Social media strategie, wat is het en wat kan je er mee?
Inhoudsopgave
Strategische social media strategie
Het opstellen van een social media strategie kan helpen bij het bereiken van je belangrijkste doelen. Wil je weten wat een social media strategie inhoudt en hoe jouw strategie het beste werkt? Je leest het in deze blog!
Wat houdt een social media strategie in?
Een social media strategie is een overkoepelende term voor het inzetten van social media voor bedrijfsdoeleinden. Het is een onderdeel van het marketingplan en zorgt ervoor dat je op het gebied van communicatie gestructureerd te werk kan gaan. Wanneer de opgestelde social media strategie goed functioneert zal dit zorgen voor meer merkbekendheid, meer verkopen en zal er een betere connectie ontstaan met jouw volgers en prospects. Dit allemaal door een goede betrokkenheid van jouw bedrijf op social media kanalen.
Voordelen van social media
Waar vind je eindeloze ideeën en inspiratie, juist ja, op social media. Vraag aan je klanten wat zij graag willen, schets een beeld van het geweldige gevoel van jouw bedrijf en dat allemaal voor een klein prijsje. Een beetje inspanning is het enige wat er van je gevraagd wordt.
Beperkt budget? Geen probleem
Als kleine ondernemer moet je het vaak opnemen tegen grotere bedrijven, het geld wat over is voor marketingcampagnes, is beperkt. Het grote voordeel van social media is dat je in vergelijking met conventionele marketingcampagnes, veel minder middelen hoeft in te zetten om in contact te komen met meer personen uit je doelgroep of met nieuwe doelgroep(en). Dat scheelt veel tijd en geld.
Weet waar jouw klanten naar op zoek zijn
Social media bevat ontzettend veel informatie. Vind bijvoorbeeld inspiratie bij je volgers en vraag aan hen waar ze naar op zoek zijn. Past jouw content bij je doelgroep? Dan zullen zij jouw berichten meer liken en of delen. Waarom? Omdat jij unieke en toffe content maakt, waar zij zich mee willen associëren. Het delen en liken van je berichten zorgt voor meer zichtbaarheid, waardoor nieuwe potentiële klanten bereikt worden. Zij zien immers jouw content in hun tijdlijn verschijnen. Zo zal jouw bedrijf zich snel als olievlek over het net verspreiden.
Laat jezelf of het bedrijf zien
Gun de klant het fijne gevoel wat leeft bij jou op bedrijf. Geef ze een kijkje achter de schermen of laat zien hoe de bestelde producten verpakt en verwerkt worden. Dit zal zorgen voor een band tussen de klant en het bedrijf, deze connectie is belangrijk voor meer verkopen.
Hoe begin je met een social media strategie?
Je kan een social media strategie zo uitgebreid maken als je wilt. Om het overzichtelijk te houden hebben wij 6 tips op een rijtje gezet:
- Noteer de doelen;
- Waarom wil je social media zakelijk in gaan zetten en wat wil je hiermee bereiken? Hoeveel tijd ga je investeren en waar leg je de focus? Deze vragen staan centraal om inzicht te geven in jouw online aanpak. Noteer bijvoorbeeld hoeveel (extra) volgers je wilt krijgen, wanneer bepaalde posts voor voldoende traffic zorgen naar jouw website of wanneer jij vindt dat je voldoende contact hebt met de doelgroep. Vergeet niet om later terug te kijken naar de antwoorden, om te zien waar dan nog winsten te behalen zijn.
- Doe onderzoek naar de social media kanalen die door jouw doelgroep worden gebruikt;
- Er zijn vele verschillende platvormen, denk aan Instagram, Twitter, Facebook, LinkedIn of Pinterest. Ieder met hun eigen vorm, toon, inhoud en doelgroep. Ook verschillen ze in motivatie die mensen hebben bij het gebruik van deze platformen. Het is dus belangrijk om erover na te denken hoe je op hun motivatie inspeelt, met de juiste boodschap. Vraag jezelf dan ook bij ieder bericht af of jouw doelgroep, de boodschap interessant genoeg vindt en of er een kans op reacties en/of likes en shares aanwezig is.
- Zorg voor interessante content;
- Van strategie naar content, waarmee bereik jij jouw doelgroep en krijg je interactie? Denk aan de behoeften van jouw doelgroep en hoe je hieraan kunt voldoen. Wek nieuwsgierigheid, dit vergroot de kans op interactie met je volgers. Er zijn verschillende manieren om een nieuw product, speciale dienst of publiciteitsstunt op een interessante manier onder de aandacht te brengen. Leer hierbij om te variëren tussen tekst, beeld, infographics, geluid en video om het verhaal kracht bij te zetten. Je kunt natuurlijk ook de informatie op meerdere manieren plaatsen, het voordeel hiervan is dat je niet alleen een grotere doelgroep aanspreekt, maar tegelijkertijd jouw vindbaarheid op andere platformen kunt verbeteren. Zo krijgen veel mensen jouw mededeling te horen.
- Analyseer de resultaten van jouw inspanningen en ga op zoek naar verbeterpunten;
- Blijkt dat jouw bedrijf sneller levert bij online bestellingen of beschik je bijvoorbeeld over online certificaten, toon je unique selling points op je social media kanalen. Wat in het dagelijks leven opschepperig kan klinken is op online platformen vaak de bevestiging van deskundigheid. Dit wekt vertrouwen en zorgt voor betere klantrelaties. Bekijk de statistieken en zie waar nog verbeterpunten te behalen zijn. Je kunt prima testen wat wel of niet werkt; denk aan bepaald woordgebruik of een like en share promotie. Ontdek hoe je de klantrelaties versterkt worden en hoe je kunt opvallen. In de praktijk zul je je strategie aan moeten passen aan het klantengedrag om ervoor te zorgen dat je op de goede weg zit en blijft.
- Bouw een band op met jouw volgers en toekomstige klanten;
- Je kunt social media gebruiken om producten te verkopen, maar dat wil niet zeggen dat al jouw posts verkoop als doel moeten hebben. Een relatie met je (potentiële) klanten kan zorgen voor nieuwe inzichten in de behoeften en wensen van jouw volgers. Wanneer je daarbij het gevoel van het bedrijf achter de schermen kan schetsen, voelen mensen zich al sneller meer betrokken bij het bedrijf, wat zorgt voor een wederkerigheid gevoel. Vergeet niet om hierbij wel menselijk en sociaal te blijven, het heet niet voor niets “social” media!
- Promoot jouw beste posts door te adverteren;
- Op zoek naar een nóg effectievere manier om meer bezoekers te krijgen op jouw website, vanaf dag één? Adverteer dan op social media via bijvoorbeeld Facebook of Instagram, vind jouw klanten en laat ze jou vinden. Met specifieke targeting op interesses en gedrag zorg je ervoor dat producten, diensten of een boodschap aan de juiste doelgroep getoond wordt. Dit helpt bij het promoten en verkopen van je producten. Hier zit wel een prijskaartje aan, maar je zult ervan versteld staan wat dit op kan leveren. Klinkt dit interessant? Wij kunnen je helpen en vooraf inzichten bieden in alle mogelijkheden! Lees alles over onze dienst online adverteren.
Haal jij het maximale uit je social media strategie?
Steeds meer mensen besteden hun tijd op social media, maak hier gebruik van! Er zijn vele verschillende social media platformen en er worden steeds nieuwe platformen gecreëerd. Pas je social media strategie aan op de nieuwste trends en kijk hoe jij de relatie met je klanten en prospects naar een hoger niveau tilt. Met de tips uit deze blog haal je meer uit je huidige social media accounts en sta je dichter bij je klant. Nog hulp nodig bij jouw social media strategie? Chase Marketing helpt je om jouw doelen te bereiken!
Vaak gelezen en bekeken
Chase wordt gevormd door gepassioneerde mensen.
Meer leads voor sollicitaties met recruitment marketing
Ook wij zijn hier en daar wel eens bezig om onszelf op de kaart te zetten! Dankzij onze groei wilden wij recruitment marketing opzetten. Het doel was om binnen 2 weken een ruime selectie aan enthousiaste potentiële nieuwe collega’s te hebben. Inmiddels doen we dit ook succesvol voor onze klanten.
Lightspeed SEO, alles wat je moet weten
Lightspeed is een krachtig e-commerceplatform met veel voordelen. Het CMS kent een geschiedenis met een hoog gebruiksgemak en veel standaardopties om goed te scoren in de rankings van zoekmachines. De gebruiksvriendelijkheid van het CMS kan al flink helpen met het opzetten van een basis voor SEO, wij leggen je in dit blog uit hoe je met behulp van SEO echt kunt uitblinken met je Lightspeed webshop.
Attributiemodellen: Welk effect heeft (online) marketing écht?
In de wereld van digitale marketing is het meten van succes niet altijd eenvoudig. Verschillende kanalen dragen op hun eigen manier bij aan de reis van de klant, van eerste interactie tot uiteindelijke conversie. Attributiemodellen helpen marketeers om beter te begrijpen welke marketingactiviteiten daadwerkelijk impact hebben. In dit artikel duiken we dieper in de verschillende attributiemodellen en laten we zien hoe ze kunnen helpen om slimmere, datagestuurde beslissingen te nemen die het rendement van jouw marketingcampagnes vergroten.
Gratis tips & inspiratie
Geheel gratis, omdat we vinden dat je kennis deelt.
Let’s talk
Met slimme strategieën, veel kennis en een flinke dosis doorzettingsvermogen zorgen.