Performance Max Campagnes: De toekomst van Google Ads?
Inhoudsopgave
Wat is Performance Max?
Laten we starten bij de basis. “Wat is Performance Max precies?”. Google Performance Max is het relatief nieuwe paradepaardje van Google Ads. Met Performance Max hoef je niet meer verdwaald te raken in de verschillende campagnetypen voor elk Google-netwerk. Performance Max gooit alle campagnetypen in één grote pan en maakt hier het perfecte gerecht voor jouw ads account van. Hiermee kun je adverteren op Google platformen zoals Display, YouTube, Zoeken, Gmail en zelfs Shopping. Met één campagne zijn er dus enorm veel mogelijkheden en kun je jouw mooie product, dienst of aanbod verspreiden als nooit tevoren.
De magie achter Performance Max campagnes
Het is niet alleen het brede bereik dat Google Performance Max zo handig maakt. De echte magie zit ‘m in de automatisering. Performance Max campagnes gebruik je niet om elk zoekwoord en elke plaatsing handmatig te kiezen. Nee, Performance Max gebruikt machine learning om te bepalen waar, wanneer en hoe je advertenties het beste kunnen worden vertoond. Op deze manier leert het voortdurend van de interacties en past het zich aan voor optimale resultaten. En het mooiste is: potentieel betekent dit in de praktijk dat jouw ROI kan worden verbeterd zonder dat je er moeite voor hoeft te doen.
Jouw eigen touch in Performance Max
Ondanks dat alle platformen in het Google zoeknetwerk bereikbaar zijn voor Performance Max, is het als adverteerder niet altijd interessant om hierop te worden vertoond. Daarom is het mogelijk om zelf te kiezen via welke kanalen de doelgroep jouw advertenties krijgt te zien. Daarbij kun je zelf de producten, locaties en advertentieplanning kiezen. Omdat jij jouw doelgroep het beste kent, kun je ook doelgroep signalen meegeven, zodat Google vergelijkbare doelgroepen kan targeten.
Is dan alles geweldig aan Performance Max?
Je denkt nu vast: ik zet al mijn campagnes stil en stop al mijn budget in Performance Max Campagnes. Maar naast alle voordelen bestaan er ook nadelen aan het campagnetype:
- Je hebt minder controle door de automatisering
- Je hebt minder inzichten in de prestaties van je campagnes
- Voor nieuwe adverteerders is het lastiger om ermee te starten
Je hebt minder controle door de automatisering
Doordat Google de advertenties zelf verspreidt, zonder dat je hier zelf de zoekwoorden en plaatsingen voor kiest, heb je minder controle over je campagnes. Voor een SEA marketeer zal dit erg onwennig zijn en eventueel twijfels oproepen. We houden nu eenmaal graag de controle over ons eigen werk.
Je hebt minder inzichten in de prestaties van je campagnes
Doordat Google de data uit de Performance Max campagnes niet voluit met je deelt, heb je een stuk minder inzicht in de prestaties van je advertenties. Hierdoor kun je geen optimaal gebruikmaken van de verzamelde data om andere campagnes te optimaliseren.
Voor nieuwe adverteerders is het lastiger om ermee te starten
Performance Max werkt op basis van de bestaande en voormalige campagnes die de adverteerder heeft gedraaid. Hoe langer deze actief zijn geweest, hoe meer data er is verzameld en hoe meer Google de Performance Max campagne kan optimaliseren. Wanneer er nog weinig data is, is het behalen van resultaten op korte termijn lastiger. Ben je dus net begonnen met adverteren, dan kun je beter even wachten tot je genoeg data hebt verzameld.
Klinkt leuk dat Performance Max, maar hoe zet ik zelf een campagne op?
Ben je enthousiast geworden van deze informatie en wil je zelf aan de slag gaan met Google Performance Max? Hoe je een Performance Max campagne opzet kun je eenvoudig leren door deze video van Google te bekijken. In deze video wordt uitgelegd wat de eerste stappen zijn om een Performance Max campagne op te zetten in Google Ads.
Test zelf met Performance Max
Met onze pro-tip kun je jouw nieuwe Performance Max campagne direct een kickstart geven. Het volgende punt is namelijk erg belangrijk bij het opzetten van Performance Max campagnes.
Voedt het algoritme
Omdat de campagnes draaien op machine learning is het belangrijk dat er genoeg data binnenkomt op basis waarvan de campagnes kunnen worden geoptimaliseerd. Door middel van dit algoritme schat Google in of een persoon binnen de gewenste doelgroep valt en hoe hoog de koopintentie van deze persoon is. Om dit hongerige algoritme optimaal te laten presteren heeft het de juiste ‘voeding’ nodig. Dit kan bijvoorbeeld door de historische data in het account. Zo kan Performance Max lezen welke strategieën in het verleden hebben gewerkt en welke niet.
Daarbij zijn duidelijke campagnedoelstellingen belangrijk om mee te geven. Wil je meer conversies, merkbekendheid of websiteverkeer? Deze informatie gebruikt Performance Max om de advertentieplaatsingen en biedstrategieën te optimaliseren. Ook belangrijk is de content die je meegeeft. Het liefste ontvangt Performance Max zo veel mogelijk verschillende types content, zoals teksten, afbeeldingen en video’s. Het algoritme test namelijk verschillende combinaties om te zien wat het beste presteert voor jouw doelgroep. Pas wel op: lever je geen videomateriaal aan, gebruik de video advertentie-optie dan niet. De video’s die Google zelf genereert zijn namelijk niet erg representatief voor je producten.
De kracht van Google Ads Performance Max samengevat
Performance Max is veel meer dan het nieuwe paradepaardje van Google Ads. Met zijn dynamische targeting door middel van machine learning kan een Performance Max campagne een mooie toevoeging zijn aan jouw advertentie portfolio. Heb je al data in je account? Niet bang zijn, testen binnen Google Ads is super eenvoudig, zoals uitgelegd in onze blog over A/B Testen met de Experimenten Tool.
Dus waar wacht je op? Duik in de wereld van Performance Max, voedt het algoritme en zie hoe jouw conversies misschien wel een super boost krijgen! Kun je hier toch nog wat hulp gebruiken? Chase Marketing heeft de expertise die hiervoor nodig is in huis en helpt je graag verder. Lees meer over onze specialismen en neem vooral contact met ons op!
Vaak gelezen en bekeken
Chase wordt gevormd door gepassioneerde mensen.
Wat zijn Enhanced Conversions (Verbeterde Conversies) en hoe zet je het in?
Een van de grootste voordelen van online marketing in vergelijking met offline marketing is de meetbaarheid van jouw campagnes.
Betrouwbaar A/B Testen in Google Ads met de Experimenten Tool
Als digitale marketeer wil je altijd blijven testen om je campagnes te optimaliseren. Een van de meest effectieve manieren om dit datagedreven te doen is A/B testen. Wat wij veel zien gebeuren is dat er twee advertenties naast elkaar gedraaid worden in een advertentiegroep en dat hier vervolgens conclusies uit getrokken worden. Een makkelijke, voor de hand liggende en snelle strategie, maar vaak niet heel betrouwbaar! Graag leggen we je uit waarom de Experimenten tool van Google Ads jouw go-to A/B test tool zou moeten zijn. En last but not least, geven we je de concrete handvatten waarmee je direct je eigen A/B test via de Experimenten tool kunt opzetten. Klinkt goed? Let’s go!
Programmatic advertising, wat is het en wat kun je ermee?
Vandaag duiken we het onderwerp programmatic advertising in. Vaak als we denken aan display advertising denken we aan adverteren op socialmediaplatformen of op het Google Display netwerk en wordt programmatic advertising over het hoofd gezien. Deze blogpost duikt dieper in het gebruik en voordelen van Programmatic advertising. Misschien is het de missende sleutel in jouw marketingstrategie!
Gratis tips & inspiratie
Geheel gratis, omdat we vinden dat je kennis deelt.
Let’s talk
Met slimme strategieën, veel kennis en een flinke dosis doorzettingsvermogen zorgen.