Canonical Tags | Alles wat je moet weten

Canonical Tags | Alles wat je moet weten

Canonical tags is een welbekend begrip in de online marketingwereld. Maar wat is het precies en hoe moet je het toepassen? In de onderstaande blog leggen het uit!

Vrijblijvende performance analyse

Inhoudsopgave

Gratis tips & inspiratie

Wordt periodiek op de hoogte gehouden over online marketing!

Naam
Emailadres
Ik ontvang graag inspiratie

Het is gelukt!

Je aanmelding is succesvol gelukt.

Wij zullen je periodiek op de hoogte houden van online marketing tips en zullen je  inspiratie opsturen.

Bekijk hieronder direct onze e-books.

Oops! Something went wrong while submitting the form.

Sparren over dit onderwerp?

Laat deze kans niet liggen en neem contact op voor een vrijblijvende performance analyse!

Wat is een canonical tag?

Een canonical tag (rel = canonical) is een stukje HTML-code dat Google helpt om een bepaalde pagina te rangschikken uit een groep van vergelijkbare/duplicaat pagina's. De code heeft twee belangrijke componenten, namelijk.:

  • rel="canonical
  • "href="URL"link rel="canonical

"rel" betekent relatie

Daarom definiëren we de relatie van de link als canoniek. href = "URL" href vertelt de bestemming van de link. Hier zet je de URL waarvan je wilt dat Google hem indexeert en rangschikt. De tag moet altijd in de -sectie van de pagina worden geplaatst.

Wanneer gebruik je een canonical tag?

We leggen het uit aan de hand van een voorbeeld. Je hebt in je website verschillende pagina’s met dezelfde inhoud, zoals:

  • chasemarketing.nl/seochasemarketing.nl/zoekmachine
  • chasemarketing.nl/seo/zoekmachine

De pagina’s hebben een vergelijkbare inhoud of zijn duplicaten van elkaar.

Het hebben van meerdere pagina’s met dezelfde content kan Google in verwarring brengen over:

  • Welke versie van een pagina te indexeren (ze zullen er maar één indexeren!)
  • Welke versie van een pagina moet worden gerangschikt voor relevante zoekopdrachten.
  • Of de "link juice" moet worden gegeven aan één pagina of verdelen over meerdere pagina’s.

Om Google te laten begrijpen welke URL de meeste waarde heeft stel je een canonical tag in.

Canonical tag visual

De voordelen van een Canonical tag

De canonical tag kent meerdere voordelen. We hebben ze hieronder op een rijtje gezet.

  • Bespaart crawl budget
  • Juiste toewijzing van Link Juice
  • Zorgt ervoor dat relevante URL's ranken voor zoekopdrachten
  • Canonical tags maken Google's werk gemakkelijk

Bespaart crawl budget

Door het specificeren van een canonical tag, geef je Google aan welke URL te indexeren en te ranken van de verschillende versies van de pagina. Dit bespaart kostbare tijd voor crawler. De crawler hoeft geen tijd te verspillen aan het crawlen van pagina's die gecanoniseerd zijn. Op deze manier kan de crawler andere belangrijke URL's en inhoud op jouw website bereiken en het bespaart je crawl budget.

Juiste toewijzing van Link Juice

Het gebruik van canonical tags zorgt ervoor dat de link juice wordt doorgegeven aan de juiste versie van de pagina. Als je verschillende pagina's met vergelijkbare inhoud heeft, verdeeld Google het link juice gelijkmatig over al deze pagina's. Door een canonical tag op te geven, laat je Google beslissen aan welke pagina je belang wilt hechten en wilt ranken in SERP. Google geeft dan al de link juice door aan de belangrijke pagina, en negeert alle dubbele pagina's. Dit zorgt ervoor dat er een juiste toewijzing van link juice op jouw website is. Hierdoor gaat de kracht van de link niet verloren.

Link Juice visual

Zorgt ervoor dat relevante URL's ranken voor zoekopdrachten

Canonical tags helpen ervoor te zorgen dat relevante URL's ranken voor zoekwoorden. Vaak zien we dat twee URL's van een website tegen elkaar concurreren voor hetzelfde trefwoord in de zoekmachines. Door rel=canonical te gebruiken, kun je deze situatie vermijden. Zorg ervoor dat je de juiste canonieke URL opgeeft die Google moet indexeren en rangschikken in de canonieke tag HTML-code.

Canonical tags maken Google's werk gemakkelijk

Als je een grote website hebt met talloze URL's, wordt het vervelend voor Google om al deze URL's te crawlen. In combinatie met de verwarring van dubbele pagina's en verschillende variaties van dezelfde pagina, zal Google het moeilijk hebben om deze URL's te crawlen en te indexeren. Om Google's werk gemakkelijk te maken moet je de juiste canonieke tags op alle pagina's specificeren. Dit zorgt ervoor dat Google de juiste pagina's crawlt en indexeert.

De self-reference canonical tag

Naast de canonical tag voor meerdere pagina’s is er ook een self-reference canonical tag. Deze tag wordt op de unieke pagina gezet. Dit betekent dat, ook bij geen andere soortgelijke pagina's met dubbele inhoud, je toch een canonical tag op die pagina plaatst. Google beveelt aan om self-reference canonical tags op alle pagina’s te plaatsen. Goed om te weten is dat SEO plugins van een WordPress website dit automatisch al instellen als je een nieuwe pagina aanmaakt.

Wat is een cross-domain canonical tag?

Een canonical tag die wordt gegeven aan een pagina die niet op jouw domein staat, maar inhoud heeft die vergelijkbaar is met een pagina op jouw website, wordt een cross-domain canonical tag genoemd. Deze regel vertelt Google dat het hoofdartikel op website A staat en het artikel op website B een duplicaat is.

Heb ik de canonical tag juist ingesteld?

Dit kun je controleren door in de paginabron van de website te kijken (rechtermuisknop → paginabron weergeven). Daarnaast kun je via verschillende SEO-tools meten of je de canonical tag juist hebt ingesteld op elke pagina. Daarnaast zijn er verschillende SEO tools, waaronder Ahrefs, die fouten in het gebruik van canonical tags opsporen. Welke fouten het meest voorkomen en hoe je deze kunt oplossen lees je hier.

Conclusie

De canonical tag is een eenvoudige code die de website ten goede komt. Google heeft meerdere malen verklaard dat het gebruik van canonical tags op alle pagina's aanmoedigt.

Vaak gelezen en bekeken

Chase wordt gevormd door gepassioneerde mensen.

Shopify SEO-migratie: hoe ziet dit proces eruit?
Blog
Shopify blogs

Shopify SEO-migratie: hoe ziet dit proces eruit?

Heb je genoeg van je huidige webshop platform en wil je iets wat sneller, gebruiksvriendelijker en beter schaalbaar is? Dan is het tijd om te denken aan een Shopify migratie! In deze blog duiken we dieper in de wereld van Shopify en hoe je er voor kunt zorgen dat je je website in een keer perfect overzet. Wat zijn de stappen, waar moet je deze uitvoeren en hoe doe je dat? Pak je koffie en laten we erin duiken!

Lightspeed SEO, alles wat je moet weten
Blog
SEO

Lightspeed SEO, alles wat je moet weten

Lightspeed is een krachtig e-commerceplatform met veel voordelen. Het CMS kent een geschiedenis met een hoog gebruiksgemak en veel standaardopties om goed te scoren in de rankings van zoekmachines. De gebruiksvriendelijkheid van het CMS kan al flink helpen met het opzetten van een basis voor SEO, wij leggen je in dit blog uit hoe je met behulp van SEO echt kunt uitblinken met je Lightspeed webshop.

Google core update augustus 2024, de effecten en ons advies
Blog
SEO

Google core update augustus 2024, de effecten en ons advies

De Google core update van augustus 2024 heeft veel buzz veroorzaakt binnen de SEO-gemeenschap en ondernemers. Elke core update heeft invloed op de manier waarop zoekresultaten worden weergegeven, en de augustus update is geen uitzondering. Het is daarom cruciaal om te begrijpen wat deze update inhoudt en hoe je website mogelijk wordt beïnvloed.

Maurits Heringa Oprichter Chase Marketing
Brian de Mijttenaere, Mede-eigenaar en online strateeg bij Chase Marketing
Jennifer Daarnhouwer, Head of SEO bij Chase Marketing

Vrijblijvende performance analyse

Jouw doel. Onze strategie.

Naam*
Bedrijfsnaam
Telefoon*
Email*
Iets over je situatie
Maurits Heringa Oprichter Chase Marketing
Brian de Mijttenaere, Mede-eigenaar en online strateeg bij Chase Marketing
Jennifer Daarnhouwer, Head of SEO bij Chase Marketing
Start jouw performance analyse

Bedankt voor je aanvraag

In het kort

De kennismaking

Tijdens het intakegesprek kijken we samen of er een goede match is tussen jouw behoeften en onze expertise.

De performance analyse

Wij duiken in de huidige fase van je bedrijf, concurrenten en de markt. Analyseren kanalen en komen met een hands-on aanpak.

Oops! Something went wrong while submitting the form.

Gratis tips & inspiratie

Geheel gratis, omdat we vinden dat je kennis deelt.

Let’s talk

Met slimme strategieën, veel kennis en een flinke dosis doorzettingsvermogen zorgen.