Inhoud

In de wereld van digitale marketing is het juist meten van conversies onmisbaar. Conversies zoals een aankoop op een website of een ingevuld contactformulier worden vaak ingezet om de campagnes op aan te sturen. Maar als een klant offline een actie onderneemt, wat gebeurt er dan? Dit is waar het concept ‘offline conversion tracking’ om de hoek komt kijken.

Offline conversion tracking is het meten van offline acties als gevolg van online marketinginspanningen. Bijvoorbeeld wanneer een lead overgaat naar een qualified lead of zelfs naar een sale. Wanneer je nog niet bekend bent met tracking lees dan onze blog over wat tracking is.

Het belang van offline conversion tracking

Deze trackingmethode biedt inzicht in het daadwerkelijke rendement van onlineadvertenties, door ook de offline conversies mee te nemen in de analyse. Dit inzicht is van onschatbare waarde voor het optimaliseren van marketingstrategieën en het maximaliseren van de ROI. 

Binnen Google Ads wordt er geboden met automatische biedstrategieën. Deze biedstrategieën werken op basis van een algoritme. Des te meer data het algoritme verzamelt, des te beter deze weet te bieden en de prestaties zullen worden in jouw Google Ads account.

Hoe stel je offline conversion tracking in?

Het implementeren van offline conversion tracking is op verschillende manieren te realiseren. Een veel voorkomende manier is het gebruik maken van de Google click-ID (GCLID). Dit is een unieke code die naast de URL komt te staan. Per klik kan je vervolgens bijhouden of dit een lead of sale is geworden.

Stapsgewijs zal je het als volgt moeten doen:

  1. Vang de GCLID af van een ingevuld formulier en houd dit bij in bijvoorbeeld een spreadsheet.
  2. Geef aan of het een lead of sale is geworden
  3. Geef de andere vereiste waarde mee per kolom
  4. Maak een nieuwe conversieactie via klikken aan binnen Google Ads.
  5. Voer de bijbehorende naam van deze conversieactie toe aan je spreadsheet
  6. Geef een eventuele waarde mee.
  7. Upload het spreadsheet naar Google Ads middels de upload knop bij conversies.
  8. Vergeet niet de conversieactie op primair te zetten als je de biedstrategieën hierop aan wilt laten sturen.

Een andere manier om dit in te stellen is door jouw CRM systeem te koppelen met Google Ads. Bijvoorbeeld door Hubspot te koppelen met Google Ads. Dit is relatief wat makkelijker in te stellen. Hiervoor moet je je Google Ads account eerst met HubSpot verbinden. Creëer vervolgens Ads conversie events in het HubSpot account en schiet deze door naar Google Ads.

Hoe nu verder?

Het bijhouden van offline conversies is dus enorm belangrijk en interessant voor jouw bedrijf. Je zult sturen op meer inzichten en betere data, wat weer een positief effect heeft op jouw resultaten. 

Vaak horen wij van ondernemers dat zij dit erg interessant vinden, maar niet weten hoe in te stellen. Gelukkig is die expertise bij ons in huis en kunnen wij onze klanten hiermee helpen.
Heb jij ook hulp nodig bij het implementeren van offline conversion tracking? Neem gerust even contact met ons op.

Wij vertellen je graag meer!

Wil je meer weten na het lezen van onze blog. Daag ons uit!

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Vrijblijvende analyse

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Vrijblijvende analyse

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.