Wat is een marketingstrategie?

Wat is een marketingstrategie?

Een marketingstrategie, je hebt het woord vast wel eens voorbij horen komen. Maar wat is nu precies een marketingstrategie? Dat leggen we je in deze blog uit. Een marketingstrategie is een hulpmiddel en een methode om de doelgroep en de doelende wat een bedrijf heeft te bereiken. Afhankelijk van je marketingstrategie kun je diverse marketingkanalen als hulpmiddel gebruiken om je doelen te bereiken.

Vrijblijvende performance analyse

Inhoudsopgave

Gratis tips & inspiratie

Wordt periodiek op de hoogte gehouden over online marketing!

Naam
Emailadres
Ik ontvang graag inspiratie

Het is gelukt!

Je aanmelding is succesvol gelukt.

Wij zullen je periodiek op de hoogte houden van online marketing tips en zullen je  inspiratie opsturen.

Bekijk hieronder direct onze e-books.

Oops! Something went wrong while submitting the form.

Sparren over dit onderwerp?

Laat deze kans niet liggen en neem contact op voor een vrijblijvende performance analyse!

Een marketingstrategie bepalen

Een marketingstrategie bepalen begint bij het concreet maken van je doelen. Zonder duidelijke doelen weet je niet welke kant je op wilt gaan en wanneer je iets hebt behaald. Probeer je doelen zo duidelijk en meetbaar mogelijk te maken door ze bijvoorbeeld op de SMART manier op te stellen, SMART staat voor specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden. Als je meetbaar hebt wat je doelen zijn kan je daarop je marketingstrategie aanpassen.Begin met een onderzoek naar je doelgroep, dat is een bepaalde groep mensen waar jij je producten of diensten op gaat richten. Je doelgroep worden jouw klanten. Maak daarom duidelijk wie je doelgroep is. Zonder doelgroep weet je niet waar je op moet focussen en kan je niet beginnen met een duidelijke marketingstrategie.Wie zijn je concurrenten? Bijna elk bedrijf heeft concurrenten. Het is belangrijk om te weten wie dat zijn en hoe zij te werk gaan. Zo kom je er ook achter wat jouw Unique Selling Points zijn en hoe je hierop kan inspelen bij de marketingstrategie.Bepaal als laatste met welke middelen je gaat werken. Door een goed inzicht van je doelen, doelgroep, en concurrentieanalyse kan je een sterke marketingstrategie bepalen, maar dit moet je ook nog kunnen uitvoeren. Vind hiervoor de juiste kanalen.

De marketingkanalen die je slim kunt inzetten voor je marketingstrategie

Een marketingplan kan uit verschillende en meerdere kanalen bestaan. Wij lichten onderstaand de vier meest gebruikte marketingkanalen toe.

1. Google Ads

Google Ads is een programma van Google waar je mee kan adverteren. Maar hoe kan het nu dat de ene advertentie bovenaan staat en de ander op plek 5? Google houdt rekening met concurrentie en de kwaliteitsscore, des te meer concurrentie er is, des te meer je moet betalen voor een klik op de advertentie. Doe je dat niet, dan kom je dus sneller op plek 5 te staan. Bij de kwaliteitsscore kijkt Google naar relevantie en klikgedrag. Als er vaker op jouw pagina wordt geklikt dan op de pagina van de concurrenten vind Google dat jouw pagina relevanter is en komt jouw advertentie hoger te staan. Meer weten over Google Ads? Lees onze blog over Google Ads

2. Zoekmachine optimalisatie

Ook wel SEO genoemd. We optimaliseren een website aan de hand van onderdelen die de zoekmachines (zoals Google of Bing) als positief ervaren. Wanneer een zoekmachine je website positief uitleest zal je beter worden vertoond binnen de organische zoekresultaten. SEO is een echte toevoeging aan een sterke marketingstrategie.

3. Social media strategie

Een social media strategie is een overkoepelende term voor het inzetten van social media voor bedrijfsdoeleinden. Het kan een onderdeel zijn van een sterke marketingstrategie en zorgt ervoor dat je op het gebied van communicatie gestructureerd te werk kan gaan. Wanneer de opgestelde social media strategie goed functioneert zal dit zorgen voor meer merkbekendheid, meer verkopen en zal er een betere connectie ontstaan met jouw volgers en prospect. Dit allemaal door een goede betrokkenheid van jouw bedrijf op social media kanalen. Willen weten hoe je begint aan een social media strategie? Lees onze blog over social media strategie.

4. E-mailmarketing

E-mail marketing is een vorm van marketing uitvoeren door middel van e-mails te sturen. Vaak wordt dit gedaan in de vorm van nieuwsbrieven. Je kan op deze manier de nieuwste ontwikkelingen delen en mensen ‘persoonlijk’ kennis laten maken met acties, op deze manier bouw je een band op met klanten en misschien ook wel potentiële klanten. Goed om te weten als je een passend kanaal zoekt voor je marketingstrategie.

Chase Marketing helpt jou bij een marketingstrategie!

Chase Marketing helpt je graag bij het bereiken van jouw doelgroep en de doelen van je bedrijf. Dit realiseren wij dagelijks door data te combineren met expertise. Samen met de klant stellen we een strategie op om de gestelde doelen te overtreffen! Benieuwd naar de groei die wij voor jou kunnen realiseren? Neem gerust contact met ons op!

Vaak gelezen en bekeken

Chase wordt gevormd door gepassioneerde mensen.

5 Black Friday online marketing tips
Blog
Online Marketing

5 Black Friday online marketing tips

Black Friday is hét moment om je online verkoop naar een hoger niveau te tillen. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw bedrijf opvalt in de zee van aanbiedingen? In deze blog ontdek je effectieve strategieën voor Black Friday marketing en hoe je jouw advertenties optimaal kunt inzetten voor maximale conversies.

Meer leads voor sollicitaties met recruitment marketing
Blog
Online Marketing

Meer leads voor sollicitaties met recruitment marketing

Ook wij zijn hier en daar wel eens bezig om onszelf op de kaart te zetten! Dankzij onze groei wilden wij recruitment marketing opzetten. Het doel was om binnen 2 weken een ruime selectie aan enthousiaste potentiële nieuwe collega’s te hebben. Inmiddels doen we dit ook succesvol voor onze klanten.

Lightspeed SEO, alles wat je moet weten
Blog
SEO

Lightspeed SEO, alles wat je moet weten

Lightspeed is een krachtig e-commerceplatform met veel voordelen. Het CMS kent een geschiedenis met een hoog gebruiksgemak en veel standaardopties om goed te scoren in de rankings van zoekmachines. De gebruiksvriendelijkheid van het CMS kan al flink helpen met het opzetten van een basis voor SEO, wij leggen je in dit blog uit hoe je met behulp van SEO echt kunt uitblinken met je Lightspeed webshop.

Maurits Heringa Oprichter Chase Marketing
Brian de Mijttenaere, Mede-eigenaar en online strateeg bij Chase Marketing
Jennifer Daarnhouwer, Head of SEO bij Chase Marketing

Vrijblijvende performance analyse

Jouw doel. Onze strategie.

Naam*
Bedrijfsnaam
Telefoon*
Email*
Iets over je situatie
Maurits Heringa Oprichter Chase Marketing
Brian de Mijttenaere, Mede-eigenaar en online strateeg bij Chase Marketing
Jennifer Daarnhouwer, Head of SEO bij Chase Marketing
Start jouw performance analyse

Bedankt voor je aanvraag

In het kort

De kennismaking

Tijdens het intakegesprek kijken we samen of er een goede match is tussen jouw behoeften en onze expertise.

De performance analyse

Wij duiken in de huidige fase van je bedrijf, concurrenten en de markt. Analyseren kanalen en komen met een hands-on aanpak.

Oops! Something went wrong while submitting the form.

Gratis tips & inspiratie

Geheel gratis, omdat we vinden dat je kennis deelt.

Let’s talk

Met slimme strategieën, veel kennis en een flinke dosis doorzettingsvermogen zorgen.