Maurits Heringa Oprichter Chase Marketing
Brian de Mijttenaere, Mede-eigenaar en online strateeg bij Chase Marketing
Jennifer Daarnhouwer, Head of SEO bij Chase Marketing

Vrijblijvende performace analyse

Jouw doel. Onze strategie.

Naam*
Bedrijfsnaam
Telefoon*
Email*
Iets over je situatie
Maurits Heringa Oprichter Chase Marketing
Brian de Mijttenaere, Mede-eigenaar en online strateeg bij Chase Marketing
Jennifer Daarnhouwer, Head of SEO bij Chase Marketing
Start jouw performance analyse

Bedankt voor je aanvraag

In het kort

De kennismaking

Tijdens het intakegesprek kijken we samen of er een goede match is tussen jouw behoeften en onze expertise.

De performance analyse

Wij duiken in de huidige fase van je bedrijf, concurrenten en de markt. Analyseren kanalen en komen met een hands-on aanpak.

Oops! Something went wrong while submitting the form.

Programmatic advertising, wat is het en wat kun je ermee?

Programmatic advertising, wat is het en wat kun je ermee?

Vandaag duiken we het onderwerp programmatic advertising in. Vaak als we denken aan display advertising denken we aan adverteren op socialmediaplatformen of op het Google Display netwerk en wordt programmatic advertising over het hoofd gezien. Deze blogpost duikt dieper in het gebruik en voordelen van Programmatic advertising. Misschien is het de missende sleutel in jouw marketingstrategie!

Vrijblijvende performance analyse

Inhoudsopgave

Gratis tips & inspiratie

Wordt periodiek op de hoogte gehouden over online marketing!

Naam
Emailadres
Ik ontvang graag inspiratie

Het is gelukt!

Je aanmelding is succesvol gelukt.

Wij zullen je periodiek op de hoogte houden van online marketing tips en zullen je  inspiratie opsturen.

Bekijk hieronder direct onze e-books.

Oops! Something went wrong while submitting the form.

Sparren over dit onderwerp?

Laat deze kans niet liggen en neem contact op voor een vrijblijvende performance analyse!

Wat is programmatic advertising

Dus wat is Programmatic advertising? Programmatic advertising is het geautomatiseerd kopen en verkopen van digitale advertentieruimte. Dit proces maakt gebruik van kunstmatige intelligentie en machine learning om advertenties aan de meest geschikte doelgroepen te tonen. 

Voor de introductie van programmatic advertising was het kopen en verkopen van advertentieruimte een tijdrovend en handmatig proces. Nu kunnen adverteerders met behulp van platforms zoals Demand-Side Platforms (DSP) en Supply-Side Platforms (SSP) automatisch biedingen plaatsen en advertentieruimte verkopen. Dit gebeurt via real-time bidding (RTB), een proces dat slechts milliseconden duurt. Programmatic advertising biedt voordelen zoals schaalbaarheid, nauwkeurige targeting en kostenefficiëntie, waardoor zowel adverteerders als publishers hun doelen effectiever kunnen bereiken.


De voordelen van programmatic adverteren ten opzichte van Google Ads

Hier zijn vier voordelen van programmatic advertising ten opzichte van digitaal adverteren op het Google Display Network (GDN) via Google Ads:

  1. Toegang tot meer inventaris: 

Programmatic advertising biedt toegang tot een breder scala aan advertentie-inventaris buiten het Google-netwerk. Adverteerders kunnen inventaris kopen van verschillende ad exchanges, netwerken en onafhankelijke websites, wat de kans vergroot om de gewenste doelgroep te bereiken.

  1. Geavanceerdere targeting:

Met programmatic advertising kunnen adverteerders gebruik maken van geavanceerdere targetingopties door gebruik te maken van Data Management Platforms (DMP's). Hierdoor kunnen ze advertenties richten op specifieke demografische gegevens, gedragingen, locaties en meer, wat leidt tot relevantere en effectievere advertenties.

  1. Realtime optimalisatie:

Programmatic platforms stellen adverteerders in staat om hun campagnes in real-time te optimaliseren. Ze kunnen direct aanpassingen maken op basis van de prestaties van hun advertenties, zoals het bijstellen van biedstrategieën of het verfijnen van doelgroepen, wat resulteert in een hogere efficiëntie en betere resultaten.

  1. Native advertising: 

Een van de grootste voordelen van programmatic advertising ten opzichte van traditioneel digitaal adverteren via het Google Display Network (GDN) is de uitgebreide toegang tot advertentie-inventaris, waaronder native advertising. Native advertenties passen naadloos in de look en feel van de website waarin ze verschijnen, waardoor ze minder storend en effectiever zijn.

Welke programmatic ad managers kan je inzetten?

Ad managers, ook bekend als programmatic ad platforms, zijn tools of software die adverteerders en publishers gebruiken om hun advertentiecampagnes te beheren en te optimaliseren. Het is mogelijk om de volgende programmatic ad managers in te zetten:

Google Display & Video 360 (DV360)

Google Display & Video 360 is een van de meest populaire programmatic ad managers in Nederland, net als wereldwijd. Het biedt uitgebreide mogelijkheden voor het beheren en optimaliseren van digitale advertentiecampagnes over verschillende kanalen, zoals display, video en mobiel.

DPG Ad Manager

DPG Media is een belangrijke speler in de Nederlandse mediawereld en hun DPG Ad Manager biedt adverteerders toegang tot premium advertentie-inventaris op toonaangevende nieuws- en entertainmentwebsites. Deze tool stelt adverteerders in staat om gericht campagnes op te zetten binnen het uitgebreide netwerk van DPG Media.

Readpeak

Readpeak is een gespecialiseerd platform voor programmatic native advertising. Het biedt adverteerders de mogelijkheid om advertenties te plaatsen die naadloos integreren met de inhoud van premium publishers. Dit type advertenties wordt als minder storend ervaren, wat leidt tot een hogere betrokkenheid en betere resultaten. Readpeak biedt geavanceerde targetingopties en real-time optimalisatie, waardoor adverteerders hun campagnes effectief kunnen afstemmen op specifieke doelgroepen en hun ROI kunnen maximaliseren. Het platform staat bekend om zijn gebruiksvriendelijke interface en de mogelijkheid om native advertenties op grote schaal te plaatsen, wat het een waardevolle tool maakt voor adverteerders die op zoek zijn naar innovatieve en impactvolle manieren om hun publiek te bereiken.

Wanneer programmatic inzetten?

Programmatic is zeer geschikt voor upperfunnel campagnes waar we grote doelgroepen over verschillende kanalen en websites wil bereiken. Hiernaast zijn de targeting methodes vaak uitgebreid waar er getarget kan worden op interesses, gedrag en zelfs contextuele plaatsing. Hiernaast zijn de creatieve mogelijkheden van programmatic display advertenties ook een stuk geavanceerder, wat er voor zorgt dat het er vaak wat beter uit ziet dan ads binnen het GDN.  

Wil je aan de slag met programmatic advertising?

Wil jij jouw merk goed onder de aandacht brengen van jouw ideale doelgroep? Neem contact op met ons als je wat hulp kan gebruiken met jouw ideale programmatic advertising campagnes.

Geschreven door
Eric Bartelsman
Eric Bartelsman
Advertising Specialist
Vrijblijvende performance analyse

Vaak gelezen en bekeken

Chase wordt gevormd door gepassioneerde mensen.

Wat zijn Enhanced Conversions (Verbeterde Conversies) en hoe zet je het in?
Blog
Google Ads
Tracking

Wat zijn Enhanced Conversions (Verbeterde Conversies) en hoe zet je het in?

Een van de grootste voordelen van online marketing in vergelijking met offline marketing is de meetbaarheid van jouw campagnes.

Betrouwbaar A/B Testen in Google Ads met de Experimenten Tool
Blog
Google Ads

Betrouwbaar A/B Testen in Google Ads met de Experimenten Tool

Als digitale marketeer wil je altijd blijven testen om je campagnes te optimaliseren. Een van de meest effectieve manieren om dit datagedreven te doen is A/B testen. Wat wij veel zien gebeuren is dat er twee advertenties naast elkaar gedraaid worden in een advertentiegroep en dat hier vervolgens conclusies uit getrokken worden. Een makkelijke, voor de hand liggende en snelle strategie, maar vaak niet heel betrouwbaar! Graag leggen we je uit waarom de Experimenten tool van Google Ads jouw go-to A/B test tool zou moeten zijn. En last but not least, geven we je de concrete handvatten waarmee je direct je eigen A/B test via de Experimenten tool kunt opzetten. Klinkt goed? Let’s go!

Attributiemodellen: Welk effect heeft (online) marketing écht?
Blog
Google Ads
Online Marketing

Attributiemodellen: Welk effect heeft (online) marketing écht?

In de wereld van digitale marketing is het meten van succes niet altijd eenvoudig. Verschillende kanalen dragen op hun eigen manier bij aan de reis van de klant, van eerste interactie tot uiteindelijke conversie. Attributiemodellen helpen marketeers om beter te begrijpen welke marketingactiviteiten daadwerkelijk impact hebben. In dit artikel duiken we dieper in de verschillende attributiemodellen en laten we zien hoe ze kunnen helpen om slimmere, datagestuurde beslissingen te nemen die het rendement van jouw marketingcampagnes vergroten.

Gratis tips & inspiratie

Geheel gratis, omdat we vinden dat je kennis deelt.

Let’s talk

Met slimme strategieën, veel kennis en een flinke dosis doorzettingsvermogen zorgen.