Google search console gebruiker toevoegen

Iemand Google Search Console toegang verlenen bestaat uit 5 korte stappen. Onderstaand dieper ingaande uitleg en afbeeldingen over hoe je google analytics kan koppelen en uitleg van de gebruikersbeheer rechten.
Google Search Console Gebruiker toevoegen

Stap 1: Inloggen bij Google Search Console

Surf naar de website van Google Search Console
(https://search.google.com)

Log hier in met je Google account:

Google inloggen
Google inloggen

Stap 2: Navigeer naar instellingen

Wanneer je bent ingelogd in de nieuwe Google Search Console omgeving staat er links in je scherm een navigatiemenu. Onderaan dit menu staat “instellingen”.

Google Search Console Homepagina
Google Search Console Homepagina

Stap 3: Klik op gebruikers en rechten

Wanneer je op de instellingen pagina bent beland komen er 2 onderdelen te staan.  De eigendomsverificatie en gebruikers en rechten. Klik hier op gebruilers en rechten.

Google Search Console Instellingen
Google Search Console Instellingen

Stap 4: Gebruiker toevoegen

Navigeer vervolgens links bovenin naar “gebruiker toevoegen”.

Google Search Console gebruikers en rechten
Google Search Console gebruikers en rechten

Stap 5: Rechten verlenen

Daarna komt er een pop-up waar je een email adres kan invoeren en de rechten kan toechrijven.

Google Search Console Gebruiker toevoegen
Google Search Console Gebruiker toevoegen

Uitleg over rechten verlenen

De volgende rollen worden ondersteund voor Search Console-property’s:

  • Eigenaar: Eigenaren hebben volledige controle over property’s in Search Console. Ze kunnen andere gebruikers toevoegen en verwijderen, instellingen configureren, alle gegevens bekijken en alle tools gebruiken. Er zijn twee typen eigenaren, hoewel het verschil niet zichtbaar is op de Search Console-website.  Een property moet ten minste één geverifieerde eigenaar hebben, anders heeft geen enkele gebruiker toegang tot de property.
    • Geverifieerde eigenaar: Heeft een actie uitgevoerd om het eigendom van de property te verifiëren of Google kon afleiden wie de eigenaar is (het Blogger-account en het Search Console-account zijn bijvoorbeeld hetzelfde Google-account). Alle eigenaren die door een geverifieerde eigenaar worden toegevoegd via Search Console, zijn gemachtigde eigenaren.
    • Gemachtigde eigenaar: Heeft nooit het eigendom van een property geverifieerd. Kan andere gemachtigde eigenaren toevoegen.
  • Gebruiker: Gebruikers kunnen alle gegevens bekijken en bepaalde acties uitvoeren, maar kunnen geen andere gebruikers toevoegen. Een gebruiker moet worden toegevoegd door een eigenaar. Er zijn twee typen gebruikers:
    • Gebruiker met volledige rechten: Heeft rechten om de meeste gegevens te bekijken en kan bepaalde acties uitvoeren.
    • Gebruiker met beperkte rechten: Heeft eenvoudige weergaverechten voor de meeste gegevens.
  • Partner: Een Google-property (zoals een Google+ of Google Ads-account) of een mobiele app kan via Search Console worden gekoppeld aan een website. Als iemand een verzoek voor koppeling aan uw website indient via Search Console en u dit verzoek accepteert, krijgt deze persoon specifieke mogelijkheden voor het type property dat hij wil koppelen aan uw website. Als er bijvoorbeeld een mobiele app wordt gekoppeld aan een website, krijgt Google Zoeken de opdracht om indien van toepassing zoekresultaatlinks weer te geven die verwijzen naar de app in plaats van de website.

Bron: Google Search Console

UTM tag voor social media campagnes

UTM tag instellen voor Social Media campagnes

Met een UTM tag kan je meer inzicht creëren in het gedrag van gebruikers en de prestaties van je campagnes. In deze blog lees je over wat een UTM tag is, hoe je een UTM maakt en waar je het instelt.

Robots metatag en X-Robots-Tags; waarom en hoe gebruik je ze?

Robots metatag en X-Robots-Tag; waarom en hoe gebruik je ze?

Het goed begrijpen en beheren van het crawlen en indexeren van je pagina’s is een zeer belanrijk aspect van SEO. Technische SEO kan behoorlijk ingewikkeld zijn, maar robots meta-tags lijken ingewikkelder dan dat ze zijn. In deze blog lees je wat een metatag is, welke metatags er zijn en hoe je ze toepast.