Maurits Heringa Oprichter Chase Marketing
Brian de Mijttenaere, Mede-eigenaar en online strateeg bij Chase Marketing
Jennifer Daarnhouwer, Head of SEO bij Chase Marketing

Vrijblijvende performance analyse

Jouw doel. Onze strategie.

Naam*
Bedrijfsnaam
Telefoon*
Email*
Iets over je situatie
Maurits Heringa Oprichter Chase Marketing
Brian de Mijttenaere, Mede-eigenaar en online strateeg bij Chase Marketing
Jennifer Daarnhouwer, Head of SEO bij Chase Marketing
Start jouw performance analyse

Bedankt voor je aanvraag

In het kort

De kennismaking

Tijdens het intakegesprek kijken we samen of er een goede match is tussen jouw behoeften en onze expertise.

De performance analyse

Wij duiken in de huidige fase van je bedrijf, concurrenten en de markt. Analyseren kanalen en komen met een hands-on aanpak.

Oops! Something went wrong while submitting the form.

Alles wat je moet weten over Interaction to Next Paint: INP

Alles wat je moet weten over Interaction to Next Paint: INP

De wereld van SEO staat natuurlijk nooit stil! Daarom is het belangrijk om bij te blijven met de nieuwste trends en updates. Een belangrijke wijziging is de overgang op 12 maart 2024 van First Input Delay (FID) naar Interaction to Next Paint (INP) als een van de Core Web Vitals. Deze blog duikt diep in wat INP inhoudt, hoe het wordt gemeten, hoe je het kunt optimaliseren, en waarom het belangrijk is voor SEO.

Vrijblijvende performance analyse

Inhoudsopgave

Gratis tips & inspiratie

Wordt periodiek op de hoogte gehouden over online marketing!

Naam
Emailadres
Ik ontvang graag inspiratie

Het is gelukt!

Je aanmelding is succesvol gelukt.

Wij zullen je periodiek op de hoogte houden van online marketing tips en zullen je  inspiratie opsturen.

Bekijk hieronder direct onze e-books.

Oops! Something went wrong while submitting the form.

Sparren over dit onderwerp?

Laat deze kans niet liggen en neem contact op voor een vrijblijvende performance analyse!

Van FID naar INP: een belangrijke update

Op 12 maart heeft Google officieel de FID vervangen door INP als een kritieke metriek binnen de Core Web Vitals. Deze verandering weerspiegelt Google's aanhoudende inspanningen om de gebruikerservaring op het web te verbeteren. INP biedt een nauwkeuriger beeld van de interactieresponsiviteit van een website, dit geeft dus een beter inzicht hoe je gebruikerservaring kan verbeteren. Om dit duidelijk te maken leggen we eerst uit wat interaction to next paint precies is.

Core Web Vitals en het belang voor SEO

Core Web Vitals, waaronder INP, zijn essentiële factoren in Google's ranking algoritmes. Ze bieden objectieve en meetbare indicatoren van de gebruikerservaring op een website. Websites die goed scoren op deze vitals hebben een betere kans om hoger in de zoekresultaten te verschijnen, wat cruciaal is voor het verhogen van het organische verkeer en de zichtbaarheid van de site.

Maak jij gebruik van WordPress website? Lees dan hier hoe je dit kunt optimaliseren met LiteSpeed.

Wat is INP?

Interaction to Next Paint (INP) meet de tijd tussen een gebruikersinteractie, zoals een klik of toetsaanslag, en het moment dat de browser de visuele reactie op die interactie begint te renderen. In tegenstelling tot FID, dat alleen de eerste interactie meet, houdt INP rekening met alle interacties, waardoor het een omvattender beeld geeft van de interactieve prestaties van een site.

Het doel hierbij is om te laten zien aan webontwikkelaars hoe snel de website reageert op een gebruikersinteractie. Wanneer dit te lang duurt, heeft dit direct effect op de gebruiksvriendelijkheid en haken de gebruikers wellicht af. Google heeft hiervoor als drempelwaarde voor een goede INP 200 ms. Wanneer deze hoger ligt, heeft de INP verbetering nodig.

Hoe wordt INP gemeten?

INP wordt gemeten door de langste vertraging die is geïdentificeerd bij het verwerken van een interactie en het begin van de pagina-update in reactie daarop, gedurende de hele levensduur van een pagina. Het richt zich op de 'slechtste' interactie-ervaring, wat betekent dat het de langzaamste interactie benadrukt die een gebruiker kan ondervinden, en biedt zo waardevolle inzichten voor optimalisatie. Op de meeste websites worden deze meeting gedaan door JavaScript. 

Het optimaliseren van INP

Optimaliseren voor INP vereist een focus op het verminderen van de tijd die het kost voor een pagina om te reageren op gebruikersinteracties. Dit kan worden bereikt door:

JavaScript-optimalisatie  

Het is beter om te zorgen dat wanneer een pagina gaat laden er enkel de nodige JavaScript-code wordt gelezen. Je hebt verschillende strategieën hoe je dit kunt optimaliseren, zo kun je code splitting toepassen, lange hoodthread-taken vermijden, profileren en debuggen en zijn er nog veel meer strategieën waar we nu niet te diep op in gaan, maar we adviseren hier zeker gebruik van te maken.

Efficiënt laden van bronnen

Doordat het belangrijk is dat de website snel kan reageren is het ook belangrijk om het laden van bronnen zo efficiënt mogelijk te maken. Zo kan lazy loading een goede optie zijn. Dit is een techniek waarbij inhoud pas wordt geladen wanneer deze nodig is. Bijvoorbeeld, afbeeldingen, video's of iframes die pas worden geladen wanneer ze in de viewport komen. Dit vermindert de hoeveelheid werk die de browser moet doen tijdens het initiële laden van de pagina. Dus ideaal om de INP te verbeteren.

Verder kan je ook de bronnen prioriteren. Gebruik de rel="preload" en rel="prefetch" attributen om kritieke bronnen te prioriteren. Preload vertelt de browser om bepaalde bronnen met hoge prioriteit vooraf te laden, terwijl Prefetch wordt gebruikt voor het laden van bronnen voor de volgende pagina's die de gebruiker mogelijk bezoekt, wat de laadtijd in de toekomst kan verminderen.

Zo zijn er nog een paar technieken zoals het minimaliseren van het gebruik van zware bibliotheken en frameworks. 

Serverprestaties verbeteren

Het gebruik van een Content Delivery Network (CDN) en het optimaliseren van service responsiviteit kunnen de tijd ook verkorten die nodig is om gegevens te verwerken en te reageren op gebruikersinteracties. CDNs kunnen de laadtijden verminderen door statische bronnen zoals afbeeldingen, CSS, en JavaScript bestanden te hosten op meerdere locaties wereldwijd. Hierdoor kunnen gebruikers de bronnen sneller laden vanaf een locatie die dichter bij hen in de buurt is.

Voordelen van de nieuwe Core Web Vital INP

De overstap naar INP als Core Web Vital biedt verschillende voordelen. Het zorgt voor een meer inclusieve en realistische meting van de gebruikerservaring door alle interacties te overwegen. Dit stelt ontwikkelaars en SEO-specialisten in staat om gerichte verbeteringen aan te brengen die de algehele siteprestaties en gebruikerstevredenheid verhogen.

Wat is een goede INP score?

Een goede INP-score ligt onder de 200 milliseconden. Scores binnen dit bereik duiden op een snelle en responsieve gebruikerservaring. Een laadtijd boven deze tijd wordt door Google de kans steeds groter geacht dat de bezoekers afhaken. Het is daarom ook voor elke website te adviseren om hier onder te blijven. En te blijven controleren dat deze scoren zo blijft. Hiermee zal de betrokkenheid en tevredenheid van de gebruikers verbeteren.

Tussen 0 en 200 ms is een goede score, daar boven is er tot 500 ms verbetering nodig en alles daar boven wordt als slecht gezien. 

Wat haal je hier uit?

De introductie van Interaction to Next Paint (INP) als onderdeel van de Core Web Vitals markeert een belangrijke stap vooruit in het streven naar een betere gebruikerservaring op het web. Door te begrijpen wat INP is, hoe het wordt gemeten, en hoe het kan worden geoptimaliseerd, kunnen ontwikkelaars en SEO-specialisten effectieve strategieën implementeren om hun sites te verbeteren. Het is belangrijk om je INP onder de 200ms te houden. Dit leidt niet alleen tot een hogere gebruikerstevredenheid maar ook tot een betere SEO-prestatie. Het optimaliseren voor INP en andere Core Web Vitals uitbesteden? Dit kunnen wij voor je uit handen nemen! Neem gerust contact met ons op en we zullen samen kijken wat we voor jou kunnen betekenen!

Geschreven door
Dimphy Deitmers
Dimphy Deitmers
SEO Specialist
Vrijblijvende performance analyse

Vaak gelezen en bekeken

Chase wordt gevormd door gepassioneerde mensen.

Shopify SEO-migratie: hoe ziet dit proces eruit?
Blog
Shopify blogs
Technische SEO
SEO

Shopify SEO-migratie: hoe ziet dit proces eruit?

Heb je genoeg van je huidige webshop platform en wil je iets wat sneller, gebruiksvriendelijker en beter schaalbaar is? Dan is het tijd om te denken aan een Shopify migratie! In deze blog duiken we dieper in de wereld van Shopify en hoe je er voor kunt zorgen dat je je website in een keer perfect overzet. Wat zijn de stappen, waar moet je deze uitvoeren en hoe doe je dat? Pak je koffie en laten we erin duiken!

Lightspeed SEO, alles wat je moet weten
Blog
SEO
Lightspeed blogs
Online Marketing

Lightspeed SEO, alles wat je moet weten

Lightspeed is een krachtig e-commerceplatform met veel voordelen. Het CMS kent een geschiedenis met een hoog gebruiksgemak en veel standaardopties om goed te scoren in de rankings van zoekmachines. De gebruiksvriendelijkheid van het CMS kan al flink helpen met het opzetten van een basis voor SEO, wij leggen je in dit blog uit hoe je met behulp van SEO echt kunt uitblinken met je Lightspeed webshop.

Google core update augustus 2024, de effecten en ons advies
Blog
SEO

Google core update augustus 2024, de effecten en ons advies

De Google core update van augustus 2024 heeft veel buzz veroorzaakt binnen de SEO-gemeenschap en ondernemers. Elke core update heeft invloed op de manier waarop zoekresultaten worden weergegeven, en de augustus update is geen uitzondering. Het is daarom cruciaal om te begrijpen wat deze update inhoudt en hoe je website mogelijk wordt beïnvloed.

Gratis tips & inspiratie

Geheel gratis, omdat we vinden dat je kennis deelt.

Let’s talk

Met slimme strategieën, veel kennis en een flinke dosis doorzettingsvermogen zorgen.