GA4, wat is het en waarom moet je het juist nu instellen?

GA4, wat is het en waarom moet je het juist nu instellen?

Vanaf 1 juli 2023 zal Universal Analytics er mee stoppen, in dit blog leggen wij je uit waarom het cruciaal is om GA4 in te stellen.

Vrijblijvende performance analyse

Inhoudsopgave

Gratis tips & inspiratie

Wordt periodiek op de hoogte gehouden over online marketing!

Naam
Emailadres
Ik ontvang graag inspiratie

Het is gelukt!

Je aanmelding is succesvol gelukt.

Wij zullen je periodiek op de hoogte houden van online marketing tips en zullen je  inspiratie opsturen.

Bekijk hieronder direct onze e-books.

Oops! Something went wrong while submitting the form.

Sparren over dit onderwerp?

Laat deze kans niet liggen en neem contact op voor een vrijblijvende performance analyse!

We duiken in GA4!

De meeste marketeers wisten al dat dit moment er aan zou komen na de release van GA4 in oktober 2020. Niemand wist alleen wanneer. Google heeft nu officieel aangekondigd dat op 1 juli 2023 Universal Analytics, de huidige Google Analytics tool die al jarenlang bestaat, er mee gaat stoppen.

Na 1 juli 2023 komt er dus geen nieuwe informatie meer binnen bij de huidige Analytics tool. Google Analytics 4 (GA4), zal de vervangende Analytics tool zijn. Maar wat is GA4 nu precies en wat gaat er veranderen? Dat leggen we je graag uit in deze blog.

Wat is GA4?

Google Analytics 4 is de nieuwe manier van meten op Google. Met de Analytics tool kun je je websiteverkeer en inspanningen omtrent online marketing meten. De grootste verandering is de manier van het meten en verzamelen van de data. Je hebt vast wel meegekregen dat het behouden van privacy op het internet alsmaar belangrijker wordt. Google gaat hier ook in mee. GA4 is onder andere meer gericht op de privacy van een gebruiker. De IP-adressen worden voortaan geanonimiseerd.

Wat is er dan nieuw aan GA4?

Goede vraag. ;) Wij hebben een opsomming gemaakt van de grootste veranderingen:

           
  • De nieuwe versie van Google Analytics beschikt over een nieuw user interface. Het is wellicht even wennen wanneer je het voor het eerst ziet. GA4 werkt nu met ‘kaarten’ in plaats van de gebruikelijke grafieken van UA. Door deze kaarten krijg je meer data te zien en daarbij is de data nu duidelijker.
  •        
  • GA4 werkt met een nieuw meetmodel. Er wordt nu gemeten op basis van gebeurtenissen en events. Bepaalde gebeurtenissen worden automatisch gemeten in GA4. Bijvoorbeeld hoeveel procent van een video bekeken wordt, wanneer bestanden worden gedownload en hoe ver er iemand op een pagina scrolt. Er zijn veel ‘standaard gebeurtenissen’ die worden gemeten. De gebeurtenissen kun je filteren, waardoor je kunt kiezen welke inzichten je wilt verkrijgen.
  •        
  • Google heeft een handig artikel over de gebeurtenissen van GA4. In GA4 kun je nu met één property de data van applicaties en websites combineren. Bij UA kon dit alleen voor een website.
  •        
  • Verder zijn er nieuwe templates voor rapporten. De nieuwe templates maken het bijvoorbeeld gemakkelijker om inzichtelijk te krijgen hoe de levensduur van een gebruiker eruit ziet. Maar ook om te zien hoe het zit met de overlap tussen je segmenten, en nog veel meer.

Welke stappen moet je nu ondernemen?

Per 1 juli 2023 stopt Universal Analytics dus met het verkrijgen van informatie. 1 juli 2023 klinkt nog ver natuurlijk, dat begrijpen wij ook. Echter is het wel een goed plan om nu al de transitie te maken naar GA4. Een groot nadeel van de transitie is namelijk dat je oude rapporten en data niet mee kunt nemen naar GA4. Wij helpen onze klanten al met het instellen van een property in Google Analytics 4.

Hoe eerder je nu namelijk een property aanmaakt, hoe meer informatie je straks al hebt om te gaan vergelijken en hoe eerder je up-to-date bent met je data van gebruikers. Daarnaast is het natuurlijk ook erg handig om alvast te kunnen oefenen met de vernieuwde tool.

Ook voor de informatie van Google Ads is het behulpzaam om alvast over te stappen, per 1 juli 2023 wordt er namelijk geen informatie meer doorgecommuniceerd naar je Google Ads vanuit UA. Koppel dus ook gelijk je Google Ads aan de nieuwe versie van Google Analytics.

Wij helpen onze klanten al met een stap naar de toekomst. Ben je benieuwd naar meer informatie over GA4 of ben je klaar voor de toekomst en heb je hulp nodig bij het instellen? Wij helpen je graag! Neem gerust contact op, dan bespreken we mogelijkheden.

Vaak gelezen en bekeken

Chase wordt gevormd door gepassioneerde mensen.

5 Black Friday online marketing tips
Blog
Online Marketing

5 Black Friday online marketing tips

Black Friday is hét moment om je online verkoop naar een hoger niveau te tillen. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw bedrijf opvalt in de zee van aanbiedingen? In deze blog ontdek je effectieve strategieën voor Black Friday marketing en hoe je jouw advertenties optimaal kunt inzetten voor maximale conversies.

Meer leads voor sollicitaties met recruitment marketing
Blog
Online Marketing

Meer leads voor sollicitaties met recruitment marketing

Ook wij zijn hier en daar wel eens bezig om onszelf op de kaart te zetten! Dankzij onze groei wilden wij recruitment marketing opzetten. Het doel was om binnen 2 weken een ruime selectie aan enthousiaste potentiële nieuwe collega’s te hebben. Inmiddels doen we dit ook succesvol voor onze klanten.

Lightspeed SEO, alles wat je moet weten
Blog
SEO

Lightspeed SEO, alles wat je moet weten

Lightspeed is een krachtig e-commerceplatform met veel voordelen. Het CMS kent een geschiedenis met een hoog gebruiksgemak en veel standaardopties om goed te scoren in de rankings van zoekmachines. De gebruiksvriendelijkheid van het CMS kan al flink helpen met het opzetten van een basis voor SEO, wij leggen je in dit blog uit hoe je met behulp van SEO echt kunt uitblinken met je Lightspeed webshop.

Maurits Heringa Oprichter Chase Marketing
Brian de Mijttenaere, Mede-eigenaar en online strateeg bij Chase Marketing
Jennifer Daarnhouwer, Head of SEO bij Chase Marketing

Vrijblijvende performance analyse

Jouw doel. Onze strategie.

Naam*
Bedrijfsnaam
Telefoon*
Email*
Iets over je situatie
Maurits Heringa Oprichter Chase Marketing
Brian de Mijttenaere, Mede-eigenaar en online strateeg bij Chase Marketing
Jennifer Daarnhouwer, Head of SEO bij Chase Marketing
Start jouw performance analyse

Bedankt voor je aanvraag

In het kort

De kennismaking

Tijdens het intakegesprek kijken we samen of er een goede match is tussen jouw behoeften en onze expertise.

De performance analyse

Wij duiken in de huidige fase van je bedrijf, concurrenten en de markt. Analyseren kanalen en komen met een hands-on aanpak.

Oops! Something went wrong while submitting the form.

Gratis tips & inspiratie

Geheel gratis, omdat we vinden dat je kennis deelt.

Let’s talk

Met slimme strategieën, veel kennis en een flinke dosis doorzettingsvermogen zorgen.