Inhoudsopgave
We duiken in Structured Data!
Structured data, ook wel schematische opmaak genoemd, is een manier van organiseren van informatie over specifieke content op een pagina. Het is bedoeld om zoekmachines eenvoudiger bepaalde informatie te laten verwerken en te interpreteren. Hierdoor kunnen Google en andere zoekmachines een betere weergave van websites en webpagina's tonen. Dit wordt ook wel een ‘rich snipet’ genoemd.
Hoe werkt het?
Structured data is gebaseerd op het gebruik van specifieke HTML markeringen die aan elk stukje informatie worden toegevoegd. Hierdoor weet een zoekmachine welke categorie de informatie heeft en hoe deze informatie het best kan worden gebruikt.
Door het toevoegen van specifieke markeringen aan bijvoorbeeld een productpagina, kun je aangeven welke informatie betrekking heeft op de prijs, de beschrijving en de afbeeldingen van het product. Dit maakt het voor zoekmachines eenvoudiger om deze informatie op een consistente en logische manier te verwerken, om ze vervolgens te tonen in de zoekresultaten.
De meest gebruikte structured data schema’s zijn:
- FAQ Structured data
- Product Structured data
- Organisation Structured data
- Breadcrumbs Structured data
Waarom is Structured Data zo belangrijk?
Structured data is een onmisbaar onderdeel van zoekmachineoptimalisatie (SEO). Alhoewel niet duidelijk is of structured data ook een hoger zoekresultaat oplevert, draagt het bij aan een hogere Click-Through-Rate (CTR). Met de juiste markeringen kun je ervoor zorgen dat je website of webpagina's aantrekkelijker is in de zoekresultaten. Hierdoor kun je jezelf onderscheiden van je concurrenten en gerichtere bezoekers aantrekken.
Structured data is ook belangrijk voor de gebruikservaring van de bezoekers van je website. Door informatie op een logische en overzichtelijke manier te presenteren, kun je de bezoekers helpen bij het vinden van de informatie die ze zoeken. Dit verhoogt de tevredenheid van de bezoekers, dat kan leiden tot een verhoging van de terugkerende bezoekers en een betere reputatie voor je website of merk.
Een mooi voorbeeld hiervan is de FAQ structured data. Doordat er in de zoekresultaten direct onder de URL van je artikel een vraag en antwoord verschijnt, is het makkelijker voor de gebruiker om een antwoord te vinden. Willen ze nog meer over het onderwerp weten dan hoeven ze alleen even door te klikken naar het artikel.
Structured data implementeren
In het geval van structured data zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden. Schema’s kunnen geïmplementeerd worden via Microdata, RDFa of JSON-LD. Tot een aantal jaar geleden had Google een voorkeur voor Microdata, tegenwoordig is dat JSON-LD. Maar geen zorgen, ook de andere versies kan Google prima lezen.
JSON-LD staat voor JavaScript Object Notation. In tegenstelling tot de microdata en RDFa waarbij de code in een <div> moet worden geïmplementeerd, wordt JSON-LD in een op zichzelf staand script ingeladen en kan het worden geïmplementeerd in de <head> of <body> van de broncode. Hierdoor wordt de structured data statisch (dus apart) ingeladen, dit zorgt voor een lager risico op fouten.
Structured data tools
Er zijn JSON-LD generators om het stuk code voor ieder onderdeel op te maken, dit maakt het gebruiken van structured data toegankelijk voor iedereen, ook als je geen kennis hebt van coderen. Deze Schema Markup Generator is een van onze favorieten. Maar als je geen generator nodig hebt is Schema.org ook erg handig.
Deze tool bevat een lijst met alle beschikbare structured data types. Ook kun je via de validator direct je URL’s testen om te zien of de structured data werkt. Een alternatief om de URL’s te testen is de Rich Result Test Tool van Google.
Wil jij graag weten welke schematische opmaak voor jouw website het meest interessant is? Of kunnen wij je hiermee helpen? Neem contact met ons op om te kijken naar de mogelijkheden!
Vaak gelezen en bekeken
Chase wordt gevormd door gepassioneerde mensen.
5 Black Friday online marketing tips
Black Friday is hét moment om je online verkoop naar een hoger niveau te tillen. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw bedrijf opvalt in de zee van aanbiedingen? In deze blog ontdek je effectieve strategieën voor Black Friday marketing en hoe je jouw advertenties optimaal kunt inzetten voor maximale conversies.
Meer leads voor sollicitaties met recruitment marketing
Ook wij zijn hier en daar wel eens bezig om onszelf op de kaart te zetten! Dankzij onze groei wilden wij recruitment marketing opzetten. Het doel was om binnen 2 weken een ruime selectie aan enthousiaste potentiële nieuwe collega’s te hebben. Inmiddels doen we dit ook succesvol voor onze klanten.
Shopify SEO-migratie: hoe ziet dit proces eruit?
Heb je genoeg van je huidige webshop platform en wil je iets wat sneller, gebruiksvriendelijker en beter schaalbaar is? Dan is het tijd om te denken aan een Shopify migratie! In deze blog duiken we dieper in de wereld van Shopify en hoe je er voor kunt zorgen dat je je website in een keer perfect overzet. Wat zijn de stappen, waar moet je deze uitvoeren en hoe doe je dat? Pak je koffie en laten we erin duiken!
Gratis tips & inspiratie
Geheel gratis, omdat we vinden dat je kennis deelt.
Let’s talk
Met slimme strategieën, veel kennis en een flinke dosis doorzettingsvermogen zorgen.