Haal meer uit Google Mijn Bedrijf met deze tips!

Google Mijn Bedrijf is cruciaal voor je local seo. In een paar eenvoudige stappen kan je meer uit je profiel halen. Lees onze tips om Google Mijn Bedrijf te optimaliseren in deze blog!
Haal meer uit Google Mijn Bedrijf met deze tips illustratie

Heb je al een account? Top, dan gaan we direct aan de slag met enkele tips om meer uit je account te halen. Nog geen account? Het aanmaken van een Google Mijn Bedrijf account is binnen 5 minuten gedaan. 

Wat is Google Mijn Bedrijf?

Google Mijn Bedrijf is de gouden gids voor de gratis vermelding van jouw bedrijf in de zoekmachine van Google en Google Maps. Met behulp van Google Mijn Bedrijf word je beter zichtbaar in de lokale zoekresultaten van Google. Je verhoogt je online zichtbaarheid en kan als bedrijf extra informatie tonen aan (potentiële) klanten.

Een vermelding van je bedrijf ziet er als volgt uit:

Google zoekmachine

Chase Marketing Google Mijn Bedrijf

Google Maps

Chase Marketing Google Maps

Mijn bedrijf claimen

Het begint allemaal bij het aanmelden of claimen van je vermelding van je bedrijf. Met een Google account (Gmail) kun je gemakkelijk een vermelding aanmaken of wijzigen. Volg de stappen en vul deze zo volledig mogelijk in.
Na het invullen van jouw bedrijfsgegevens krijg je een brief toegestuurd met een code. Deze code moet je invullen in het Google Mijn Bedrijf account.

Welke functies kan ik toevoegen?

Google maakt het mogelijk om diensten op te geven die je aanbied, veel gestelde vragen te beantwoorden, foto’s uploaden en klanten kunnen reviews achterlaten. Daarnaast kan je binnen de Knowledge Graph interessante eigenschappen als online klantenservice, online afspraken inplannen, online offertes en online lessen vertonen.

Onderstaand een lijst met alle standaard functies:

  • Bedrijfsnaam
  • Categorie (of meerdere) die jouw bedrijf omschrijft
  • Adresgegevens
  • Servicegebieden
  • Openingstijden
  • Telefoonnummer
  • Korte profielnaam
  • Website URL
  • Afspraak link
  • Producten
  • Services
  • Omschrijving
  • Logo
  • Foto’s
  • Reviews

Google Mijn Bedrijf tips!

De onderstaande 5 tips helpen je op weg om meer uit jouw GMB-profiel te halen. 

#1 Zorg dat je bedrijfsinformatie volledig en actueel is.

Vul je bedrijfsinformatie zo volledig mogelijke en correct in. Zo kun je je bedrijfscategorie, adres, openingstijden, services en informatie over je bedrijf. Allemaal informatie die veel potentiële klanten graag zien.

#2 Kies de juiste bedrijfscategorie

Je kan één primaire categorie kiezen. Kies dus een categorie waar jouw bedrijf het meest actief is. Naast de primaire categorie kan je nog maximaal 10 subcategorieën kiezen. Denk hier dus goed over na zodra je een Google Mijn Bedrijf opzet.

#3 Aan de slag met Google posts

Posts zijn korte berichtjes die voor een bepaalde tijd zichtbaar blijven. Deze berichten worden weergegeven in de zoekresultaten wanneer iemand op jouw bedrijfsnaam zoekt. Je kan een bericht toekennen aan vier soorten posts, namelijk aanbieding toevoegen, update toevoegen, afspraak toevoegen en product toevoegen.

#4 Beheer jouw reviews

Google geeft mensen de mogelijk om een review op je Google Mijn Bedrijf achter te laten. Dit is voor zowel mensen die dit organisch doen als mensen die jij uitgenodigd hebt om een review te schrijven. Tip: antwoord op alle reviews, ook als ze negatief zijn. Zo zien mensen dat je de negatieve reviews serieus neemt en ziet men jouw kant van het verhaal. Door een goed en divers reviewbestand op te bouwen kun je potentiële klanten het laatste duwtje in de rug geven om voor jou te kiezen.

#5 De Google Mijn Bedrijf app

Met de Google Mijn Bedrijf app kan je makkelijk in contact te komen met je (potentiële) klanten en je vermeldingen beheren. Je kan je onder andere de volgende mogelijkheden zien in de app:

  • bedrijfsinformatie aanpassen
  • Communicatie met klanten door reviews en berichten
  • Statistieken inzien
  • Posts plaatsen.
  • Foto’s uploaden

Je kunt de app voor Android en Apple downloaden.5 

Kortom

Met Google Mijn Bedrijf kan je je Local seo naar een nieuw niveau tillen. Door de juiste elementen in te vullen en deze up-to-date te houden verhoog je de kans op een goede ranking in de local seo resultaten. Daarnaast zien potentiële klanten in een opslag wat je bedrijf doet, waar je gevestigd bent en nog veel meer informatie!

UTM tag voor social media campagnes

UTM tag instellen voor Social Media campagnes

Met een UTM tag kan je meer inzicht creëren in het gedrag van gebruikers en de prestaties van je campagnes. In deze blog lees je over wat een UTM tag is, hoe je een UTM maakt en waar je het instelt.

Robots metatag en X-Robots-Tags; waarom en hoe gebruik je ze?

Robots metatag en X-Robots-Tag; waarom en hoe gebruik je ze?

Het goed begrijpen en beheren van het crawlen en indexeren van je pagina’s is een zeer belanrijk aspect van SEO. Technische SEO kan behoorlijk ingewikkeld zijn, maar robots meta-tags lijken ingewikkelder dan dat ze zijn. In deze blog lees je wat een metatag is, welke metatags er zijn en hoe je ze toepast.

inspelen op de feestdagen

Zo kun jij het beste inspelen op de feestdagen!

De feestdagen komen er weer aan! Het wordt kouder en gezelliger. Gezellig met je vrienden en familie samen zijn. Veel bedrijven zien in deze periode hun kans schoon om wat extra’s te verdienen/verkopen. Lees in dit blog slimme tips om als bedrijf in te spelen op de aankomende feestdagen!