UTM tag instellen voor Social Media campagnes

UTM tag instellen voor Social Media campagnes

Met een UTM tag kan je meer inzicht creëren in het gedrag van gebruikers en de prestaties van je campagnes. In deze blog lees je over wat een UTM tag is, hoe je een UTM maakt en waar je het instelt.

Vrijblijvende performance analyse

Inhoudsopgave

Gratis tips & inspiratie

Wordt periodiek op de hoogte gehouden over online marketing!

Naam
Emailadres
Ik ontvang graag inspiratie

Het is gelukt!

Je aanmelding is succesvol gelukt.

Wij zullen je periodiek op de hoogte houden van online marketing tips en zullen je  inspiratie opsturen.

Bekijk hieronder direct onze e-books.

Oops! Something went wrong while submitting the form.

Sparren over dit onderwerp?

Laat deze kans niet liggen en neem contact op voor een vrijblijvende performance analyse!

We duiken in UTM Tags

In de online marketingwereld is meten weten. Google Analytics is de meest bekende en gebruikte tool om data van je website inzichtelijk te maken. Standaard heeft Google Analytics een bepaalde weergave van de kanalen (dit heet de “default channel grouping”). Hier kun je bijvoorbeeld zien via welke bron / medium een bezoekers op jouw website is gekomen. Met UTM tags kan je meer inzicht creëren in het gedrag van gebruikers en de prestaties van je online campagnes.

Wat is een UTM tag?

Met een UTM code geef je parameters mee aan een url. Google Analytics neemt deze parameters op in haar overzicht. Hierdoor kun je direct zien waar je bezoekers vandaan komen. Komt het verkeer bijvoorbeeld van je Facebook campagne, Instagram story of bijvoorbeeld e-mail.

Waarvoor gebruik je UTM tag?

Meten is weten. Zoals eerder beschreven maken we voor het analyseren van data het meest gebruik van Google Analytics. Google Analytics geeft je onder andere inzicht via welke kanalen bezoekers op je website terecht komen. Echter zijn deze kanalen gegroepeerd in bijvoorbeeld Google organisch, social media of links van andere websites (referral). Met UTM codes kan je specifieker zien waar je bezoekers vandaan komen. Hierdoor kun je zien hoe bijvoorbeeld een specifieke social media post presteert.

Hoe gebruik je een UTM tag

Er zijn 5 parameters die je kunt toevoegen achter een url, namelijk:  SourceDe bron, plek waar je je advertentie plaatstFacebook, Instagram, Linkedin en meer social media kanalenMediumHet marketing mediumcpc, cpm, email, organischCampaignDe naam van de campagneTerm (niet verplicht)Kan je gebruiken om het publiek te identificerensale, mannen, vrouwen en meer termenContent (niet verplicht)Kan je gebruiken voor verschillen tussen je advertenties van dezelfde campagne

Deze parameters kan je toevoegen aan de bestaande url link.Er zijn een aantal tips om rekening mee te houden:

           
  • Tag het verkeer naar jouw website
  •        
  • Wees consistent
  •        
  • Tag geen intern verkeer
  •        
  • gebruik geen hoofdletters en bijzondere tekens
  •        
  • test je UTM link

Een UTM tag instellen doe je zo!

Je weet nu welke opties er zijn en welke UTM parameters je wilt gebruiken. Belangrijk is dat er consistentie en structuur in je UTM gebruik zit. Zodoende kan Google de bezoekersdata gestructureerd verwerken en in hokjes plaatsen. Maar hoe stel je een UTM tag in?

Als voorbeeld gebruiken we https://www.chasemarketing.nl/blogs

We willen deze pagina middels een betaalde post promoten bij Facebook. Als we de bovenstaande wensen in UTM code uitschrijven komt dat er als volgt uit te zien:

 sourceFacebookutm_source=facebookMediumcpcutm_source=cpcCampaignblogutm_source=blogTermsocial_mediautm_term=social_mediaContentvideoutm_content=video

De nieuwe link komt er als volgt uit te zien:

https://www.chasemarketing.nl/blogs/?utm_source=facebook&utm_medium=cpc&utm_campaign=blog

Je nieuwe unieke link is gecreëerd. Je kan deze link maar voor 1 source, medium en campagne gebruiken. Voor dezelfde campagne op een ander medium moet je een nieuwe utm code maken. Zo hou je je bezoekers gesegmenteerd.

TIP voor Facebook adverteerders: Je kunt parameters toevoegen die automatisch ingevuld worden. Voor meer informatie lees deze blog van Facebook.

Handig en tijdbesparend; een UTM builder!

Je bent niet de enige die gebruik wilt maken van UTM tags. Er zijn meerdere tools ontwikkeld die je veel tijd kunnen besparen bij het maken van UTM tags. Zodoende hoef je niet handmatig de UTM tags aan je url toe te voegen.

Hierbij een aantal UTM builders die je kunt gebruiken:

Facebook build your url

Ga Dev tools

Google linkbuilder

UTM Builder

Facebook & Instagram Ads

Bij Facebook en Instagram Ads kan je je advertentie een UTM tag meegeven.

Ga naar Facebook Ads -> ga naar je campagne -> scroll naar beneden -> voer de utm-link in bij “URL-parameters”

Linkedin Ads

Bij Linkedin kan je je advertentie een UTM tag meegeven.

Ga naar Linkedin Ads -> ga naar je advertentie-> URL van bestemmingspagina -> Vul hier de URL met UTM tag in

Meten is weten! Waar kan ik de resultaten zien?

Je hebt je UTM codes gemaakt, maar waar kan je de resultaten zien?

Open je Google Analytics en navigeer naar Acquisitie -> Alle verkeer -> Bron/medium

Vaak gelezen en bekeken

Chase wordt gevormd door gepassioneerde mensen.

5 Black Friday online marketing tips
Blog
Online Marketing

5 Black Friday online marketing tips

Black Friday is hét moment om je online verkoop naar een hoger niveau te tillen. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw bedrijf opvalt in de zee van aanbiedingen? In deze blog ontdek je effectieve strategieën voor Black Friday marketing en hoe je jouw advertenties optimaal kunt inzetten voor maximale conversies.

Meer leads voor sollicitaties met recruitment marketing
Blog
Online Marketing

Meer leads voor sollicitaties met recruitment marketing

Ook wij zijn hier en daar wel eens bezig om onszelf op de kaart te zetten! Dankzij onze groei wilden wij recruitment marketing opzetten. Het doel was om binnen 2 weken een ruime selectie aan enthousiaste potentiële nieuwe collega’s te hebben. Inmiddels doen we dit ook succesvol voor onze klanten.

Lightspeed SEO, alles wat je moet weten
Blog
SEO

Lightspeed SEO, alles wat je moet weten

Lightspeed is een krachtig e-commerceplatform met veel voordelen. Het CMS kent een geschiedenis met een hoog gebruiksgemak en veel standaardopties om goed te scoren in de rankings van zoekmachines. De gebruiksvriendelijkheid van het CMS kan al flink helpen met het opzetten van een basis voor SEO, wij leggen je in dit blog uit hoe je met behulp van SEO echt kunt uitblinken met je Lightspeed webshop.

Maurits Heringa Oprichter Chase Marketing
Brian de Mijttenaere, Mede-eigenaar en online strateeg bij Chase Marketing
Jennifer Daarnhouwer, Head of SEO bij Chase Marketing

Vrijblijvende performance analyse

Jouw doel. Onze strategie.

Naam*
Bedrijfsnaam
Telefoon*
Email*
Iets over je situatie
Maurits Heringa Oprichter Chase Marketing
Brian de Mijttenaere, Mede-eigenaar en online strateeg bij Chase Marketing
Jennifer Daarnhouwer, Head of SEO bij Chase Marketing
Start jouw performance analyse

Bedankt voor je aanvraag

In het kort

De kennismaking

Tijdens het intakegesprek kijken we samen of er een goede match is tussen jouw behoeften en onze expertise.

De performance analyse

Wij duiken in de huidige fase van je bedrijf, concurrenten en de markt. Analyseren kanalen en komen met een hands-on aanpak.

Oops! Something went wrong while submitting the form.

Gratis tips & inspiratie

Geheel gratis, omdat we vinden dat je kennis deelt.

Let’s talk

Met slimme strategieën, veel kennis en een flinke dosis doorzettingsvermogen zorgen.