Customer Lifetime Value: jouw weg naar duurzame bedrijfsgroei

Inhoud

Je hebt er misschien weleens over gehoord; Customer Lifetime Value (CLV). Maar wat het precies is, waarom het belangrijk is en hoe je het berekent, is misschien niet altijd even duidelijk geweest. In dit blog zullen we je vertellen hoe Customer Lifetime Value werkt, waarom het cruciaal is voor jouw business en geven we je een voorbeeld van hoe je de CLV kunt berekenen. Ben je al benieuwd? Check dan snel de rest van de blog, zodat je ook vandaag weer iets nieuws leert!

Wat is Customer Lifetime Value?

We beginnen bij het begin: wat betekent Customer Lifetime Value eigenlijk? Eenvoudig gezegd is CLV de totale waarde die een klant tijdens zijn relatie met jouw bedrijf oplevert. Het gaat dus niet alleen om de eerste aankoop, maar om het gehele plaatje. Aan de hand van de Customer Lifetime Value van jouw klanten kun je begrijpen hoeveel je eigenlijk aan die ene klant hebt. De CLV is een mooie manier om verder te kijken dan de korte termijn en de daadwerkelijke waarde van jouw klantrelaties in te zien.

Waarom is Customer Lifetime Value belangrijk?

Maar waarom zou jij je druk maken over de lange termijn? Dat leggen we je uit: door je op de lange termijn te focussen creëer je duurzame klantrelaties. Dit betekent dat je niet alleen voor het snelle geld op korte termijn gaat, maar dat je ook investeert in de toekomst van je bedrijf. You’re here to stay. Right?! Een hoge CLV geeft een mate van tevredenheid van jouw klanten aan. En tevreden klanten, die komen terug! Hierdoor wordt jouw business stabieler en genereer je meer winstgevendheid.

Hoe bereken je de Customer Lifetime Value?

Om de CLV te berekenen, komt er wat rekenwerk bij kijken. We snappen het, klinkt nu al ingewikkeld, maar zo moeilijk is het niet. Een basisformule ziet er namelijk zo uit:

Gemiddelde orderwaarde x Aankoopfrequentie x Klantlevensduur = Customer Lifetime Value.

Deze formule geeft een goed beeld van wat jouw klanten over een bepaalde tijd waard zijn. Al kun je met een iets diepere duik een nog waardevollere berekening maken. De berekening kan geavanceerder worden ingezet door ook factoren als klantretentie en winstmarges mee te nemen. Maar het principe is hetzelfde: het begrijpen van de totale waarde die een klant jouw bedrijf oplevert.

Om je nog een beter beeld van Customer Lifetime Value berekenen te geven, delen we hieronder een voorbeeld van de benodigde onderdelen voor de berekening:

  • Bereken de gemiddelde aankoopwaarde
    Stel een klant koopt voor €400,- verspreid over vier bestellingen. Dan is de gemiddelde aankoopwaarde €100,-. Dit gemiddelde bereken je voor alle klanten. Dit kan eenvoudig met behulp van Google Analytics 4.
  • Bereken het gemiddeld aantal aankopen per klant
    Vervolgens bereken je het gemiddeld aantal aankopen per klant. Om dit te berekenen ga je na hoe regelmatig een klant jouw bedrijf bezoekt. Hiermee bereken je de gemiddelde aankoopfrequentie.
  • Bereken de gemiddelde klantwaarde
    Met de wetenschap hoeveel de gemiddelde klant spendeert en hoe vaak deze een aankoop doet, is het mogelijk om de gemiddelde klantwaarde te berekenen. Dit doen we door te kijken hoe veel klanten een aankoop hebben gedaan en dit aantal te vermenigvuldigen met de gemiddelde aankoopwaarde. Dus Aankoopwaarde x Aankoopfrequentie = Klantwaarde.
  • Bepaal de gemiddelde klant levensduur
    Wat de gemiddelde klant levensduur is, dat hangt af van de gemiddelde periode waarin een klant aankopen doet bij jouw bedrijf. Dit varieert per bedrijf en kan worden geschat op basis van historische data.
  • Bereken de Customer Lifetime Value
    Om uiteindelijk de CLV te berekenen, vermenigvuldig je de klantwaarde met de gemiddelde klant levensduur en tada, je hebt de Customer Lifetime Value van jouw klanten!

Hoe gebruik je Customer Lifetime Value?

Nu je weet wat Customer Lifetime Value is, waarom het belangrijk is en hoe je de CLV berekent, is het tijd om het in de praktijk te brengen. Het gebruik van CLV kan je namelijk helpen bij het segmenteren van klanten, het bepalen van je marketingbudget en het ontwikkelen van persoonlijke marketingcampagnes.

Een belangrijke toepassing van Customer Lifetime Value is klantsegmentatie. Door klanten te categoriseren op basis van hun lifetime value, kun je verschillende strategieën ontwikkelen voor verschillende groepen. Klanten met een hoge Customer Lifetime Value kun je bijvoorbeeld exclusieve aanbiedingen of loyaliteitsprogramma’s aanbieden, terwijl je voor klanten met een lagere CLV misschien meer engagement-gerichte campagnes wilt voorschotelen.

Daarbij helpt CLV bij het efficiënt toewijzen van je marketingbudget. Door je meer te focussen op klanten met een hogere CLV, zorg je ervoor dat er meer terugkomt van jouw marketinginvestering en genereer je dus een hogere Return on Investment (ROI). Dit betekent natuurlijk niet dat je klanten met een lagere Customer Lifetime Value moet gaan negeren. Het helpt je echter met het bepalen van de prioriteiten binnen je campagnes in bijvoorbeeld Google Ads.

Een andere belangrijke toepassing is het personaliseren van marketingcampagnes. Met het inzicht van Customer Lifetime Value kun je campagnes ontwikkelen die specifiek gericht zijn op de behoeften van interesses van verschillende klantensegmenten. Hoe specifieker gericht op een groep, hoe persoonlijker de advertenties zijn. Hierdoor vergroot je de kans van slagen van jouw marketingcampagnes. ‘Maatwerk’ is namelijk vaak effectiever dan een ‘one-size-fits-all’ benadering. Wat het beste werkt voor jouw doelgroep, kun je binnen Google Ads eenvoudig testen met de experimenten tool.

Alsof bovenstaande nog niet genoeg is, helpt Customer Lifetime Value ook nog eens bij het ontwikkelen van jouw product en/of dienst. Door te begrijpen wat de waarde van klanten over tijd is, krijg je namelijk inzicht in wat zij echt belangrijk vinden, waar je jouw aanbod op aan kunt passen.

Hoe verhoog je jouw CLV?

We horen je denken: ‘maar hoe zorg ik dan voor een hoge Customer Lifetime Value?’ Daar geven we je een aantal tips voor. Een van de belangrijkste elementen van het verhogen van de CLV is door te investeren in klanttevredenheid en loyaliteit. We zeiden het al eerder: tevreden klanten komen terug. Daarom is het van belang dat klanten tevreden zijn met hun aankoop bij jouw bedrijf.

Maar hoe hou je klanten tevreden en hiermee de Customer Lifetime Value hoog? Hier zijn verschillende strategieën voor:

  • Optimalisatie van jouw aanbod: jouw aanbod is hetgeen waar de klant de eerste keer voor is gevallen. Blijf jouw aanbod altijd vernieuwen en waar nodig veranderen om te blijven voldoen aan de wensen van de doelgroep. Zo laat je ook zien dat je waarde hecht aan hun feedback en bereid bent om te innoveren.
  • Leveren van kwaliteit: bevindt jouw doelgroep zich in een specifieke markt, dan is het van belang om hierop in te spelen met producten en diensten van kwaliteit. Wanneer de klant tevreden is over de kwaliteit van jouw aanbod, zal deze terugkomen en er bovendien ook voor zorgen dat anderen geïnteresseerd worden in jouw product.
  • Uitstekende klantenservice: de klantreis stopt niet na de transactie. Ook hierna is service van het grootste belang. Is een klant niet tevreden of willen ze toch dat andere product, dan is het aan jou om hiervoor de nodige service te bieden.
  • Loyaliteitsprogramma: een andere strategie is het aanbieden van een loyaliteitsprogramma. Bij deze strategie kun je beloningen aanbieden aan terugkerende klanten. Dit moedigt niet alleen herhaalaankopen aan, maar versterkt ook nog eens de emotionele band met je merk. Een loyaliteitsprogramma is goed te combineren met email marketing.
  • Upselling en cross-selling: waar mogelijk is het altijd aan te raden om upselling en cross-selling technieken in te zetten. Denk hierbij aan producten die je kunt verkopen die complementair zijn aan wat de klant al heeft gekocht. Dit geeft aan dat je met de klant meedenkt en het verhoogt de gemiddelde orderwaarde en daarmee de CLV.

Nu is het jouw beurt!

Na het lezen van deze blog weet jij wat Customer Lifetime Value is, waar je het voor kunt gebruiken, hoe je het kunt berekenen en hoe je de CLV kunt verhogen. Al deze informatie kun je gaan toepassen in jouw online marketingstrategie, want zoals je nu weet is CLV een krachtig hulpmiddel voor het bevorderen van duurzame groei en het bouwen van waardevolle klantrelaties.

Door je de Customer Lifetime Value te verhogen, investeer je in de toekomst van je bedrijf. Het gaat niet alleen om het werven van nieuwe klanten, maar ook om het behouden van bestaande klanten. Met de juiste strategieën kun je een flinke impact maken op de groei en stabiliteit van jouw bedrijf.

Vergeet niet dat CLV meer is dan een cijfer; het is een mindset die gericht is op langetermijnrelaties en klantwaarde. Op naar duurzame groei en succes!

Kun je hulp gebruiken bij het laten groeien van jouw business? Daar kunnen wij jou bij helpen. Bekijk onze specialisaties en vraag een vrijblijvende review van jouw bedrijf aan.

Wij vertellen je graag meer!

Wil je meer weten na het lezen van onze blog. Daag ons uit!

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Vrijblijvende analyse

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Vrijblijvende analyse

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.