Google Analytics 4: de voordelen op een rijtje

Google Analytics 4: de voordelen op een rijtje

Google Analytics 4 is gearriveerd! Wij hebben, speciaal voor jullie, de grootste voordelen van deze nieuwe versie op een rijtje gezet.

Vrijblijvende performance analyse

Inhoudsopgave

Gratis tips & inspiratie

Wordt periodiek op de hoogte gehouden over online marketing!

Naam
Emailadres
Ik ontvang graag inspiratie

Het is gelukt!

Je aanmelding is succesvol gelukt.

Wij zullen je periodiek op de hoogte houden van online marketing tips en zullen je  inspiratie opsturen.

Bekijk hieronder direct onze e-books.

Oops! Something went wrong while submitting the form.

Sparren over dit onderwerp?

Laat deze kans niet liggen en neem contact op voor een vrijblijvende performance analyse!

We duiken in GA4

Google Analytics 4 is de nieuwste versie van Google Analytics en daarbij op lange termijn de vervanger van Universal Analytics (UA). In een veranderende digitale wereld gaat ook Google meer focus leggen op de manier van meten. Deze verandering heeft Google in gang gezet om mobiele applicatie-data en websitedata in één overzicht te krijgen.

De nieuwe manier van meten

De grootste verandering ten opzichte van de oude Universal Analytics is de manier van meten. Universal Analytics (UA) meet de data via sessies en gebruikersdata. Daarbij wordt deze data verzameld via cookies die op websites staan of uit de browserinstellingen. Deze manier van meten werkt goed voor websites, maar niet voor mobiele apps. Dat komt doordat mobiele apps vaak als websites met maar één pagina worden gezien. In een online wereld waar mobiele gebruikers en apps steeds groter worden, voelde Google de urgentie om een nieuw analysemodel te ontwikkelen: Google Analytics 4.

De grootste voordelen van Google Analytics 4 (GA4)

GA4 is het nieuwe event-driven datamodel van Google. In plaats van het meten van sessies en gebruikersdata, meet GA4 voornamelijk events. Hierdoor verschuift de focus van het meten van sessies naar het meten van de gebeurtenissen.

Cross domain Tracking

Cross-domain tracking is een term die we gebruiken om het bijhouden van meerdere domeinen in een enkele Google Analytics property te beschrijven.In makkelijke termen: Een sessie op twee gerelateerde sites worden als één sessie beschouwd. Dit is vooral handig als je een website met een aparte webshop of een app hebt. Zo kun je inzichtelijk maken welk kanaal de nieuwe klanten binnenhaalt. Google Analytics 4 maakt het mogelijk om dit zelf in te stellen en de data van diverse kanalen met elkaar te combineren.

Toepassen van Machine Learning en Artificial Intelligence

Een tweede belangrijk punt is dat GA4 Artificial Intelligence toepast. Door de grotere inzet van Artificial Intelligence zal Google Analytics 4 naast het verzamelen van data ook meer voorspellingen kunnen doen. De gebeurtenissen die worden gemeten worden in een tijdlijn neergezet. Op basis van de verzamelde gebeurtenissen maakt Google Analytics een voorspelling of de bezoeker nog terug zal komen. Daarbij geldt ook dat de historische data uit Universal Analytics niet wordt overgenomen in GA4. Uiteraard kan je de nieuwe GA4 property naast je huidige UA property blijven lopen. Zo kun je alvast data verzamelen en gevoel krijgen bij de nieuwe functionaliteiten en indelingen, maar kun je gewoon gebruik blijven maken van UA.

AVG proof meten

De laatste jaren wordt er steeds meer waarde aan de privacy van de bezoeker gehecht. Momenteel vinden er altijd nog veel veranderingen in cookies, privacy policies en browser update plaats waardoor het meetbaar maken van data steeds lastiger wordt. GA4 maakt het mogelijk om inzicht in data en doelgroepen te krijgen, zonder daar unieke ID’s aan te hangen.

Moet ik Google Analytics 4 gaan installeren?

JA! Door GA4 alvast te installeren kan Google beginnen met het verzamelen van data, zodat je in de toekomst beter data kan vergelijken. Daarnaast is het goed om alvast te wennen aan de nieuwe indelingen en functionaliteiten van Google Analytics 4. Lees de volledige introductie van Google Analytics 4 hier.

Hoe installeer ik Google Analytics 4?

Voor het installeren van de nieuwe Google Analytics hoef je de Universal analytics niet te verwijderen. Je maakt een geheel nieuw property aan voor Google Analytics 4. Google weet dat dit voor veel marketeers een ingrijpende verandering is. Daarom hebben ze een installatiehulp opgezet die je kunt vinden in het account van Universal Analytics. Navigeer naar het beheer van je Universal Analytics property en klik onder property op "instel assistent voor GA4". Vervolgens doorloop je het stappenplan van deze instel assistent.

Vaak gelezen en bekeken

Chase wordt gevormd door gepassioneerde mensen.

5 Black Friday online marketing tips
Blog
Online Marketing

5 Black Friday online marketing tips

Black Friday is hét moment om je online verkoop naar een hoger niveau te tillen. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw bedrijf opvalt in de zee van aanbiedingen? In deze blog ontdek je effectieve strategieën voor Black Friday marketing en hoe je jouw advertenties optimaal kunt inzetten voor maximale conversies.

Meer leads voor sollicitaties met recruitment marketing
Blog
Online Marketing

Meer leads voor sollicitaties met recruitment marketing

Ook wij zijn hier en daar wel eens bezig om onszelf op de kaart te zetten! Dankzij onze groei wilden wij recruitment marketing opzetten. Het doel was om binnen 2 weken een ruime selectie aan enthousiaste potentiële nieuwe collega’s te hebben. Inmiddels doen we dit ook succesvol voor onze klanten.

Lightspeed SEO, alles wat je moet weten
Blog
SEO

Lightspeed SEO, alles wat je moet weten

Lightspeed is een krachtig e-commerceplatform met veel voordelen. Het CMS kent een geschiedenis met een hoog gebruiksgemak en veel standaardopties om goed te scoren in de rankings van zoekmachines. De gebruiksvriendelijkheid van het CMS kan al flink helpen met het opzetten van een basis voor SEO, wij leggen je in dit blog uit hoe je met behulp van SEO echt kunt uitblinken met je Lightspeed webshop.

Maurits Heringa Oprichter Chase Marketing
Brian de Mijttenaere, Mede-eigenaar en online strateeg bij Chase Marketing
Jennifer Daarnhouwer, Head of SEO bij Chase Marketing

Vrijblijvende performance analyse

Jouw doel. Onze strategie.

Naam*
Bedrijfsnaam
Telefoon*
Email*
Iets over je situatie
Maurits Heringa Oprichter Chase Marketing
Brian de Mijttenaere, Mede-eigenaar en online strateeg bij Chase Marketing
Jennifer Daarnhouwer, Head of SEO bij Chase Marketing
Start jouw performance analyse

Bedankt voor je aanvraag

In het kort

De kennismaking

Tijdens het intakegesprek kijken we samen of er een goede match is tussen jouw behoeften en onze expertise.

De performance analyse

Wij duiken in de huidige fase van je bedrijf, concurrenten en de markt. Analyseren kanalen en komen met een hands-on aanpak.

Oops! Something went wrong while submitting the form.

Gratis tips & inspiratie

Geheel gratis, omdat we vinden dat je kennis deelt.

Let’s talk

Met slimme strategieën, veel kennis en een flinke dosis doorzettingsvermogen zorgen.