Inhoudsopgave
Sparren over dit onderwerp?
Laat deze kans niet liggen en neem contact op voor een vrijblijvende performance analyse!
We duiken in GA4
Google Analytics 4 is de nieuwste versie van Google Analytics en daarbij op lange termijn de vervanger van Universal Analytics (UA). In een veranderende digitale wereld gaat ook Google meer focus leggen op de manier van meten. Deze verandering heeft Google in gang gezet om mobiele applicatie-data en websitedata in één overzicht te krijgen.
De nieuwe manier van meten
De grootste verandering ten opzichte van de oude Universal Analytics is de manier van meten. Universal Analytics (UA) meet de data via sessies en gebruikersdata. Daarbij wordt deze data verzameld via cookies die op websites staan of uit de browserinstellingen. Deze manier van meten werkt goed voor websites, maar niet voor mobiele apps. Dat komt doordat mobiele apps vaak als websites met maar één pagina worden gezien. In een online wereld waar mobiele gebruikers en apps steeds groter worden, voelde Google de urgentie om een nieuw analysemodel te ontwikkelen: Google Analytics 4.
De grootste voordelen van Google Analytics 4 (GA4)
GA4 is het nieuwe event-driven datamodel van Google. In plaats van het meten van sessies en gebruikersdata, meet GA4 voornamelijk events. Hierdoor verschuift de focus van het meten van sessies naar het meten van de gebeurtenissen.
Cross domain Tracking
Cross-domain tracking is een term die we gebruiken om het bijhouden van meerdere domeinen in een enkele Google Analytics property te beschrijven.In makkelijke termen: Een sessie op twee gerelateerde sites worden als één sessie beschouwd. Dit is vooral handig als je een website met een aparte webshop of een app hebt. Zo kun je inzichtelijk maken welk kanaal de nieuwe klanten binnenhaalt. Google Analytics 4 maakt het mogelijk om dit zelf in te stellen en de data van diverse kanalen met elkaar te combineren.
Toepassen van Machine Learning en Artificial Intelligence
Een tweede belangrijk punt is dat GA4 Artificial Intelligence toepast. Door de grotere inzet van Artificial Intelligence zal Google Analytics 4 naast het verzamelen van data ook meer voorspellingen kunnen doen. De gebeurtenissen die worden gemeten worden in een tijdlijn neergezet. Op basis van de verzamelde gebeurtenissen maakt Google Analytics een voorspelling of de bezoeker nog terug zal komen. Daarbij geldt ook dat de historische data uit Universal Analytics niet wordt overgenomen in GA4. Uiteraard kan je de nieuwe GA4 property naast je huidige UA property blijven lopen. Zo kun je alvast data verzamelen en gevoel krijgen bij de nieuwe functionaliteiten en indelingen, maar kun je gewoon gebruik blijven maken van UA.
AVG proof meten
De laatste jaren wordt er steeds meer waarde aan de privacy van de bezoeker gehecht. Momenteel vinden er altijd nog veel veranderingen in cookies, privacy policies en browser update plaats waardoor het meetbaar maken van data steeds lastiger wordt. GA4 maakt het mogelijk om inzicht in data en doelgroepen te krijgen, zonder daar unieke ID’s aan te hangen.
Moet ik Google Analytics 4 gaan installeren?
JA! Door GA4 alvast te installeren kan Google beginnen met het verzamelen van data, zodat je in de toekomst beter data kan vergelijken. Daarnaast is het goed om alvast te wennen aan de nieuwe indelingen en functionaliteiten van Google Analytics 4. Lees de volledige introductie van Google Analytics 4 hier.
Hoe installeer ik Google Analytics 4?
Voor het installeren van de nieuwe Google Analytics hoef je de Universal analytics niet te verwijderen. Je maakt een geheel nieuw property aan voor Google Analytics 4. Google weet dat dit voor veel marketeers een ingrijpende verandering is. Daarom hebben ze een installatiehulp opgezet die je kunt vinden in het account van Universal Analytics. Navigeer naar het beheer van je Universal Analytics property en klik onder property op "instel assistent voor GA4". Vervolgens doorloop je het stappenplan van deze instel assistent.

Vaak gelezen en bekeken
Chase wordt gevormd door gepassioneerde mensen.

Marketingfunnel uitgelegd: van bewustwording naar loyaliteit
Een marketingfunnel is een veelgebruikte term in de marketingwereld, de kapstok van je strategie. Een marketingfunnel is een strategisch model dat de klantreis visualiseert, van het moment dat een prospect je merk ontdekt tot aan loyaliteit of aankoop. De funnel is essentieel voor het succes van je campagnes. Er zijn meerdere marketingmodellen en funnels die je kunt inzetten. Wij focussen ons nu op de TOF/MOF/BOF met aanvullend de loyaliteitsfase. In de volksmond worden deze fasen vaak aangeduid als bewustwording, overweging, conversie en loyaliteit.

Wat is Webflow en wat zijn de voordelen?
Wat is webflow is een vraag die steeds vaker opduikt bij bedrijven die een moderne, flexibele website willen. Webflow is zowel een websitebouwer als een krachtig CMS, geschikt voor designers en marketeers. Het combineert creatieve vrijheid met technische controle, zonder dat je altijd een developer nodig hebt. Steeds meer organisaties kiezen dit platform als alternatief voor WordPress, Wix of Shopify. Ook bij Chase Marketing draait onze website sinds november 2024 op Webflow. In dit artikel ontdek je hoe Webflow werkt, de voordelen, nadelen, kosten en waarom wij overtuigd zijn van dit platform. Maar ook welke nadelen wij ervaren.

Wat is Growth Hacking? Uitleg, voorbeelden, tools en strategieën
Klaar om slimmer te groeien in 2025? Growth Hacking combineert creativiteit met data en snelheid, en is dé manier om maximaal resultaat te halen met minimale middelen. Ontdek de mindset, tools en cases achter de snelst groeiende bedrijven van dit moment en leer hoe je het zelf toepast.
Gratis tips & inspiratie
Geheel gratis, omdat we vinden dat je kennis deelt.
Let’s talk
Met slimme strategieën, veel kennis en een flinke dosis doorzettingsvermogen zorgen.