Lightspeed is een krachtig e-commerceplatform met veel voordelen. Het CMS kent een geschiedenis met een hoog gebruiksgemak en veel standaardopties om goed te scoren in de rankings van zoekmachines. De gebruiksvriendelijkheid van het CMS kan al flink helpen met het opzetten van een basis voor SEO, wij leggen je in dit blog uit hoe je met behulp van SEO echt kunt uitblinken met je Lightspeed webshop.
SEO in Lightspeed, de basis
Lightspeed biedt aardig wat voordelen als het gaat om SEO. Wij werken al jaren voor klanten met Lightspeed websites en we hebben het CMS met de jaren erg mooi zien ontwikkelen.
Het klinkt misschien logisch, maar als de basis van SEO niet goed staat, zul je ook niet veel verschil gaan zien in zoekmachines als Google. Je kunt dan aanpassen en optimaliseren wat je wilt, maar de resultaten zullen desondanks achterblijven. Om goed te scoren met SEO, moeten we er dus eerst voor zorgen dat de basis goed staat in Lightspeed. Als we het over basiselementen in Lightspeed hebben, bedoelen we meta titels en beschrijvingen, het robots.txt-bestand, de sitemap, en de opties voor de verschillende pagina’s.
Meta titels en beschrijvingen
Meta titels en beschrijvingen worden ook wel meta data genoemd, samen vormt het je uithangbordje in Google, namelijk het zichtbare zoekresultaat. Naast dat je meta titels en beschrijvingen goed moeten staan voor SEO, is het net zo belangrijk voor je ‘click trough rate’. Met je ‘uithangbordje’ moet jij zoekers overhalen om door te klikken naar jouw website. We hebben al een keer beschreven hoe je een knallende meta beschrijving kunt schrijven, toch geven we je de basics nog een keer mee.
Schrijf een beschrijvende tekst over de betreffende pagina, bijvoorbeeld over je product, in 160 tekens en laat je hoofdzoekwoord hierin op een normale manier terugkomen. Beeld je in alsof je zelf je doelgroep bent en ga na wat jou over zou halen om door te klikken. Kijk ook vooral naar wat de concurrentie heeft ingesteld en wees origineel!
Heading tags
Een basis, maar een toch vaak vergeten element zijn heading tags. Met heading tags kun je koppen op de website markeren. Een H1 geldt als koptekst en is als het ware de titel van je boek. Deze mag maar 1 keer voorkomen op je pagina en idealiter bevat de H1 je hoofdzoekwoord. Een H2 kun je dan zien als hoofdstuk van de pagina en een H3 is weer een sub-hoofdstuk van een H2.
Indien je met developers werkt, heb je ongetwijfeld al een keer last gehad een pagina vol met verkeerde heading tags. Developers gebruiken ze namelijk graag voor opmaak, maar weten niet altijd dat deze invloed hebben op de seo prestaties. Meestal zijn de heading tags gemakkelijk om goed in te stellen en zijn ze daarom ook zeker niet onbelangrijk voor de basis van SEO voor je Lightspeed website.
Robots.txt
Als SEO specialist ben je er vast en zeker wel bekend mee, een robots.txt bestand. Dit bestand bevat de richtlijnen voor verschillende crawlers. Met zo’n bestand kun je aan een bot aangeven wat wel en niet gecrawld mag worden. Hiermee kun je bijvoorbeeld je crawlbudget optimaliseren. Bij het aanmaken van een nieuwe website in Lightspeed zal er een standaard robots.txt bestand worden aangemaakt, bij een kleine website zul je hier niet veel voor hoeven te optimaliseren. Echter kost het optimaliseren van een robots.txt bestand in de meeste gevallen weinig tijd en kun je er een hoop SEO quick wins uit halen voor Lightspeed webshop of website. In Lightspeed is het robots.txt gemakkelijk aan te passen, dit doe je aan de hand van de volgende stappen:
- Ga naar de back-end van je Lightspeed website
- Ga naar instellingen en klik op web extras
- Klik op robots.txt en zet de status aan
- Vul je robots.txt bestand in naar wens.
SEO voor verschillende pagina’s in Lightspeed
Lightspeed biedt verschillende pagina’s die je kunt gebruiken en kunt optimaliseren om beter vindbaar te worden in zoekmachines, zoals: categoriepagina’s, productpagina’s, merkpagina’s. Deze pagina’s zijn allemaal te optimaliseren en kunnen allemaal gebruikt worden om mee te ranken.
Houdt alleen wel altijd rekening met interne concurrentie. Zo heeft het geen zin om een categoriepagina te maken van het merk Nike, indien je ook al een merkpagina (brands) het geoptimaliseerd voor het merk Nike. Wel kun je met categoriepagina’s specifieker ranken dan een merkpagina. Zo zou in hetzelfde voorbeeld de brands pagina Nike gebruikt kunnen worden voor alle producten die je verkoopt van het merk Nike. En zou je de categoriepagina’s kunnen gebruiken voor Sneakers -> mannen sneakers -> Nike sneakers.
We geven je hieronder graag wat tips SEO voor verschillende pagina’s in Lightspeed.
Productpagina’s
De producten die je wilt gaan verkopen op je website kun je toevoegen in de back-end. De productpagina’s kunnen vervolgens vrij gemakkelijk geoptimaliseerd worden voor zoekmachines. Klik op het product dat je wilt gaan optimaliseren. Zorg voor goede productafbeeldingen die niet te groot zijn. Het liefst kleiner dan 400 kb en voeg een alt tekst toe aan de afbeeldingen. Zorg ook voor een goede producttitel en omschrijving. Wanneer je met een product wil raken van een specifiek product, raden wij het aan om ook de merknaam mee te nemen in de titel. Bijvoorbeeld: Nike Air Max 1. Vervolgend kunnen we aan de slag gaan met de meta titel en metabeschrijving. We geven je graag de volgende tips mee:
- Meta titel: Dit moet zo duidelijk zijn dat je bezoekers in één oogopslag weten wat je verkoopt. Zorg er ook voor dat je focus zoekwoord hierin terugkomt.
- Metabeschrijvingen: Denk hierbij aan een elevatorpitch voor je product. Kort, bondig, maar krachtig.
Categoriepagina’s
Categoriepagina’s in Lightspeed kun je mooi verwerken in je header menu. Dit zullen daardoor ook een van je meest gelinkte pagina’s worden. Zorg ervoor dat hier je belangrijkste termen in komen te staan. Verkoop je sneakers en kleding met je webshop? Dan kun je hier bijvoorbeeld kiezen voor de hoofdcategorieën: “Kleding”, “Sneakers”, “Accessoires”, etc. Aan deze hoofdcategorieën kun je vervolgens weer subcategorieën toevoegen, bijvoorbeeld bij sneakers: “mannen sneakers”, “vrouwen sneakers”, “nike sneakers”, “adidas sneakers”, etc.
Vul de categorieën met producten en schrijf een pakkende tekst over de categorie en de producten die behoren tot deze categorie. De categorie titel kun je hierbij gebruiken als H1. Zorg er ook voor dat je in je tekst een goede H-elementen structuur aanhoudt. Indien mogelijk raden we je aan om interne linkjes toe te voegen naar andere relevante pagina’s op je website. Dit is een perfecte manier om bezoekers en crawlers naar gerelateerd pagina’s door te verwijzen. Link bijvoorbeeld naar een categorie of een blog die de categorie mooi aanvult van informatie.
Gebruik vervolgens voor je categoriepagina’s relevante meta titels en beschrijvingen, net zoals bij je productpagina’s, klaar is kees!
Merkpagina’s
Ook kun je natuurlijk ranken met pagina’s voor je merken. De merken kun je gemakkelijk toevoegen in Lightspeed. Op deze pagina’s komen natuurlijk alle producten te staan die je verkoopt van een bepaald merk. Houd dit in je achterhoofd wanneer je content gaat schrijven voor deze pagina. Voeg ook hier weer interne linkjes toe, hier zou je bijvoorbeeld goed kunnen linken naar categoriepagina’s waar bepaalde producten van het merk in voorkomen!
Helaas kun je voor Merkpagina’s geen meta titels en beschrijvingen toevoegen. Echter is er wel een omweg om dit te regelen. Zo kun je namelijk ook een hoofdcategorie “merken” maken en hier landingspagina’s als Nike, Adidas, Puma aan toevoegen. De door Lightspeed aangemaakt “brand” pagina kun je vervolgens redirecten naar je nieuwe merkpagina.
De voordelen van SEO voor een Lightspeed website
Lightspeed biedt aardig wat voordelen als het gaat om SEO, we hebben er hierboven al een aantal benoemd, toch zijn er nog een aantal voordelen om te benoemen. Wij werken al jaren voor klanten met Lightspeed websites en we hebben het CMS met de jaren erg mooi zien ontwikkelen.
Aanpassingen in bulk
Een van de voordelen van een Lightspeed webshop is de mogelijkheid van exporteren en importen. Nu kan dit natuurlijk ook gewoon bij andere CMS, echter is het bij Lightspeed heel gemakkelijk om hiermee bulk aanpassingen door te voeren op producten. Dit is niet alleen handig wanneer je prijzen of voorraden in bulk wilt aanpassen, maar ook wanneer je in bulk SEO gerelateerde optimalisaties door wilt voeren.
Stel je hebt 3000 producten, 500 hiervan zijn van het merk Nike. Je wilt de URL’s aanpassen en hierbij de merknaam “Nike” toevoegen in de URL. Nu zou het niet handig zijn en bovendien erg veel tijd kosten om alle URL’s handmatig aan te passen. Gelukkig kun je dit ook handmatig importeren.
Hoe je dit doet, legt Lightspeed je aan de hand van dit artikel uit. Natuurlijk moet je wel even de oude product URL’s redirecten naar de nieuwe, anders ben je straks al je posities van de oude URL’s kwijt. Gelukkig kan dit ook heel gemakkelijk in bulk aan de hand van een import! Hoe je in bulk redirects doorvoert, lees je in dit support artikel van Lightspeed.
Gemakkelijk meta titels en beschrijvingen aanpassen
We benoemden al even hoe belangrijk de meta titels en beschrijvingen zijn bij de basiselementen voor een Lightspeed website. Gelukkig zijn ze ook gemakkelijk aan te passen en te optimaliseren! Bij de producten en categoriepagina’s krijg je de meta data zeer gemakkelijk optimaliseren. Moet je alle 500 meta beschrijvingen en titels aanpassen van een bepaald merk? Dan kan dit ook zeer gemakkelijk met de export import functie die we hierboven al even benoemde.
De nadelen voor SEO met Lightspeed
Een Lightspeed website biedt helaas niet alleen maar voordelen voor SEO, zo zijn er ook een aantal aspecten die als nadelig ervaren kunnen worden. We leggen ze hieronder uit.
Sitemap instellingen
Een sitemap is een document dat alle belangrijke pagina’s van je Lightspeed website bevat. Dit bestand is geoptimaliseerd voor crawlers en geeft als het ware aan de deze crawlers door welke website er gecrawld en geïndexeerd moeten worden. We maken onderscheid in twee soorten sitemaps, namelijk een HTML en een XML-sitemap. Beide worden automatisch aangemaakt door Lightspeed, echter zijn ze niet beide noodzakelijk om te hebben. Een HTML vormt een overzicht van alle pagina die de bezoekers helpen navigeren door je website. Vroeger werd dit nog vaak gebruikt, maar tegenwoordig wat minder. De XML-sitemap vinden wij belangrijker, aangezien deze voor de zoekmachines wordt opgemaakt. De XML-sitemap geeft aan een zoekmachine, zoals Google, door welke URL’s van je website gecrawld en geïndexeerd moeten worden. Daarom is het essentieel om deze toe te voegen aan je website.
Een nadeel van een website in Lightspeed is dat de XML-sitemap automatisch wordt aangemaakt en dat deze niet kan worden aangepast. Zo kun je bijvoorbeeld niet URL’s handmatig toevoegen of juist verwijderen uit je sitemap.
Internationale SEO
Als je jouw website internationaal wilt targeten, moet je content in meerdere talen aanbieden. Het beheren van meertalige content kan complex zijn op Lightspeed, vooral als je veel producten of pagina’s hebt. Je moet de juiste vertalingen hebben en ervoor zorgen dat deze op de juiste manier worden weergegeven aan bezoekers op basis van hun locatie en taalvoorkeuren.
Normaal gesproken zou je hreflang-tags toevoegen aan de website. Bijvoorbeeld de volgende indien je website zowel Nederlandse, Belgische, Duitse en Engelse content bevat:
- <link rel=“alternate” hreflang=“nl-nl” href=“https://www.chasemarketing.nl/” />
- <link rel=“alternate” hreflang=“nl-be” href=“https://www.chasemarketing.be/” />
- <link rel=“alternate” hreflang=“de-de” href=“https://www.chasemarketing.de/” />
- <link rel=“alternate” hreflang=“en-gb” href=“https://www.chasemarketing.co.uk/” />
Hreflang-tags zijn belangrijk voor internationale SEO omdat ze zoekmachines helpen begrijpen welke versie van een pagina ze moeten weergeven aan gebruikers op basis van hun taal en locatie. Het correct implementeren van hreflang-tags kan technisch uitdagend zijn, en soms kunnen er fouten optreden. Het nadeel van een Lightspeed website is het feit dat hreflang-tags niet worden ondersteund. Je kunt ze via de code wel aanpassen, echter gaat dit veel tijd en moeite kosten, waar dit bij andere websites een stuk makkelijker te fiksen is.
Stel je de hreflang-tags niet in? Dan loop je de kans dat er duplicate content ontstaat, ook kan het zijn dat er verkeerde pagina’s aan verkeerde bezoekers worden getoond. Op deze manier maak je het de zoekmachines erg lastig om je website te indexeren.
Technische SEO in Lightspeed
De beperkingen van de XML sitemap vormen al een nadeel wat betreft technische SEO, helaas zijn er nog meer beperkingen in het CMS. Lightspeed is een compleet systeem, dit heeft zo zijn voor- en nadelen. Het voordeel is dat de prestaties van het systeem van zichzelf al best goed zijn, het nadeel is dat je hier zelf nauwelijks aan kunt aanpassen, waar je dat bij andere systemen wel kunt doen. Wat betreft codes kun je wel het een en ander aanpassen en doorvoeren. Echter is dit niet altijd even makkelijk en moet je wel ervaring hebben met de Lightspeed API. Gelukkig beschikt Lightspeed over een goed supportteam en staan zij altijd klaar om je te helpen!
Hulp nodig bij je Lightspeed webshop?
Wil jij beter ranken met jouw Lightspeed webshop in de zoekmachines? Houd dan rekening met de bovenstaande aspecten en maak er wat moois van! Twijfel je over het nemen van een Lightspeed website? Hier vind je meer informatie over het maken van een Lightspeed webshop. Heb je hulp nodig? Wij helpen je graag met het maken van een website of bij het ondersteunen met SEO.