurt in de vorm van transactiekosten. Shopify maakt dus op dezelfde manier omzet als de klanten van Shopify. Als het slecht gaat met de klanten van Shopify, gaat het slecht met Shopify. Hierdoor zal Shopify er alles aan doen om klanten te helpen met groeien. Dat laten ze zien door te luisteren naar klanten en wijzigingen door te voeren in hun systeem.
Zo hebben ze recent een update doorgevoerd waarin on page SEO makkelijker uit te voeren is door middel van custom teksten. Meer daarover weten? Bekijk hier onze blog over SEO teksten toevoegen op een catalogus pagina
4. Je krijgt ondersteuning (van experts)
Shopify is klantvriendelijk en biedt 24/7 ondersteuning. Mocht je ergens tegenaan lopen, dan is daar altijd het Shopify helpcentrum waar oplossingen voor mogelijke problemen te vinden zijn. Mocht je nog steeds met een probleem zitten, dan heb je altijd de mogelijkheid om een expert in te huren die je verder kan helpen. Via the experts market, kun je een expert inhuren om je te helpen met allerlei werkprocessen waar je zelf niet uit kan komen.
Op het expertplatform zijn allerlei verschillende professionals in te huren die aan de slag kunnen gaan voor je. Van developers tot designers en marketeers, op het platform kun je een job open zetten en hierop zal een van de velen experts van Shopify een reactie op achterlaten.
Nadelen van Shopify
Naast dat Shopify vele voordelen kent zijn er een paar nadelen waarvan je op de hoogte moet zijn voordat je begint met het maken van je webshop via Shopify.
1. Beperkt basisabonnement
Voor nieuwe gebruikers van Shopify die gebruik maken van het basisabonnement kan Shopify enkele nadelen hebben omdat niet alles is inbegrepen. Ook zijn de transactie kosten het hoogst voor de webshops met een basisabonnement waardoor je marge net iets kleiner wordt.
2. GA4 is lastig in te stellen
Het heeft lang geduurd, maar het is voor Shopify gebruikers vanaf maart 2023 mogelijk om vanuit hun systeem een Google Analytics 4 (GA4) koppeling te maken. Dit is een nadeel omdat Universal analytics vanaf 1 juli uit de lucht gaat en GA4 dan over blijft. Wanneer dat vanaf maart 2023 pas wordt ingesteld beschik je straks niet over de data van daarvoor. Hierom is de data die je straks hebt minder betrouwbaar. Meer hierover weten? Bekijk dan onze andere blog over waarom je Shopify GA4 niet zomaar kunt instellen.
3. Moeilijk om geavanceerde aanpassingen te doen
Wanneer je een geavanceerde aanpassing wilt doen, zoals het thema van je website wijzigen, kan dat eigenlijk niet zonder een developer. Shopify is namelijk zo gemaakt dat het niet nodig is, waardoor het in speciale gevallen wel eens fout kan gaan wanneer iemand de code loopt aan te passen.
Conclusie
Shopify is veel meer dan alleen een product, het is een complete e-commerce oplossing waarmee je zonder poespas een eigen webshop kunt bouwen, beheren en laten groeien. Voor mensen die een webshop willen starten is Shopify zeker aan te raden, omdat het weinig kennis van programmeren vereist en makkelijk te gebruiken is. Verder is het ook makkelijk dat alle randzaken zoals hosting uit handen worden genomen en jij je kunt richten op je webshop. Ben je op zoek naar een tool waarin je iets meer maatwerk kan maken, dan is Shopify misschien niet de tool voor jou.
Vaak gelezen en bekeken
Chase wordt gevormd door gepassioneerde mensen.
Shopify SEO-migratie: hoe ziet dit proces eruit?
Heb je genoeg van je huidige webshop platform en wil je iets wat sneller, gebruiksvriendelijker en beter schaalbaar is? Dan is het tijd om te denken aan een Shopify migratie! In deze blog duiken we dieper in de wereld van Shopify en hoe je er voor kunt zorgen dat je je website in een keer perfect overzet. Wat zijn de stappen, waar moet je deze uitvoeren en hoe doe je dat? Pak je koffie en laten we erin duiken!
Conversion Rate Optimization (CRO) in je marketingmix
Ben je benieuwd hoe Conversie Optimalisatie (CRO) de rest van je online marketingstrategie versterkt? Het integreren van CRO in je marketingmix is niet alleen een slimme zet, het is cruciaal voor het maximaliseren van je online performance. We zullen je in deze blog helemaal meenemen om conversie optimalisatie en andere essentiële onderdelen van je online marketingstrategie te verkennen. Zo gaan we kijken hoe CRO naadloos aansluit bij kanalen als Google Ads, Social Media Ads en SEO. Maar eerst de betekenis van CRO.
SEO en WordPress: Hoe optimaliseer je je website voor zoekmachines
Dit artikel duikt dieper in het samenspel tussen SEO en WordPress, en biedt inzichten en tips over hoe je je website kunt optimaliseren voor zoekmachines om zo je online succes te vergroten. We gaan je van begin tot eind begeleiden in het opbouwen van jouw website, dus lees vooral verder.
Shopify SEO <span class="rt-h3-onyx">eBook</span>
Gratis tips & inspiratie
Geheel gratis, omdat we vinden dat je kennis deelt.
Let’s talk
Met slimme strategieën, veel kennis en een flinke dosis doorzettingsvermogen zorgen.