Maurits Heringa Oprichter Chase Marketing
Brian de Mijttenaere, Mede-eigenaar en online strateeg bij Chase Marketing
Jennifer Daarnhouwer, Head of SEO bij Chase Marketing

Vrijblijvende performance analyse

Jouw doel. Onze strategie.

Naam*
Bedrijfsnaam
Telefoon*
Email*
Iets over je situatie
Maurits Heringa Oprichter Chase Marketing
Brian de Mijttenaere, Mede-eigenaar en online strateeg bij Chase Marketing
Jennifer Daarnhouwer, Head of SEO bij Chase Marketing
Start jouw performance analyse

Bedankt voor je aanvraag

In het kort

De kennismaking

Tijdens het intakegesprek kijken we samen of er een goede match is tussen jouw behoeften en onze expertise.

De performance analyse

Wij duiken in de huidige fase van je bedrijf, concurrenten en de markt. Analyseren kanalen en komen met een hands-on aanpak.

Oops! Something went wrong while submitting the form.

Hoofdteksten markeren op een website

Hoofdteksten markeren op een website

Door middel van het markeren van hoofdteksten op een pagina kan je de pagina categoriseren en belangrijke informatie doorcommuniceren aan zoekmachines.

Vrijblijvende performance analyse

Inhoudsopgave

Gratis tips & inspiratie

Wordt periodiek op de hoogte gehouden over online marketing!

Naam
Emailadres
Ik ontvang graag inspiratie

Het is gelukt!

Je aanmelding is succesvol gelukt.

Wij zullen je periodiek op de hoogte houden van online marketing tips en zullen je  inspiratie opsturen.

Bekijk hieronder direct onze e-books.

Oops! Something went wrong while submitting the form.

Sparren over dit onderwerp?

Laat deze kans niet liggen en neem contact op voor een vrijblijvende performance analyse!

Hoofdteksten markeren voor je website

Allereerst begin je met de titel en vervolgens geef je aan wat subonderdelen zijn.Je geeft als het ware aan wat belangrijke onderdelen van de pagina zijn en hoe je de pagina categoriseert.

Hoe kan je hoofdtekst markeren?

In jip en janneke taal: Hoofdteksten markeren moet je zien als de indeling boek. Het boek heeft één titel <H1>. Vervolgens verschillende hoofdstukken <H2>. Deze hoofdstukken bestaan weer uit bepaalde sub onderdelen <H3>. Tussenin staat de normale tekst <p>. Je kan hoofdstukken markeren vanaf de H1 tot en met de H6 echter worden de H1, H2,H3 en H4 het meeste gebruikt. Voorbeeld van de verdeling bij het markeren van teksten:

           
  1. H1 voor de titel
  2.        
  3. H2 voor een hoofdstuk
  4.        
  5. H3 voor een sub hoofdstuk
  6.        
  7. H4 enz..
  8.        
  9. P (paragraaf / normale tekst)

Je geeft de hoofdteksten aan door bepaalde tekens toe te voegen voor en na een tekst:

           
  • <H1>Hier komt een zin te staan</H1>
  •        
  • <H2>Hier komt een zin te staan</H2>
  •        
  • <H3>Hier komt een zin te staan</H3>
  •        
  • Etc.

Strategisch omgaan met je hoofdteksten markeren

Wanneer gebruik je een H1

De titel van het boek is de H1, Dit is het belangrijkste onderdeel. De titel vertelt waar het boek/de pagina over gaat. In de titel komt dan ook altijd het primaire zoekwoord te staan dat je wilt targeten. De H1 wordt 1 keer gebruikt, net als bij een boek. Bij een H1 is het ook belangrijk dat hij overeenkomt met overige onderdelen op je pagina. Je neemt hierbij het primaire zoekwoord op dat je wilt targeten. Dit primaire zoekwoord stel je onder anderen ook in bij je meta omschrijving, in je URL, laat je meermaals terugkomen in hoofdteksten en in gebruik je meermaals in je alinea’s. Let wel op dat je geen keyword stuffing (spam) op je pagina krijgt. Het is de bedoeling om strategisch om te gaan met zoekwoorden.

Lengte van je hoofdtekst (H1)

De maximale lengte voor de titel van een meta omschrijving is 50 tekens. Houd er rekening mee bij een H1 dat je deze titel ook wil instellen als de titel van je meta omschrijving. Je wilt natuurlijk met je meta omschrijving iemand die zoekt binnen Google meteen vertellen dat jouw pagina biedt wat hij zoekt. Maak je hoofdtekst dus pakkend en communiceer hiermee door waarover jouw pagina of blogpost gaat. Daarnaast wil je ook dat je URL overeenkomt met je H1. Een URL die te lang is, wordt negatief opgepakt door zoekmachines. Het aanhouden van de maximale tekens bij de meta omschrijving is een goede referentie.

Richtlijnen voor je hoofdteksten (H1)

Communiceer allereerst duidelijk door waar je pagina of blogpost over gaat. Maak in de titel mensen meteen nieuwsgierig om te lezen en grijp hun aandacht. Neem je ook je focus zoekwoord op. Aangezien je op dit zoekwoord goed vertoont, wilt worden zal het logisch zijn dat mensen je pagina vinden op dit zoekwoord. Zorg dus dat, wanneer mensen zoeken in Google, de titel meteen duidelijk is. Daarnaast is er over de meeste onderwerpen al 15.000 keer geschreven. Val dus op tussen de zoekresultaten met een unieke titel. Google anders eerst eens wat je concurrenten in hun titel hebben staan. Wat kan je beter? De titel moet pakkend zijn om op te klikken, dus maak hem aantrekkelijk! Dit zal de Click Through Rate (CTR) verhogen.

De verschillende soorten hoofdteksten

We hebben in bovenstaande teksten het uitgebreid gehad over de H1. Maar net als bij je hele website gaat het om een samenwerking bij het On-Page optimaliseren van de pagina.

Wanneer gebruik je een H2

Na de titel (H1) is het boek vervolgens verdeeld in bepaalde hoofdstukken. Deze hoofdstukken worden gezien als een H2. Dankzij van het aangeven van de hoofdstukken (de H2) geef je structuur aan de tekst, houd je de pagina overzichtelijk en makkelijk leesbaar. De H2 komt van de hoofdteksten dan ook het meeste voor op een pagina omdat de H2 wordt ingezet voor elke nieuwe "hoofdstuk".

Wanneer gebruik je een H3

De H3 wordt gebruikt wanneer er bepaalde sub categorieën zijn binnen een hoofdstuk. De H3 wordt niet altijd gebruikt op een pagina. Wanneer je binnen een bepaalde categorie dieper ingaat over op onderwerp is het goed om deze tekst als H3 tekst te markeren. Dit hebben we bijvoorbeeld gedaan bij het hoofdstuk "strategisch omgaan met je hoofd teksten markeren" waaronder 3 sub hoofdstukken (H3) vallen.

Wanneer gebruik je een H4

De H4 is een sub sub categorie in een subcategorie. Deze markeringen wordt vaak gebruikt bij het uitlichten van bepaalde teksten of unique selling points (USP's). Het kan soms goed zijn om bepaalde onderdelen die je niet primair wilt markeren, maar toch mooi uit wilt laten komen op je pagina te markeren als H4.

Wanneer gebruik je een H5 of H6

De H5 is een sub sub sub categorie in een sub subcategorie etc. Deze markeringen worden niet op veel pagina’s gebruikt. Als je toch deze teksten gebruikt zal dit zijn om enkel teksten op te maken of als je erg diep op de stof ingaat.

Normale teksten en alinea's markeren

Normale teksten geef je aan met de tag:

           
  • <p>Hier komt een zin te staan;/p>

Dit zal dus vaak voorkomen op je pagina! De normale teksten worden op deze manier aangegeven en gemarkeerd. Daarnaast is het belangrijk om geen eindeloze lappen met teksten te schrijven. Veel mensen scannen enkel een webpagina. Je wilt dus gebruik maken van korte alinea's waar mensen makkelijk doorheen lezen. Wanneer er gebruik wordt gemaakt van een <span> betekent dit dat het een alinea is. Tot slot sluit je altijd de alinea weer af met de </span>.

Creatief hoofdteksten markeren

Wees creatief in het markeren van je hoofd teksten. Je wilt namelijk wel dat er een goede verhouding is op je pagina. Het is verstandig om voor je een pagina of blogpost gaat schrijven, er een zoekwoorden onderzoek wordt gedaan om de volumes te onderzoeken. Daarnaast doe je door middel van een zoekwoorden onderzoek ook inzichten op over synoniemen die je kan gebruiken en goede combinaties van zoekwoorden. Wanneer je te vaak een bepaald zoekwoord laat terugkomen op je pagina zal je pagina lijden aan Keyword stuffing. Dit werkt averechts!

Meer lezen over content schrijven voor een website?

Bij Chase Marketing volgen we veel cursussen, blogs en webinars. Daarnaast doen we dagelijks weer nieuwe inzichten op door middel van het uitvoeren van online marketing werkzaamheden. Deze kennis delen we graag!Heb je specifieke onderdelen waarover je meer wilt weten? Stuur een mailtje en we schrijven er graag een blog over.

Geschreven door
Maurits Heringa
Maurits Heringa
Oprichter, Online strateeg
Vrijblijvende performance analyse

Vaak gelezen en bekeken

Chase wordt gevormd door gepassioneerde mensen.

Shopify SEO-migratie: hoe ziet dit proces eruit?
Blog
Shopify blogs
Technische SEO
SEO

Shopify SEO-migratie: hoe ziet dit proces eruit?

Heb je genoeg van je huidige webshop platform en wil je iets wat sneller, gebruiksvriendelijker en beter schaalbaar is? Dan is het tijd om te denken aan een Shopify migratie! In deze blog duiken we dieper in de wereld van Shopify en hoe je er voor kunt zorgen dat je je website in een keer perfect overzet. Wat zijn de stappen, waar moet je deze uitvoeren en hoe doe je dat? Pak je koffie en laten we erin duiken!

Lightspeed SEO, alles wat je moet weten
Blog
SEO
Lightspeed blogs
Online Marketing

Lightspeed SEO, alles wat je moet weten

Lightspeed is een krachtig e-commerceplatform met veel voordelen. Het CMS kent een geschiedenis met een hoog gebruiksgemak en veel standaardopties om goed te scoren in de rankings van zoekmachines. De gebruiksvriendelijkheid van het CMS kan al flink helpen met het opzetten van een basis voor SEO, wij leggen je in dit blog uit hoe je met behulp van SEO echt kunt uitblinken met je Lightspeed webshop.

Google core update augustus 2024, de effecten en ons advies
Blog
SEO

Google core update augustus 2024, de effecten en ons advies

De Google core update van augustus 2024 heeft veel buzz veroorzaakt binnen de SEO-gemeenschap en ondernemers. Elke core update heeft invloed op de manier waarop zoekresultaten worden weergegeven, en de augustus update is geen uitzondering. Het is daarom cruciaal om te begrijpen wat deze update inhoudt en hoe je website mogelijk wordt beïnvloed.

Gratis tips & inspiratie

Geheel gratis, omdat we vinden dat je kennis deelt.

Let’s talk

Met slimme strategieën, veel kennis en een flinke dosis doorzettingsvermogen zorgen.