Inhoudsopgave
We duiken in UTM Tags
In de online marketingwereld is meten weten. Google Analytics is de meest bekende en gebruikte tool om data van je website inzichtelijk te maken. Standaard heeft Google Analytics een bepaalde weergave van de kanalen (dit heet de “default channel grouping”). Hier kun je bijvoorbeeld zien via welke bron / medium een bezoekers op jouw website is gekomen. Met UTM tags kan je meer inzicht creëren in het gedrag van gebruikers en de prestaties van je online campagnes.
Wat is een UTM tag?
Met een UTM code geef je parameters mee aan een url. Google Analytics neemt deze parameters op in haar overzicht. Hierdoor kun je direct zien waar je bezoekers vandaan komen. Komt het verkeer bijvoorbeeld van je Facebook campagne, Instagram story of bijvoorbeeld e-mail.
Waarvoor gebruik je UTM tag?
Meten is weten. Zoals eerder beschreven maken we voor het analyseren van data het meest gebruik van Google Analytics. Google Analytics geeft je onder andere inzicht via welke kanalen bezoekers op je website terecht komen. Echter zijn deze kanalen gegroepeerd in bijvoorbeeld Google organisch, social media of links van andere websites (referral). Met UTM codes kan je specifieker zien waar je bezoekers vandaan komen. Hierdoor kun je zien hoe bijvoorbeeld een specifieke social media post presteert.
Hoe gebruik je een UTM tag
Er zijn 5 parameters die je kunt toevoegen achter een url, namelijk: SourceDe bron, plek waar je je advertentie plaatstFacebook, Instagram, Linkedin en meer social media kanalenMediumHet marketing mediumcpc, cpm, email, organischCampaignDe naam van de campagneTerm (niet verplicht)Kan je gebruiken om het publiek te identificerensale, mannen, vrouwen en meer termenContent (niet verplicht)Kan je gebruiken voor verschillen tussen je advertenties van dezelfde campagne
Deze parameters kan je toevoegen aan de bestaande url link.Er zijn een aantal tips om rekening mee te houden:
- Tag het verkeer naar jouw website
- Wees consistent
- Tag geen intern verkeer
- gebruik geen hoofdletters en bijzondere tekens
- test je UTM link
Een UTM tag instellen doe je zo!
Je weet nu welke opties er zijn en welke UTM parameters je wilt gebruiken. Belangrijk is dat er consistentie en structuur in je UTM gebruik zit. Zodoende kan Google de bezoekersdata gestructureerd verwerken en in hokjes plaatsen. Maar hoe stel je een UTM tag in?
Als voorbeeld gebruiken we https://www.chasemarketing.nl/blogs
We willen deze pagina middels een betaalde post promoten bij Facebook. Als we de bovenstaande wensen in UTM code uitschrijven komt dat er als volgt uit te zien:
sourceFacebookutm_source=facebookMediumcpcutm_source=cpcCampaignblogutm_source=blogTermsocial_mediautm_term=social_mediaContentvideoutm_content=video
De nieuwe link komt er als volgt uit te zien:
https://www.chasemarketing.nl/blogs/?utm_source=facebook&utm_medium=cpc&utm_campaign=blog
Je nieuwe unieke link is gecreëerd. Je kan deze link maar voor 1 source, medium en campagne gebruiken. Voor dezelfde campagne op een ander medium moet je een nieuwe utm code maken. Zo hou je je bezoekers gesegmenteerd.
TIP voor Facebook adverteerders: Je kunt parameters toevoegen die automatisch ingevuld worden. Voor meer informatie lees deze blog van Facebook.
Handig en tijdbesparend; een UTM builder!
Je bent niet de enige die gebruik wilt maken van UTM tags. Er zijn meerdere tools ontwikkeld die je veel tijd kunnen besparen bij het maken van UTM tags. Zodoende hoef je niet handmatig de UTM tags aan je url toe te voegen.
Hierbij een aantal UTM builders die je kunt gebruiken:
Facebook & Instagram Ads
Bij Facebook en Instagram Ads kan je je advertentie een UTM tag meegeven.
Ga naar Facebook Ads -> ga naar je campagne -> scroll naar beneden -> voer de utm-link in bij “URL-parameters”
Linkedin Ads
Bij Linkedin kan je je advertentie een UTM tag meegeven.
Ga naar Linkedin Ads -> ga naar je advertentie-> URL van bestemmingspagina -> Vul hier de URL met UTM tag in
Meten is weten! Waar kan ik de resultaten zien?
Je hebt je UTM codes gemaakt, maar waar kan je de resultaten zien?
Open je Google Analytics en navigeer naar Acquisitie -> Alle verkeer -> Bron/medium
Vaak gelezen en bekeken
Chase wordt gevormd door gepassioneerde mensen.
5 Black Friday online marketing tips
Black Friday is hét moment om je online verkoop naar een hoger niveau te tillen. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw bedrijf opvalt in de zee van aanbiedingen? In deze blog ontdek je effectieve strategieën voor Black Friday marketing en hoe je jouw advertenties optimaal kunt inzetten voor maximale conversies.
Meer leads voor sollicitaties met recruitment marketing
Ook wij zijn hier en daar wel eens bezig om onszelf op de kaart te zetten! Dankzij onze groei wilden wij recruitment marketing opzetten. Het doel was om binnen 2 weken een ruime selectie aan enthousiaste potentiële nieuwe collega’s te hebben. Inmiddels doen we dit ook succesvol voor onze klanten.
Lightspeed SEO, alles wat je moet weten
Lightspeed is een krachtig e-commerceplatform met veel voordelen. Het CMS kent een geschiedenis met een hoog gebruiksgemak en veel standaardopties om goed te scoren in de rankings van zoekmachines. De gebruiksvriendelijkheid van het CMS kan al flink helpen met het opzetten van een basis voor SEO, wij leggen je in dit blog uit hoe je met behulp van SEO echt kunt uitblinken met je Lightspeed webshop.
Gratis tips & inspiratie
Geheel gratis, omdat we vinden dat je kennis deelt.
Let’s talk
Met slimme strategieën, veel kennis en een flinke dosis doorzettingsvermogen zorgen.