Het belang van social media marketing in je marketingmix

Inhoud

In de marketingwereld is social media marketing niet meer weg te denken in je marketingmix. Zowel organische posts als advertenties zijn voor steeds meer bedrijven van groot belang. Een goed social media profiel is goud waard.

Social media is niet alleen toegankelijk, maar biedt ook een scala aan voordelen die je bedrijf naar nieuwe hoogtes kan tillen. Laten we eens bekijken hoe je dit het beste aanpakt en waarom het zo’n game changer is voor je marketingstrategie.

We duiken eerst in de aspecten van een goede organische social media pagina, en we kijken daarna hoe een goed onderhouden social media pagina invloed heeft op de prestaties van je betaalde social media advertenties.

Wat is social media?

Laten we eens kijken naar wat social media eigenlijk inhoudt. Social media omvat alle online platforms die interactie tussen gebruikers mogelijk maken. Gebruikers kunnen via verschillende kanalen communiceren, foto’s en video’s delen, informatie uitwisselen, discussies voeren en contact maken met anderen. Social media verwijst naar verschillende online platforms zoals Facebook, Instagram, Twitter en TikTok, waar gebruikers de inhoud creëren en delen. 

Social media & marketing, een match made in heaven

Het aantal gebruikers op online platformen blijft ieder jaar stijgen, met nu een aantal van 14,3 miljoen alleen al in Nederland. Social media heeft daarom een grote invloed op jouw marketing, hier zit jouw doelgroep ongetwijfeld tussen. En het mooie ervan? Het is gratis! Deze platformen worden gebruikt door miljarden gebruikers en hoogstwaarschijnlijk valt jouw doelgroep hier ook onder. Dit kan dé manier zijn om met je doelgroep in contact te komen!

Natuurlijk, om echt impact te maken, moet je tijd en moeite investeren. Maar de voordelen zijn het dubbel en dwars waard. We geven je graag een aantal voordelen van social media marketing:

Meer organische zichtbaarheid en aankopen

Het tonen van je producten via berichten op social media kanalen kan leiden tot meer aankopen. Dit principe geldt niet alleen voor B2C (business-to-consumer) maar ook voor B2B (business-to-business) marketing. Onderzoek heeft namelijk aangetoond dat meer dan de helft van de consumenten de merken blijft volgen om op de hoogte te blijven van hun activiteiten en mogelijke kortingen. Daarnaast tonen studies aan dat mensen die merken volgen op social media eerder geneigd zijn tot aankoop over te gaan. De zichtbaarheid en betrokkenheid die ontstaan ​​door deze kanalen spelen dus een belangrijke rol bij het stimuleren van de verkoop, zowel in consumenten- als zakelijke markten.

Trek meer websiteverkeer aan via social media posts

Met social media marketing kun je op een eenvoudige manier je website koppelen. Dit kan door producten te taggen in je posts, maar ook door links te delen in bijvoorbeeld je Instagramverhaal met de tekst: “Lees nu ons nieuwste blog!” Op een creatieve manier kun je dus potentiële kopers of geïnteresseerden gemakkelijk naar je website leiden.

Vertrouwen opbouwen bij je doelgroep

Vertrouwen opbouwen bij je doelgroep is essentieel. Dit wordt bereikt door nauw contact en regelmatige updates; de drempel tot interactie is bij social media heel laag. Chat met ze en bied hulp wanneer nodig. Tegenwoordig bepalen klanten zelf waar, wanneer en hoe ze naar diensten of producten zoeken, en het gebruik van online kanalen is hierbij sterk toegenomen. Hoe meer relevante informatie ze online kunnen vinden, des te beter dit is voor de klant en des te meer vertrouwen je opbouwt.

Een sterke social media pagina bouwen, hoe begin je?

Hoe zorg je ervoor dat jouw social media pagina opvalt? Het begint allemaal met het begrijpen van je doelgroep en het delen van content die zij interessant vinden.

Hier zijn een aantal tips voor een krachtige pagina:

Consistentie is key

Plaats niet al je content in één keer en blijf dan wekenlang stil. Door consistent te posten, bouw je vertrouwen op bij je doelgroep en blijf je relevant.

Benut elk platform optimaal

Op Instagram deel je bijvoorbeeld mooie foto’s en gebruik je relevante hashtags om ontdekt te worden door mensen die hierin geïnteresseerd zijn. Op LinkedIn deel je updates over je bedrijf die interessant kunnen zijn voor zakelijke partners, en op TikTok deel je video’s die meegaan met de laatste trends om zo veel mogelijk bereik te genereren. 

Leer je doelgroep kennen

Richt je op platforms waar je doelgroep het meest actief is en waar jouw merk goed tot zijn recht komt. Bedrijven in de B2B-sector hebben bijvoorbeeld meer baat bij LinkedIn dan een platform als TikTok. Voor meer tips, lees ook onze blog over social media strategieën!

Content die raakt en aantrekt 

Creëer boeiende en aantrekkelijke content

Nu je de basisbeginselen kent en begrijpt dat consistentie key is bij het plaatsen van berichten, is het ook belangrijk om te weten welke inhoud je wilt delen. Voor elk merk is dit anders. Plaats content die past bij jouw bedrijf en jouw doelgroep.

Hier zijn enkele voorbeelden ter inspiratie!

Inspirerende berichten

Heb je een product waar veel over te vertellen valt en wil je mensen bekend maken met de mogelijkheden en functies ervan? Gebruik dan social media op een creatieve manier om je doelgroep vertrouwd te maken met de werking van jouw product. Dit kan op verschillende manieren, zoals via stories, posts, video’s, en op platforms waar jouw doelgroep actief is.

Interactieve berichten

Net zoals in echte relaties is het online belangrijk om te investeren in interactie. Deel, like, of reageer op berichten die verband houden met jouw merk. Mensen die met deze berichten in aanraking komen, zullen ook jouw bijdrage zien. Maar niet alleen kun je reageren om interactief te zijn met je doelgroep; er zijn ook allerlei tools zoals polls, Q&A’s, links, en meer om de betrokkenheid te vergroten.

Feestdagen vieren

Naast mooie berichten en interactie is het leuk om in te spelen op feestdagen. Je kunt niet alleen campagnes rondom deze dagen organiseren en posten, maar ook laten zien dat je belangrijke feestdagen met velen viert en deelt.

Jouw social media pagina & advertenties

Een goed onderhouden social media pagina kan een wereld van verschil maken voor je advertenties. Als mensen op jouw pagina terechtkomen via social media-advertenties en ze zien dat er recente posts zijn of actieve betrokkenheid, vergroot dit het vertrouwen in jouw bedrijf enorm. Aan de andere kant, als er geen posts zijn of als de laatste post uit 2020 komt, werkt dit juist averechts en wekt het twijfel op over de echtheid van je bedrijf. Bovendien maakt een actieve pagina het gemakkelijker om je doelgroep te bereiken. Je kunt gericht adverteren naar mensen die interactie hebben gehad met je pagina, waardoor je je advertenties effectiever kunt targeten.

Verhoog de betrokkenheid en laat je advertenties opvallen

Een krachtige socialemediapagina is essentieel voor succesvolle digitale marketing. Het vergroot niet alleen de naamsbekendheid en het vertrouwen, maar verhoogt ook het verkeer naar je website en versterkt de relaties met je klanten.

Door te investeren in een sterke aanwezigheid op sociale media en een authentieke, interactieve contentstrategie, kun je de impact van je advertenties vergroten en je bedrijf naar een hoger niveau tillen. Grijp je kans, laat je merk groeien en wordt een betrouwbare naam in de ogen van je doelgroep. Wil je je richten op waar je goed in bent? Ondernemen! Neem dan contact met ons op, dan nemen wij het marketingwerk voor je uit handen.

Wij vertellen je graag meer!

Wil je meer weten na het lezen van onze blog. Daag ons uit!

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Vrijblijvende analyse

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Vrijblijvende analyse

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.