Maurits Heringa Oprichter Chase Marketing
Brian de Mijttenaere, Mede-eigenaar en online strateeg bij Chase Marketing
Jennifer Daarnhouwer, Head of SEO bij Chase Marketing

Vrijblijvende performace analyse

Jouw doel. Onze strategie.

Naam*
Bedrijfsnaam
Telefoon*
Email*
Iets over je situatie
Maurits Heringa Oprichter Chase Marketing
Brian de Mijttenaere, Mede-eigenaar en online strateeg bij Chase Marketing
Jennifer Daarnhouwer, Head of SEO bij Chase Marketing
Start jouw performance analyse

Bedankt voor je aanvraag

In het kort

De kennismaking

Tijdens het intakegesprek kijken we samen of er een goede match is tussen jouw behoeften en onze expertise.

De performance analyse

Wij duiken in de huidige fase van je bedrijf, concurrenten en de markt. Analyseren kanalen en komen met een hands-on aanpak.

Oops! Something went wrong while submitting the form.

Google core update augustus 2024, de effecten en ons advies

Google core update augustus 2024, de effecten en ons advies

De Google core update van augustus 2024 heeft veel buzz veroorzaakt binnen de SEO-gemeenschap en ondernemers. Elke core update heeft invloed op de manier waarop zoekresultaten worden weergegeven, en de augustus update is geen uitzondering. Het is daarom cruciaal om te begrijpen wat deze update inhoudt en hoe je website mogelijk wordt beïnvloed.

Vrijblijvende performance analyse

Inhoudsopgave

Gratis tips & inspiratie

Wordt periodiek op de hoogte gehouden over online marketing!

Naam
Emailadres
Ik ontvang graag inspiratie

Het is gelukt!

Je aanmelding is succesvol gelukt.

Wij zullen je periodiek op de hoogte houden van online marketing tips en zullen je  inspiratie opsturen.

Bekijk hieronder direct onze e-books.

Oops! Something went wrong while submitting the form.

Sparren over dit onderwerp?

Laat deze kans niet liggen en neem contact op voor een vrijblijvende performance analyse!

Wat is de Google core update van augustus?

De augustus core update van Google is een van de vele algoritme-updates die jaarlijks worden doorgevoerd. Deze updates zijn bedoeld om de zoekresultaten te verfijnen en de gebruikerservaring te verbeteren. Het doel van de core update van augustus 2024 was specifiek om de zoekmachine relevanter te maken voor zoekopdrachten door de manier waarop Google websites beoordeelt te verfijnen. Google categoriseert deze update onder een helpful content update. Dit betekent dat Google de regels voor helpful content weer op een beter manier controleert.

Belangrijkste punten van de update

Net als bij eerdere updates, zoals de beruchte Helpful Content Update van september 2023, probeert Google met deze core update ervoor te zorgen dat hoogwaardige, relevante content hoger scoort. Dit betekent dat websites die niet voldoen aan de kwaliteitsnormen, zoals dunne content of irrelevante informatie, risico lopen op dalingen in de zoekresultaten. Voor SEO-specialisten is het altijd even slikken wanneer een nieuwe update wordt uitgerold, vooral als eerdere updates al voor schommelingen hebben gezorgd in hun posities.

Wacht tot alles is uitgerold

Het kan verleidelijk zijn om direct na de update in paniek te raken als je ranglijsten begint te dalen. Echter, core updates worden meestal in fasen uitgerold, wat betekent dat de impact niet altijd direct duidelijk is. Wacht geduldig totdat de volledige update is doorgevoerd voordat je ingrijpende veranderingen aanbrengt op je website. Dit proces kan een paar weken tot een maand duren, dus neem de tijd om te evalueren.

{{ebook-component}}

Terugkoppeling van de Helpful Content Update van september 2023

Als we kijken naar de updates van Google in het afgelopen jaar, dan is de Helpful Content Update van september 2023 een grote mijlpaal geweest. Deze update richtte zich sterk op het elimineren van content die was geschreven voor zoekmachines in plaats van voor mensen, maar hierbij werden veel grote en kleinere websites geraakt, waarvan de content niet altijd zo slecht was. Als jouw website destijds negatief werd beïnvloed, dan kan de augustus core update van 2024 voor jouw website misschien wel positieve gevolgen hebben. Deze update heeft namelijk de feedback verwerkt die ze hebben gekregen op de september update van 2023. Het zal gericht zijn op de content weergeven die de mensen nuttig vinden om te lezen.

Mogelijke gevolgen voor jouw website

Elke Google-update brengt onzekerheid met zich mee, en de augustus core update is daarop geen uitzondering. Hoewel er altijd winnaars en verliezers zijn, zijn er een aantal veelvoorkomende verschijnselen waar je op kunt letten.

Veranderingen in zoekresultaten

Het eerste wat je waarschijnlijk zult opmerken na de augustus core update, zijn veranderingen in de zoekresultaten. Misschien zie je dat bepaalde pagina’s beter scoren, terwijl andere plotseling minder zichtbaar worden. Dit is normaal bij een grote core update en het is belangrijk om de prestaties van je pagina’s goed te monitoren.

Fluctuatie in posities

Naast veranderingen in de zoekresultaten, zullen er ook schommelingen zijn in de ranglijsten van jouw belangrijkste zoekwoorden. Websites kunnen in korte tijd stijgen of dalen. Dit komt doordat Google zijn algoritme verfijnt en de impact van de update pas echt duidelijk wordt na een paar weken.

Herstel van je website

Als je merkt dat je website lager scoort na de augustus core update, is het belangrijk om te onthouden dat herstel mogelijk is, maar vaak traag verloopt. Google geeft meestal geen directe oplossingen voor rangschikkingsdalingen, maar focust zich op het verbeteren van de algehele kwaliteit van je website. Zorg ervoor dat je website voldoet aan de helpful content eisen en dat je content altijd relevant blijft voor je doelgroep.

Wat te doen als je positioneringen dalen?

Het kan frustrerend zijn om te zien dat je hard verdiende posities in de zoekresultaten verdwijnen. Toch zijn er concrete stappen die je kunt nemen om je website te herstellen en zelfs te verbeteren na de augustus core update.

Hoe lang duurt het om effect te zien van doorgevoerde aanpassingen?

Na een grote core update kan het enige tijd duren voordat je effect ziet van de aanpassingen die je doorvoert op je website. Gemiddeld kan het enkele weken tot zelfs maanden duren voordat Google de veranderingen volledig doorvoert in zijn zoekresultaten. Dit betekent dat je geduld moet hebben en niet halsoverkop veranderingen moet doorvoeren zonder eerst de impact van de update goed te begrijpen. 

Wat zien wij bij klanten

Bij Chase Marketing hebben we de eerste veranderingen na de augustus core update al opgemerkt bij een aantal van onze klanten. Bij de meeste klanten zien we weinig effect, sommige zien we veel schommelingen in de belangrijkste zoekwoorden, maar ook dat deze na een daling gelijk weer stijgen. Je ziet dat websites met kwalitatieve, uitgebreide content geen ernstige gevolgen hebben na deze update.

Dit benadrukt opnieuw het belang van het produceren van content die echt waarde toevoegt voor de lezer. Google blijft zich richten op de gebruikerservaring en websites die niet aan deze verwachtingen voldoen, zullen het moeilijker krijgen om hun posities te behouden of te verbeteren.

Wat kan je doen voor de volgende update?

Hoewel de augustus core update nog maar net is uitgerold, is het verstandig om vooruit te kijken naar de volgende update. Google blijft zijn algoritme aanpassen, dus het is cruciaal om jouw SEO-strategie te blijven optimaliseren.

We adviseren om continu te werken aan het verbeteren van de kwaliteit van je content. Dit betekent dat je niet alleen moet kijken naar het aantal woorden of zoekwoorden, maar vooral naar de relevantie en waarde van je content voor de lezer. Zorg ervoor dat je website technisch in orde is en dat je gebruik maakt van de nieuwste SEO-technieken, zoals een snelle laadtijd, mobielvriendelijkheid en Structured Data. Op deze manier ben je beter voorbereid op toekomstige Google-updates en vergroot je de kans dat jouw website hoog blijft scoren.
Als je hier graag bij geholpen wordt, kun je altijd geheel vrijblijvend met ons contact opnemen. Dan kunnen we samen overleggen wat wij eventueel voor je kunnen betekenen.

Geschreven door
Dimphy Deitmers
Dimphy Deitmers
SEO Specialist
Vrijblijvende performance analyse

Vaak gelezen en bekeken

Chase wordt gevormd door gepassioneerde mensen.

Shopify SEO-migratie: hoe ziet dit proces eruit?
Blog
Shopify blogs
Technische SEO
SEO

Shopify SEO-migratie: hoe ziet dit proces eruit?

Heb je genoeg van je huidige webshop platform en wil je iets wat sneller, gebruiksvriendelijker en beter schaalbaar is? Dan is het tijd om te denken aan een Shopify migratie! In deze blog duiken we dieper in de wereld van Shopify en hoe je er voor kunt zorgen dat je je website in een keer perfect overzet. Wat zijn de stappen, waar moet je deze uitvoeren en hoe doe je dat? Pak je koffie en laten we erin duiken!

Lightspeed SEO, alles wat je moet weten
Blog
SEO
Lightspeed blogs
Online Marketing

Lightspeed SEO, alles wat je moet weten

Lightspeed is een krachtig e-commerceplatform met veel voordelen. Het CMS kent een geschiedenis met een hoog gebruiksgemak en veel standaardopties om goed te scoren in de rankings van zoekmachines. De gebruiksvriendelijkheid van het CMS kan al flink helpen met het opzetten van een basis voor SEO, wij leggen je in dit blog uit hoe je met behulp van SEO echt kunt uitblinken met je Lightspeed webshop.

Google SGE (Search Generative Experience): Nieuwe zoekresultaten door AI
Blog
SEO
Online Marketing

Google SGE (Search Generative Experience): Nieuwe zoekresultaten door AI

Google SGE transformeert zoekervaringen met AI gegenereerde antwoorden. Leer wat het is, hoe je het kan testen en wat het verschil is met Chat GPT!

Shopify SEO <span class="rt-h3-onyx">eBook</span>

Gratis tips & inspiratie

Geheel gratis, omdat we vinden dat je kennis deelt.

Let’s talk

Met slimme strategieën, veel kennis en een flinke dosis doorzettingsvermogen zorgen.